Не мога да се съглася с теб.Ако не си блокирал колелата при спиране е ясно че и спирачния път ще е различен - един път може да натиснеш по малко - друг път повече.Ако тръгнем да сравняваме такова спиране - без блокиране, то няма да ни стигнат още 10 страници. Дори се съмнявам че някой ще може да спре по този начин два пъти за точно едно и също разстояние дори с една и съща кола.Затова тук говорим за спиране с блокиране на гумите.Без да затъвам във формули и още теория, ще те помоля да погледнеш формулата която си дал. Искаше да и намерим дефект - ето го:Според нея ако една кола тежи 2 пъти повече от друга тя ще спира за 2 пъти по голямо разстояние. А ако е 10 ... Това според теб нормално ли е и можеш ли да се довериш на такава формула ?Тя не отчита нещо много важно - именно силата на триене която действа с обратен знак и е право пропорционална на теглото.А аз онагледявам именно нея с картинката. Сцеплението на двата товара е еднакво понеже контактната площ е еднаква. Но силата на триене е различна понеже имат различно тегло. Значи ако имаме два еднакви товара стъпили на една и съща площ и единия е два пъти по тежък от другия то силата на триене при втория е два пъти по голяма. Затова и хората са нарисували по голям багер защото и силата е двойно по голяма. А ако е 10 ....Виждаш че масата участва и в двете формули само че с обратен знак. Затова в крайните резултати тя не играе роля.Аз по нагледно от това не мога да го обясня ...
Не мога да се съглася с теб.Ако не си блокирал колелата при спиране е ясно че и спирачния път ще е различен - един път може да натиснеш по малко - друг път повече.Ако тръгнем да сравняваме такова спиране - без блокиране, то няма да ни стигнат още 10 страници. Дори се съмнявам че някой ще може да спре по този начин два пъти за точно едно и също разстояние дори с една и съща кола.Затова тук говорим за спиране с блокиране на гумите.Без да затъвам във формули и още теория, ще те помоля да погледнеш формулата която си дал. Искаше да и намерим дефект - ето го:Според нея ако една кола тежи 2 пъти повече от друга тя ще спира за 2 пъти по голямо разстояние. А ако е 10 ... Това според теб нормално ли е и можеш ли да се довериш на такава формула ?Тя не отчита нещо много важно - именно силата на триене която действа с обратен знак и е право пропорционална на теглото.А аз онагледявам именно нея с картинката. Сцеплението на двата товара е еднакво понеже контактната площ е еднаква. Но силата на триене е различна понеже имат различно тегло. Значи ако имаме два еднакви товара стъпили на една и съща площ и единия е два пъти по тежък от другия то силата на триене при втория е два пъти по голяма. Затова и хората са нарисували по голям багер защото и силата е двойно по голяма. А ако е 10 ....Виждаш че масата участва и в двете формули само че с обратен знак. Затова в крайните резултати тя не играе роля.Аз по нагледно от това не мога да го обясня ...
Много добре го обясняваш колега,но и това няма да помогне.Ще видиш след малко.Нито физ.закони,нито формули,нито примери с гумички,нито,трактори,нито примери от фирмени тестове-нищо не помага за да се направят верните изводи.Оказва се,че трябва акъл и мисловен процес..............................и малко от малко познания.
Едно малко примерче, нека някой по-разбиращ да обясни:Кола 1, скорост 100км/ч, маса 1000кг - енергия запасена в автомобила - около 385KJКола 2, скорост 100км/ч, маса 2000кг - енергия - 771KJЗа да спрат и двата автомобила трябва да изразходят кинетичната енергия до 0. От какво зависи за колко време, респективно път ще стане това ? Поне според мен има още неизвестни за да се даде точен отговор.
Няма да дойдат "съдебните експерти" на колегата Immortal, ами направо колегата ви Immortal Всичко написано от Хаджов в горния голям пост (експримента) е абсолютно вярно, само с едно уточнение: Усилието, което ще приложи водачът на по-тежкия автомобил върху педала за да блокира колелетата на автомобила ще е по-голямо от това на другия водач.Не ме карайте сега да сканирам и да ви пускам цяла тема от учебниците по "експертно изследване на ПТП".Аз по-горе ви написах нещо, даже го подчертах с червено, ама никой не чете.
Едно малко примерче, нека някой по-разбиращ да обясни:Кола 1, скорост 100км/ч, маса 1000кг - енергия запасена в автомобила - около 385KJКола 2, скорост 100км/ч, маса 2000кг - енергия - 771KJЗа да спрат и двата автомобила трябва да изразходят кинетичната енергия до 0. От какво зависи за колко време, респективно път ще стане това ? Поне според мен има още неизвестни за да се даде точен отговор.
Неизвестното за което споменаваш е коеф.на триене с пътната настилка.И ако той е еднакъв за двете коли спирачният им път ще е еднакъв и съответно времето също.Защото извършената работа за двете коли за тяхното спиране ще е еднаква.А сега остава да попиташ защо е еднаква като теглото е различно.................Ако прочетеш по-подробно темата ще разбереш.
Няма да дойдат "съдебните експерти" на колегата Immortal, ами направо колегата ви Immortal Всичко написано от Хаджов в горния голям пост (експримента) е абсолютно вярно, само с едно уточнение: Усилието, което ще приложи водачът на по-тежкия автомобил върху педала за да блокира колелетата на автомобила ще е по-голямо от това на другия водач
Абсолютно верно е това което изказваш за усилието за педала.И никой не спори за това и не го отрича.Но спора в темата не е за това което изтъкваш.Аз бях казал в един пост,че заблудата на много колеги,че спирачния път нарасва с увеличаване на товара е именно от това че нараства усилието което трябва да се приложи върху спирачния педал.Естествено че е така.И за това на много тежките коли/ванове,джипове и др/ слагат спирачни дискове с голям диаметър за да увеличът спирачния момент приложен върху колелата на колата.
Явно май само аз знам че автомобила НЕ спира ефективно при блокирани гуми.Оттук и следва извода за какъв чеп е да се блокират гумите и да се мери нереален спирачен път Мисля че колегите с формулите много задълбават в теоретичната част,а нямат реално никакво наблюдение върху действителната.За сега още не съм изперкал от тез 11 страници,ама още не е късно,ще почакам още малко преди да направя сравнението заснето с камера,но после незнам кой ще трябва да се реваншира.Затова още си трая Ще помоля колегите които толкова добре разборат иработят с формули да изтъкнат РЕАЛЕН пример който са осъществили ,а не да се крият зад букварни уравнения П.П.Още нещо което никой не се сети,когато си натоварен с повечко кг(примерно празен автомобил 1100кг,с товар 1600кг),като говорим за една и съща кола,НЯМА да можете да и блокирате гумите при спиране от 100км/ч.Пак личен опит
@ivanko_rs: Да де, нали и аз това казах по-горе - по-голяма маса - по-голямо усилие на педала.Иначе си абсолютно прав за блокирането на колелата. Обаче в повечето случаи при ПТП точно така се получава. Човек се шашка и натиска педала до край.Затова е измислен и АБС-а. Хората, които могат да спират като АБС са много малко, но в критична ситуация дори те настъпват "кучките" докрай. Но това може да се прочете и в сканирания учебник - на първата страница посредата.Иначе при АБС ситуацията с формулките е същата, но коефициентите са малко по-различни. На практика колелата пак блокират, но за много кратки интервали от време. Въпреки това по асфалта остават едни характерни следи.Естествено, че всичко, което разнищваме тук е валидно за спиране при движение направо. В завой нещата са доста по-сложни. Ако и не всички гуми "хващат" еднакво, каквато е ситуацията в повечето случаи, пак нещата се променят... но тук говорим за идеализиран случай.
Не мога да се съглася с теб.Без да затъвам във формули и още теория, ще те помоля да погледнеш формулата която си дал. Искаше да и намерим дефект - ето го:Според нея ако една кола тежи 2 пъти повече от друга тя ще спира за 2 пъти по голямо разстояние. А ако е 10 ... Това според теб нормално ли е и можеш ли да се довериш на такава формула ?Тя не отчита нещо много важно - именно силата на триене която действа с обратен знак и е право пропорционална на теглото.
Идеята на формулата е да видите че спирачния път зависи от масата, а не че е точно 2 или 10 пъти. И да, нормално е разстоянието да се увеличава много при еднакви условия и само различно тегло. Именно за да се компенсира това, на тежките коли се слагат по-големи дискове, гуми и т.н. Има много неща, които формулата не взима предвид, както написах. Илко, намерете грешка в начина на извеждане и логиката, а не в резултата. Освен това при едно спиране, гумите не се блокират веднага, за да разглеждате само този случай. Някой натискал ли е яко спирачките от 100 или 120 км/ч. Твоята кола няма ABS и ако искаш може да направим малко тестове.ici ви каза какво трябва да е променил на типото за да спира като друга по-лека кола. На него не вярвате ли.Хаджов много ми е интересно кои заводски данни имаш предвид.
@ilkorКазах ли ти преди малко нещо в предишния ми пост.Познавам участващите колеги във форума до болка.............Колкото повече теорет.постановки и аргументи вадиш,по-няма полза.
Коментар