Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Стило - как да си сложа мултифункционален волан

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Стило - как да си сложа мултифункционален волан

    Здравейте колеги,
    Доста се чудих, дали да захвана това, да го наречем “Ръководство” как да си сложа мултифункционален волан, но припомняйки си как съм си блъскал главата аз, както и сина ми, реших да отделя някой час, не за да се правя на многознайник, а единствено да съм от полза за други такива като нас, които са решили да експериментират, които вярвам ги има доста в този форум.
    Използвали сме, разбира се интернет за да разберем, кое как става. Идеите са взети основно от там, както и няколко от снимките, които ще видите по-долу. Коствало е в пъти повече време да се набавят идеите и се изясни какво точно и как, отколкото да се свърши работата и да се напише това. Затова, дано да си е заслужавало труда.
    И така:
    Много добър и полезен източник е темата от този линк:

    http://fk2000.stilo.info/mufu.htm

    В крайна сметка се надявам, че всичко написано по-долу ще е от полза за всички. Мислим даже да го преведем и да го сложим и в UK-ския форум, от където не веднъж сме намирали много добри идеи и съвети.
    Понеже стана доста обширно, а за да стане максимално ясно има и доста снимки, го разделям на отделни части. Моля ако модераторите сметнат, че не е правилно, да ме коригират.
    Успех на всички, които се захванат с това, което е описано по-долу!

    Началото:
    Когато ви дойде идеята да си смените обикновения волан на Стилото с такъв с копчета (мултифункционален волан), обикновено бихте си задали няколко въпроса:
    1. “Дали ще стане”. Отговорът е “ДА”.

    2. “Колко ще ми струва”. Отговорът е “Зависи от това дали ще слагате нов или ще търсите употребяван. Ориентировъчно от най-много към 500 евро, до най-малко под 100 лв. (или безплатно, ако ви е подарък)”.

    3. “Мога ли да ползвам моя си еърбег (в случай на волан втора употреба е належащо, като се има предвид, че онзи най-вероятно ще е експлоаднал)”. Отговорът е “ДА”.

    4. “Дали ще мога сам да си го направя”. Отговорът е “ДА” (ако не ви пречат много ръцете ). Всъщност един добър и верен помощник, както в моя случай няма да ви е излишен.

    5. “Искат ли се специфични познания и умения по електротехника/ електроника”. Отговорът е “НЕ” (разбира се минимални ще трябват).

    6. “Колко време ще ми отнеме”. Отговорът е “За намирането на волана – бог знае колко, за подготовката, демонтажа и монтажа на новия – в зависимост от сръчността ви и от това дали ви е ден или не, бих казал час, а може и два, три.
    ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
    Stilo JTD 115 2003 бегачка
    Brava 1,4 12V 1997 на газ
    Tempra 1,4 1993 и тя на газ
    i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

    #2
    Какво ми трябва ?

    Какво ми трябва:
    1. Новия волан с копчетата и кабелите от тях. Ако вземате втора употреба е много вероятно кожата му да е изтъркана. В този случай има два варианта, най-вече в зависимост от това до каква степен е изтъркана - да се претапицира или да се боядиса. Тапицерите (добрите) искат към стотина лева, че може и малко отгоре, а за пребоядисване (те всъщност слагат някакви специални работи, а не само да го “вапцат”) около 40-50 лв. (това го разбрах от многочасово ровене по Гугъла и най-вече от мнения по разни форуми-побратими). Тука всеки да си решава как и дали да си го прави. Мога, при интерес, да препоръчам добър тапицер в Пловдив.

    2. “Подковата”, която е вътре във волана, под еърбега, в която се включват кабелите. Ето я:
    Прикачени файлове
    ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
    Stilo JTD 115 2003 бегачка
    Brava 1,4 12V 1997 на газ
    Tempra 1,4 1993 и тя на газ
    i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

    Коментар


      #3
      Какво ми трябва ?

      3. Много важно!!! Трябва ви така наречения “clock spring” (кръгова пружина би трябвало да му е превода, май), който да става за новия волан, с кабелчето й. Иначе нищо няма да стане. На нея са и зeления и жълтия кабел за еърбега. Още по-важно!!! Когато се сваля от “смачканото” Стило, трябва да се внимава да не се натиска много малкия пръстен, който е в горната част на клокспринга, през който минава кормилния прът, за да не се превъртят една спрямо друга двете части на клокспринга!!! Ако това стане се нарушава синхронизацията и после няма да работят копчетата. Намерих някакви варианти в нета, дето уж се оправяло това, но слава богу при мен си беше добре. Когато са го сваляли хората, явно са внимавали. При махането на волана пръстена изскача леко нагоре и се заключва. Той (пръстена) осигурява някакъв ход, до около 90 градуса и ако се мърда в този ход няма проблем. Обаче не трябва да се напъва или натиска надолу и да се върти!!! Ако си купувате нов клокспринг, той си има блокировка, така че и да искате не може да го превъртите. Новият, обаче е много скъп.
      Прикачени файлове
      ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
      Stilo JTD 115 2003 бегачка
      Brava 1,4 12V 1997 на газ
      Tempra 1,4 1993 и тя на газ
      i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

      Коментар


        #4
        Какво ми трябва ?

        4. Трижилен кабел, тънък, дълъг около 60-70 см. Аз имах под ръка и използвах такъв USB кабел от PC-то. Резнах го и готово.
        5. Скоби за свързване на жици. Може и да не ви трябват ако си ги запоите жиците, като мен.
        6. Малко секундно лепило (1-2 капки).
        7. Поялник с много тънка човка.
        8. Инструменти. Гедоре ще е от полза (и добрият помощник, разбира се).
        ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
        Stilo JTD 115 2003 бегачка
        Brava 1,4 12V 1997 на газ
        Tempra 1,4 1993 и тя на газ
        i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

        Коментар


          #5
          Подготовка

          Подготовка:
          1. Откача се акумулатора, допират се за кратко клемите, за да се премахне остатъчния ток и се изчаква 20-тина минути. Не знам дали има полза от това изчакване, но няма и вреда. Целта е уж да не ви експлодира еърбега, когато го разкачате от клемите. В нашия случай, с въртенето (благословиите) около запояването на жичките, както ще видите по-долу имахме на разположение доста повече от 20-те минути.

          2. Необходимо е да се запоят трите жички на трижилния кабел на клемите на клокспринга, както следва:
          - 2-ро краче (червеното от снимката по-долу) – + от контакта (да не е постоянен, а само при контакт да дава 12 V);
          - 3-то краче (зеленото от снимката по-долу) - CAN В;
          - 4-то краче (жълтото от снимката по-долу) - CAN A.
          Ей тука видяхме бая зор, понеже крачетата са много, ама много малки/тънки. Трябва остър поялник, ама наистина много тънък и ако може да му се регулира температурата – най-добре. Трябва да се внимава много да не се наруши изолацията между крачета (пластмасата там е много фина и се топи изключително лесно, ако не се внимава). Лупа може да свърши хубава работа в случая. Подгответе се за търпение и “благословии”, без които е почти неизбежно.
          Ето как изглеждат крачетата и кое къде се запоява (снимката е от интернет, моето така грозно го запоих, че ме беше срам да го снимам/покажа, обаче важното е, че стана здраво).
          Прикачени файлове
          ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
          Stilo JTD 115 2003 бегачка
          Brava 1,4 12V 1997 на газ
          Tempra 1,4 1993 и тя на газ
          i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

          Коментар


            #6
            Подготовка

            3. Прекарва се кабелчето по широката част на конектора от снимката по-горе (в случая, за да се виждат крачетата клокспринга е обърнат. Всъщност това, което се вижда е долната част и там трябва да се захване) и се капва със секундното лепило, за да се предотврати опасността, като се монтира да се размърдат/разпоят крачетата или се наруши изолацията. Ако го хванете отстрани на конектора, където изглежда по-подходящо, недейте, понеже после опира, когато се сложи на колата.
            4. Проверява се дали са добре запоени и изолирани жиците.
            ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
            Stilo JTD 115 2003 бегачка
            Brava 1,4 12V 1997 на газ
            Tempra 1,4 1993 и тя на газ
            i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

            Коментар


              #7
              Демонтаж

              Демонтаж:
              1. Отвива се еърбега (3 болта шестограм). Констатирах, че най-удобната позиция за това е волана да се завърти на ½ оборот. Ако ползвате този метод, трябва да помните в коя посока сте го завъртели (или да видите после гумите накъде сочат), понеже е важно за номера с въртенето на клокспринга, описан по-долу. Ако пък предпочитате да въртите волана за да отвиете всеки болт, накрая трябва да сте сигурни, че волана си сочи в право положение преди да го свалите от кормилния прът.

              2. Откача се еърбега от контактите на волана (два са зелен и жълт) и се сваля.

              3. Сваля се долната кора на колоната на волана (три болта по-малък шестограм от тези на еърбега).

              4. Откача се конектора на клокспринга, който е закачен за волана и кабела за клаксона.

              5. Отвива се гайката на волана (гедоре 24) и чрез издърпване или леко удряне оттук оттам се сваля волана. Централната част (пръстена) на клокспринга изскача нагоре (това не го забелязвате особено, но се случва) и фиксира двете части да не се движат много една спрямо друга. Не трябва да се прилага усилие да се движат частите на клокспринга една спрямо друга!!!

              6. Изключва се конектора на клокспринга.

              7. Отвиват се трите болта на клокспринга и той се сваля. Трябва да се внимава, както пише по-горе да не се наруши синхронизацията!!!

              8. Сваля се радиото на колата (от там хванахме CAN А и CAN В. Ако имате идея от другаде да ги хванете ОК, тогава няма да е необходимо).

              Ето как изглежда на този етап:
              Прикачени файлове
              ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
              Stilo JTD 115 2003 бегачка
              Brava 1,4 12V 1997 на газ
              Tempra 1,4 1993 и тя на газ
              i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

              Коментар


                #8
                Монтаж

                Монтаж:
                1. Поставя се новия клокспринг, със запоените жички и се затяга с трите болта.
                Трябва да се има предвид, че в случая волана беше завъртян на ½ оборот. За това, след завиването на болтовете на клокспринга, се натиска пръстена и се завърта на ½ оборот в същата посока, в която е бил завъртян преди това волана. Като го пуснете пръстена, той си се заключва пак. Ако не сте сигурни по-добре си го правете с волан, сочещ направо.
                Ето как изглежда в случая:
                Белият кабел (всъщност сив USB), който се вижда да виси надолу е допълнителният, който запоихме.
                Прикачени файлове
                ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                Stilo JTD 115 2003 бегачка
                Brava 1,4 12V 1997 на газ
                Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                Коментар


                  #9
                  2. Кабелът се прокарва внимателно по колоната на волана и се хваща на подходящи места например с миши (свински, или кой както там им казва) опашки/скоби или с друго, с каквото си харесате.

                  3. Включва се конектора на клокспринга.

                  4. Свързват се кабелите:
                  - CAN A – на Черно/розов на радиото.
                  - CAN В – на Бяло/розов на радиото.
                  На белия конектор на радиото, тези тънките, в дясно които се виждат, те са.
                  Прикачени файлове
                  ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                  Stilo JTD 115 2003 бегачка
                  Brava 1,4 12V 1997 на газ
                  Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                  i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                  Коментар


                    #10
                    Монтаж

                    - Illumination – Светло син/черен на My Car – Така казваше “гайдът” и форумите, от които са откраднати идеите. Така и не разбрахме на кое му викат My Car, братята от UK-ския форум, та побългарявайки нещата третият кабел (този от краче 2 на клокспринга) го свързахме на + през контактния ключ. Това е оранжевия кабел на снимката по-долу, от където между другото взехме и захранването на темпомата/Cruise Control, когато го слагахме по-рано. Намира се под волана, все едно на края на контактния ключ, като е мушнат, та отсреща вътрешната бяла букса. По принцип на радиото го дават краче 4 да е въпросното, но в случая е празно. Ако имате Connect NAV или изводи за чейнджър, ще трябва да ги имате тия жици, ама то тогава, в първия случай, май ще си имате и оригинално волан с копчета, най-вероятно. Ако някой има друга идея от къде да хване тоя + ОК. Радиото е добра възможност, да си ходят и трите жици заедно, но както се вижда на снимката по-горе, в случая има само постоянен + и маса.
                    Ето го плюса от къде го взехме:
                    Прикачени файлове
                    ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                    Stilo JTD 115 2003 бегачка
                    Brava 1,4 12V 1997 на газ
                    Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                    i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                    Коментар


                      #11
                      Монтаж

                      5. Поставя се долната кора на колоната на волана. По-лесно е сега да се сложи, отколкото след като сложите волана.

                      6. Поставя се волана. Внимава се да е в правилно положение и да не се завърти горната част на клокспринга!!!
                      Ето го, в нашия случай на ½ оборот:
                      Прикачени файлове
                      ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                      Stilo JTD 115 2003 бегачка
                      Brava 1,4 12V 1997 на газ
                      Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                      i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                      Коментар


                        #12
                        Монтаж

                        7. Затяга се гайката на волана и й се слага гумената капачка. Ние я забравихме.

                        8. Поставя се “подковата” и се свързват сините конектори от бутоните, черния от клокспринга и този с черно и червено жиците на клаксона.
                        Прикачени файлове
                        ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                        Stilo JTD 115 2003 бегачка
                        Brava 1,4 12V 1997 на газ
                        Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                        i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                        Коментар


                          #13
                          Монтаж

                          9. Свързват се конекторите на еърбега – жълтия и зеления.

                          10. Поставя се еърбега и се затяга с трите болта.

                          11. Включват се клемите на акумулатора и се пробва.

                          12. Ето го и крайният резултат - как изглежда:
                          Прикачени файлове
                          ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                          Stilo JTD 115 2003 бегачка
                          Brava 1,4 12V 1997 на газ
                          Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                          i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                          Коментар


                            #14
                            Заключение

                            В случая, в крайна сметка от начало бутоните не искаха да работят.
                            След като се стартира двигателя светваха за малко и изгасваха, но не функционираха. Може да сме объркали при свързването цветовете, макар, че съм положителен, че не сме, но след като сменихме CAN А с CAN В на конектора на радиото и всичко се оправи (почти). Бутоните заработиха.
                            Проблемът, който се появи беше постоянното мигане на километража. Нищо сериозно, но е дразнещо. Това явно се дължи на бутоните, които след като са включени към CAN-а, трябва да бъдат разпознати от мрежата. До колкото разбрахме трябва да се направи “Прокси алайнмънт” и би трябвало се оправи. Все още не е направен, надявам се ще свърши работа. Добрият ми помощник се е захванал да разучава как става и да взима кабел, да инсталира програмата и да действа.
                            Като стане (или не стане) ще пишем за резултата.

                            Ами, това е. Търпение и успех на тези ентусиасти, които ще се захващат да го правят!
                            Ако с нещо още може да сме полезни драснете.
                            ПРОДАВАМ ДЖАНТИ СТИЛО
                            Stilo JTD 115 2003 бегачка
                            Brava 1,4 12V 1997 на газ
                            Tempra 1,4 1993 и тя на газ
                            i dr. та като се почне от 125р ... и те на газ

                            Коментар


                              #15
                              пусни прокси като можеш и всичко ще заспи
                              2015 Renault Megane Expression GT
                              2009 FIAT Bravo 1.4 16V Dynamic
                              Всичко за FIAT Bravo 2007

                              Коментар

                              Working...
                              X