След всичките ми контакти с колеги шофьори и собственици на автомобили,дело на Фиат груп стигнах до извода,че този проблем е масов за всички двигатели снабдени с турбини с променлива геометрия.Но нека тези които хвалят немските возила не забравят,че този проблем го има и там,защото работят със същият клапан(да не забравяме,че и той е немски PIERBURG ),просто тук ще дискотирам само италианките,в частност моето Стило,защото благодарение на него стигнах до решението на проблема.Проблема касае моторите 1,9 и 2,4.
Та,както вече споменах става въпрос за турбина с променлива геометрия,която се управлява от вакуум подаван в различна големина от соленоиден клапан.
Въпросният клапан се управлява от контролера на двигателя (ЕКУ-то) и в зависимост от режима на работа на мотора коригира оборотите на турбото,съответно налягането на въздуха в смукателният колектор.Това е общо казано.
Преди да продължа искам да обърна внимание на симптомите,които се забелязват при Недобрата работа на този клапан с уговорката,че преди това сте проверили здравината на въздуховодите преди и след турбината,както и изправноста на MAF и MAP сензорите и на актуатора(гъбката) на турбото.
1.Пренадуване-от 100 до 500 mBar по-високо налягане в различните режими на работа на мотора (ЕКУ-то регистрира грешка P0235),при обороти над 2000 идва момент в който колата забива муцуната(остава без мощност) и светва чек лампата.След няколко секунди всичко е ОК и колата продължава нормална работа.
При някой това се проявява периодично,дори бих казал при всяко надвишаване на 2000-2200 оборота,при други по рядко,а при трети(както беше при мен) при мокро време.При пренадуването се забелязва по-голямо количество дим през ауспуха.
2.Недостатъчно налягане в смукателният колектор.ЕКУ-то не регистрира грешка(поне до сега не съм чул,но ако някой колега има такъв случай,нека да ме допълни за да бъдем по изчерпателни).Колата е тромава при старт и нееластична при ускорение.Разликата в нивото на налягането е с около 100-300 mBar по-малко от нормалното работно за двигателя.(както за 1,9 така и за 2,4).Причината в клапана за този симптом се взема под внимание в случай че преди това сте проверили изправноста и цялоста на въздушните пътища от турбината до всмукателният колектор.
3.Липса на налягане(турбината почти не работи).При този случай вакуум до турбото не стига(обдухването му максимално е ограничено) и то не може да се развърти за да достигне номинални обороти.Колата няма никаква мощност и адски много дими черно през ауспуха.Точно това се случи при мен в една прекрасна септемврииска сутрин,което ме провокира и накара да разглобя клапана който управлява вакуума към турбината.
Вариантите са два-или се захващате с разглобяването на клапана и почистването му или си купувате нов.
Втора употреба-30-50 лв.(няма гаранция дали не е повреден като Вашият)
Чисто нов-около 120 лв.
Ето го и въпросният клапан.На Стило-то се намира ниско долу под акумулатора и е много добре атакуван от вода и прах.Като цяло е трудно достъпен.Преди време моят го преместих на гърба на радиатота.
Та,както вече споменах става въпрос за турбина с променлива геометрия,която се управлява от вакуум подаван в различна големина от соленоиден клапан.
Въпросният клапан се управлява от контролера на двигателя (ЕКУ-то) и в зависимост от режима на работа на мотора коригира оборотите на турбото,съответно налягането на въздуха в смукателният колектор.Това е общо казано.
Преди да продължа искам да обърна внимание на симптомите,които се забелязват при Недобрата работа на този клапан с уговорката,че преди това сте проверили здравината на въздуховодите преди и след турбината,както и изправноста на MAF и MAP сензорите и на актуатора(гъбката) на турбото.
1.Пренадуване-от 100 до 500 mBar по-високо налягане в различните режими на работа на мотора (ЕКУ-то регистрира грешка P0235),при обороти над 2000 идва момент в който колата забива муцуната(остава без мощност) и светва чек лампата.След няколко секунди всичко е ОК и колата продължава нормална работа.
При някой това се проявява периодично,дори бих казал при всяко надвишаване на 2000-2200 оборота,при други по рядко,а при трети(както беше при мен) при мокро време.При пренадуването се забелязва по-голямо количество дим през ауспуха.
2.Недостатъчно налягане в смукателният колектор.ЕКУ-то не регистрира грешка(поне до сега не съм чул,но ако някой колега има такъв случай,нека да ме допълни за да бъдем по изчерпателни).Колата е тромава при старт и нееластична при ускорение.Разликата в нивото на налягането е с около 100-300 mBar по-малко от нормалното работно за двигателя.(както за 1,9 така и за 2,4).Причината в клапана за този симптом се взема под внимание в случай че преди това сте проверили изправноста и цялоста на въздушните пътища от турбината до всмукателният колектор.
3.Липса на налягане(турбината почти не работи).При този случай вакуум до турбото не стига(обдухването му максимално е ограничено) и то не може да се развърти за да достигне номинални обороти.Колата няма никаква мощност и адски много дими черно през ауспуха.Точно това се случи при мен в една прекрасна септемврииска сутрин,което ме провокира и накара да разглобя клапана който управлява вакуума към турбината.
Вариантите са два-или се захващате с разглобяването на клапана и почистването му или си купувате нов.
Втора употреба-30-50 лв.(няма гаранция дали не е повреден като Вашият)
Чисто нов-около 120 лв.
Ето го и въпросният клапан.На Стило-то се намира ниско долу под акумулатора и е много добре атакуван от вода и прах.Като цяло е трудно достъпен.Преди време моят го преместих на гърба на радиатота.
Коментар