Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За налягането в гумите

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    За налягането в гумите

    В тази тема http://www.fiatforum.bg/showthread.p...изел/page2 се оплаках от тресене в предницата. В крайна сметка след доста перипетии и тест в "Експрес сервиз" Габрово се оказа блокирал преден ляв амортисьор както и тръгнал заден ляв. Сменихме всички амортисьори с маслени /старите бяха газови на 11 г./, смених и кормилни накрайници, не питайте колко ми излезе всичко и нещата се уж поуспокоиха. Да ама от няколко дена пак ме човърка, че вози доста твърдо и друса, усешах го и в седалката, а така също че задницата доста твърдо вози. Викам си "хайде още разходи за нови задни гуми". Вчера при температура около 20 градуса направо ми идеше да я ракостя и да приключа, но както казваше баба ми "като спах и измислих", казах си я да премеря налягането на гумите. Сутринта в 9:45 ч., гледах още да не е станало горещо, ги измерих и установих, че предните са 2.8, а задните 3.5. Като ги слягах всичките ги бях нагласил на 2.2, но явно тогава е било доста по-студено.
    Зарових се из нета и в документацията на Бравата в която пише, че налягането ми трябва да е 2.2, значи съм в норматив. В нета, колкото шофьори, толкова и мнения. Намерих доста писано от знаещи и незнаещи, например това https://www.cphpvb.net/lada/6723-tyres-pressure/ . Сигурно всеки си казва "А бе това е толкова елементарно, че няма смисъл от обсъждане". Да ама не, хората сигурно пишат цели десертации по въпроса в зависимост от десетки фактори колко трябва да е налягането в гумите. Идеята ми е да не се подценява този фактор при експлоатацията на автомобила, от който зависят както живота ни, така и финансовите ресурси.
    П.С. Забелязах, че съм сбъркал в заглавието "гуНите" вместо "гуМите", моля админа де ме извини и го промени, че аз нямам право.
    Последна редакция от NikMar; 07.06.2019, 12:23.
    FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
    Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

    #2
    Затова хората са сложили на всички автомобили лепенки с указание за налягането в гумите понеже е доста важно да са в норма - не само заради комфорта , а въпреки него понякога ...
    koce73 , Fiat Marea Weekend 1.6 16V 1997 специално пригодена за тежък терен , отскоро и Subaru Forester 2.0 2005 за още по-тежък терен 0895747442

    Коментар


      #3
      Така е, гумите са много важен фактор! Но изненадващо много хора не го знаят това. На един приятел като му напомпах гумите преди година-две, после се чувстваше все едно караше S-класа. "Яяя, вече не друса", "Лелее, и волана като е изправен не бяга в ляво", "А, пък на завоите колко е стабилна"...

      Коментар


        #4
        ... установих, че предните са 2.8, а задните 3.5. Като ги слягах всичките ги бях нагласил на 2.2, но явно тогава е било доста по-студено.
        Само да вметна, че тази логика/извод е грешен. При помпане, в гумите протича изохорен процес. Обем, налягане и температура са неразривно свързани. В случая, при изохорния процес обемът е константа, което значи, че повишаването на температурата води до повишаване на налягането и обратно. Няма как за толкова малко изменение на температурата, ако да речем си ги слагал при 10 градуса външна, а сега да е например 30 градуса - налягането да скочи толкова много. Промяната на температурата "делта-Т" ти е 20 градуса, което по абсолютната скала е повишение с около 7 %. Налягането няма как да скочи от 2.2 манометрично (3.2 абсолютно) на 3.5 манометрично (4.5 абсолютно). Това е около 40 % изменение. Най-много да се повиши с 0.2-0.3.

        Накратко - уредът е мерил грешно.

        Коментар


          #5
          Да, така е и аз съм чувал тук и там за изохорен, изобарен и изотермен процес. Сетих се по някое време, че ходих на гумажия да ми извади една видия от задна лява, оказа се че не е пробита и той май че ми ги припомпи там, може би той да ги е вдигнал, но както и да е, най-важното е че намерих ключа от бараката.
          FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
          Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

          Коментар


            #6
            Само да вметна, че тази логика/извод е грешен. При помпане, в гумите протича изохорен процес. Обем, налягане и температура са неразривно свързани. В случая, при изохорния процес обемът е константа, което значи, че повишаването на температурата води до повишаване на налягането и обратно. Няма как за толкова малко изменение на температурата, ако да речем си ги слагал при 10 градуса външна, а сега да е например 30 градуса - налягането да скочи толкова много. Промяната на температурата "делта-Т" ти е 20 градуса, което по абсолютната скала е повишение с около 7 %. Налягането няма как да скочи от 2.2 манометрично (3.2 абсолютно) на 3.5 манометрично (4.5 абсолютно). Това е около 40 % изменение. Най-много да се повиши с 0.2-0.3.
            Не е точно изохорен, защото обема се променя (макар и малко - все пак е гума, не е цилиндър), но да, може да го сравним с такъв. Много точно описание - общо взето ако си ги напомпал на 2.2 при 20 градуса, при 50 градуса, налягането би се повишило с 0.2 до 2.4 бара. @ogi28b е прав. Или уреда е грешен или са ти ги свръхнапомпали.
            Другото което е, че не упоменаваш размера на гумите - за 2.2 налягане сигурно са 205/55/16.
            FIAT Coupe 2.0 16V бензин/газ

            Коментар


              #7
              Не може Бравичка да има гуми 205 55 16.
              1990 TEMPRA SX 1.4 Carb

              Коментар


                #8
                Предни 185/60/14 задни 165/70/14, някой ще каже, че не е добре с различни размери, но такива имал такива сложил.
                Последна редакция от NikMar; 11.06.2019, 09:49.
                FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
                Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

                Коментар


                  #9
                  Бе ти колело не си ли карал по павета с твърди гуми или меки на баир? Мойта бегачка постояно я карам с меки гуми /1.5-1.8/ и само когато ще излизам извънградско предните ги праскам 2, 2 и нещо защото ми бие нещо в предницата и когата са по твърди се появява некъде около 100 много над обичайната ми скорост.
                  LANCIA Y10 1.1 Bosch monomotronik AGU Zavoli Голф 3 1.8
                  ВАЗ 2101-73г-екс ВАЗ 2101-74г.екс, самара-екс заз 965а екс Опел кадет екс

                  Коментар


                    #10
                    Ето какво пише по дебелите книги
                    Click image for larger version

Name:	Gumi.jpg
Views:	1
Size:	176,7 KB
ID:	2098477
                    FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
                    Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

                    Коментар


                      #11
                      Хората не напразно са измислили да си помпят гумите с азот.
                      STILO 1.4 16v.

                      Коментар


                        #12
                        Хората не напразно са измислили да си помпят гумите с азот.

                        Надявам се знаеш, че това са митове и легенди, измислени от шарлатани с цел изкарване на пари?

                        Коментар


                          #13
                          JTR- хич не са митове и легенди. Точно поради физичните и химични свойства азота се използва и в авиацията.
                          Fiat Marea Weekend 1.9 jtd 110 SX- еmzo power

                          Коментар


                            #14
                            dobrujanetza написа: Преглед на мнението
                            JTR- хич не са митове и легенди. Точно поради физичните и химични свойства азота се използва и в авиацията.

                            Като например? Какви подобрения може да донесе азота на един нормален лек автомобил?

                            Коментар


                              #15
                              Казват, че по-малко се разширявал от въздуха, незнам
                              FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
                              Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

                              Коментар

                              Working...
                              X