Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Ръководство - смяна задни спирачки и рец. на главина Пунто 2

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Ръководство - смяна задни спирачки и рец. на главина Пунто 2

    Вчера ми остана време да сменя на бащата на Пунтото задните спирачки - нови накладки, барабани и жила за ръчната. Не е трудно, пък и вече съм я минал тази процедура на моето Пунто като го купих преди четири години. Реших да напиша кратко ръководство за да е полезно и на други колеги.1. Сваляме колелото - тук няма да слагам снимка. В случай, че Ви е необходима такава за да направите тази операция по-добре спрете да четете до тук и отидете в сервиз 2. Със ключ звезда 12мм. развиваме двата фиксиращи болта на барабана. Дръжте здраво с ръка барабана докато развивате или ако имате помощник нека да натисне здраво спирачката. Ако сте сами за помощ може да използвате и ръчната спирачка, но в случай че сте стигнали до тук тя надали държи. На снимката се вижда и скъсаното жило на ръчната на дясното колело - с времето пластмасовата обвивка на бронята се напуква, влиза вода, ръждясва, замръзва и един ден като дръпнете ръчната става това на снимката, жилото се къса.3. Удряте няколко пъти с чука по барабана за да се отлепи от главината. Най-вероятно в този момент барабана ще се върти свободно, но няма да можете да го извадите понеже накладките са се вкопали в него и са образували голям ръб във външният му край. За да извадим барабана ще използваме малко помощ от приятел. За целта ще са ни необходими два болта М10 със стандартна резба. Първо обаче трябва да завъртим барабана така че зад отворите на фиксиращите болтове да застане плътната част на главината:След това в отворите на фиксиращите болтове навиваме двата болта М10 докато опрат в главината и внимателно без да се бърза постепенно ги навиваме като в същото време си помагаме и с хубава плоска отвертка като напъваме барабана по крайщата му.4. Така барабана вече е изваден и се разкрива следната прекрасна гледка:Обърнете внимание на заградените с бяла окръжност фиксиращи щифтове на накладките. Преди да извадим накладките ще трябва да ги махнем, но за това след малко.5. Както колегата muns61 е обяснил в тази тема за да е по-удобно за работа е добре да се свали главината. Това е удобен момент да я рециклираме и нея, което е подробно описано в следващият пост на темата. За целта с помощта на плоска отвертка махаме капачката, която покрива гайката на главината и с камък 32мм. + поне един метър рамо отвиваме гайката. За изваждането на главината може да използвате скоба, но ако сте внимателни ще я извадите и само с ръце.6. Вече щастливи, че сте стигнали до тук виждате, че за да извадите челюстите трябва първо да махнете двете пружини в двата края на накладките. Преди да започнете да споменавате майките на инженерите ще Ви подскажа още една хитрост - пружините ще ги махнем СЛЕД като свалим накладките. За целта подпъхваме плоска отвертка между челюстта и долният супорт и използвайки отвертката като рамо изваждаме челюстта от супорта. Същото правим и с другата челюст.Не забравяйте да махнете също и двата фиксиращи щифта на челюстите, за които говорехме в т.4 Ето го и резултата:Сега можем без никакво усилие да махнем двете пружини, жилото за ръчната и регулиращият механизъм и за почистим от прахта на старото феродо за да сме готови за монтаж на новите накладки.7. Монтажа на новите накладки става в обратна последователност:- слагаме жилото на ръчната;- слагаме регулиращият механизъм, като ПРЕДВАРИТЕЛНО СМЕ ГО СЪБРАЛИ ДОКРАЙ !!! В противен случай после няма да можем да сложим барабана;- слагаме горната пружина;- слагаме долната пружина;- поставяме накладките върху спирачният цилиндър;- пъхаме САМО ЕДНАТА челюст зад долният супорт и с помощта на плоска отвертка пъхната между супорта и другата челюст / виж първата снимка на т.6 /, която използваме за рамо напъваме да разтегнем пружината и така пъхаме и другата челюст зад супорта;- слагаме двата фиксиращи щифта;Ето това трябва да се получи:Така приключваме с челюстите и е време да рециклираме главината за да поставим и нея и на финала да сложим барабана. В следващият пост е описана работата по главината.
    Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
    Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

    #2
    Част II Рециклиране на главината.Както ще видите на снимките греста в двата лагера на главината е станала на сапун. За да изкара поне още 100 000 км. ще я рециклираме.1. С пръсти избутваме вътрешната черупка на предният лагер за да се видят съчмите и сепаратора:2. С помощта на макетно ножче внимателно махаме уплътняващият пръстен на задният лагер:3. Отново с помощта на пръстите изваждаме и вътрешната черупка на задният лагер заедно със съчмите и сепаратора.ВАЖНО! Преди да продължите отделете някъде цялата тази композиция на задният лагер - черупка, съчми и сепаратор. Целта е при сглобяването да използваме ТОЧНО същите съчми за всеки един от двата лагера. Причината е че съчмите и повърхностите на двата лагера са се "сработили" една с друга и ако ги разменим ще намалим живота на главината.4. С помощта на малка плоска отвертка изваждаме една по една съчмите на предният лагер от сепаратора му:5. Измиваме всичко идеално с бензин и оглеждаме за следи по работните повърхности на двата лагера. Ако всичко е наред започваме да сглобяваме главината.- Започваме от предният лагер. За да ни е по-лесно намазваме с грес леглото на съчмите в главината и придържайки с пръсти от долната страна сепаратора ги нареждаме обратно една по една:- след това поставяме и вътрешната черупка на предният лагер, става леко с чалъм, не бързайте;- това, което извадихме в т.3 - черупка, съчми и сепаратор, след като сме го почистили си го сглобяваме в същият вид и го поставяме на мястото му. Тук също може да си помогнете като намажете с грес вътрешната черупка за да не Ви падат съчмите докато ги нареждате;- след като сме гресирали всичко, внимателно поставяме и уплътняващият пръстен, който извадихме в т.2;6. Монтираме главината на мястото й и стягаме здраво с голямото рамо и камък 32мм.7. Слагаме барабана и колелото и сме готови, остава да закачим жилата на ръчната към лоста в купето и да я регулираме. В следващият пост ще направя някои уточнения във връзка с това.
    Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
    Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

    Коментар


      #3
      Последно ще направя някои уточнения свързани с регулиращите механизми на накладките.1. Това е изключително глупаво и ненадеждно техническо решение широко използвано в много марки автомобили.2. Най-вероятно след като свалите механизма ще установите, че пластината, която се огъва и избутва зъбчатото колело е счупена - по един начин на лявото колело и по друг начин на дясното, на различни места е счупването. Същото беше и на моята кола. В случай, че имате желание може да си купите нови или ремонтен комплект ако се продава. В случай, че нямате продължете да четете 3. Махате каквото е останало от счупената пластина и разглобявате механизма за да го почистите и намажете тънко с грес по резбата и по външната част на гайката. Навивате го докрай /максимално събран/ и го монтирате.4. След като сложите барабана и колелото завивате само 3 /три/ от болтовете, които държат колелото. Хубаво е да имате помощник в този момент.5. Въртите колелото и гледате през отвора на липсващият болт докато не видите срещу него зъбчатото колело на механизма.6. Тук се намесва помощника като натиска плавно спирачката до момент, в който челюстите са се придвижили към барабана и няма напрежение върху механизма. В този момент му казвате да задържи така и през отвора с тънка отвертка правите четвърт оборот на зъбчатото колело. Поле помощника пуска спирачката и завъртате колелото на ръка за да видите дали трият накладките в барабана.7. Повтаряте т.5 и т.6 докато не постигнете момент, в който накладките едва докосват барабана и не пречат на свободното въртене на колелото.8. Регулирате си ръчната от болта в купето, като го навивате до момент, в който се усеща че накладките започват да трият леко в барабана като завъртите колелото - в това положение отпускате малко жилата и сте готови.Описаната процедура става автоматично при работещи механизми, а в описаният случай е необходимо да я повторите на 10-15 хиляди километра, да кажем веднъж в годината преди техническият преглед. Това прави най-много един път преди накладките да са станали за смяна и не е чак толкова много и ще имате отлични спирачки.
      Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
      Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

      Коментар


        #4
        Страхотно, браво . Добавям го при важните теми за раздела.
        00' Bravo 105 JTD

        Коментар


          #5
          Благодаря Между другото спирачките на Браво/а и Марея са същите и начина на работа е еднакъв. Само ще добавя, че в случай на наличието на ABS е желателно да махнете датчика първо преди да вадите главината за да не го счупите случайно.
          Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
          Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

          Коментар


            #6
            Евала колега много добре описано,само ще добава идно ВАЖНО нещо:когато отвивате или завивате гайката на главината ВИНАГИ го правете като дърпате нагоре,защото като отвивате/завивате надолу(както колегата е снимал)рискувате да нанесете щети на прага.
            Bravo 1.9d 97г

            Коментар


              #7
              Браво колега, чудесна работа. Това упътване щеше да ми спести цял ден работа преди да разгадая механизма преди 4 години, когато сменях накладки.Нека вмъкна и едно уточнение относно свалянето на барабана. Въпросното зъбно колелце за регулировка помага да свалим лесно барабана като го навием толкова, че да прескочим ръба образувал се от износването на метала. Болтовете м10 също естествено помагат, но при огромно вкопаване на накладките се чупят въпросните пластинчати пружини /едната само, защото после барабана излиза/ държащи щифтовете / личен опит за съжаление/.Поздрави.П.П. Това е наистина ценно ръководство и дано има повече такива хора.
              Не ми е проблем, че в България евтиното е некачествено. Проблем ми е, че и скъпото в повечето случаи е такова!!!

              Коментар


                #8
                OptimusMaximus написа:
                ...Въпросното зъбно колелце за регулировка помага да свалим лесно барабана като го навием толкова, че да прескочим ръба образувал се от износването на метала. ...
                Тук може да се използва същата техника, която съм обяснил за ръчното регулиране на механизмите. Трябва един помощник да натиска спирачката плавно и така идва момент, в който пластинката бутаща зъбното колело се е повдигнала и самото зъбно колело е свободно. В този момент помощника задържа крака в това положение и с отверка през едната дупка на главината се навива механизма и барабана излиза.
                Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
                Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

                Коментар

                Working...
                X