Поради честите постове с въпроси за климатика, преведох цялата секция от ръководството, или поне най-важното. Ако нещо липсва, ще го добавя, и моля да ме коригирате ако някъде съм сгрешил!Това в тези коли не е климатроник, правилно е да се нарича полуавтоматичен климатик, както го наричат и "талянците".Автоматичния климатик в колата сам решава за следните действия, в зависимост от желаната температура в купето:- температура на въздуха при клапите- скорост на вентилатора (непрекъснато регулиране)Ръчни настройки се изискват за:- Фиксираните 4 скорости на вентилатора- Задействане на компресора- Задействане на вътрешната циркулация на въздуха- Функцията MAX DEFНапълно ръчна е настройката за дистрибуция на въздуха към различните клапи, поради начина на управление - жила (вместо електромотори)Логика на работата:Специално ЕКУ контролира автоматичните операции в системата, контролирайки термодинамичните параметри, за да осигури подходящ климат за пътниците. В него постъпват данни от:- Датчика за външна температура, монтиран в дясното огледало- Позицията на копчето за желаната температура, както и за дистрибуцията на въздуха, ако е в позиция MAX DEF- Позицията на копчетата за вътрешна циркулация и задействане на компресора, както и датчика за температурата в купето м/у тях.- Датчик за температурата на въздуха при клапите- Датчик за замръзване, монтиран на изпарителя на климатикаИзходните данни са за:- Температура на външния въздух, изписвана на таблото- Функцията MAX DEF- Вътрешна циркулация- Задействане на компресора- Температура и количество на въздуха при клапитеВ зависимост от входните данни, ЕКУ подава такива изходни данни, че да осигури желаната температура в купето при всякакви условия. Лявата врътка (1) , служи за избор на желаната температура в купето, м/у 18 и 30 градуса. Свързана е с потенциометър, който засича точното и положение и подава сигнал в ЕКУ. Има и 2 крайни позиции - LO и HI, съответстващи на максимално студено, и максимално топло.Средната врътка (2) е за избор на силата на вентилатора. Тя също е свързана с потенциометър, който отчита положението и, и подава сигнал към ЕКУ. Има 4 позиции м/у които може да се избира (1, 2, 3, и 4, като 1 е най-слабата, а 4 - най-силната), докато в позиция AUTO системата сама избира най-подходящата сила на вентилатора за достигане и поддържане на желаната температура. Позиция 0 означава че вентилатора е изключен, възможно е да има леко духане от клапите, породено от липсата на физическа преграда за външния въздух да навлиза в купето, при отворена клапа за вътрешна циркулация. Когато компресора е активиран, вентилатора принудително бива включен на 1-ва степен, дори и врътката да е на позиция 0, с цел да се предотврати замръзване на изпарителя.Дясната врътка (3) е за избор на мястото от което да излиза въздуха. Има 5 позиции - само в лицето, в лицето и краката, само в краката, в краката и на челното стъкло, само на челното стъкло. Бутонът (4) е за задействане на компресора. То е изцяло ръчно, с изключение на задействането на функцията MAX DEF, при която компресора се задейства принудително, независимо от позицията на бутона.Бутонът (5) е за активиране на вътрешната циркулация. Това също е изцяло ръчно, с изключение на задействането на функцията MAX DEF, при която клапата се отваря принудително, независимо от позицията на бутона.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Полуавтоматичен климатик - Брава/о/Мареа - какво, защо и как
Collapse
X
-
ФУНКЦИЯ MAX DEF
Функцията MAX DEF:Завъртане на врътката за дистрибуция напълно докрай по посока на часовниковата стрелка, активира функцията MAX DEF (Maximum Defrost), за бързо премахване на запотяването на стъклата. Тази функция активира:- Максимална сила на вентилатора- Клапа за смесване на топъл/студен въздух - максимално отворена към радиатора.- Принудително отваряне на клапата за вътрешна циркулация- Принудително задействане на компресора- Принудително включване на нагревателите на задното стъкло, което е подчинено единствено на време-релето управляващо го по строго определена логика (подлежи на коментар в друга тема)Поради напълно ръчното управление на дистрибуцията на въздуха, е препоръчително съответната врътка да се завърти в позиция
-
Задействане на компресора:Това става чрез натискане на бутона (5) от по-предишния пост. Жълтата лампа в бутона светва за да потвърди операцията. Ефективното задействане обаче подлежи на удовлетворяване на определени параметри:- При външна температура под 4 градуса компресора изключва, и включва ако тя е над 6 градуса- Температура , измерена от датчика на изпарителя - изключва компресора ако падне под 3.5 градуса , и го включва ако е над 5. Показанията от тези два датчика са с пълен приоритет пред всеки друг бутон, относно включването на компресора, включително и MAX DEF.Има едно нещо наречено Four Stage Pressure Switch, което не съм сигурен каква функция изпълнява, за това няма да се спирам на него, но през него минава сигнала за задействане на компресора, и доколкото разбрах на първо четене, ако налягането на фреона е извън границите, компресора няма да се задейства. Също при
Коментар
-
САМОДИАГНОСТИКА
Системата запаметява 2 типа грешки:- Случайни, редки грешки, които се зануляват когато ДВГ се изгаси- Постоянни - такива които са се появили повече от 5 пъти за определен период от време. Зануляват се само с външна команда от специализирана апаратураКогато се появи грешка, съобщение
Коментар
-
Изчаква се няколко секунди, през които системата последователно изпраща тестови сигнали към всички компоненти. На таблото се изписва Error Cli.След 3 секунди се изписва Error XУ, като ХУ (хикс, игрек) е код на съответната грешка. Ако има повече от една грешка, тя се изписва 3 секунди след предишната. Така се изреждат всички засечени грешки, след което отново се появява километража.Ако не бъде засечена грешка, се изписва съобщението Error 00 и след 3 секунди километража се появява отново.Кодовете на компонентите (първия знак, хикса) означават проблем с:1 - датчик за температурата на влизащия в купето въздух3 - датчик за външната температура4 - датчик за температурата в купето5 - датчик за замръзване на изпарителя6 - (най-често код 65) смесителна клапа за топъл/студен въздух8 - потенциометър за желаната температура в купето9 - потенциометър за сила на вентилатораB - потенциометър на смесителната клапа за топъл/студен въздухD - ВентилаторЕ - 5-волтовата верига на потенциометрите.Кодовете на грешките (втория знак, игреците) означават най-общо:1 - отворена верига2 - окъсяване към маса3 - окъсяване към +124 - окъсяване и отворена верига - неразличими5 - обща повреда в съответния компонентАко искате да направите процедурата за грешки след ремонт свързан с откачане на клемите на акумулатора, е необходимо да:- да се даде контакт- да се изчака около 30 секунди, през това време системата минава през цикъл на
Коментар
-
Този и следващите постове се отнасят изключително за компресора.Компресорът е SCROLL SCS08. В оборудването има датчик на изпарителя, който изключва компресора, при опасност от замръзване. Състои се от фиксирана спирала 1, орбитална спирала 2. Движението им, което се осъществява чрез вал 3 свързан с ролката, образува камера, в която чрез намаляване на обема по време на въртене се получава сгъстяването.
Коментар
-
Както вече стана ясно, двете спирали образуват камера. Както се вижда на следващата илюстрация, тази камера веднъж е отворена, за навлизането на газа, по-късно е затворена, това е цикъла на постепенно намаляване на обема му, и отново отворена, за разреждане на газа под налягане. Пълния цикъл отнема 3 оборота на подвижната (орбиталната) спирала. Тъй като цикълът е непрекъснат, по време на 3-те оборота на даден цикъл, вече е започнал следващ , а предишния е в края си.
Коментар
-
ПОДДРЪЖКА И СЕРВИЗНИ ДЕЙСТВИЯ ПО КОМПРЕСОРА
Масло: Компресорът се смазва от около 80 (+/- 20) мл масло ND8. Само този тип масло трябва да се използва за доливане или смяна на маслото.При смяна на компресора, да се излее цялостно маслото от стария компресор, и в новия да се налее точно толкова масло , колкото е имало в стария (при липса на течове на масло).Маслото е изключително хигроскопично! В никакъв случай да не се съхранява в незапечатана опаковка. В никакъв случай някой компонент на системата да не се откача от нея без необходимост. В никакъв случай компресорът да не се накланя или обръща с главата надолу, за да се избегне изтичане на масло. Ето и правилното му положение, когато е свален:
Коментар
-
Преди да се правят каквито и да е операции, при които би могъл да се загуби фреон, цялата система трябва да се източи/пресуши. Използването на защитни средства е задължително. За да се улесни източването , двигателя и климатика трябва да бъдат включени най-малко за 15 минути.При смяна на О-пръстените, да се осигурят такива които са устойчиви на фреон R134A.Ако се свалят тръбите и не се монтират веднага, е полезно да бъдат запечатани с подходящо средство за да се предотврати замърссяване и навлизане на чужди тела в тях.Свързване на апаратура за проверка...... дрън-дрън.... това си е майсторска работа вече, но ето и малко детайли: налягането трябва да се проверява при скорост на двигателя около 1500 оборота и външна температура от 20 до 28 градуса. При тестване, налягането трябва да бъде както следва:- в кръга с ниско налягане - от 1.5 до 3 бара- в кръга с високо налягане - от 11 до 16 бараОхладителният радиатор на кондензатора (първа степен на перката) се включва когато налягането в кръга с високо налягане достигне около 15-16 бара
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар