Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Kапачка на разширителния съд на Punto II - каква и откъде?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Kапачка на разширителния съд на Punto II - каква и откъде?

    Здравейте!

    Оказа се че капачката на разширителния съд на Punto-то от подписа пропуска. Установих го днес - долях антифриз (дори малко повече от маркировката), обезвъздуших и запалих колата на място. Нивото на течността започна да се повишава (нормално) и след като стигна до капачката почна да сълзи навън. Мисля че не трябва да бъде така и това обяснява донякъде защо непрекъснато се оплаквах от бълбукане в радиаторчето на парното и губех антифриз.

    Мисля да сменя капачката, майстора ми препоръча да търся оригинална. Какво ще ме посъветвате - да търся втора ръка (ама изобщо не знам как трябва да изглежда оригиналната капачка, в момента моята е черна) или по магазините (само дето по-скоро ще е "оригиналдъ") ?

    И още нещо, което забелязах днес по време на тестовете. Включих климатика за по-голямо топлинно натоварване в двигателния отсек и с изненада установих че след 1-2 минути работа без прекъсване компресора започна да изключва циклично в последователност: 27-28 секунди работи - 11-12 секунди не работи. Това без връзка с работата на вентилатора на радиатора - който си се включваше при необходимост. Чудя се дали това пркъсване в работата на климатика е свързано по някакъв начин с това че колата не се движеше? Ако го правеше и по време на движение няма начин да не съм го усетил, защото оборотите при подадена газ на около 2000 оборота играеха с около 800 оборота
    при включен/изключен компресор.
    Последна редакция от sclera_bg; 17.06.2018, 15:05.
    ::::: Fiat Punto 1.2 ELX 188A4.000 :::::
    ::::: Subaru Impreza III Hatchback 2.0R-MT EJ204 :::::
    ::::: (ex) Lancia Dedra 1.8 16V LS SW 182A2.000 :::::


    #2
    Ако е това добре смяна на капачка би се оправило.
    Само да не е гарнитура да надува
    КЛЮЧАРА е тук – https://goo.gl/maps/GvEGbSeq7nk
    Пунто http://www.punto.mysteria.cz/puntoMk1/schema7.htm
    http://www.autoinfo24.ru/rukovodstva.../inomarki/fiat

    Коментар


      #3
      За твоята кола ги дават два вида-на 0,7 бара с цена под 6лв. и на 1,4 бара с цена към 24лв.
      Според мен е по-добре на 1,4 бара.
      Магазини и онлайн магазини за италиански автомобили-много.

      Относно климатика-и моя на място работи така.
      Fiat Marea 1.6 16V ELX 2000г.CNG,Opel Antara 2,2 163kc.
      ex:Fiat Regata 1714D;ex:Fiat 125P

      Коментар


        #4
        Не може за един и същи двигател с едно и също охлаждане да има 2 вида капачки. Ако някой онлайн магазин не си е направил каталога като хората - е възможно да се предлагат 2, 3 или 5 вида капачки, но оригиналната капачка за конкретния двигател е само с едно налягане.

        Според мен притеснителното е друго - че нивото на течността толкова се повишава, че стига до капакчата, при което е напълно нормално тя да пропуска, ако налягането се е вдигнало много. А то се вдига над нормалното по една причина (за съжаление) - отнякъде влиза по-голямо налягане, за което е подсказал Ключаря.

        На моята кола дълги години карах със сцепено казанче при щуцера за маркуча за обезвъздушаването, съответно системата не беше под налягане дори и при 90 градуса, а от сцепеното губеше по малко антифриз. Когато съм доливал, за да достигне нивото до максималното, след това при напълно загряла кола нивото не се е повишавало повече от 2 пръста. Ако се приеме, че плътността на водата е 1 гр. / куб. см. при около 20 градуса, при 100 градуса тя е около 0.95 гр. / куб. см., т. е. 5 % изменение на обема или на 6 литра е около 300 мл. Казанчето обикновено има свободен обем от около 500 мл или повече, за да може да поеме такова топлинно разширение на антифриза и да достигне предвиденото налягане. Щом течността прелива - нещо увеличава обема прекалено много, много повече от тези 300 мл и това едва ли е просто топлинно разширение, комбинирано с неработеща капачка. Може да са мехурчета въздух, влизащи от цилиндрите. Те влизат с по-високо налягане, увеличават обема, вдигат налягането в системата до над 1 или 1.4 бара, при което капачката пропуска излишното налягане и течността повишава нивото. В един момент въдухът става много и течността започва да излиза под напора на налягането. Така че капачката може да си е напълно в изправност.

        За да се провери самата капачка дали работи, може да се използва следният метод: оставя се колата да работи на място и се следи нивото на течността. Когато е 2-3 пръста под ръба, капачката се развива внимателно. Ако работи и задържа налягане, ще се чуе свистене на излизащия останал въздух, и нивото на течността ще се повиши, като може да прелее. Ако капачката е повредена и не задържа налягане, то при развиването нивото на течността няма да се промени изобщо, защото течността вече ще се е разширила колкото може.

        Друго, което може да се направи - да се остави веднъж да прелее колкото иска, след което без да се долива, да се следи дали отново ще прелее. В началото нивото не трябва да превишава максимума, той не е случайно там. Винаги когато е над максимум, е нормално да изпуска през качаката, докато се стабилизира налягането и нивото. Ако отново прелее, то със сигурност има сериозен проблем, защото ако всичко останало е в изправност, няма какво да увеличи обема толкова, че да се получи ново преливане. Трябва да се следи и дали през маркуча за обезвъздушаване тече гладка течност или е примесена с мехурчета въздух.

        ---
        Ако компресорът ти е от тия дето са тип "скрол" (не знам как е правилно да се каже точно), е нормално да се включва и спира постоянно. И моят работи така. При други, които не са скрол, не било така. Това ми го разказа колегата Веско (arsenal88 ), дето се занимава с климатиците, има тема в раздела за сервизиа и магазини.

        Коментар


          #5
          Ходих до T&N и по номер на шаси ми казаха че оригиналната капачка за модела ми е за налягане 1 бар. Нямаха я в наличност и не можах да взема (ще ходя следобед до магазина им в центъра, където имало). Като я сложа ще съобщя за резултата.

          Нивото се вдигна толкова много, защото не прецених добре докъде да налея и всъщност антифриза стигна до 1-2 пръста в гърлото (тясната част на съда). Не се безпокоя за общото състояние на двигателя - караме я вече близо 15000 km и няма никакви поводи за притеснение (освен това с антифриза). Преди три седмици я водих при моя майстор и той смени една тапа и металната тръба в предната част на двигателя (гледам че я водят "тръба на водната помпа"). Той каза, че също не е забелязал проблеми.

          А по отношение на налягането в системата - няма да си причиня това, да отворя капачката при загряла кола. Направих го преди време на Lancia -та от подписа и съм много благодарен че се изгорих само малко от бликналия горещ антифриз. Защото всички знаем, че при повишаване на налягането се повишава съответно и точката на кипене (тенджера под налягане), от друга страна това, че температурата по уреди е 90 градуса не значи че в някои части на системата тя не е много по-висока (130 - 140 градуса например - не знам). И при отваряне на капачката, когато налягането се изравни с атмосферното антифриза кипва и става страшното
          ::::: Fiat Punto 1.2 ELX 188A4.000 :::::
          ::::: Subaru Impreza III Hatchback 2.0R-MT EJ204 :::::
          ::::: (ex) Lancia Dedra 1.8 16V LS SW 182A2.000 :::::

          Коментар


            #6
            Аз карам със синя капачка 1.4 бара. Моята е от Алфа./еднакви са с на Пунто/Няма никакъв проблем. Става и капачка от Рено 19.

            Коментар


              #7
              Що не туриш направо капачка на 3 бара, не неее направо на 5 бара.

              Да капачките са еднакви на размер и на външен вид, но те освен капачки тапи са и клапани, които те пазят от пренадуване на системата което основно пади водните ви съединеия и гарнитурите на главата
              Кара FIAT BRAVO 1,8/16V GT99. ГИ ФОБОС
              (\\\)[___////___](\\\) R.I.P. моя любов.
              Алфа 147 1.9 mjtd няква дукати история. Абсолютен саждо-генератор.

              Коментар


                #8
                sclera_bg написа: Преглед на мнението
                Нивото се вдигна толкова много, защото не прецених добре докъде да налея и всъщност антифриза стигна до 1-2 пръста в гърлото (тясната част на съда).
                Излиза, че всъщност проблем няма, освен създадения от самия теб - препълнил си системата, а тя е предвидена за такива случаи и се е саморегулирала, като е изхвърлила излишното. От там ти си решил, че това не е нормално и смяташ, че имаш проблем - капачката не задържа. И да, тя наистина не задържа при налягане над 1 бар. А тя най-вероятно задържа колкото трябва - 1 бар. Решението е просто - долей докъдето трябва, а ако не си сигурен колко - долей между 1/3 и 1/2 от обема на казанчето. След това наблюдавай системата и ако нивото не се променя на напълно изстинал автомобил - нямаш проблеми. Разбира се, важно е всичко останало да е в изправност - водна помпа, първа и втора на степени на перката, вътрешният радиатор да не е запушен. И най-важното - през обезвъздушаващия маркуч да тече гладък поток течност.

                Налягането в системата зависи изцяло от оставения свободен обем въздух в казанчето. Колкото повече е, толкова по-ниско е налягането и по-ниска е точката на кипене. Колкото по-малко е, толкова по-високо е налягането и тогава влиза в действие капачката. Например в 7-литрова система:

                I. В студено състояние - 6 литра течност и 1 литър въздух -> в горещо състояние - 6.3 литра течност и 0.7 литра въздух. Степен на сгъстяване на въздуха - 10:7 (1:0.7; около 1.43 пъти)
                II. В студено състояние - 6.49 литра течност и 0.51 литра въздух -> в горещо - 6.83 литра течност и 0.17 литра въздух. Степен на сгъстяване - 3:1 (0.5 : 0.17; 3 пъти)

                От всичко описано от теб, не виждам да има симптоми за проблем. Просто долей течност колкото е изискването.

                ===

                vlahkab, това, което правиш не е правилно и не е добре да го даваш като съвет във форум, още повече придружено с "Няма проблем". Ако случайно някой компонент успява да удържи на 1.2 бара, например съединението между вътрешния радиатор и тръбите, с капачка 1 бар наистина няма проблем, защото тя ще освободи налягането при повишаване, но с капачка 1.4 бара ще цъфне точно този компонент.

                Коментар


                  #9
                  Само да поясня,че по VIN излизат капачки от 1.0 и 1.4 бара. Това,че аз съм избрал капачка с 1.4 бара не съм го направил просто така на своя глава. Просто първо пробвах с няколко нови капачки от различни производители с 1.0 бара и не правише никакво налягане в системата - меки маркучи и при развъртане на капачката не излизаше въздух с леко съскане и все едно не е имало капачка . След слагането на капачка с налягане 1.4 всичко си дойде на мястото.Ако има значение колата е с климатик.

                  Click image for larger version

Name:	sshot-1р.png
Views:	1
Size:	56,4 KB
ID:	2097729
                  Последна редакция от vlahkab; 18.06.2018, 21:30.

                  Коментар


                    #10
                    Не може да има 2 вида капачки за една и съща система, това е абсолютно невъзможно и съм готов да се обзаложа. Ако погледнеш картинката си, ще видиш, че за едната капачка има бележки: "810" и "J". Това показва точно каква е разликата, при която се използва едната и другата. Застани с мишката върху тези пояснения и ще се покаже "балонче" с текст коя капачка кога се използва, или избери тази с поясненията (втората) и в изскачащия прозорец ще се появи таблицата с обяснителните бележки. Например двата маркуча от позиция 1 и 2 са различни за ръчна и автоматична кутия, това означава съкращението "007".

                    Сега проверих в първия срещнат ЕПЕР (друга версия) - втората капачка, която си посочил на снимката, с поясненията 810 и J, не е дадена да се използва за мотори 1.2, а се използва само при моторите 1.8 16В CF 2 при версията, при която едното казанче е махнато и е оставено само горното, както и в по-новия CF 3. В различните версии на каталога може и да има разминавания, видимо, затова кажи в тази версия, от която си дал снимката, какво значат уточненията 810 и J, защото ми стана интересно? Иначе първия модел капачка в този каталог, в който аз гледам, се появява само за мотори 1.2, при които казанчето е до радиатора, както на снимката ти. Толкова за ЕПЕР-а.

                    ---

                    А колкото до това, което ти си правил и смяната на няколко капачки - системата работи по един и същи начин и за едно и също количество течност прави едно и също налягане, обясних по-горе от какво зависи и как човек може да му повлияе, например 0.7 - 0.8 бара. Тази система няма как да знае дали си сложил капачка за налягане 1.0 бар или 1.4, за да прави различно налягане според това, или пък дали изобщо да прави или не. Просто си попаднал на капачки-менте, така да се каже, щом не са задържали никакво налягане. Капачката е едно уплътнение с пружина с различна твърдост и е калибрирана при определен натиск да отвори. Ако е за 1.4, може да отвори на 1.3 или 1.5, но няма как тя да определя налягането в останалата част от системата. Само го поддържа да не минава над определена стойност.

                    Коментар


                      #11
                      810 J означава ,че капачката се използва за Light tpopic климат и Japan. В друга версия го дават пак за Light tpopic и за Serbia .И аз вече се обърках.
                      Последна редакция от vlahkab; 19.06.2018, 16:48.

                      Коментар


                        #12
                        Ето новата капачка:


                        и старата:


                        Гледам че и двете са MTA - А878. Дано новата да е качествена. Днес имам пътуване извън София - ще съобщя резултата
                        ::::: Fiat Punto 1.2 ELX 188A4.000 :::::
                        ::::: Subaru Impreza III Hatchback 2.0R-MT EJ204 :::::
                        ::::: (ex) Lancia Dedra 1.8 16V LS SW 182A2.000 :::::

                        Коментар


                          #13
                          Ще чакаме да научим резултата.

                          Коментар


                            #14
                            Аз бих се обзаложил, че с новата капачка и същото препълване на системата - пак ще прелее по същия начин. Както и че със старата, ако се напълни колкото трябва - няма да прелее и всичко ще е наред.

                            Коментар


                              #15
                              Ми резултата ще го науча тия дни и аз

                              Първо ходихме с жена ми до Сапарева баня - никакви проблеми (140 km/ч по магистралата в двете посоки, по междуградските - 90). После до Костенец (на отиване през Самоков, на връщане по магистралата) и на връщане поизпържих колата по нанагорнището при Вакарел с колкото можеше (около 150 km/ч). На влизане в София гледам стрелката за температурата над нормалното показание, викам си трябва все пак да се приберем, нема да спирам на околовръстното - и газ до Борово, където живея. Не съм сигурен дали не строших двигателя с това си действие и ще умра от яд. Във всеки случай доста сериозно го затоплих (лампата за прегряване така и не светна докрая). Беше изхвърлило отново антифриза. По интересното е, че като отворих съда нивото беше до капачката, а явно в двигателя е нямало антифриз - някакъв ужас. Да не говоря че щях да се изгоря жестоко...

                              На другия ден долях вода, обезвъздуших и я закарах на майстора си (температурата не мръдна от правилната стойсност). Сега чакам диагнозата, но съм доста песимистично настроен....

                              Като правя анализ на случилото се явно така сме я купили колата - с проблем - и оттам е било и бълбукането и т.н. През цялото време го е имало това надуване, но при по-нормално каране (градско) нещата са се развивали едва-едва. Ама оня ден, като я понатиснах изглежда някаква граница е премината и в резултат се е получил газов мехур в блока и главата, температурата е скочила и антфриза е избил... И на практика последните 10-ина километра съм я карал без охлаждане или с минимално такова.

                              Както казах си направили сме и 15000 km (повечето синът и дъщеря ми, сега я бяхме взели по случайност защото Dedra-та беше в бокса за ремонт на стартера) без никакво жалене. Както казах ще пукна от яд - така идиотски да съсипя двигателя, а е трябвало много по-рано да се замисля за диагностика и ремонт, не сега когато белята (сигурно) е станала...

                              Ще пиша за развитието на нещата.
                              ::::: Fiat Punto 1.2 ELX 188A4.000 :::::
                              ::::: Subaru Impreza III Hatchback 2.0R-MT EJ204 :::::
                              ::::: (ex) Lancia Dedra 1.8 16V LS SW 182A2.000 :::::

                              Коментар

                              Working...
                              X