Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Използване, профилактика и проблеми на климатика !

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Използване, профилактика и проблеми на климатика !

    Една полезна информация за това как да се използва, профилактика и проблеми на климатика в автомобила http://www.autoreview.bg/advice/tech...tani-problemi/
    Fiat Brava 1.2 16V 80 к.с 2001г.

    #2
    Утре този линк може да не е актуален, затова по-добре е да пускаш такава информация ето така, за да се запази завинаги на нашия сървър.============Климатикът - как да го използваме ефективно и кои са неговите най-често срещани проблемиКлиматикът е една от най-предпочитаните и ценени екстри и докато до преди няколко години неговото наличие се приемаше наистина за "екстра", то днес покупката (а и производството) на автомобил без наличието на климатик е немислимо. Когато температурите навън започват да превишават 25 - 30 градуса, климатикът е основен фактор, осигуряващ подходящ микроклимат в автомобила, което е главна предпоставка за комфортно пътуване. Освен за комфорта, оптималният микроклимат има съществена роля и за безопасността при шофиране, защото оказва сериозно влияние върху водача на автомобила. Най-благоприятната температура в купето е между 18 и 20 С, а влажността межди 30 и 70%. Ако при 10 С тялото се охлажда, а при 25 С започва физическа умора, то при температури над 30 С реакциите на водача се забавят, което може да доведе до грешки в управлението на автомобила.Освен това, климатикът изпълнява още редица важни функции, за които повечето хора не си дават сметка. Освен, че привежда въздуха до желаната температура, климатикът намалява неговата влажност предпазвайки стъклата от запотяване и го пречиства, посредством своите филтри, което е от съществено значение за здравето на водача и пътниците в автомобила.КАК ДЕЙСТВА КЛИМАТИКЪТЕдин от основните компоненти в климатика е неговия компресор. Той компресира и нагрява охлаждащия газ (най-често фреон). След това, газът се изпраща до кондензатора чрез серия от тръби, като по този начин горещината се отделя от него. Охлаждането на свой ред води до втечняване на газа. Втечненият газ отива в друг контейнер, който отделя влагата от него (изсушава го) и преминавайки през предпазен клапан, влиза в изпарителя, където вентилатори издухват отделения от газта хладен въздух и го насочват в купето. Междувременно газът се загрява и се връща обратно в системата, където отново се компресира (някой автомобили разполагат с малък радиатор, който нормализира температурата на газа преди да се върне в компресора).УПРАВЛЕНИЕТО НА КЛИМАТИКАИма два вида управление на климатиците - ръчно и автоматично (климатроник)При климатик с ръчно управление, водачът с помощта на уредите за управление, ръчно променя температурата в купето на автомобила. Върху работата на климатика оказват влияние много фактори, като скоростта на движение, температурата на външния въздух, слънчевата радиация, оборотите на двигателя и компресора. Ръчно регулиране изисква от водачът постоянно да коригира работата на климатика, което определено отвлича вниманието от управлението на автомобила.При автомобилите с автоматично управление на климатика (климатроник), водачът задава желаната температура на блока за управление на климатика. Тя се поддържа автоматично, като се коригира, независимо от вътрешните и външните влияещи фактори. Климатроникът разполага и с функция за ръчно настройване на оборотите на вентилатора и режими за разпределяне на потока въздух в купето на автомобила, като водачът, променяйки тези параметри по свое желание, извежда системата от режима на автоматично управление.ФРЕОНЪТКомпонентът, който играе съществена роля за охлаждането в автомобилните климатици е охлаждащият газ - фреон (хладилен агент). Фреонът пренася топлината в кондензатора разположен извън купето и отдава топлина на околния въздух. В по-старите автомобили като хладилен агент в климатиците се използва фреон R12, който обаче има пагубно въздействие върху околната среда и озоновия слой. Това довежда до приемането на редица международни споразумения, ограничаващи използването му. От този момент, в автомобилните климатични системи започва използването на озонобезопасния хладилен агент - фреон R134а. Неговата ефективността е по-ниска с 10% спрямо ефективността на R12 и освен това е по-рядък. Използването на R134а е довежда до усложняване на климатичните системи.Фреоните R12 и R134a не са взаимозаменяеми, тъй като компресорните масла, които се зареждат заедно с тях са несъвместими, което може да представлява проблем за собствениците на по-стари автомобили, пригодени за работа с фреон R12, тъй като той се намира все по-рядко.Някой собственици на автомобили с климатици работещи на фреон R12 преминават към ползването на R134a, но това в повечето случаи е доста сложна и скъпоструваща операция, изискваща смяната на всички главни компоненти на климатичната система. Сменят се кондензатора, съединителните маркучи, изсушителят, разшерителният клапан и др.ПОВРЕДИ ПО КЛИМАТИКАНай-честите повреди по климатичната система са свързани с кондензатора. Той се намира пред радиатора за охлаждане на двигателя и често се запълва с мръсотия и прах, които се натрупват между двата радиатора. Това води до влошаване на обдухването, което може да причини прегряване на кондензатора, сработване на датчиците, изключване на електромагнитния съединител и аварийно изхвърляне на хладилен агент (фреон). Повишеното налягане в системата затруднява работата на компресора, който трябва да отнема повече мощност от двигателя. Почистването на кондензатора, радиатора и пространството между тях става с вода и въздух под налягане. Симптомите за проблем с кондензатора са свързани с прегряване на автомобила и повишен разход на гориво през лятото.Друг проблем е отказ на игления вентил (поради запушване). Той трябва да се почисти чрез продухване като старателно се премахне цялата мръсотия.Проблеми могат да възникнат от водещия ремък на климатика. Препоръчително е неговото състояние да се следи редовно. Някой автомобили са оборудвани с дълъг мултифункционален ремък, който задвижва едновременно няколко устройства (хидравлика, климатик, водна помпа), затова при заклинване на лагера на водещата шайба на климатичния компресор, трябва да се постави ремък с по-малък диаметър, който да "заобиколи" компресора без това да се отрази на останалите функции.Към нарушената работа на климатика се отнасят и излишъкът от масло, излишъкът на хладилен агент, попадане на въздух или влага в системата, силно замърсени ребра на кондензатора или изпарителя, неизправности на охладителната система на автомобила и приплъзване на съединителя на компресора.Ако изгасите двигателя на автомобила по време на работа на климатика, може да чуете свистене в продължение на няколко секунди. То е предизвикано от изравняване на налягането в различните участъци на системата и не е неизправност.Климатикът не се включва, ако околната температура е по-ниска от зададената, или ако налягането в системата е по-ниско (поради изтичане на хладилен агент) или по-високо. Изтичането на фреон е и най-честата причина за отказ на климатика. За да избегнете изтичане на фреон е препоръчително да включвате климатика в режим на охлаждане поне един - два пъти седмично за около 5 мин. Това може да увеличи значително времето на безпроблемна експлоатация на климатика, тъй като в климатичната система има масло, което циркулира заедно с хладилния агент. Ако системата не работи дълго, някои нейни части, с неопренови гарнитури изсъхват и се разрушават, което води до изтичане на фреон. Затова, дори и през зимата е желателно да пускате климатика за кратко, за да може маслото да намаже всички възли на системата.Автомобилите, оборудвани с климатик, имат ограничение за нагряването на купето. Например при ремонт (боядисване) със сушене в камера температурата не трябва да превишава 80 °С. По-високата температура предизвиква повишаване на налягането в тръбопроводите и повреди в системата.СЪВЕТИ ЗА ОПТИМАЛНА РАБОТА НА КЛИМАТИКАПреди да стартирате климатика премахнете акумулираната в купето топлина като отворите прозорците и пуснете свеж въздух.При първоначално пускане задайте максимална скорост на вентилатора и най-ниска температура. Минималната температура, която можете да зададете е 18 C. Когато купето се охлади включете климатика на нормален режим, включвайки по-ниска скорост на вентилатора и настройте желаната температура.Когато стъклата са запотени включете климатика и изберете най-високата температура (25 C) и скорост на вентилатора. Включете на режим за размразяване. За да предотвратите запотяването на стъклата при влажно време, насочете въздушния поток директно към стъклата и включете подгряването на задното стъкло.Когато шофирате през силно запрашени места или сред изгорели газове (задръстване, тунел), превключете вашия климатик в режим на рециркулация на вътрешния въздух. Тази функция спира достъпа на външен въздух в купето на автомобила, но не карайте в този режим повече от 30 минути.Знайте, че оптималната температура за работа на климатика е в диапазона 20 - 22C. Ако шофирате с чести спирания увеличете температурата до максимума от 25C, за да не натоварвате прекомерно климатичната система.За оптималната работа на климатика е важно при обслужване на автомобила и смяна на въздушния филтър да сменяте и филтърът на купето. От него в голяма степен зависи качеството на въздуха, който дишате.По време на миенето на автомобила се препоръчва да се промива и продухва кондензатора на климатика. Лятото се измива замърсяването, а зимата - солта. Водната струя трябва да се насочи перпендикулярно към кондензатора, за да не се огънат тънките ребра.Имайте в предвид, че при своята работа климатикът отнема поне 10% от мощността на двигателя и увеличава с до 1л. разхода на гориво.КАК ДА ПРЕМАХНЕМ НЕПРИЯТНАТА МИРИЗМА ОТ КЛИМАТИКАПонякога от климатичната система се появява неприятна миризма, особено след зимния сезон, когато климатика не е работил дълго време. Този проблем може да се реши и само със смяна на филтъра на купето, но често това не е достатъчно. Причината за неприятната миризма обикновено се крие в полепналите гъбички, мухъл и плесен по климатичната система и особено по изпарителя. За да предотвратите появата на подобни "гадории" е добре да изключвате климатика (оставяйки вентилаторът да работи) поне 10 минути преди да изключите двигателя за да може изпарителят да изсъхне, защото натрупаната по него влага води до появата на бактерии и лоша миризма.Добра работа вършат и специалните спрейове, които се впръскват в тръбите за въздух и унищожават зародилите се бактерии. Още по-добре ще бъде да напръскате директно изпарителя (ако се доберете до него).Статията е копирана от сайта Autoreview.bg, автор: Теодор Трифонов

    Коментар


      #3
      Грешката за линка е моя мерси все пак че я оправи
      Fiat Brava 1.2 16V 80 к.с 2001г.

      Коментар


        #4
        Интересно защо да не може да се кара със затворена клапа повече от 30мин... някой да има обяснение?Лятото съм я затворил, зимата я отварям.
        Fiat Brava 1.4SX '97 (Бензин & Метан)

        Коментар


          #5
          pavel88 написа:
          Грешката за линка е моя мерси все пак че я оправи
          Нямаш грешка, просто се прави по малко по-различен начин - не се огражда в тагове:
          Код:
          [url]ЛИНК[/url]
          а се изписва ръчно така:
          Код:
          [url=ЛИНК] <текст на линка> [/url]
          =========/ Защото при добре изолиран автомобил и повече хора в него, кислородът може да намалее и това да доведе до заспиване на водача. Винаги трябва да има приток на свеж въздух. По принцип клапата винаги трябва да е отворена и да се затваря само когато се налага - в тунел, при преминаване през запрашен / задимен участък, или когато искаш по-бързо да се охлади / затопли колата, но за няколко минути, след което да се отвори пак. Аз моята не помня да съм я мърдал в последните 2-3 години, даже не знам дали работи. Винаги е отворена. При добре работещи климатик и отопление - клапата почти няма значение дали е затворена, нещата са сметнати така, че при отворена клапа да е достатъчно.

          Коментар


            #6
            Някои неща трябва да се коригират в статията, защото звучат, меко казано, невярно.
            ... където вентилатори издухват отделения от газта хладен въздух и го насочват в купето...
            Газта не отделя хладен въздух. Тя охлажда въздуха чрез изпарителя.
            ...Тя се поддържа автоматично, като се коригира, независимо от вътрешните и външните влияещи фактори...
            Мисля, че точно в зависимост от промените на външните и вътрешните влияещи фактори, системата сама се коригира.
            Stop giving directions, just say "Follow me."
            Shevrolet Captiva LS 2.4/136/2009/ГИ Landy
            Ex: Fiat Marea 1.6/103/1999/ГИ AG Zenit

            Коментар


              #7
              Аз винаги съм си мислил ,че лятото като се кара на климатик се пуска да циркулира вътрешен въздух . И забелязвам едно друго нещо като пусна да върти само въздуха в купето силата на духане отслабва като пусна въздух от вънка се засилва . Защо е така.. ?
              Fiat Marea 2001 1.9 110+ powered by Emzo.
              Ex.Bravo 1997 1.8 GT

              Коментар


                #8
                Ibiza написа:
                Аз винаги съм си мислил ,че лятото като се кара на климатик се пуска да циркулира вътрешен въздух . И забелязвам едно друго нещо като пусна да върти само въздуха в купето силата на духане отслабва като пусна въздух от вънка се засилва . Защо е така.. ?
                Силата на духане отслабва защото температурата в купето е почти изравнена с желаната от теб примерно 22 С’ градуса а отвън е 28 С’ градуса а засилва защото катопуснеш въздух от вън температурата става друга от желаната 22 С’ градуса има датчик за температурата на влизащия в купето въздух
                Fiat Brava 1.2 16V 80 к.с 2001г.

                Коментар


                  #9
                  pavel88 написа:
                  Ibiza написа:
                  Аз винаги съм си мислил ,че лятото като се кара на климатик се пуска да циркулира вътрешен въздух . И забелязвам едно друго нещо като пусна да върти само въздуха в купето силата на духане отслабва като пусна въздух от вънка се засилва . Защо е така.. ?
                  Силата на духане отслабва защото температурата в купето е почти изравнена с желаната от теб примерно 22 С’ градуса а отвън е 28 С’ градуса а засилва защото катопуснеш въздух от вън температурата става друга от желаната 22 С’ градуса има датчик за температурата на влизащия в купето въздух
                  много полезна тема от коментарите се вижда,че повечето хора карат с пуснат климатик и затворена клапа и ако запалиш и цигара супер комбинация

                  Коментар

                  Working...
                  X