Моторните масла се класифицират по двете им основни характеристики:-вискозитет-експлоатационно равнищеЗа вискозитета в целия свят е приета класификацията по SAE. За експлоатационното равнище съществуват две класификации:- на Американския петролен институт (API);- на Европейските автомобило производители(ACEA);1. Класификация по SAE (Общество на автомобилните инженери).По тази класификация моторните масла се разделят на 10 вискозитетни класа: 6 зимни, означени с буквата W и цифрите 0, 5, 10, 20, 25 (0W, 5W, 10W, 25W) и 4 летни, означени с цифрите 20, 30, 40 и 50.Критериите за принадлежност към съответния клас на зимните масла са два:- динамичният вискозитет, определен в специални апарати, симулиращи въртенето на коляновия вал в лагерите, и изпомпването на маслото от картера до отделните точки на смазване. Температурите при които се извършва това определяне, са различни за всеки зимен клас, но всички са отрицателни. Така например за маслото 5W те са -25градуса и -30 градуса по Целзий, а за маслото 15W- най-подходящото и най-използваното в нашата страна е - 15градуса и - 20 градуса по Целзий. Това означава, че при тези температури нормалния динамичен вискозитет гарантира оптимално съпротивление при първоначалното завъртане на коляновия вал, както и че е гарантирано бързо изпомпване на маслото до отдалечените точки.За летните масла критерият за принадлежност към съответния клас е кинематичният вискозитет , определен при 100 градуса по Целзий за всички класове. Колкото цифрата с която маслото се означава е по голяма, толкова маслото е по-гъсто и може да се използва при по-високи температури. В нашата страна при лятна експлоятация най-подходящи са едносезонните масла от клас 30 и всесезонните масла от клас 40.ВСЕСЕЗОННИТЕ МАСЛА - са тези, които могат да се използват целогодишно, се означават с дроб. Числителят показва зимния вискозитетен клас а знаменателят-летния(пример 15W40).За прецизност следва да се отбележи, че зимните и всесезонните масла имат гарантиран минимален кинематичен вискозитет при 150 градуса Целзий. По този начин е гарантирана без аварийната експлоатация на автомобила при високи температури.2. Класификация по (API) Американски петролен институт.Към средата на 60-те години Американски петролен институт въвежда класификационна система с кодови букви, означаващи така нареченото експлоатационно ниво. Тази класификация може да се допълва с нови типове масла, като се отчита изменението на конструкцията и условията на експлоатация на съвременните двигатели.МАСЛАТА ЗА БЕНЗИНОВИ ДВИГАТЕЛИ се обозначават с буквата S. Първият експолоатационен клас -SA, е бил за моторно масло без присадки. С течение на годините буквите са се придвижвали по азбуката- SB, SC, SD, SF, и сега отчитат повишаването на качеството на маслата. Днес в света е постигнато експлоатационното ниво SG с маслото на Visco 2000 Plus, което отговаря на най-модерните изисквания към този род продукти. То е подходящо както за бензинови така и за дизелови двигатели със стандартно захранване или с свръх пълнене, въобще за всеки вид двигател. Най-новото масло, маслото с експлоатационен клас SH, все още се произвежда от фирмата
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
МАЛКО ИНФО ЗА МАСЛАТА
Collapse
X
-
Супер инфо, полезно е да има повече такива теми. Ето една от мен, от раздел "Често задавани въпроси, технически параметри и съвети" http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=1509Някои неща съвпадат, други не чак толкова.
Реклама
Collapse
Коментар