Присадки за масла Присадки Както е известно, качеството на смазочните материали, и маслата в частност, може да бъде подобрено по два начина: подобряване на свойствата на базовите масла и легиране на смазочните масла с добавки (присадки). Присадките - това са синтетични съединения. Основна характеристика на всяко смазочно масло са неговите мазилни свойства. Подобряването на мазилните свойства на маслата и същевременно намаляването на триенето и износването в работещите механизми може да се постигне чрез легиране на маслата с противоизносни, противотриещи, антиокислителни присадки, модификатори на триенето и инхибитори на корозията. Сред основните присадки, влизащи в състава на съвременните многофункционални пакети, се открояват също миещите присадки (детергенти, дисперсанти), присадки за лепливост и присадките понижаващи температурата на "замръзване" на маслото. Противоизносни и противотриещи присадки Противоизносните и противотриещи присадки формират защитния слой на металическите части, вследствие на разлагането на активни съединения и тяхното последващо реагиране с метала. Противоизносните присадки работят добре при умерени температурни режими и налягания, докато противотриещите присадки функционират по-добре в екстремални условия. Молибденовият дисулфид и графитът са особени видове противоизносни присадки, известни на Запад като "anti-seize" присадки. Те формират защитния слой на металните части, покривайки ги с графит или молибденов сулфид. Такива типове присадки работят независимо от температурата и налягането Типичните области на приложение на противоизносните присадки са моторните масла, трансмисионните масла, тракторните хидравлични течности. Противотриещите присадки обикновено се употребяват в трансмисионните масла, приборните масла, течностите за обработка на метали и някои хидравлични течности. Модификатори на триенето Модификаторите на триене са присадки за смазочни материали, които се смесват с базовото масло, усилват природните свойства на маслото и намаляват триенето. Модификаторите на триенето намаляват износването и шума. Типичните области на приложение включват моторните масла, трансмисионните масла за автоматични скоростни кутии (ATF), течности за обработка на металите и тракторни хидравлични течности. Антиокислителни присадки Антиокислителните присадки, известни също като инхибитори на окислението, подтискат окислението на маслата, като химически преобразуват продуктите на окислението в неактивни съединения. Освен това, някои окислителни инхибитори взаимодействат със свободните каталитически метали (преди всичко с медта и желязото), за да предотвратят тяхното участие в процеса на окисление. Почти всички съвремени смазочни материали съдържат антиокислителни присадки в различни концентрации. Област на приложение: смазочни масла за тежки експлоатационни условия, дизелови и бензинови двигатели, които работят при високи температури и налягания, и изискват голяма концентрация на антиокислители, отколкото другите смазочни материали. Инхибитори на корозия Ръждясването и корозията са резултат от разяждането на металните повърхности от кислорода и киселинните продукти, което особено се ускорява в присъствието на вода и отлагания. Инхибиторите на корозия неутрализират киселината с образуване на защитен филм. Тези инхибитори трябва да действат в смазката и на повърхностите над течния слой. Областта на приложение включва моторни масла, течности за обработка на металите и консистентните смазки. Дисперсанти Целта на тази присадка се състои в това, да предотвратява образуването или да разлага вече образувани вредни продукти вътре в маслата. По такъв начин, дисперсантите неутрализират вредното влияние на тези продукти. Вредни продукти -това са различни замърсявания, вода, гориво, частици метал и продукти на деградацията на самото масло: шлам, лакови отлагания, продукти на окислението. Област на приложение на дисперсантите - масла за дизелни и бензинови двигатели, трансмисионни масла. Детергенти Детергентите са предназначени за измиване и неутрализация на вредните продукти. Освен това, детергентите формират защитен слой върху металните повърхности, за да предотвратят образуването на лакови отлагания и нагар. В двигателите те могат да намалят количеството на киселинните продукти на окислението. В качеството на основа за детергенти се използват такива метали като барий, калций, магнезий и натрий. Област на приложение на детергентите - масла за дизелови и бензинови двигатели и трансмисионни масла. Депресанти Точката на замръзване - това е най-ниската температура, при която маслото все още ще тече. За да може маслото да запази своята консистенция при ниски температури, в него се добавят депресанти. Тези присадки предотвратяват образуването на кристалите на парафина при ниски температури. За много рецептури, в частност тези, които съдържат модификатори на лепливост, въвеждането на депресанти не е необходимо, тъй като и другите присадки имат свойството да понижават точката на замръзване. Област на приложение: моторни масла, трансмисионни масла за автоматични скоростни кутии (ATF), течности за обработка на метали, тракторни масла, хидравлични течности и течности за промиване на двигатели. Модификатор на лепливостта Минералните смазочни материали имат тенденция да губят своята смазочна способност при високи температури заради загубата на лепливост. Модификаторите на лепливост се влагат в маслото, за да се съхрани удовлетворителна смазочна способност при по-високи температури. При ниски температури преобладават лепливите характеристики на базовата основа, докато при високите температури, модификаторът на лепливост поддържа лепливостта на нужното равнище. В допълнение към изброените видове присадки има и множество други, които влияят на една или друга характеристика на маслото. Класификация на моторните масла според API Поспецификацията API моторните масла се делят на 2 категории: "S" (Service) и "С" (Соmmercial). Към първата категория се отнасят маслата за 4-тактови бензинови двигатели на леките автомобили, микробуси и пикапи; а към втората група маслата за дизелния автотранспорт, промишлени и селскостопански машини и пътна техника. Умиверсалните масла които могат да се използват за бензинови и дизелови двигатели имат обозначение и за двете категории. Маслата преминали сертификация по API се маркитар с знака на рисунката означаващ масло от висш клас. Категории за масла за бензинови двигатели Маслата от категория S (service) са предназначени за бензинови двигатели на леки автомобили, микроуси, микро автобуси и товарни автомобили с малка товароносимост. Старите категрии на API SA, SB, SC и SE не са споментати тук. категория API SF: маслата от тази категория са предназначени за двигатели след 1988 г. които са предвидени да работят с етилиран бензин(с олово). Имат по ефективни в сравнение с предишните категории противоокислителни, противоизносни, антикорозионни свойства и имат по малка склонност към образуване на ниско и високо температурни отложения и шлак. Маслата от тази категория заменят маслата от следните категории API SC, API SD и API SE в по старите двигатели. категория API SG: категорията е утвърдена през 1988 г. Издаването на нови лицензи за тази категория е прекратено през 1995 г. Маслата са предназначени за двигатели след 1993 г. работещи с безоловен бензин. Покриват изискванията за масла на дизелови двигатели по категории API CC и API CD. Имат по висока термична и противоокислителна стабилност, подобрени противоизносни свойства, намалена склоннос към образуване на отложения. маслата API SG заменят маслата от следните категории API SF, SE, API SF/CC и API SE/CC. категория API SH (условно действаща): категорията е утвърдена през 1992 г. В момента категорията е условно действаща и може да бъде сертифицирана само като допълнителна към категории API C (примерно API AF-4/SH). По изисквания съответства на категория ILSAC GF-1, но без задължителното енерго спестяване. ММаслата от категорията са предназначени за бензинови двигатели производство след 1996 г. При провеждане на тестовете за енергоспестяване в зависимост от степента на икономия на гориво се записва API SH/EC и API SH/ECII. категория API SJ (действаща): утвърдена е на 06.11.1995, а лицензи са давани от 15.10.1996. Маслата от тази категория са предназначени за всички бензинови двигатели и напълно заменят маслата от всички предишни категории. Притежават максимално ниво на експлоатационнни свойства. Могат да се сертифицират и по категорията за енерго спестяване API SJ/EC. категория API SL (действаща): Новата спецификация API SL влиза в сила от 1 юли 2001г. Появата на тази спецификация осигурява подобряване на показателите на малсата по няколко основни критерия спрямо предишната API SJ: -Подобряване на икономията на гориво и съхраняване на постоянно ниво по време на целия експлуатационен срок (степен GF-3). -По ниско ниво на токсичните газове. -По добра защита на системата на катализаторав. -По добра защита от високотемпературни отложения. -по добра защита от износване. Категории масла за дизелни двигатели и промишлени машини Категорията се обозначава с буквата С (commercial). Старите категории са API CA, CB и не са изброени тук. категория API CC (остаряла): Категорията е въведена през 1961 г. Маслата се използват за дизелни двигатели без принудително пълнене. Допуска се ползване и при двигатели с турбо работещи е лек или средно натоварен режим или за бензинови двигатели с голяма мощност. Маслата от категорията съдържат антикорозионни присадки и присадки предотвратяващи образуването на ниско и високо температурни отложения. категория API CD (остаряла): Категорията е въведена през 1955 г. Типична категория масла за дизелни двигатели с принудително пълнене при които трябва ефективен контрол за продуктите които се отделят в процеса на износването на двигателя. Допуска се използването на гориво с повишено съдържание на сяра. Маслата съдържат присадки предотврятяващи образуването на виско температурни отложения и присадки защитаващи лагерите от корозия. Съответства на изискванията MIL-L-2104C/D. категория API CD + (остаряла): Категорията е създадена за да удовлетвори изискванията на японските производители. Маслата имат повишена устойчивост към окисление, сгъстяване поради натрупване на сажди и повишена защита на клапанния маханизам от износване. категория API CD-II (остаряла): категорията е въведена през 1987 г. Маслата са предназначени за двутактови дизелови двигатели. Ефективно се подтиска износването на двигателя и образуването на шлам. Съответства на всички изисквания на API CD. категория API CE (остаряла): Категорията е въведена през 1987 г. Маслата са предназначени за форсирани и мощни дизелни двигатели с принудително пълнене или без работещи както при ниски обороти и големи натоварвания така и при високи натоварвания и високи обороти. Заменят маслата API CC и CD в по старите двигатели. категория API CF (действаща): Категория въведена в 1994 году. Маслата са предназначени за всъдеходни машини, за двигатели с разпределено впръскване на горивото, включително двигатели работещи на гориво с повече от 0,5% сяра. Маслата от тази категория ефективно препятстват образуването на нагар върху буталата на цилиндрите и кородирането на медните сплави в лагерите. Заменя масло API CD в по старите двигатели. категория API CF-2 (действаща): Категорията е въведена в 1994 г. Маслата са предназначени за силно натоварени двутактни дизелови двигатели. Ефективно намаляват износването на цилиндрите и спичането на сегментите. Заменя масло API CD-II в по старите двигатели. категория API CF-4 (действаща): категорията е въведена през 1990 г. Маслата са предназначени за високоскоростни мощни четиритактови дизелови двигатели със или без принудително пълнене поставяни на мощни влекачи. Отговарят на всички изисквания за качество на категория API CE, освен това разходите от изгоряло масло са значително по малко и имат по малка склонност към образуване на нагар. При съгласуване с изискванията на категория и API SG (API CF-4/SG), могат да се използват и в бензиновите двигатели на леки коли или малки ванове. Отговарят на повишените изисквания за токсичност на отработените газове. Заменя масло API CE в по старите двигатели. категория API CG-4 (действаща): категорията е регистрирана през 1995 г. Маслата са предназначени за силно натоварени вискоскоростни четиритактови двигатели на товарни автомобили магистрален тип (ТИР-ове) използващи гориво с съдържание на сяра под 0,05% и немагистрални машини използващи гориво с съдържание на сяра до 0,5%. Ефективно подтискат образуването на високотемпературен нагар върху буталата, намаляват износването, пенообразуването, окислението и образуването на сажди. Категорията е създадена за удовлетворяване на изискванията на стандартите на САЩ за токсичност на отработените газиве (редакция 1994 г.). Заменят маслата категории API CD, API CE и API CF-4. Основен недостатък за ограниченото им ползване е зависимостта на ресурса на маслото от качеството на използваното гориво. категория API CH-4 (действаща): Проектно название API PC-7. Категорията е регистрирана на 1 декември 1998 г. Маслата са предназначени за високоскоростни четиритактови двигатели отговарящи на стандартите за токсичност на отработените газове от 1988 г. Маслата отговарят на високите изисквания както на американските така и на европейските производители на дизелови двигатели. Маслата са разработени за използване в двигатели чието гориво съдържа до 0,5% сяра. За разлика от API CG-4 се допуска използването на дизелно гориво с съдържание на сяра над 0,5%, което е голямо предимство в страните където се ползва дизелово гориво с високо съдържание на сяра (Южна Америка, Азия, Африка). маслата удовлетворяват повишените изисквания за намаляване износването на клапаните на двигателите и намаляване на образуването на нагар. Заменят маслата категории API CD, API CE, API CF-4 и API CG-4. категория API СI-4 (действаща) : Категорията е въведена през 2002 г. в връзка с новите екологични изисквания които са формулирани от (EPA). Основен способ за удовлетворяване на тези изисквания се явява системата за рециркулиране на отработените газове (EGR - exhaust gas recirculation). За целта е изменена конструкцията на двигателя и на маслата са добавени нови експлоатационни свойства. Основното отличие на маслата при работа в условията на рециркулация на отработените газове са: -тенденция към образуване на силни киселини; -повишено образуване на сажди, а в връзка с това сгъстяване на маслото и повишено износване на детайлите; -по висок температурен режим на работа на двигателя и маслото. За оценка на новите експлоатационни свойства се въвеждат нови изпитания на стендови мотори с рециркулация на отработените газове: - Cat 1Q, - Mack T-10, - Cummins M-11. Класификация на моторните масла по SAE Американското общество на автомобилните инжинери (Society of Automotive Engineers - съкратено SAE) е разработило означение на моторните масла в зависимост от тяхната гъстота. Според SAE маслата се делят на 6 зимни класа (0W, 5W, 10W, 15W, 20W и 25W) и пет летни (20, 30, 40, 50 и 60). По спецификацията по големите числа съответстват на по голяма гъстота. Всесезонните масла са годни за експлоатация през цялата година и се означават с двоен индекс един който указва зимния и друг указващ летния индекс на маслото примерно 10W-40, 15W-40, 20W-50 и т. н. Таблица 1. Калсификация на гъстотата на моторните масла по SAE (SAE J300 нова редакция) Степен на гъстота Низко-температурна гъстота Високо-температурна гъстота Динамичен вискозитет При изпомпване Гъстота при 100 С, мм2/c Гъстота при 150 C и скорост на отместване 106; с-1; мПа с, не по малко Максимална гъстота, мПа с min max при темп. * при темп. ** 0W 6200 при -35°С 60000 при -40°С 3.8 - - 5W 6600 при -30°С 60000 при -35°С 3.8 - - 10W 7000 при -20°С 60000 при -30°С 4.1 - - 15W 7000 при -15°С 60000 при -25°С 5.6 - - 20W 9500 при -10°С 60000 при -20°С 5.6 - - 25W 13000 при -10°С 60000 при -15°С 9.3 - - 20 5.6 <9.3 2.6 30 9.3 <12.5 2.9 40 12.5 <16.3 2.9 (0W-40, 5W-40 и 10W-40 классы) 40 12.5 <16.3 3.7 (15W-40, 20W-40, 25W-40, 40 классы) 50 16.3 <21.9 3.7 60 21.9 <26.1 3.7 * При студен старт гъстотата се мери с гъстотомер CCS; ** при отсъствие на напрежение на отместване гъстотата се мери с гъстотомер MRV. Класификация на моторните масла по АСЕА (редакция 2002 г.) Клас масло Категория масло Област на приложение и свойства Бензинови двигатели A A1-02 Двигатели чиято конструкция позволява използването на намаляващи триенето енерго спестяващи масла, с малка гъстота при висока температура (150 С) и голяма скорост на отместване (2,6-3,5 мПа.с)*. Могат да са непригодни за някои типове двигатели за това трябва да се ползват след консултация с ръководството за ползване на автомобила или със справична литература. А2-96 издание 3 Повечето от форсираните двигатели с нормален интервал за смяна на маслото. Не се препоръчват за силно форсирани двигатели. А3-02 За силно форсирани двигатели или двигатели с удължен интервал за смяна на маслото. Всесезонно прилагане на масла с ниска гъстота. Тежки условия за експлуатация определени от производителя на двигателя. Маслата са устойчиви към разрушаване на сгъстяващите присадки. А4-хх Запазена за бъдещи двигатели с директно впръскване на бензина в горивната камера. А5-02 Силно форсирани двигатели чиято конструкция допуска използването на намалаващи труенето енерго спестяващи масла, с малка гъстота при висока температура и голяма скорост на приплъзване. Може да са неизползваеми за някои модели двигатели, за това е нужна консултация с ръководството за експлуатация на колата.Маслата са устойчиви на разрушаване. Дизелни двигатели на леки коли и бусове В В1-02 Дизелни двигатели чиято конструкция допуска ползването на намаляващи триенето и енерго спестяващи масла, с ниска гъстота при висока температура и голяма скорост на приплъзване. Може да са неизползваеми за някои модели двигатели, за това е нужна консултация с ръководството за експлуатация на колата или справочници. В2-98 издание 2 Покрива изискванията на повечето дизелови двигатели с нормален интервал за смяна на маслата. Може да не са удачни за силно форсирани дизелови двигатели. В3-98 издание 2 Използват се за силно форсирани двигатели и/или при увеличени интервали за смяна на маслото. Всесезонно ползване на масла с ниска гъстота и тежки условия за експлуатация определени от производителите на дизеловия двигател. Маслата са устойчиви към деструкция. В4-02 Дизели с директно впръскване на горивото. Маслата са устойчиви на деструкция, могат да се ползват при същите условия както и маслата от категория В3-98 издание 2. В5-02 Дизелни двигатели чиято конструкция допуска ползването на намаляващи триенето и енерго спестяващи масла, с ниска гъстота при висока температура и голяма скорост на приплъзване. Може да са неизползваеми за някои модели двигатели, за това е нужна консултация с ръководството за експлуатация на колата. Маслата с с удължен интервал за смяна и са устойчиви към деструкция. Дизелни двигатели в товарни машини Е Е2-96 издание 4 Голяма част от дизелните двигатели с и без принудително пълнене работещи в средни и тежки условия на експлуатация с нормале интервал за смяна на маслото. Е3-96 издание 4 Дизели отговарящи на еко нормите EURO I и EURO II и работещо в тежки условия. Допуска се увеличен интервал за смяна на маслата, ако това се препоръчва от производителя на двигателя. Маслата притежават силни миещи свойства, препетстват полирането на цилиндрите, износването, и сгъстяването на маслото поради натрупване на сажди, а също така притежава голяма устойчивост кум стареене. Е4-99 издание 2 Предназначено за силно форсирани дизели отговарящи на еконормите EURO I, EURO II и EURO III и работещи при особенно тежки условия с увеличен интервал за смяна на маслата съгласно препоръките на производителите на двигателя. Маслата са устойчиви на деструкция обезпечават по висока чистота на буталата, по малко износване и намалено сгъстяване на маслото заради натрупването на сажди в сравнение с категория Е3-96 издание 4. Е5-02 Предназначено за силно форсирани дизели отговарящи на еконормите EURO I, EURO II и EURO III и работещи при особенно тежки условия с увеличен интервал за смяна на маслата съгласно препоръките на производителите на двигателя. Маслата са устойчиви на деструкция обезпечават по висока чистота на буталата, по малко износване и образуване на по малко отлагания върху турбо компресора. В сравнение с маслата категория Е3-96 издание 4 притежават по-малко нарастване на гъстотата на маслото с нарастване на саждите в него и има подобрена устойчивост на стареене. Спецификации на ОЕМ производителите Автопроизводителите могат да предявяват не само допълнителни но и по високи изисквания към качествата на маслата. Основните нови изисквания към маслата с времето намират приложение в следващите спецификации на стандартите, но само при използване на масла отчитащи всички изисквания на съответния производител на двигателя може да се постигне максимален живот. Производителите имат право да нанасят на етикета на продукта си номера на съответната спецификация на производителя на двигатели която покрива тяхното масло. Съответно производителите на двигатели периодично публикуват списък на одобрените масла за ползване в техните двигатели. BMW В момента фирмата BMW произвежда бензинови двигатели с удължен интервал за смяна на маслата. За тези двигатели е необходимо да се ползват само масла които са утвърдени по спецификацията BMW "Longlife engine oils". BMW Longlife Engine Oils. Допустими степени на гъстота: 0W-30/40, 5W-30/40, 10W-30/40. Основни изисквания: АСЕА А3-02 и В3-02(едновременно). Допълнителни изисквания: Изпитание на стендов двигател BMW М44, след което се правят лабораторни излседвания на отработеното масло (съдържание на гориво в него, TBN, изменение на вискозитета, анализ на железните частици от износването в маслото) и оценка на чистотата на детайлите в двигателя. BMW Special Engine Oils (стара) допуска се да се използва в по стари модели двигатели. BMW Дизелови двигатели. Могат да се използват всички масла отговарящи на изискванията АСЕА А3-02 и АСЕА В3-02 (едновременно). MAN Допълнително към класовете API, спецификацията MIL и ССМС, необходими са изпитания на двигател MWM-В, а за маслата SHPD - в двигател MAN D 2866. Основни спецификации: MAN 269, определя минималните изисквания на лаболаторните и стендови изпитания за дизелови двигатели конструкция Nuremberg и Brunswick с нормално подаване на горивото. Качеството на маслото съответства на спецификацията MIL-L-46152А и обхваща следните вискозитети SAE 20W-20, 20W-30 и SAE 30, без модификатори на индекса на гъстотата; MAN 270, определя минималните изисквания на лаболаторните и стендови изпитания за дизелови двигатели конструкция Nuremberg с принудително пълнене и без. Качеството на маслото съответства на спецификацията MIL-L-2104C/MIL-L-46152A, АСЕА Е2, API CD/SЕ и обхваща следните вискозитети SAE 20W-20, 20W-30 и SAE 30, без модификатори на индекса на гъстотата; MAN 271, определя минималните изисквания на лаболаторните и стендови изпитания за дизелови двигатели конструкция Nuremberg с принудително пълнене и без. Качеството на маслото съответства на спецификацията MIL-L-2104C/MIL-L-46152A, АСЕА Е2, API CD/SЕ и обхваща следните вискозитети SAE 10W-40, 15W-40 и 20W-50. Интервалите за смяна на маслото са в границите - от 20 000 до 45 000 км; MAN 3275 (QC 13-017), изключително висококачествени масла за дизелни двигатели (SHPD). Качеството на маслата значително превъзхожда качествата на маслата специфицирани по MAN 270 и MAN 271. Маслата SHPD имат значително подорени качества по отношение поддържането на чистотата на буталата, намаляване на износването на детайлите, осигуряване на резерв от мощност при турбо двигателите и са предназначени за новите дизелни двигатели отговарящи на еко нормите - Euro 1 и Euro 2. Допуска се използването на тези масла и при двигатели без принудително пълнене. Минимално ниво на изискванията - АСЕА Е3. MAN 3277, нова спецификация на маслата за дизелови двигатели от 18/09/96. Съответства на изискванията МВ 228.5. Поставя се цел интервала за смяна на маслото да е 80 000 км при магистрален режим на каране или 45 000-60 000 км при липса на допълнителен маслен филтър. Минимално ниво на изискванията - по високи от АСЕА Е3. MAN 3271, спецификацията представя изискванията кум малста използвани в газови двигатели. Минималните изисквания са - API CD, CE/SF, SG. Маслата трябва да съответстват на моторни изпитания ОМ364А по АСЕА. Интервал за смяна на маслото - до 30 000 км. Mercedes-Benz (MB) Фирмата издава свои предписания за използваните материали в своите машини (Betriebsstoffvorschriften). В числото на такива материали влиза моторното масло, трансмисионното масли, твърди смазки и др. Утвърдените моторни масла трябва да съответстват на всички изисквания на спецификацията на фирмата и се записват в списъка допускан за използване в двигателите на Mercedes-Benz. Съществиващи спецификации: МВ Лист 226.0/1, сезонни/всесезонни моторни масла за дизелови двигатели за по стари типове двигатели без принудително пълнене, кратък интервал за замяна на маслото, маслото трябва да съответства на ССМС PD1; допълнително се проверява съвместимостта с гарнитурите от еластомери. МВ Лист 226.5, всесезонни моторни масла за бензинови двигатели и за дизелови агрегати по лист 226.1; МВ Лист 227.0/1, сезонни/всесезонни моторни масла за дизелни двигатели; удължен е интервала за замяна при използване в по стари двигатели без принудително пълнене; основни изисквания - АСЕА Е1-96; МВ Лист 227.5., изискванията са същите както в лист 227.1, но маслата могат да се използват и в бензинови двигатели; проверена е съвместимостта с еластомерни уплатнения; МВ Лист 228.0/1, сезонни/всесезонни моторни масла SHPD за всички дизелови агрегати на "Mercedes-Benz". Удълен е интервакла за смяна на маслото при двигателите на товарните машини с принудително пълнене; основни изисквания - АСЕА Е2; трябва да се провери савместимостта с еластомерните уплатнения; МВ Лист 228.2/3, сезонни/всесезонни моторни масла SHPD за дизели, както в лист 228.1. Освен това е удължен интервала за смяна на маслото; използва се за дизелови агрегати на товарни машини изработени след септември 1988 г.; основни изисквания - АСЕА Е3, допълнителни пълнителни изисквания са да се проведе изпитание с двигател "Mercedes-Benz" и продължителни пътни изпитания; трябва да се провери и савместимостта с еластомерни уплатнения; МВ Лист 228.5, влиза в сила 1996 г. Маслата EHPD за двигатели Euro 2 и Euro 3 с принудително пълнене и директно впръскване на горивото; да отговарят на основните изисквания на - АСЕА Е4; МВ Лист 229.1, включва изискванията към маслата за бензинови и дизелови двигатели на леките коли произведени до септември 1999 г., маслата са предназначени за бензинови двигатели от серията BR 100 и и дизелни двигатели серия BR 600, да отговарят на основните изисквания на - АСЕА А2 или А3 плюс В2 или В3; гъстота SAE XW-30 и SAE 0W-40 за АСЕА А3 плюс В3; МВ Лист 229.3., включва изискванията към маслата за новите бензинови и дизелови двигатели на леки автомобили пуснати от производство след октомври 1999 г. Volvo Truck VDS (Volvo Drain Specification), спецификации на масла с удължен интервал за смяна използвани в дизелните двигатели с принудително пълнене. Основни изисквания: - гъстота SAE 15W-40 или 10W-30; - качество не по ниско от API CD; Допълнителни изисквания: - при изпитване във двигател Ford Tornado (CEC-L-27-Т-29) максимално допустимата степен на полиране на цилиндрите не трябва да надхвърля 25% от показателите на еталонно масло RL 47. Пътни тестове: За провеждане на пътните тестове се използват 3 товарни автомобила Volvo с 12 литрови двигатели съответстващи на Euro-1. Тестовия пробег е не по малко от 300 000 км., с интервал за смяна на маслото през 50 000 км. По време на целия тест не се допуска: - спичане на сегментите; - увеличаване на скоростта на износване на детайлите; - увеличаване на разхода на масло; - увеличаване степента на полиране на цилиндритев; - увеличаване на отлаганията спрямо нормалните интервали за смяна. VDS-2 Спецификация за моторни масла използвани в всички дизекни двигатели съответстващи на Euro-2 в товарните машини на Volvo, отговарят на европейските изисквания за токсичност на отработените газове от 1996 г. Основни изисквания: - гъстота SAE 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40 или 15W-40 (други гъстоти изискват допълнителното съгласия на Volvo Truck Corporation); - качествата не трябва да са по ниски от АСЕА Е1-96; Пътни тестове: За провеждане на пътните тестове се използват 3 товарни автомобила Volvo с 12 литрови двигатели TD 123 или D12. Тестовия пробег е не по малко от 300 000 км. с интервал за смяна на маслото през 60 000 км. По време на целия тест се контролира разхода на масло на гориво и се вземат проби от маслото на всеки 15 000 км. Лабораторните тестове от маслото трябва да не отчитат: o изменение на гъстотата при 100 С (V) повече от диапазона: 9<V<140% от ново масло (за SAE XW-30) 12<V<140% от ново масло (за SAE XW-40); o не намаляване на общата алкалност на маслото под 4 мгКОН/г или по малко от половината от началната; също така се прави излседване за съдържанието на метални частици и за елементи от присадките. След края на тестовия пробег се извършва оценка за износването на двигателя при която се акцентира на следните параметри: - чистота на буталата (СЕС МО2 А7; - износване на сегментите; - степен на полиране на стените на цилиндъра; - радиален луфт на клапаните; - износване и корозия на лагерите. Ако маслото отговаря на всички изисквания по спецификацията, след договорка с Volvo Truck Corporation, компанията производител има право да представя продукта си като "VDS-2 Oil". VDS-3, спецификация за маслата използвани в всички двигатели Volvo Truck отговарящи на стандарта Euro-3. VW/Audi VW 500.00 Леки гориво спестяващи всесезонни масла SAE 5W-30, 5W-40, 20W-30 или 10W-40, за бензинови двигатели. Базовые требования: основните изисквания съответстват на АСЕА А3-96. VW 501.01, универсално масло за бензинови и дизелови двигатели с директно впръскване, съответстват на клас АСЕА А2; сезонните или всесезонните масла трябва да бъдат проверени за съвместимост с еластомерните уплатнения; VW 502.00, масла за бензинови двигатели с повишена ефективна мощност и директно впръскване, основни са изискванията на клас АСЕА А3; <>VW 503.00, всесезонии масла за бензонови двигатели с директно впръскване, предвиден е удалжен интервал за смяна на маслото, намалена е високо температурната густота с цел спестяване на гориво; основни се явяват изискванията на клас АСЕА А3, предназначено само за двигатели след май 1999 г.; да не се използва в по стари автомобили заради понижената високотемпературна гъстота която може да доведе до повреди в двигателя; VW 503.01, за бензинови двигатели с принудително пълнене, предвиден е удължен период за смяна на маслото; VW 505.00, масла за дизелово двогигатели с и без принудително пълнене съответстрваци на клас АСЕА В3; всесезонни масла; трябва да се провери съвместимостта с еластомерни уплатнения; VW 505.01, всесезонно моторно масло с гъстота SAE 5W-40 за дизелни двигатели тип помпа-дюза (Pumpe-Dmse); VW 506.00, всесезонни масла за дизелни двигатели за леки автомобили с принудително пълнене; предвидена е удължаване на интервала за смяна на маслото, притежават понижена високо температурна гъстота с цел спестяване на гориво, основни изисквания са да сотговаря на класа АСЕА В4; предназначено само за двигатели произведени след май 1999 г.; да не се използва в по стари автомобили заради малката високо температурна гъстота която може да доведе на повреда в двигателя (задиране). Спецификация MIL (САЩ) Заедно с спецификациите API, много често се прилагат и спецификациите MIL,а военното ми нистерство на САЩ: MIL-L- Предназначен за смазочни масла; * MIL-G- за пластични смазки (греси); * MIL-Н- за хидравлични течности. При създаването на спецификациите MIL, военното министерство е сатрудничало с ASTM, API и SAE. Част от остарелите спецификации не се ползват, но при продуктите които се продават на пазара все още се срещат. Повечето от производителите на масла заедно с основните спецификации на продукта си прилагат и спецификацията по MIL, не толкова за да получат военни поръчки а за да покажат че продуктите им отговарят на сериозните военни изисквания. От 1992 г. военните спецификации променили своя индекс на CID (Commercial Item Description). В момента действат още 2 спецификации - CIDA-A-52306 за бензинови и CIDA-А-52309 за дизелни двигатели. Те включват в себе си изискванията на API CD-II, API CF-4 и API SG. Буквите по азбучен ред в спецификацията след MIL, показват че маслото е по нова модификация: * MIL-L-46152 спецификация за масла за бензинови и дизелови двигатели със средна мощност за транспортни средства на щабовете и снабдителните части; * MIL-L-2104 спецификация за моторни масла най често за дизелови двигатели с принудително пълнене на тактическите транспортни средства, при необходимост се допуска използването и в бензинови двигатели; * MIL-L-2104А - спецификация която не се използва в САЩ, характеризира сезонни (single-grade) моторни маслаха за дизелни и бензинови двигатели без принудително пълнене, работещи при средни температури и малки натоварвания. * MIL-L-2104А (Supplement 1), употребява се по често от MIL-L-2104А; характеризира сезонни (single-grade) масла с голямо количество присадки и предвижда работа с горива съдържащи до 1% сяра. * MIL-L-2104В - спецификация за сезонни и всесезонни масла за двигатели работещи в режим "стоп-старт", който е свойствен за повечето военни автомобили в мирно време; * MIL-L-45199В - военна версия на спецификацията Caterpillar Series 3 (Cat 3), в което допълнително е добавено изпитание във едноцилиндров бензинов двигател с цел да се оцени стабилността към окисление и степента на корозия на лагерите; спецификацията характеризира маслата предназначени главно за мощни дизелови агрегати с принудулено пълнене с високо налягане; използването на спецификацията MIL-L-45199 започва от 1958 г., версия 45199А - в 1961 г. и 45199В - в 1968 г. Последната версия в 1971 г. е заменена от спецификацията MIL-L-2104С; * MIL-L-2104С - спецификацията се отнася за сезонни масла за всички типове двигатели с вътрешно горене използвани във военно време, а също така за бързооборотни турбо дизелови агрегати ползвани в наземните машини. Спецификацията включва в себе си изискванията на 45199В и, и освен това две изпитания на бензинови двигатели предвидени от спецификация 46152, изпитанията оценяват склонноста към образуване на нискотемпературен шлам и шлак. По-късно спецификацичта е модифицирана чрез въвеждането на нови методи за изпитание включително и изискванията за гъстота SAE J300 (Sept 80) при ниски температури и ограничения спрямо параметрите на износване на клапаните; * MIL-L-2104D - спецификацията е реализирана през 1983 г. и е съгласувана с 2104С и допълненията и. Съгласно допълненията се провеждат изпитания в двутактов дизелов двигател, а също така се определят показателите за труене и износ в съответствие "Caterpillar" и "Detroit Diesel Allison". За пръв път е било включено всесезонно масло SAE 15W-40. * MIL-L-2104Е и F - нова модификация на спецификацията която характеризира маслата които са съобразени с новите изисквания на двигателите. Въведени са нов тип изпитания в бензинови двигатели. Провежда се оценка степента на износване на клапаните, образуването на шлам, калове и сгъстяване на маслото по време на експлуатация. * MIL-PRF-2104G - нова спецификация (септември 1997 г.), дефинира изискванията към маслата за дизелни двигатели. Изискванията надвишават минималните изискванията на API CG-4. Въведени са допълнителни изпитания CAT 1M-PC, Detroit Diesel 6V92TA, Cat TO-4, в основата на които е изледване на износването на двигателите. Нови военни спецификации CID (Commercial Item Description): * CIDA-A-52306 масла за бензинови двигатели във всички превозни средства; * CIDA-A-52309 масла за бензинови двигатели. За разлика от CIDA-A-52306, в спецификацията MIL-L2104F се регламентират качествата на маслата за всички тактически машини включително верижни и колесни. Класификация за моторни масла за бързооборотни четиритактови мощни дизелови едрогабаритни двигатели До скоро смазочните материали за големите дизелови двигатели на комерсиалния транспорт са се разработвали утчитайки изискванията на регионалните пазари: в Европа- спецификация АСЕА Е5, в Япония- JASODH-1, и в Америка- APICH-4. Но от февруари 2001 г. се въвежда Глобална световна спецификация GlobalDHD- 1, която обединява в себе си труте по горни спецификации. Тя дава основните изисквания към моторните масла на големите дизелови агрегати пуснати след 1998 г., с новите изисквания към отделяне на отработени газове. По то зи начин спецификацията отчита всички изисквания на японските, амариканските и европейските производители на едрогабаритни дизелови агрегати. Съобразявайки се с постоянното затягане на изискванията спрямо отделяните вредни газове производителите на (ОЕМ) оборудване продължават да усъвършенстват конструкцията на двигателите си, и съответно ще се променят изискванията и към маслата. От 2005 г. влиза в сила спецификацията GlobalDHD- 2. Класификация за моторни масла за бързооборотни четиритактови мощни дизелови двигатели за леки автомобили и бусове Новите световни спецификации GlobalDLDса р
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Маслата
Collapse
X
-
Каква е разликата между синтетичното и минералното масло? Синтетичните смазочни продукти са изработени от молекули, които са модифицирани чрез сложни химични процеси и осигуряват по-добри експлоатационни показатели при екстремни условия, свързани с температура, налягане или действащи сили. Минералните смазки са произведени от молекули, съдържащи се в суровия петрол, които се отделят при дестилационния процес в рафинериите. Какво е вискозитет? Течност, която има сравнително висока устойчивост срещу изтичане може да се характеризира, като вискозна. Например медът има по-висок вискозитет от водата при една и съща температура. Висококачествените масла запазват вискозитета си стабилен при различни температура и условия на използване в продължение на по-дълъг период от време. Какво е всесезонно масло? Смазочните продукти, които могат да запазват характеристиките си при високи и ниски температури се наричат всесезонни. Те се дефинират с помощта на две числа. Първото (след което се изписва W) показва вискозитета на маслото при по-ниски температури. Второто и по-голямо число показва вискозитета на маслото при по-висока температура. Всесезонното масло свежда до минимум разликите във вискозитетите при промени в температурите. Какво представляват присадките и защо се използват? Присадките са химически съединения, които при добавянето им към основните масла подобряват експлоатационните характеристики на смазките, като ги предпазват от стареене и им позволяват да отговарят на всички нужди на съвременните двигатели. Смесването на различни присадки е това, което отличава качествените масла като Shell Helix от конкурентите им. Разходът ми на масло е много висок. Защо? Би било разумно да проверите за неизправности на автомобила, като вземете предвид типа на двигателя, възрастта му и условията на шофиране, при които е използван. Неизправностите може да са причинени от течове при връзките или уплътненията, износване на буталата и цилиндрите или нагар, ограничаващ смазването на някои повърхности. Има ли някакво значение цветът на маслото? Цветът на маслото няма специално значение, но зависи от определени фактори, като процеса на рафиниране и типовете базови масла, присадките и използвания суров петрол. Маслото може да потъмнее след употреба, тъй като задържа известно количество отделени частици. Причината за това е, че маслото почиства двигателя от частици и нагар, причинени от горенето при висока температура, като задържа частиците в суспензия, за да предотврати прилепянето им към повърхността на двигателя. Какво означават класификациите и спецификациите на гърба на опаковката? Смазочните продукти се различават по предназначение и качество. Някои от тях са подходящи само за отделни двигатели, а други могат да бъдат използвани само при определено време. Дори две масла, пригодени за един и същ двигател и еднакви атмосферни условия, могат да имат много различни експлоатационни качества. Затова се използват универсални критерии за описване на показателите и предназначението на маслото. Основните класификационни органи са: Society of Automotive Engineers (SAE) /Сдружение на автомобилните инженери/ - дефинира маслото според вискозитета му. Маслото може да бъде сезонно или всесезонно, в зависимост от вискозитета си при различни температури. American Petroleum Institute (API)/Американски петролен институт/ - класифицира маслата според способността им да предпазват двигателя. Буквата S се използва за бензинови двигатели, а буквата C за дизелови. Буквата след S или C обозначава степента на защита и експлоатационни качества, като A е най-ниската а X най-високата степен. Някои масла могат да бъдат използвани както при бензинови, така и при дизелови двигатели, затова в класификацията им се посочва SJ/CF или CF-4/SJ. Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA) - подобна на API, с тази разлика, че докато API се основава на американски двигатели, ACEA се основава на европейски двигатели. ACEA също използва букви за обозначаване на класификацията. Shell.comОбичта е по - силна от омразата. Сърцето е по - силно от огорчението. Усмивката на душата е по - силна от мрака. Великодушието надмогва мъстта.
Трезвен ТУК не пиша!
Un Italiano Vero
-
ЗА МАСЛОТО... Какво е предназначението на маслото? Основната роля на двигателното масло е да спре металните повърхности от износване в следствие на триенето между тях. Но освен това ролята на маслото е да разсейва топлината отделена по време на горивния цикъл. Друга роля е да предпазва двигателя от вредни субстанции като силициеви окиси и киселини, като почиства двигателя от тях. В крайна сметка маслото трябва да върши цялата тази роля докато е подложено на огромни температури без да се разгражда или става на "Черна смърт" - разрушителя на двигателите. Какво е "Черна смърт" ? Черната смърт се появява за пръв път в началото на 80-те под формата на ужасна черна лепкава субстанция която предизвиква блокиране на много двигатели в Европа. Много двигатели биват повредени, но най-много страдат от това компаниите Ford и Vauxgall(GM). Бързите пътища, превишените температури, малките инженерни толеранси и недобрите двигателни масла допринасят за проблема. Маслото не успява да понесе тези фактори на натоварване и променя химичния си състав вследствие на високото налягане във вид смола като лепило. Това блокира маслената магистрала в двигателя и вледствие на недостатъчно смазване двигателя блокира. Това става в рамките на няколко минути. В крайна сметка Черната смърт е причина за разработване на нови по-качествени масла, като повечето от тях синтетични отколкото минерални. Минерални или синтетични? Минералните масла са на природна основа, след рафиниране. Синтетичните са изцяло синтезирани чрез химични реакции в лабораторни условия. За повече информация, вижте по-долу относно синтеза. Единствения друг вид са полу-синтетичните, които са комбинация от двете. Спокойно можете да смесвате различни типове, но по-добре е смяната с ново отколкото смесването. Предупреждения: 1. Ако сте ползвали с години минерално масло, не го сменяйте с пълна синтетика без "подготовка". Синтетичните масла измиват вредните налепи по двигателя от минералното масло и ги карат да циркулират из двигателя, което не е никак добре. За целта се използват прочистващи масла. 2. Ако решите да сменяте маслото, сменяйте го само към полу-синтетично или напълно синтетично. Ако досега сте били със синтетично, не го сменяйте към минерално - двигателя ви няма да издържи в намаляването на смазването. Под намаляване на смазването се има предвид толерансите на износване които двигателя получава вследствие от използването на определено масло. Гъстото минерално масло означава, гъст слой на обвивката на смазваните детайли(макар и в микрони). Смяната с "тънка" синтетика може в редки случаи да предизвика теч в сегментите, удари в буталото или вибрация в биелите. 3. Уплътнения. С използването на синтетично масло, може да възникнат течове в уплътнения които са били запушени от минерално малко. Това не е често срещано явление, но трябва да се има впредвид. Синтетика Въпреки името си, повечето синтетично добивани масла (Mobil 1, Castrol Formula и т.н.) се добиват от минерални такива - те са предимно Polyalphaolifin-и (ПАО) , а те идват от най-чистата част от разлагането на минералното масло - газта. ПАО маслата се смесват с обикновените минерални масла, което означава, че може да се добави синтетично към минерално, или минерално към синтетично без да се предизвика повреда в двигателя. Най-стабилни са полиол-естер(не полиестер). Като казвам стабилни, имам впредвид най-малко вероятно да реагират зле с другите съставки. Синтетичните масла не съдържат реактивни въглеродни атоми в реакцията си. Реактивния въглероден атом има свойство се свързва с кислороден и да създава киселина. Както знаем, това е лошо за маслото. Мислете за синтетичните масла като за изкуствено получени масла. Те са разработени да вършат възложената им задача, без недостатъците които имат минералните. Пълна-Синтетика Напълно синтетичните масла (Поли-алкилен-глюкол) са вид използват изключително в индустриалния сектор в скоростни кутии с високо натоварване. Те се създават в специални лаборатории в които се разграждат молекулите съставящи различни субстанции като зеленчуци и животинска мас, и след това се рекомбинират с индивидуални атоми като се създават нови синтетични молекули. Това ползволява на химиците прецизно да контролират молекулите при изграждането им. Нитро наистина ! Но поли-глюколите не се смесват с нормалните минерални масла. Измиващи масла Това са специални сложни химични съединения, които са много тънки(редки). Те почти имат свойството да запушват водата както докато е студена, така и докато е топла. Обикновето те са 0W/20 масла. Никога не карайте двигателя с такива масла, няма да издържи. Тяхната цел е изчистването на цялата "смрад" която се е напластила в двигателя. Забележете, че Mobil1 0W40 е добре, защото ’40’ означава, че е достатъчно гъсто при работна температура. За да ги използвате, източете двигателя от цялото масло, но оставете филтъра. След това го напълнете с измиващо масло и го пуснете на свободен ход за около 20 минути. Накрая източете всичко и гледайте какво изтича от пробката Сменете масления филтър, напълнете с добра синтетика и готово. Имате чист двигател! Разбира се, има значение състоянието на двигателя преди използването на измиващи масла. В стария двигател е добре да не премахвате наслояванията, тъй като някои от тях запълват сегментите и предпазват от течове. Използване на дизелово гориво за измиване Въпроса възниква относто измиването на бензиновия двигател с дизелови масла. Идеята е, че в следствие високата почистваща способност на съставките в дизеловото гориво, то може да се използва за измиване на не-дизелови двигатели. В следствие на специфичните си качества можете да използвате дизелови масла в стари двигатели за изчистване, но по добре да използвате не толкова силно активни масла за да не се престараете с прочистването и да загубите компресия. Общо казано SAE15W/40 масло за дизелов двигател би свършило работа за около 500 километра. Кратко ръководство за различните класове масла 1. Пълна синтетика: 0W-30, 0W-40, 5W-40 Намалява разхода на гориво. Увеличава производителността и мощността. Осигурява добра износоустойчивост и предпазва от отлагания. Осигурява добър старт при студено и добра циркулация при отрицателни температури. Стига бързо до движещите се части на двигателя 2. Полу-синтетика: 5W-30, 10W-40, 15W-40 По-добре защита. Добра защита през първите 10 минути след запалването. Грубо 3 пъти по-добра износоустойчивост. Увеличено време за смяна на маслото - не се налага да го сменята прекалено често. 3. Минерални: 10W-40, 15W-40 Основна защита за различни двигатели. Маслото трябва да се сменя много често. В крайна сметка какво масло да купя? Качеството има значение! Няма значение какъв зрелищен маркетинг се провежда сред двигателните масла, колко голи сладурани го разливат по тялото си, колко лъскава и цветна е опаковката му, има значение какво пише на опаковката. Спецификациит е и одобрението са най-важното. Има 2 организации: API (American Petroleum Institute) и европейската ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles - which was the CCMC). Вероятно никога не сте чували за тях, но техните печати за одобрени могат да бъдат видяни на всяка реномирана марка масло. API При нея класификациите са различни за бензиновите и дизеловите двигатели: - За бензиновите, надписа започва със ’S’(означава Service, но можете да го наречете и Spark-plug ignition), следвано от друг код индициращ стандарта. ’SM’ в момента е най-доброто, което наскоро замени ’SL’. ’SH’ може да бъде намерено на най-скъпите масла, и почти всички нови синтетики. То е потенциално доразвитие на ’SG’ маслото, тествано по-стого. - За дизеловите масла, първата буква е ’C’(означава Comercial, но можете да го назовете и Compression ignition). ’CH’ е най-доброто до момента, (CH-4 за по-дълъг живот), но ’CF’ е най-популярно и е най-подходящо за лични автомобили. Забележка за маслата Castrol: В последно време Castrol преработиха всички свои масла поради някаква причина. Дизеловите масла Castrol вече използват ’S’, което тотално е в разрез с горните спецификации. По този начин старите CC, CD, CE и CF класове не съществуват, но са заменени от ’SH’. CCMC/ACEA тук по стандартен префикс е ’G’ за бензиновите и ’D’ или ’PD’ за дизеловите. В комбинация с тях има доста одобрения от производителите на двигатели, според които се съпоставят маслата. ACEA заменя CCMC през 1996. CCMC спецификациите бяха G от 1 до 5 за бензин, D от 1 до 5 за големите дизели и PD1 и PD2 за лични автомобили. ACEA има малко по различна моменклатура, като може да бъде обобщена така: A за бензин, B за дизелови двигатели и E за големите дизелови двигатели. "High mileage" масла Много компании излизат с надписа "high mileage" масло, като ги препоръчват за двигатели на най-малко 120 000 километра. Какво все пак означава "high mileage"? Най-общо казано това в тези масла има две добавки които са подходящи за стари двигатели. Едната потиска изгарянето на маслото което спомага неговата работа при преминаване покрай пукнатини в горивната камера. Втората запушва тези пукнатини. Вискозитет и вискозен индекс (VI) Точния вискозитет е най-важния индекс на маслото. Цялата производителност на машината се базира на вискозитета на маслото. Ако искате можете да наречете вискозитета способността да тече. Колкото по-гъсто е маслото, толкова по-голям е вискозитета. Широко диапазонните масла съдържат полимер добавен съм основното масло, който предпазва маслото от изтъняване при загряване. При ниска температура полимерите са свити и позволяват на маслото да тече толкова колкото е означението преди W, първото число. При загряване на маслото, полимера се развива в дълги вериги, които предотвратяват изтъняването на маслото. В резултат на това при 100 градуса по целзий маслото ще е изтъняло толкова колкото е горното число в означението. Разберето това по следния начин: 10W30 е масло с тежест 10, което няма да стане по-леко от масло с тежест 30 след като се загрее. Колко често да сменям маслото? Колкото по-често сменяте маслото, толкова по-голям ще бъде живота на двигателя ви. Дебат относно това колко често да сменяте маслото е някакси "сивкава" идея. Производителните казват да се сменя на всеки 15 000 километра. Приятеля ви с класическа кола, ще каже - 5 000 километра. Някой с лош дъх, каращ голям жълт камион (не визирам никой ) ще каже, че не го е сменял никога... Оптималното време за смяна на маслото е свързано с редица фактори, от които преминатото разтояние вероятно е най-маловажния в повечето случаи. Ето следните фактори по реда на важност: 1. Броя студени стартове (повече кондензация в студен двигател) 2. Околната температура (колко време трябва на двигателя да загрее за да спре кондензацията) 3. Ефективността на клапата на изгорелите газове 4. Износването на двигателя (бутала) 5. Регулирани карбуратори (особено докато е студен двигателя) 6. Преминато разтояние На базата на изброените фактори всеки може сам да си направи преценката за себе си, като е ясно, че студения старт пред горещия ден в средата на лятото не е същия като през средата на декември... Вземайки обаче под предвид факторите описани вече, моята препоръка е игнорирайки изминатото разтояние да сменяте маслото три пъти годишно - Ноември, Февруари и Май. Можете да промените малко тези дати съобразявайки се със зимата. Средно една фамилна кола ще измине около 20 000 километра годишно, като 2/3 от тях ще са между Май и Ноември. Какъв обаче е крайния резултат? Ако искате точен отговор, то той е 5000 мили или около 8000 километра. За желаещите по-подробна информация - оригиналната статия е на: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.htmlОбичта е по - силна от омразата. Сърцето е по - силно от огорчението. Усмивката на душата е по - силна от мрака. Великодушието надмогва мъстта.
Трезвен ТУК не пиша!
Un Italiano Vero
Коментар
-
kilar написа:ЗА МАСЛОТО... Вземайки обаче под предвид факторите описани вече, моята препоръка е игнорирайки изминатото разтояние да сменяте маслото три пъти годишно - Ноември, Февруари и Май. Можете да промените малко тези дати съобразявайки се със зимата. Средно една фамилна кола ще измине около 20 000 километра годишно, като 2/3 от тях ще са между Май и Ноември. Какъв обаче е крайния резултат? Ако искате точен отговор, то той е 5000 мили или около 8000 километра. За желаещите по-подробна информация - оригиналната статия е на: http://www.carbibles.com/engineoil_bible.htmlLinea .2009 .1,6 Mjet Emotion
ESP ASR CC HH MSR 6AB
Коментар
-
rusev написа:Kакво ще кажете за маслата на polytron.Чета много хубави отзиви за тях ама нали сме си българи ...........Някой ако е по навътре в нещата до го сподели.Ще чакам с интерес вашите мнения!!!
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар