Това е темата - ръждясали, "запекли" болтове на алуминиеви джанти, завити с прекомерна сила в сервизите. И ако се наложи да ги развием, може да счупим ключ за гуми или да прецакаме главите на болтовете. И съответно да останем на пътя.Как да предотвратим това? До момента съм чувал за следните решения: - смес от грес и масло, с която да се намаже резбата на болтовете- качествена графитна грес, с която тънко да се намаже резбата на болтоветеПредлагайте решения.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Ръждясващи/"запичащи" болтове на алуминиеви джанти
Collapse
X
-
Да споделя конкретния повод. Вкарвам днес колата в сервиз за смяна на задни амортисьори, маншони и кормилни накрайници. Демек - демонтират се и 4-те колела. Преди да отида до сервиза, свалих секретните болтове, за да не ги затруднявам, за да не ми ги прецакат и за да не ми загубят секретния ключ. Приключи ремонтът и се заех с простата задача да развия по един болт от всяка джанта и на негово място да завия секретен. Да, обаче болтовете не мърдат. От една страна са ръждясали, от друга са пренатегнати. Слагам оригиналния ключ за гуми GM в хоризонтално положение, качвам се с моите 82 кг. върху него - не помръдва . Скачах върху него, не мърда и на милиметър. Сложих върху него метална тръба, която използвах за рамо, и ... го прецаках. Превъртя и се деформира. След това прецаках и една кръстачка за 10-ина лева - горката просто се огъна. Накрая развихме болтовете в една гумаджийница с хамалски похвати: удряха ги (което хич не ми хареса), за да им помогнат малко и после ги развиха с кръстачка за 50 лв. (уговорката беше да я платя, ако и тя се прецака) и огромна тръба, която използваха за рамо...Tonight's the night and it's going to happen again and again...
Коментар
-
Слагането на смазка на болт за джанта е абсолютно и категорично забранено. Идеално чисти резби, ако са ръждиви се прокарват с плашка или телена четка и се завиват с усилие, каквото им е дадено по книга.Сложиш ли смазка на болт, автоматично си в грешка с усилието и си или на недозатегната, или на пренатегната резбa. Много ръждясал болт просто се сменя. Нестоманените джанти по правило се затягат с 10 до 15% по-голямо усилие спрямо стоманените, но това производителя си го решава, не е общо правило. Рискът е или да го пренатегнеш и да се разтегне резбата (тогава наистина няма отвиване) или да се саморазвие.
Коментар
-
Аз затова и написах - ръждясващи. Миналото лято сложих 4 болта, които са практически нови. Просто никога не са завивани на джанта. Тази година не мога да ги различа от останалите: ръждясали, скърцат при завиване/развиване. Не че съм го чел някъде, но и аз предполагам, че не е много редно болтовете да се смазват, защото все пак най-важното им предназначение е да държат здраво джантите и да не се развиват. Но и да не мога да ги развия е не по-малка беля. Утре ще се консултирам и с един стругар да видим какъв акъл ще ми даде.Tonight's the night and it's going to happen again and again...
Коментар
-
Винтовете се потапят в преобразовател за ръжда и след това с фина телена четка стават като нови. Ако толкова искаш да останат такива, то ги минаваш на галванизация. Има и такива спрейчета, които правят студено галванизиране така, че да не ръждясват в последствие, ако толкова много искаш да си останат лъскави.Но най-важното в крайна сметка е стягането по документ. Няма значение дали винта е ръждясал реално или не. Стягаш там с около 100-на Нм и след това няма да имаш никакви проблеми с развиването. Това е проблема, а не това дали изглеждал мръсен, ръждясал и т.н.A20DTH ЖТД ама не баш
1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда
Коментар
-
Проблемът идва точно тогава, когато колата влезе в сервиз. Там колко затягат - божа работа. И както вече написах, днес срещнах сериозни затруднения да развия дори по един болт от джанта, за да сложа на тяхно място секретните. Без скърцане и по-лесно се развиваха тези болтове, които и на външен вид бяха по-добре. И не че ме интересува болтовете да са лъскави. Просто виждам, че ако не са ръждясали, се развиват по-лесно.И нека задам въпроса така: полезно или пък опасно е смазването на болтовете за джанти с цел да предотвратим "запичането" им и трудното им (а понякога невъзможно) развъртане? Правите ли го и ако да, каква смазка използвате?Tonight's the night and it's going to happen again and again...
Коментар
-
кроко61 написа:На всяка смяна на джанти-гуми зимни -летни по 1-2 капки масло на резбата на болта.Стягане нормално със щатния ключ.Досега болт не ми се е развивал..........30 и кусур години.........и те така.Предпочитам да бъда смешен в очите на глупаците, отколкото сам да бъда глупак.
Коментар
-
Днес отидох при един гумаджия и развихме всички болтове. Можех и сам да го направя, но останах без здрав ключ. Минах ги един по един с леко напоен с масло парцал. Почти всички придобиха доста по-приличен вид, само 2 болта са наистина ръждясали. Завих си ги сам с една кръстачка, която ми даде гумаджията, като всеки болт, който се завиваше със скърцане, го развивах и минавах с парцала, докато спре да скърца. Ами засега това е. След няколко дни ще пробвам да не се е развил някой, а след няколко месеца ще ги развия контролно да видя в какво състояние са. Междувременно си поръчах от Евро 07 един телескопичен ключ 17-19 за 22 лв. и се надявам, че си реших проблемите с трудно развиващите се болтове. Ключа, разбира се, също ще го тествам, щом го получа . Ще отида в сервиза, в който ми пренатегнаха болтовете и ще помоля да ми завият само един болт с техния пистолет. И после ще пробвам да го развия с телескопичния ключ.И един въпрос. Гумаджията за по-бързо ми отхлаби всички болтове - така, както колата си беше на земята, без да я вдига на крик. И после аз един по един си ги свалях, почиствах и завивах. Чудя се при това положение някоя джанта може ли да мръдне от главината? Пак казвам - само бяха разхлабени, а не развити. Гледах после джантите, уж изглеждат в нормално положение.Tonight's the night and it's going to happen again and again...
Коментар
-
muns61 написа:кроко61 написа:На всяка смяна на джанти-гуми зимни -летни по 1-2 капки масло на резбата на болта.Стягане нормално със щатния ключ.Досега болт не ми се е развивал..........30 и кусур години.........и те така.Либра 1,9 жтд 2000г. LX
Фиат Крома 1,9 2009г.
Ивеко Дейли 2.8 2006г. Ланча Делта 2.0 mjet 2008г.
Коментар
-
Купих си телескопичен ключ от 22 лв. - уж "професионален", макар че не ми вдъхва чак такова доверие. Пробвах го и на двете коли, няма болт, който да не успях да развия. Освен това днес отделих 1 час за упражнението почистване на резбата на всички болтове при стругар. Накрая все пак им капнах по капка масло и ги монтирах.Извода, който си направих, е, че от мен няма да излезе монтьор . Ако ремонтирам кола, ще трябва после да поддържам едномесечна кореспонденция със собственика, за да съм убеден, че всичко е Ок .Tonight's the night and it's going to happen again and again...
Коментар
-
И един въпрос. Гумаджията за по-бързо ми отхлаби всички болтове - така, както колата си беше на земята, без да я вдига на крик. И после аз един по един си ги свалях, почиствах и завивах. Чудя се при това положение някоя джанта може ли да мръдне от главината? Пак казвам - само бяха разхлабени, а не развити. Гледах после джантите, уж изглеждат в нормално положение.[/quote]Не, няма проблем, то такъв си е принципа на сваляне на джанта от главина, както когато си сменяш гумите - първо се разхлабват леко преди да вдигнеш на крик. Сега като каза се сетих че и аз имам едни такива ръждясъли останали в къщи ... просто не ги ползвай, не че няма да станат, ама един комплет хубави болтове ти е 20лв
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар