Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Маслата- обозначения, спецификация; SAE, API, ACEA

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Маслата- обозначения, спецификация; SAE, API, ACEA

    Надявам се тази тема да отговори на доста неясноти и на често задаваните въпроси във връзка с това какво масло да изберем.Ст.н.с.инж. Вельо Софрониев е главен специалист в отдел "Нови продукти и стандартизация" /Research and Development/ сигурно е помагал доста в написването на една рекламна книжка на една русенска фирма, която служи малко като ръководство какво масло за къде се препоръчва. Факта, че фирмата покривала съответните стандарти и прави такива класове масла вече е излишно да ви го споменавам и няма всичко да сканирам - човек или избира българското или не му се доверява. Въпреки това достойно за уважение е, че имало такива хора у нас и за това - както са ме учили - аз съм длъжен да спомена труда и оригиналните автори на материал с който искам да ви запозная.Започвам да цитирам:"IV. КЛАСИФИКАЦИЯ НА МОТОРНИТЕ МАСЛАПравилният подбор на моторното масло се състои в избор на ВИСКОЗИТЕТЕН КЛАС и на ЕКСПЛОАТАЦИОННО НИВО, които се указват в инструкцията за експлоатация на автомобила от производителя.IV. 1. ВИСКОЗИТЕТЕН КЛАСВИСКОЗИТЕТНИЯТ КЛАС на моторните масла се определя съгласно стандарта SАЕ J 300 (Дружество на инженерите от автомобилната промишленост). Съгласно този стандарт маслата се подразделят на летни и зимни. Изискванията към отделните вискозитетни класове и съответствието им с българската вискозитетна спецификация са дадени в таблица 1Летните масла имат обозначение SАЕ 20, SАЕ 30, SАЕ 40 , SАЕ 50 и 60.Зимните масла имат обозначение 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W." (Winter)"Всесезонните масла имат двойно обозначение от вида 15W 40."...Експлоатационното ниво по API:За бензинови двигатели: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM."SA - виж илюстрациятаSB - виж илюстрациятаSC - виж илюстрациятаSD Масла с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1971 г.SE - Масла с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1979 г.SF - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SЕ. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SЕ или SC. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1988 г.SG - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, в сравнение с маслата от категории SF, SЕ и SС. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1993 г. Маслата от тази категория включват експлоатационните характеристики на категория СС. - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SG. Маслата осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SG или SF. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 1996 г.SJ - Масла с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SН. Маслата осигуряват много добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SН или SG. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 2001 г.SL -- Масла с много подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки осигуряващи повишена окислителна стабилност и подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволява! минималните изисквания на категория SJ. Маслата осигуряват много добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те могат да се използват там където се препоръчват категориите SJ или SН. Не са подходящи за бензинови двигатели, построени след 2004 г.SM - Тази спецификация бе въведена на 30 ноември 2004 г. Маслата по тази спецификация се отнасят за двигатели , произведени през 2005 г. и след 2005 г. Предназначени са за двигатели, снабдени с катализатори за обработка на отработените газове.За дизеловите двигатели експлоатационните нива по АРI се означават СА, СВ, СС, СD, СD-II, СЕ, СF-4, СF, СF-2, СG-4, СН-4, CI-4."Следва продължение за дизел ..."
    Прикачени файлове
    Брава 1,6 16V; Джанти 16-ки - по договаряне - 4 бр.:
    http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=88126

    #2
    масла за дизелови двигатели

    СА-Маслата са предназначени за дизелови двигатели, работещи с висококачествени горива в условия на леко до умерено натоварване. Те осигуряват защита на лагерите от корозия и отложения по междините на буталото при някои дизелови двигатели без турбонагнетяване. Не са подходящи за дизелови двигатели, построени след 1959 г.СВ - Маслата са предназначени за дизелови двигатели, работещи в условия на леко до умерено натоварване, но с по-нискокачествени горива, които изискват по-добра защита от износване и отложения. Включва и бензинови двигатели, работещи при лек режим на натоварване. Те осигуряват необходимата защита на лагерите от корозия и отложения в някои дизелови двигатели без турбонагнетяване, работещи с горива с по-високо съдържание на сяра. Не са подходящи за дизелови двигатели, произведени след 1961 г.СС - Маслата са предназначени за някои дизелови двигатели с или без принудително пълнене, работещи в условия на умерено до тежко натоварване и за някои бензинови двигатели с тежък режим на работа. Те осигуряват защита от високотемпературни отложения и корозия на лагерите и нискотемпературни отложения в бензиновите двигатели. Тези масла са въведени през 1961 г. Те са подходящи за дизелови двигатели, построени след 1990 г.СD - Маслата са предназначени за някои дизелови двигатели с или без принудително пълнене, където ефикасния контрол на износването и отложенията е от особено важно значение или където се използват горива с различно качество, включително горива с високо съдържание на сяра. Тези маслата са въведени през 1955 г.СD-II- Маслата са предназначени за двутактови двигатели, изискващи особено ефикасен контрол върху отложенията и износването. Маслата, предназначени за такова обслужване, задоволяват също така и експлоатационните изисквания на категория АРI СD. Тези масла са въведени през 1985 г.СЕ --Маслата са предназначени за много дизелови двигатели с принудително пълнене, работещи както при ниски скорости и високи натоварвания. Тези масла се произвеждат от 1983 г. и осигуряват по-добър контрол върху разхода на масло, нарастването на вискозитета, износването и отложенията върху буталата в сравнение с потенциалните възможности на маслата от категория АРI СD.СF-4 - Превъзхожда маслата от категория СЕ по разхода на масло и отложенията върху буталото. Могат да се използват в двигатели, за които е предписано да работят с масло от категория СЕ. Тези масла са въведени през 1990 г.СF - Маслата са предназначени за обслужване на дизелови двигатели с индиректно впръскване на горивото. Тази категория масло е въведена през 1994 г. Горивото може да бъде с високо съдържание на сяра, напр. над 0,5%. Маслото осигурява ефективен контрол върху отложенията по буталото, износването и корозията на лагерите при работа в двигатели с естествена вентилация и свръх налягане, създавано както от турбокомпресор, така и от компресор, задвижван от коляновия вал.СF-2 - Тези масла са предназначени за двутактови дизелови двигатели, изискващи ефективен контрол върху износването на цилиндъра, цилиндровите пръстени (сегменти) и отложенията.Въведено е от 1994 г. и може да се използва в съоръжения за които е предписана категория СD-II.СG-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни четиритактови дизелови двигатели, работещи с дизелово гориво със съдържание на сяра от 0,05 % до 0,5 %т. Въведени са през 1995 г. и осигуряват ефективен контрол върху високотемпературните отложения по буталото, износването, корозията, пенообразуването, окислителната стабилност и натрупването на сажди. Тези масла са особено ефективни в двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1994 г. Те могат да се използват и в двигатели, за които е предписано да работат с масла от категория СD, СЕ, и СF-4.СН-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни дизелови двигатели, проектирани да отговарят на стандартите за емисиите от 1998 г. и работещи с дизелови горива със съдържание на сяра до 0,5 %т. Въведени са през 1998 г. Може да се използва в двигатели, за които са препоръчвани масла от категории СF-4 и СG-4.СI-4 - Маслата са предназначени за високоскоростни, четритактови дизелови двигатели, снабдени с ЕОК. (системи за рециркулация на изгорелите газове), проектирани да покриват изискванията на стандартите за опазване на околната среда от 2004 г., при работа с дизелово гориво със съдържание на сяра до 0.5 %. Могат да се използват вместо СD, СЕ, СF-4, СG-4 и СН-4.Моторните масла, които могат да се използват за бензинови и за дизелови двигатели имат двойно означение: АРI СС/SD, СD/SЕ, SG/СС и т. н."... следва продължение за класовете и категориите според АСЕА (Асоциацията на Европейските Автомобилни производители)
    Брава 1,6 16V; Джанти 16-ки - по договаряне - 4 бр.:
    http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=88126

    Коментар


      #3
      ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles)

      "IV. 2.2. АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители)Съществуват и други класификационни системи за експлоатационни нива на моторните масла.В Европа най-широко разпространение е получила спесификацията на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА)На 25.10.2004 АСЕА публикува новите изисквания към маслата за сервизна обслужване на бензинови, лекотоварни дизелови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове, и тежкотоварни дизелови двигатели. В тях са дефинирани минималните стойности на качествените показатели, които един продукт трябва да притежава, за да може да бъде представен на вниманието на членовете на АСЕА.До 01.11.2005, всички производители на масла имащи претенции за нови масла (отговарящи на АСЕА) трябва да са изпитани по методики 2004 годинаДо настоящия момент са правени две по-сериозни промени на спецификациите на моторни масла.Показаната по-долу диаграма дава еволюцията на спецификациите за моторни масла, разработвани от европейските автомобилни производители. ССМС беше организацията предшественик на АСЕА.През януари 1996 ССМС методиките за моторни масла станаха невалидни и бяха заменени с методите на АСЕА. Това беше в сила както за моторните масла за леки, така и за маслата за тежкотоварни двигатели. АСЕА не поддържа повече европейските ССМС методики.В издание 2004 на европейските методики на АСЕА категории А и В са комбинирани в съответните категории А/В. Същевременно е въведена нова група категории, като целта е създаването на спецификации за моторни масла, които да са подходящи за най-модерните съвременни и бъдещи системи за третиране на отработените газове в бензиновите и дизеловите двигатели. Тези категории са обозначени като Сх- категории.От 1-ви януари 1996, за тежкотоварните дизелови двигатели категории Dх на ССМС са заменени от категории Ех на АСЕА. С това категории Dх на ССМС стават невалидни след тази дата и не се поддържат повече от АСЕА.Европейските методики АСЕА 2004 за класификация на маслата за сервизно обслужване включват 3 групи (класа) от тест методики: една за бензинови и лекотоварни дизелови двигатели, една за тежкотоварни дизелови и нова за двигатели с устройства за третиране на отработените газове. Новото в настоящето издание 2004 е че, категории А и В се комбинират. Т.е., в миналото имахме две отделни А1-02 и В1-02 категории, сега имаме една комбинирана А1/В1-04 категория.За всяка група от тест методики е предвиден код от две части за информация на клиентите, включващ буква, дефинираща класа (например А) и номер за категорията (например 1, 2, 3 ...).Освен това, всяка група има и двуцифрено число за ГОДИНАТА на внедряването на това експлоатационно ниво (например А1/В1-04).КЛАСЪТ показва основния тип двигател, за който маслото е предназначено - в момента А/В бензинови и лекотоварни дизелови двигатели; С - съвместими с катализаторите масла за бензинови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове и Е - тежкотоварни дизелови двигатели. В бъдеше могат да се добавят и нови други класове, ако например двигателите, работещи с естествен (природен) газ покажат, че се нуждаят от масло, чиито показатели трудно биха могли да бъдат отнесени към някой от наличните днес класове.С КАТЕГОРИЯТА се означават маслата за различните, конкретни приложения или предназначения на този клас, свързани с някои аспекти на експлоатационното ниво на маслото. По-долу, само информативно, са дадени типичните приложения за маслата, отговарящи на всяка тест-методика. Специфичното (конкретното) приложение на всяка категория масло са в отговорностите на производителя на автомобила или двигателя. Маслата от една категория, може да отговарят и на изискванията и на друга категория, но има двигатели, в които могат да се ползват масла само от една категория от даден клас."
      Прикачени файлове
      Брава 1,6 16V; Джанти 16-ки - по договаряне - 4 бр.:
      http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=88126

      Коментар


        #4
        Може би ще е добре тази тема да влезе във FAQ-а.
        Не знам дали знаете, но "не знам" се пише отделно!
        Fiat Punto 1.2 SX 2000 г.

        Коментар


          #5
          ...
          Ex: Fiat Tipo 1.4 карб. с АГУ
          Fiat Marea Weekend 1.9 JTD, 2000 г.-много вярна и послушна беше
          Citroen Xsara Picasso 1.6 16V, 109 HP, 2007 с ГИ-

          Коментар


            #6
            moko написа:
            И още нещо. Колеги не си мислете, че като дадете 15 лв. за 1 л. синтетично масло имате по добро смазване на двигателя отколкото аз например. Едно синтетично масло има същите противозадирни и противоизносни свойства като едно хубаво минерално масло (ако са от едно и експлоатационно ниво разбира се). Разликата е в динамичния вискозитет на двете масла. П.С. Когато тръгна за Финландия, Швеция, Северния полюс и т.н. тогава ще си сложа в колата 5W40. До тогава ще си карам без проблеми с 15-ка, или в краен случах с 10-ка.
            Пълна синтетика е подходяща за двигатели до 50 000 км. После се слагат най-много полу-синтетики, но по-добре стандартни масла, и след 100 000 може да се пълни двигателя с по-уплътняващи такива. 5W40 за минус 35 градуса по целцзий наистина е за шейничката на дядо коледа.
            Брава 1,6 16V; Джанти 16-ки - по договаряне - 4 бр.:
            http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=88126

            Коментар


              #7
              ...
              Ex: Fiat Tipo 1.4 карб. с АГУ
              Fiat Marea Weekend 1.9 JTD, 2000 г.-много вярна и послушна беше
              Citroen Xsara Picasso 1.6 16V, 109 HP, 2007 с ГИ-

              Коментар


                #8
                Да.Прочетете какво пише за масло с клас "СF" (от 94-та) и такова "СН-4" (от 98-ма). Излиза, че по-новото масло от клас "СН-4" е подходящо за специално подготвени двигатели, използващи гориво с определени качества. С други думи по-нов клас масло незначи по-подходящо за нашите двигатели и примитивно гориво.Например масло от клас "CF" притежава присадки, които спомагат поддържането на чистотата на двигателя при използването на по ниско качествени горива (със сяра например). От друга страна по-новия клас "CH-4" *предполага*, че горивото и двигателя отговарят на определени изисквания и очевидно се използва за борба с други проблеми които съществуват при новите дизели и горива /отговярящи по ISO/ (например липсата на сяра в горивото намалява смазващите му свойства)...Това което си направих като извод е, че най-подходящото масло е това, което производителя препоръчва като клас и по-ново да не се ползва освен ако изрично не е написано, че новото масло се бори със същите проблеми както и старото в по-ниския клас.
                FIAT Marea 1.9 JTD HLX

                Коментар


                  #9
                  И тук: http://www.fiat-bg.org/forum/viewtopic.php?t=1509колегата kilar е посъбрал доста инфо за маслата, та се чудя дали не е по-удачно и инфото от тук да се "постне" там за да не се изгуби, а тази тема тук в този раздел ще си отшуми...
                  VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
                  VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
                  VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
                  VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
                  Нека Силата на бъде с Нас...

                  Коментар

                  Working...
                  X