Вчера и днес си сменях ангренажният ремък. Оказа се много проста работа. Честно, казано, четейки на 100 места колко е сложно и колко критично, бях готов да си дам парите в сервиза, но те ме отказаха с няколко думи: "О, този двигател е с два вала, много е сложно. Ела утре, по рано, за да имаме време."
И затова се заех сам, предполагайки, че не е чак толкова сложно.Целият ремонт ми отне около 6 часа, от които 1 час реална смяна на ремък и 5 часа почистване на кал и масло от отсека на ремъка. (По-дяволите, тази кола не е поддържана сигурно откакто е произведена!)Ако има желаещи да си сменят сами ангренажният ремък, си позволявам да дам едно общо ръководство, по-скоро правила за спазване, изпитани на собствен гръб.
- Проучете дали на конкретният двигател могат да се ударят буталата с клапаните. Ако не могат - ще работите по-спокойно, ако могат, ще трябва да внимавате повече. - Снабдете се със схема на газоразпределението, където да е обозначено кои са белезите по зъборемъчните колела и къде трябва да сочат. Аз си я разпечатах от АутоДата и си я носех. Почти не ми потрябва след първите 10 минути разглеждане.- Ако има ръководство за смяна на ремъка - прочетете го внимателно. Не е необходимо да го спазвате на 100% но трябва да го прочетете, за да знаете къде са капанчетата.- Много важно е обтягането - обтягащата ролка може да се сменя на два ремъка веднъж, но ако не знаете кога е сменяна, трябва нова. Аз лично я смених.- Опитайте се да разберете как работи обтягането и как точно се регулира. - Намерете точният ремък за вашият двигател. Това звучи лесно, но понякога не е. За моя двигател например се предлагат 3 вида ремъци - с 143 зъба, със 144зъба и с 138 зъба. Един зъб разлика в дължините може да означава, че няма да можете да обтегнете ремъка правилно.- Правилата от ръководствата могат да се модифицират, съобразно условията, но само ако знаете какво правите - аз например си спестих сваляне на ремъчна шайба на коляновия вал, която не може да се свали без специална скоба, защото е стегната с 200 Н.м- Свалите ли стария ремък, валовете могат да се местят само в пределите на няколко градуса - иначе е възможно да огънете клапан.- МНОГО ВАЖНО: Когато слагате новият ремък, зъборемъчните колела и всичко наоколо трябва да е чисто и сухо. Никакви масла, вода, кал и боклуци не са допустими. Ако трябва почиствате и обезмаслявате (с ацетон, бензин, специални препарати) докато стане чисто и сухо. Боклук попаднал под зъбите може да разцентрова ремъка и да счупи двигателя. Масло, вода или други течности, могат да предизвикат падане на ремъка от колелата и като резултат сериозна повреда. Почистването е хубаво да се прави преди да свалите старият ремък, за да не разместите центровките при търкането. Предполагам, че най-лесно ще се почисти с пароструйка и препарати или поне с пистолет със сгъстен въздух. Аз нямах нищо от това и затова ми отне маса време. Както и да почиствате накрая обезмаслете колелата.- Повечето ръководства препоръчват да се свалят свещите, за по-лесно въртене на двигателя на ръка. Според мене обаче, това че коляновият вал се върти по-трудно е добре, защото помага да не се разместват валовете. Аз дори включих на 5-а скорост, когато започнах да слагам ремъка за да се предпазя от разместване.- След като сложите ремъка, завъртете коляновият вал на 2 оборота и отново сравнете белезите. При това не напъвайте, ако нещо заяде, а леко върнете назад и търсете причината. Ако всичко е наред, стягайте обтягащата ролка и можете да запалите.- Първият път запалете без предпазните капаци, на ниски обороти и гледайте, дали ремъка не играе по колелата, дали не вибрира или се трие някъде. Дали няма някакви странни звуци от двигателя и т.н. Движението на ремъка трябва да е абсолютно гладко и тихо, и да не се движи настрани.- Спирате двигателя, слагате капаците и можете да си карате колата.- Ако не можете да намерите описанието на белезите за вашият двигател, или няма белези, или нещо такова, пак можете да си смените ремъка. Просто си нанесете свои белези на колелата и на корпуса с перманентен маркер. Когато слагате новият ремък трябва да гледате да съвпаднат всички белези. Ако старият ремък е бил много разтегнат е възможно да имате несъвпадение с новият до половин зъб, максимум. Това не е проблем. Пиша това за да се изфукам колко съм голям майстор
но все пак се надявам и да съм полезен на някого.



Коментар