абе колеги, на някой може да му е смешно, но искам да питам за вариатора, точно какво представлява и каква функция изпълнява. Неможах нито във форума, нито в гугъл да открия някво инфо. Единствено в уикепедията имаше 1 изречение.
Fiat Bravo 1.6 99г. - Г.И.
Fiat Stilo 1.6 02г. - Г.И.
http://conf.ru.acad.bg/bg/docs/cp/4/4-5.pdf по подробно от това..... Системи за изменение положението на фазите на пълненето в работнияцикъл. Те не променят фазите на клапаните (продължителност, повдигане hк наклапаните). Изискванията към фазата на пълненето за различните честоти навъртене са следните: по-късното отваряне на пълнителните клапани (по-близо доГ.М.Т.) се използва за условията на празен ход и максимална мощност. Малкотоприпокриване на клапаните прави този начин подходящ за изискванията на празенход, а възможността за по-късно затваряне на пълнителните клапани го правиподходящ за условията на максимална мощност. По-ранното отваряне напълнителните клапани спомага за оптимизиране на въртящия момент при нискачестота на въртене. В работния диапазон на двигателя от ниска до висока честотана въртене системата започва по-късно отваряне на пълнителните клапани заосигуряване устойчива работа на празен ход, преминава към по-ранното отварянена пълнителните клапани, за да се оптимализира въртящият момент при нискачестота на въртене и тогава се връща към по-късно отваряне на пълнителнитеклапани за получаване на максималната мощност. Тези промени в разположението на фазата на пълненето в работния цикъл се постига чрез завъртане на гърбичниявал на пълнителните клапани в нужната посока спрямо зъбното колело, което гозадвижва.
макар че има огромна механична разлика м/у VTI V-TECH i вариатора на фиатите.. хонда VTEC-а е за удължаване хода на клапаните посредством допълнителните гърбици на рапределителния вал и допълнителнитекобилици
Коментар