Направих една простотияЗабравих единия плафон включен и акумулатора е паднал почти до нулаТози тип нали се зареждат в домашни условия?Има ли някаква особеност?
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Необслужваем акумулатор - зареждане?
Collapse
X
-
Оптималното напрежение до което се зарежда не е 13,8V а 14,4V (по 2,4V на клетка)Освен това зарядния ток не се мери в А/час - с това се мери капацитет - токът си се мери в А.Заряден ток до 1/10 от капацитета на акумулатора в ампери (пример 55А/ч -> 5,5А) е безопасен дори препоръчителен за зареждане.По ниска стойност е безсмислено да се ползва - няма особена полза, а времето за заряд се удължава ...
Коментар
-
... и докато го зареждаш го затвори - той е необслужваем само ако е затворен.Ако е свален капака водата която се изпарява не може да се кондензира обратно и така се налага да доливаш.Другата причина поради която може да липсва вода в акумулатора е презареждане. След напълното зареждане на акумулатора (т.е. всичкия оловен сулфат се е превърнал в олово) ако продължи да протича заряден ток (а това става когато напрежението на заряд е по високо) започва разлагане на водата от електролита - на положителния полюс се отделя кислород, а на отрицателния - водород. Това на полулярен език се нарича "кипене". Провери дали наистина при зареждане в колата не се подава повече от 14,4 волта.Перфектния алгоритъм за зареждане на оловна батерия е следния : използва се източник който има регулиране на изходните напрежение и ток. напрежението се установява на 14,4 волта а изходния ток се задава на 1/10 от капацитета на акумулатора. в началото когато се включи разредена батерия се задейства ограничаването по ток. постепенно със зареждането напрежението се вдига като зареждащия ток се понижава. накрая при пълното зареждане се достигат 14,4 волта като протичащия ток вече е нищожен. в това състояние (включен към зарядното) акумулатора може да остане сравнително дълго без опасност от "кипване" Целия цикъл може да трае до 16 часа при напълно разредена батерия и 1/10 заряден ток.
Коментар
-
dudulia написа:Май са ме учили правилно да не се зарежда с повечеот 3АПървото нещо което можеш да прецениш и сам че не е така е факта че има батерии с различен капацитет. Спорет тази теория 40А/ч и 70 А/ч акумулатор все със 3А ли ги зареждаш ?Второ спокойно можеш да провериш спецификациите на няколко марки акумулатора в интернет за да се увериш че препоръчвания заряден ток за стартерните каквито се ползват в автомобилите е между 1/10 до 1/30 от капацитета му в ампери. Така че 1/10 както съм писал горе е безопасна стойност.Всичко това важи за изправен акумулатор. Ако твоят кипи при по голям заряден ток но по малък от 1/10 това е показател за някаква неизправност. Мога да предположа 2 причини за това - мъртва клетка - напрежението което се отлага върху нея е 0 волта като върху останалите се подава вече по високо защото от 6 клетките са станали 5 или по малко. Така че те се презареждат и кипят въпреки че след изключване от заряд напрежението е ниско заради мъртвата клетка - ако всички клетки кипят без една - гаранция че това е проблема. Ако кипят всички клетки се случва друго - влошена е дифузията на електролита с плочите. Това може да се дължи на остатъчно (необратимо) сулфатизиране на електродите като така се намалява контакта на електролит с тях. Така вместо да протича заряд около плочите се концентрира вода която се разлага в следствие на протичащия ток. Наистина при такъв акумулатор е по добре зарядния ток да е по малък защото отделените мехурчета кислород и водород полепват по електродите преди да се съберат в по голямо количество и изолират допълнително електродите. Дори за такъв акумулатор се препоръчва да се направят няколко цикъла заряд/разряд един след друг за да се възстанови активната маса до колкото е възможно.Кипенето е вредно за акумулатора и не бива да се ползва като индикатор за край на заряда - най малкото ще му скъси живота. Има си други индикатори че процеса на заряд е завършил... Ако неспециалист зарежда акумулатора си най добре е да го прави със специален уред кйто дедектира края на заряда или да ползва метода който съм описал по горе - на практика всички устройства за нормално зареждане (не ускорено) ползват подобен алгоритъм
Коментар
-
Напьлно сьм сьгласен с мнението на Ilkor - веднага се усеща, че човека е наясно сьс закона на Ом!Аз искам само да добавя, че токоизправиелите, с които обикновенно се зарежда в домашни условия не са стабилизирани по напрежение и не могат да осьществят правилен заряден процес / ако се вдигне мрежовото напрежение над 220в, то и вторичното се покачва, а от там и зарядния ток!Затова е задьлжително да се зарежда сьс стабилизирано напрежение- 14.2 14.4в и когато акумулатора е полуразреден, тока ще бьде 5-8А и постепенно сьс зареждането ще падне до 0.5-2А. Така,че напрежението трябва да е фиксирано, но тока в никакьв случай!Особенност при зареждането имат акумулаторите с калциева технология и то само когато са напьлно разредени! В този случай, даже и да приложите 14.4б, ток няма да потече, заряд няма да има и веднага си мислим, че има вьтрешно прекьсване! Трябва , за няколко минути да приложим 17-18в и после всичко си трьгва нормално, но трябва за целта и ампермер!
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар