Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Пропан - бутанът

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Пропан - бутанът

    Има тема за бензините, грехота е да няма и за газта, а доста от нас са минали на тънката лайсна...!Споделете моля какви са ви впечатленията от горивото зареждано по Шел, ОМВ, и др. Освен това, тъй като в други теми се прокрадва мисълта, че и пропан - бутанът го "кръщават", и ако има някой разбирач, който е наясно, то кажете с какво го правят. Друг газ ли втечняват... какво ли...? На мен поне ми се струва невъзможно но не съм химик, а по скоро лаик! пък и аз забелязвам видима разлика в качеството на газта и не знам на какво се дължи. Да не би, че е от различни находища... :D а сега по същество:LPG и неговите характеристики.Какво е пропан-бутан? Пропан-бутанът, известен също като LPG /съкращение от първите букви на английските думи втечнен петролен газ/ представлява смес от леки въглеводороди - пропан (C3H и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане.Получаване: Извлича се от находища на петрол и природен газ, приблизително 60% от световния добив, а също така около 40% се добива при преработката на нефт в рафинерии. Употреба: Отличава се с изключително разнообразен набор от приложения: милиони домове, офиси и ферми разчитат него за покриване на голяма част от енергийните си нужди. Непрекъснато се увеличава значението му и като алтернативно транспортно гориво - 5.5 млн. превозни средства по цял свят се захранват с пропан-бутан. В този случай потребителите са привлечени от по-дългия живот на двигателя на автомобила, който осигурява употребата на пропан-бутан, както и от по-ниските експлоатационни разходи. Индустриалният сектор не прави изключение: сред промишлените потребители на пропан-бутан са предприятия от металургичната, керамичната, стъкларската, текстилната, хартиената и много други индустрии, при които е от особено значение точния контрол на температурата, лесното съхранение на енергоносителя и чистото изгаряне. Както и останалите нефтопродукти, пропан-бутанът също намира приложение като суровина в химическата промишленост.b]Предимства:[/b]Прост химичен строеж на LPG, като основните му съставки пропан (С3Н и бутан (С4Н10) имат различни температури на кипене: 45оC за пропана и 0оC за бутана. При малко увеличение на налягането или намаление на температурата, пропан-бутанът се втечнява, което позволява лесно съхранение и транспортиране. Пропан-бутанът се пренася в течно състояние, а се използва под формата на газ. Това позволява в малък обем да се събере голямо количество енергия - около 12 000 килокалории в един килограм. Отсъствието на сяра и ниските емисии на азотни окиси, токсини и фини частици, които се отделят при горене на традиционните горива, превръщат пропан-бутана в един от най-екологично чистите източници на енергия в съвременния свят.Основни предимства на използването на L.P.G. като автомобилно гориво: · Горивото L.P.G. постъпва в двигателя в газообразно състояние, поради което не отмива масления филм от стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера. Това намалява износването на цилиндрите и увеличава експлоатационния ресурс на двигателя. · L.P.G. лесно се смесва с въздуха и равномерно пълни цилиндрите на двигателя с еднородна гориво-въздушна смес, поради което двигателят работи устойчиво и тихо. Гориво-въздушната смес изгаря почти напълно, поради което не се образува нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи. Срокът за смяна на свещите се увеличава значително. · Високото октаново число на L.P.G. (103 - 105) практически изключва появата на изключително вредните за двигателя детонации. · Използването на L.P.G. води до значително намаляване на вредните вещества, съдържащи се в изгорелите газове и способства за опазване на околната среда. L.P.G. не съдържа олово и сяра, които повреждат катализатора на автомобила и ламбда сондата. · L.P.G. изгаря малко по-бавно в сравнение с бензина, поради което се намалява натоварването на буталната група и коляновия вал, но се намаляват (2 - 5%) и динамичните свойства на двигателя. Препоръчва се предварението на момента на запалване да се увеличи с 3 - 5° , с което частично се компенсира намалената динамика на автомобила. · Цената на L.P.G. е значително по-ниска от тази на бензина и могат да се реализират икономии. Недостатъци: Монтирането на допълнителен резервоар за гориво намалява обема на багажника и увеличава масата на автомобила. · Намалява се мощността на двигателя с 5 - 7 % и динамичните качества на автомобила. · Зареждането с гориво отнема повече време.Физико-химичните свойства на LPG, както и някои други неща можете да видите тук http://www.gastradebg.com/pagebg.php?P=2&SP=33
    VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
    VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
    VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
    VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
    Нека Силата на бъде с Нас...

    #2
    Аз мисля че газта е от находища Мите,поне за такива съм чувал в съюза
    FIAT Coupe

    Коментар


      #3
      теоритично, находищата не би трябвало да влияят на качеството на пропан-бутана, но на практика може би в рафинериите променят леко съотношението пропан/бутан, както и може да има повече или по-малко примеси на т.н. алкани (това са други въглеводородни газове, като етан, хексан и т. н.) в следствие на всичко това газовата смес, която зареждате да има различни свойства.
      "Светлината си въобразява,че се движи по-бързо от всичко друго,но бърка.Колкото и да припира,открива,че мракът е стигнал пръв и вече я чака."-Т.Пратчет
      (Fiat 131 ABARTH 103 kW, Aprilia Tuono RSV 1000)

      Коментар


        #4
        Благодаря за линка - ясно, точно, изчерпателно. Браво на хората.
        VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
        VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
        VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
        VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
        Нека Силата на бъде с Нас...

        Коментар


          #5
          въпрос

          къде е мнението на колегата (не помня кой беше) заедно с линка, където доста точно беше обяснено какво е това LPG и има ли то почва у нас
          VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
          VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
          VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
          VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
          Нека Силата на бъде с Нас...

          Коментар


            #6
            пропан-бутана, се купува на едро като две самостоятелни съставки, пропан и бутан, емам приятел който има газстанция та мога да ви дам информация от кухнята.та положението е следното, ако аз или някой от вас продава пропан-бутан то бихме го купували от няколко места, Топливо или Газтрейд и осще няколко няма смисъл да ги изброявам, та проблема е следния газта я "кръщават4 още преди да стигне газстанцията, а самото кръщаване се състои в следното : просто не се спазва пропорцията м/у пропана и бутана, едната съставка е около три пъти по евтина от другата /нека някой химик да каже коя че не помня/, та даже говорих с гърци от който зареждат БГ. цистерните, която газ сипвате голяма част от вас по газстанциите, та те се хващат за главите като дойде БГ, цистерна да зарежда, поради тази причина, и в крайна сметка страдат ние като крайни потребители също и самите собственици на газстанции тъй като губят клиенти.за пример, моя познат зареждаше 4 пъти от едно и също място, като последните два пъти газта беше отвратителна, за разлика от предишните два когато беше перфектна Надявам се успях да обясна за газта

            Коментар


              #7
              Re: въпрос

              kiro_of_the_day написа:
              къде е мнението на колегата (не помня кой беше) заедно с линка, където доста точно беше обяснено какво е това LPG и има ли то почва у нас
              та линка все още се търси!
              VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
              VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
              VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
              VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
              Нека Силата на бъде с Нас...

              Коментар


                #8
                Не мога да кажа точно, но има разлика в съотношението на пропана и бутана за лятото и за зимата. Лошото е когато започнат за го "бъркат уж случайно" Yellow_Flash_Colorz_PDT_21
                FIAT Tipo Completo S 1.4 i.e. 160EP55A 836A4.000
                ECU BOSCH 261 203 511; газова BRC

                Коментар


                  #9
                  brat_John написа:
                  Не мога да кажа точно, но има разлика в съотношението на пропана и бутана за лятото и за зимата. Лошото е когато започнат за го "бъркат уж случайно" Yellow_Flash_Colorz_PDT_21
                  Доколкото си спомням, през лятото трябва да е 60/40 за пропана, а през зимата 90/10 или нещо подобно.
                  Fiat Ritmo 105TC
                  1600cc 105к.с.

                  Коментар


                    #10
                    в България общо взето на всичко му е намерена "цаката".от опит знам ,че не е хубаво да се сипва от газ-станции където резервоара е отвънка ,най вече лятото дава голями грешки ,засилва се налягането и т.н.не си заслужава да се пести 2-3 стотинки .лично аз сипвам газ само от големите бензиностанции ,но и там съм попадал както на на лоша така и на добра .
                    фиатче Браво 2.0

                    Коментар


                      #11
                      Баща ми преди зареждеше 95 в Шел.Сега зарежда газ пак само там.Колата е Астра 1,6 моно.И така вече над 4 години.Колата няма никакви проблеми.И на бензин и на газ разхода е прекрасен.За Брава-та още нищо не мога да кажа, защото съм я карал само 2000 км, но и аз зареждам в Шел.По маршрута София - Бургас - София (с минаване през Сливен - към 15 км в града, и около 100 км в Бургас) ми даде разход на бензин 5,5. Извънградско - скорост около 90 - 100 км/ч.
                      2015 Renault Megane Expression GT
                      2009 FIAT Bravo 1.4 16V Dynamic
                      Всичко за FIAT Bravo 2007

                      Коментар


                        #12
                        А бе то и аз почнах да зареждам само на ШЕЛ и съм доволен, засега, но миналата седмица ми се случи следното. Заредих газ на Шел-Севлиево и на Витиня, точно където се кара сега по старото шосе, Типото просто изведнъж придърпа и спря. Сигурен съм, че беше от "хубавата" газ, защото след това запалих на бензин, минах на газ и всичко си беше О.К. Та няма гаранция за качеството и на големите Бензино/Газостанции, защото доколкото знам всички те са отдадени под наем/аренда.
                        VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
                        VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
                        VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
                        VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
                        Нека Силата на бъде с Нас...

                        Коментар


                          #13
                          Правилно съотношението пропан бутан-които са два отделни продукта лятото е 60/40 оптимален вариант!Зимата става точно обратното 40/60 и тъй като единия продукт е по-скъп от другия съответно цената на газта зимата се покачва-ОТГОВОРА НА МНОГО ВЪПРОСИ!!!Това се прави с цел едната газ се изпарява пти 0 градуса а другата при -40!!!Лятото няма проблеми на 0 градуса и цялото количесто се изпарява ама като падне под 0 тогава става кофти и някой който продава "лятна" газ и си заредим при него става приключение!!!Иначе нямаше да има проблеми с лятна газ ама ще трябва да си сложим по една помпа в бутилката както е на газостанциите :P а това няма да е добре нали!?Това нещо съм го работил и за това знам подробностите ако има въпроси ще отговарям с удоволствие!Аиде
                          A20DTH ЖТД ама не баш
                          1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
                          Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

                          Коментар


                            #14
                            Относно газостанциите ас сум най-доволен от Топливо и Петрол, като зареждам там ми гори най-малко и върви най-добре, а пук и от как зареждам само от тиа места не ми се е налагало да чистя газовото от масло-то с което си смазват и почистват "Шланга" :"))

                            Коментар


                              #15
                              icecool написа:
                              Относно газостанциите ас сум най-доволен от Топливо и Петрол, като зареждам там ми гори най-малко и върви най-добре, а пук и от как зареждам само от тиа места не ми се е налагало да чистя газовото от масло-то с което си смазват и почистват "Шланга" :"))
                              Много относително е това колега. В Кюстендил например ако заредиш газ на Топливо ....... лелееееееееееее малееееееееееееееее Ще заприличаш на ей тия човечета Yellow_Flash_Colorz_PDT_29 Yellow_Flash_Colorz_PDT_45 и ще ти иде да докато се
                              VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
                              VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
                              VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
                              VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
                              Нека Силата на бъде с Нас...

                              Коментар

                              Working...
                              X