Има тема за бензините, грехота е да няма и за газта, а доста от нас са минали на тънката лайсна...!Споделете моля какви са ви впечатленията от горивото зареждано по Шел, ОМВ, и др. Освен това, тъй като в други теми се прокрадва мисълта, че и пропан - бутанът го "кръщават", и ако има някой разбирач, който е наясно, то кажете с какво го правят. Друг газ ли втечняват... какво ли...? На мен поне ми се струва невъзможно но не съм химик, а по скоро лаик! пък и аз забелязвам видима разлика в качеството на газта и не знам на какво се дължи. Да не би, че е от различни находища... :D а сега по същество:LPG и неговите характеристики.Какво е пропан-бутан? Пропан-бутанът, известен също като LPG /съкращение от първите букви на английските думи втечнен петролен газ/ представлява смес от леки въглеводороди - пропан (C3H
и бутан (C4H10), които се намират в газообразно агрегатно състояние при атмосферна температура и налягане.Получаване: Извлича се от находища на петрол и природен газ, приблизително 60% от световния добив, а също така около 40% се добива при преработката на нефт в рафинерии. Употреба: Отличава се с изключително разнообразен набор от приложения: милиони домове, офиси и ферми разчитат него за покриване на голяма част от енергийните си нужди. Непрекъснато се увеличава значението му и като алтернативно транспортно гориво - 5.5 млн. превозни средства по цял свят се захранват с пропан-бутан. В този случай потребителите са привлечени от по-дългия живот на двигателя на автомобила, който осигурява употребата на пропан-бутан, както и от по-ниските експлоатационни разходи. Индустриалният сектор не прави изключение: сред промишлените потребители на пропан-бутан са предприятия от металургичната, керамичната, стъкларската, текстилната, хартиената и много други индустрии, при които е от особено значение точния контрол на температурата, лесното съхранение на енергоносителя и чистото изгаряне. Както и останалите нефтопродукти, пропан-бутанът също намира приложение като суровина в химическата промишленост.b]Предимства:[/b]Прост химичен строеж на LPG, като основните му съставки пропан (С3Н
и бутан (С4Н10) имат различни температури на кипене: 45оC за пропана и 0оC за бутана. При малко увеличение на налягането или намаление на температурата, пропан-бутанът се втечнява, което позволява лесно съхранение и транспортиране. Пропан-бутанът се пренася в течно състояние, а се използва под формата на газ. Това позволява в малък обем да се събере голямо количество енергия - около 12 000 килокалории в един килограм. Отсъствието на сяра и ниските емисии на азотни окиси, токсини и фини частици, които се отделят при горене на традиционните горива, превръщат пропан-бутана в един от най-екологично чистите източници на енергия в съвременния свят.Основни предимства на използването на L.P.G. като автомобилно гориво: · Горивото L.P.G. постъпва в двигателя в газообразно състояние, поради което не отмива масления филм от стените на цилиндрите и не разрежда маслото в картера. Това намалява износването на цилиндрите и увеличава експлоатационния ресурс на двигателя. · L.P.G. лесно се смесва с въздуха и равномерно пълни цилиндрите на двигателя с еднородна гориво-въздушна смес, поради което двигателят работи устойчиво и тихо. Гориво-въздушната смес изгаря почти напълно, поради което не се образува нагар по буталата, клапаните и запалителните свещи. Срокът за смяна на свещите се увеличава значително. · Високото октаново число на L.P.G. (103 - 105) практически изключва появата на изключително вредните за двигателя детонации. · Използването на L.P.G. води до значително намаляване на вредните вещества, съдържащи се в изгорелите газове и способства за опазване на околната среда. L.P.G. не съдържа олово и сяра, които повреждат катализатора на автомобила и ламбда сондата. · L.P.G. изгаря малко по-бавно в сравнение с бензина, поради което се намалява натоварването на буталната група и коляновия вал, но се намаляват (2 - 5%) и динамичните свойства на двигателя. Препоръчва се предварението на момента на запалване да се увеличи с 3 - 5° , с което частично се компенсира намалената динамика на автомобила. · Цената на L.P.G. е значително по-ниска от тази на бензина и могат да се реализират икономии. Недостатъци: Монтирането на допълнителен резервоар за гориво намалява обема на багажника и увеличава масата на автомобила. · Намалява се мощността на двигателя с 5 - 7 % и динамичните качества на автомобила. · Зареждането с гориво отнема повече време.Физико-химичните свойства на LPG, както и някои други неща можете да видите тук http://www.gastradebg.com/pagebg.php?P=2&SP=33


Коментар