Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Стъпково моторче - що е то?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Стъпково моторче - що е то?

    Изчетох доста мнения из форума за стъпковите моторчета, НО неразбрах едно нещо.Може ли някой да ми отговори еднозначно: Стъпковото моторче само за оборотите на празен ход ли се грижи или има някаква роля и при "изфорсирване" или подаване на газ при обороти под 2000, а над 2000 ?!?Ако може някой да напише точно как действа и каква му е ролята, кой кога и как го управлява и как може да се замери или провери дали работи.Благодаря ви предварително .... знам че има много теми с проблеми засягащи стъпковите моторчета, но така и не разбрах това което питам.
    FIAT Punto 55 S
    FIAT Doblo 1.3 Multijet

    #2
    Стъпковото моторче, въобще не е стъпково. Стъпкови електродвигатели има например в твърдите дискове на компютрите, във флопи дисковите устройства също. Това "стържене" дето се чува когато се чете информация от дискета или твърдият диск идва точно от стъпковият електродвигател, който премества с много, ама много голяма точност главите точно с една писта и това е щтракането, всичко става "на стъпки". Информацията върху твърдите дискове и дискетите е записана в окръжности, а не както при компакт дисковете в спирала и за това главите се местят рязко на стъпки, а не вървят последователно по спираловидна пътечка.При автомобилите въпросното моторче за празен ход представлява най-обикновен постоянно токов електромотор, който върти червяк и така премества напред, назад бутало. При мен на моноинжекциона това буталце (прът) натиска оста на дроселовата клапа все едно съм я натиснал с педала (дал съм газ) и така коригира оборотите като подава газ вместо мене най-образно казано. Така като пуснеш климатика, включиш дългите светлини или друг такъв голям консуматор, МПХ натиска газта вместо тебе и така въпреки нарастналата консумация оборотите на празен ход остават същите. Например като катериш баир с 60 км в час си натиснал доста по-надолу педала на газта отколкото ако караш със същата скорост по равен участък. Това прави и МПХ - като нарастне консумацията на енергия, вместо да ти паднат оборотите и да почне да се тресе двигателя то подава повече газ и така задържа оборотите непроменени.При други двигатели (например при 1.6 16 клапана) това МПХ не натиска газта ами неговото буталце представлява конус, който влиза в отвор и така колкото е по-изваден конуса толкова повече въздух влиза и толково ще са по-големи оборотите. И така пак чрез коригиране на количеството въздух, което влиза в цилиндрите на празен ход регулира оборотите само че не чрез отваряне и затваряне на дроселовата клапа, ами чрез отделен канал за въздух.Проблема на тези моторчета е че с времето колкото и да са добре уплътнени влиза ситна прах в тях, смесва се с греста вътре, отделно и зъбите на самият червяк се изностват и така вече започва да не се движи лесно, да прескача заради износените зъби и т.н.Компютърът на колата (ЕБУ) управлява този електромотор като му подава постоянно напрежение, като ако му подаде + на първата клема и - на втората да речем то върти така, че буталцето изкача навън, но ако обърне и подаде - на първата клема и + на втората то върти така, че буталцето се прибира навътре. Това ЕБУ прави с много кратки импулси (за много кратко време подава напрежение) така че да го мести бавно и по този начин да стабилизира оборотите точно. От там може би се е наложо името стъпково иначе като му подаваш постоянно напрежение то си се движи гладко, не на стъпки.На каква кола искаш да замериш дали работи МПХ за да ти кажа точно защото има разлики. При мен то обединява и друга функция освен да регулира оборотите.
    Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
    Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

    Коментар


      #3
      Колата е тази от подписа ми: Fiat Punto 55 S с двигател 1.1 моноинжекция.Днес не издържах и го свалих да видя дали действа .... и защото бях сам давах на контакт и търчах отпред да видя дали има промяна и в резултат на това след третия или четвъртия път търсих пружината и буталцето, защото изхвърчяха ... намерих ги и по спомен навих буталцето обратно горе-долу докъдето беше и сглобих всичко обратно, после изключих акумулатора за 1 час. Невярвах че ще запали но наистина запали, оборотите поиграха малко нагоре надолу и се стабилизираха ... оставих колата 10-тина минути да работи на празен ход и после направих едно кръгче в махалата и не забелязах някаква промяна .... радвам се поне че не успях да счупя нещо :D .
      FIAT Punto 55 S
      FIAT Doblo 1.3 Multijet

      Коментар


        #4
        Да така би трябвало да се е "обучил" компютъра. Все още не съм разбрал кои компютри се рестартират напълно и им се изтриват всички грешки при махане на акумулатора и кои не. За моят моноинжекцион Bosch Monomotronic MA 1.7.3 би трябвало да се рестартира напълно с махане на акумулатора за повече време. След това като го закача и аз изчаквам 10-на минути на празен ход и след това малко кръгче.
        Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
        Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

        Коментар


          #5
          Колеги кажете ми аз какво да правя с моето стъпково моторче понеже ми казаха че то ми прави проблеми,а проблемите са следните...от време на време докато е на свободна колата почва да претръпва сякаш "колабира" и оборотите и падат до долу и колата изгасва.Имам и друг проблем-когато я паля някой път започва да се форсира сама без изобщо да пипам педала на газта,форсира се до 3000-4000 оборота,различно е всеки път...ако някой си има идея какво става моля да помогне ще сам му много благодарен!Колата е фиат брава 1.6 16v
          Fiat power...

          Коментар


            #6
            g0g40 написа:
            Може ли някой да ми отговори еднозначно: Стъпковото моторче само за оборотите на празен ход ли се грижи или има някаква роля и при "изфорсирване" или подаване на газ при обороти под 2000, а над 2000 ?!?
            за 1.8 16V - ’моторчето’ всъщност е електромагнитен клапан управляван с ШИМ импулси..../повече инфо на ЛС/- защо - ясно е що - ако от ’пълна газ’ отпуснеш педала изведъж -- да не се получи ’ударно’ затваряне на достъпа на възух до ДВГ и падане РЯЗКО на оборотите - вместо това оборотите падат плавносистемата е много добре измислена и почти няма какво да се повреди.... за разлика от еноишес

            Коментар


              #7
              праблем с стъпковото моторче на bravo 1.2 16V 2000 g. бензин

              Здравейте, един хубав ден след 2 години никакви проблеми с оборотите, когато ми смениха с ново стъпково моторче на БОШ (300 лв) от изведнъж зопочнаха да падат оборотите на празен ход от 800 на 500 и мотора гасне. Това става и когато натисна съединителя да мина на друга предавка, за секунди понякога ако не дам малко газ и пак спира мотора. Закарах я на един сервиз в Пловдив и майстора пръска и почисти където е въздуховода с някакъв спрей, но това не реши проблема. Пак почна да си прави същите номера но странното е, че онзи ден за 3-4 часа се оправи и закова 800 оборота но е било временна работа.В сервиза казаха да оставя стария стъпков мотор да го почистят или да го проверят. Като отидох след 3дни да видя какво става ми казаха, че вътре имало потенциалометър и той бил проблема. странно как са установили тази работа? джаджата небеше пипната и нямаше никакви следи да са го отваряли за да проверат дали има нещо в него повредено. Взех сиго и се усъмних че вообще не са правили нищо по него ... та реших като си е мои да видя що за чаркалъци има вътре .. един електромотор и едни зъбни колелца с някаква пружина.Това стъпково моторче на БОШ полежи ли вообще на ремонт ? Къде може да проверят дали стъпковото моторче е изправно в Пловдив или да си търся втора ръка и къде бихте прероръчали?Някаква идея? .... междувременно натегнах малко жилото на гаста но няма ефект, пак си гасне а може и да не съм натегнал достатъчно жилото. Ясно е че с жилото номера не е решението.

              Коментар


                #8
                Аз имах също проблеми със стъпковия мотор, докато един ден не му направих атака със спрей за почистване на карбуратори и маслен спрей (не WD40). Напръсках го няколко пъти където можеше, забърсах го, издухах боклука, с който се беше затлачил, след това го смазах и монтирах обратно. Вече около 2-3000 км не ми прави проблеми, но незнам колко издържа след такава интервенция.
                Fiat Coupe 1.8

                Поведението на пътя е ПРЯКО отражение на възпитанието на всеки водач.

                Коментар


                  #9
                  ilko-gd написа:
                  Стъпковото моторче, въобще не е стъпково. Стъпкови електродвигатели има например в твърдите дискове на компютрите, във флопи дисковите устройства също. Това "стържене" дето се чува когато се чете информация от дискета или твърдият диск идва точно от стъпковият електродвигател, който премества с много, ама много голяма точност главите точно с една писта и това е щтракането, всичко става "на стъпки". Информацията върху твърдите дискове и дискетите е записана в окръжности, а не както при компакт дисковете в спирала и за това главите се местят рязко на стъпки, а не вървят последователно по спираловидна пътечка.При автомобилите въпросното моторче за празен ход представлява най-обикновен постоянно токов електромотор, който върти червяк и така премества напред, назад бутало. При мен на моноинжекциона това буталце (прът) натиска оста на дроселовата клапа все едно съм я натиснал с педала (дал съм газ) и така коригира оборотите като подава газ вместо мене най-образно казано. Така като пуснеш климатика, включиш дългите светлини или друг такъв голям консуматор, МПХ натиска газта вместо тебе и така въпреки нарастналата консумация оборотите на празен ход остават същите. Например като катериш баир с 60 км в час си натиснал доста по-надолу педала на газта отколкото ако караш със същата скорост по равен участък. Това прави и МПХ - като нарастне консумацията на енергия, вместо да ти паднат оборотите и да почне да се тресе двигателя то подава повече газ и така задържа оборотите непроменени.При други двигатели (например при 1.6 16 клапана) това МПХ не натиска газта ами неговото буталце представлява конус, който влиза в отвор и така колкото е по-изваден конуса толкова повече въздух влиза и толково ще са по-големи оборотите. И така пак чрез коригиране на количеството въздух, което влиза в цилиндрите на празен ход регулира оборотите само че не чрез отваряне и затваряне на дроселовата клапа, ами чрез отделен канал за въздух.Проблема на тези моторчета е че с времето колкото и да са добре уплътнени влиза ситна прах в тях, смесва се с греста вътре, отделно и зъбите на самият червяк се изностват и така вече започва да не се движи лесно, да прескача заради износените зъби и т.н.Компютърът на колата (ЕБУ) управлява този електромотор като му подава постоянно напрежение, като ако му подаде + на първата клема и - на втората да речем то върти така, че буталцето изкача навън, но ако обърне и подаде - на първата клема и + на втората то върти така, че буталцето се прибира навътре. Това ЕБУ прави с много кратки импулси (за много кратко време подава напрежение) така че да го мести бавно и по този начин да стабилизира оборотите точно. От там може би се е наложо името стъпково иначе като му подаваш постоянно напрежение то си се движи гладко, не на стъпки.На каква кола искаш да замериш дали работи МПХ за да ти кажа точно защото има разлики. При мен то обединява и друга функция освен да регулира оборотите.
                  Колеги,а знаете ли дали въпросното моторче на 1.4 двигателя може да се разглоби и почисти.И въобще как става почистването му.Чета тук,че много хора си го почистват,но още при първият ми опит да го разглобя едната му крепежна пластмаска се счупи.Аз я залепих с каноконлит и си го върнах обратно-не посмях повече да си играя.Или има някакъв друг чалъм за разглобяването му?Или се чисти така сглобено,но не виждам особен смисъл да го пръскам така,както си е херметизирано с каквото и да е.Благодаря предварително.
                  Fiat 1.4 12V
                  Не е важно колко струва,важното е да е евтино.
                  Да си втори значи да си първи сред загубилите.
                  Четири часа разглобяване и ровене ми спестява двайсе минути четене

                  Коментар


                    #10
                    На 1.4 моторчето няма файда голяма да се чисти. При него проблема идва от износването му. Самите зъбни колелца се износват по профила им( респективно) и движението на червяка и зъбното колело се затруднява. При мен ситуацията е следната. При загрял мотор се връща буталцето в крайно положение назад,и понякога то блокира. Колата гасне на първото кръстовище. ремонта е следния: Тегля му една хубава майна, давам на контакт, отварям капака и с ръка разбутвам буталцето, чува се леко изръмжаване и буталцето се намества, паля и напред. Случва се понякога с месеци да не го бутам, друг път по два три пъти на ден . И така вече 2 години. Колата я имам от 3 и малко, първия стъпков мотор направи същия номер, тогава още млад и зелен на тема стъпкови мотори ме прекараха в един сервиз, че е заминало и си купих втора ръка. Ма си взех "счупеното". Разпарчетосах го като се прибрах, подадох му напрежение от акумулатора и моторчето заработи. Нищо му нямаше ама... все пак сме в България Колега Щом си пробвал да го разглобиш опитай се пак, може пък да успееш идеята е да се почистят червяка и зъбното колело и всичките пластмасови части да се смажат с бяла грес. Да се натъпче добре и тя да компенсира доколкото се може износването. Ползва се бяла защото е по-фина и не затруднява движението. Не съм я правил тая процедура, щот ме е страх да не счупя някое ухо като теб и после да ходя да трърся нов стъпков мотор. На тоя му хванах цаката и така си карам Ако проблема ти е като моя можеш да направиш тази профилактика. Ако имаш газова и оборотите ти играят и колата мудна в ниските, имаш проблем с грешка от ламбда сондата. Решение на пролема е описано поне в 2-3 теми. Успех!!!
                    Fiat Croma 1.9 JTD '06 150hp
                    Ex. Fiat Bravo SX 1.4 12v '97

                    Коментар


                      #11
                      valentino321 почистването има смисъл при 1.6 мотора, защото там буталцето на моторчето е конусовидно и притваря потока на въздуха през отделен отвор.При 1.4 буталцето на моторчето бута дроселовата клапа все едно подаваш газ и така регулира оборотите. Както казва Hristian_Aleksiev вътре се износва зъбната предавка и от там започва да не се движи плавно. Ако решиш да го отвориш ще го счупиш на 100% и после не знам дали ще може да се залепи за да не влизат боклуци. А пък и вътре предполагам ще видиш износеният червяк и зъбно колело и нищо няма да можеш да направиш, защото няма от къде да вземеш нови.kkman - при теб "стъпковото" моторче и понтенциометъра за газта са в един общ корпус и освен от вън да почистиш всичко около дроселовата клапа друго не можеш да направиш. Върни си обезателно жилото в старото му положение, по този начин не можеш да регулираш оборотите - резултата най-много да бъде записана грешка за неправилно показание на понтенциометъра на газта, защото при пуснат педал компютъра очаква определено показание, а ти с натягането на жилото не му позволяваш да се върне. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО след почистването се прави "обучение" с компютър - за да знае двете крайни положения, слуша се как върти вътре моторчето. Това според мен е и причината за играенето на оборотите при теб, не сте го обучили след като сте го пипали.
                      Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
                      Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

                      Коментар


                        #12
                        Hristian_Aleksiev написа:
                        На 1.4 моторчето няма файда голяма да се чисти. При него проблема идва от износването му. Самите зъбни колелца се износват по профила им( респективно) и движението на червяка и зъбното колело се затруднява. При мен ситуацията е следната. При загрял мотор се връща буталцето в крайно положение назад,и понякога то блокира. Колата гасне на първото кръстовище. ремонта е следния: Тегля му една хубава майна, давам на контакт, отварям капака и с ръка разбутвам буталцето, чува се леко изръмжаване и буталцето се намества, паля и напред. Случва се понякога с месеци да не го бутам, друг път по два три пъти на ден . И така вече 2 години. Колата я имам от 3 и малко, първия стъпков мотор направи същия номер, тогава още млад и зелен на тема стъпкови мотори ме прекараха в един сервиз, че е заминало и си купих втора ръка. Ма си взех "счупеното". Разпарчетосах го като се прибрах, подадох му напрежение от акумулатора и моторчето заработи. Нищо му нямаше ама... все пак сме в България Колега Щом си пробвал да го разглобиш опитай се пак, може пък да успееш идеята е да се почистят червяка и зъбното колело и всичките пластмасови части да се смажат с бяла грес. Да се натъпче добре и тя да компенсира доколкото се може износването. Ползва се бяла защото е по-фина и не затруднява движението. Не съм я правил тая процедура, щот ме е страх да не счупя някое ухо като теб и после да ходя да трърся нов стъпков мотор. На тоя му хванах цаката и така си карам Ако проблема ти е като моя можеш да направиш тази профилактика. Ако имаш газова и оборотите ти играят и колата мудна в ниските, имаш проблем с грешка от ламбда сондата. Решение на пролема е описано поне в 2-3 теми. Успех!!!
                        Аз имам ламбда симулатор заедно със симулатор на дюзата.Представлява вълшебна кутийка (купена за 40 лв от газаджиите) :D ,ама тогава нямах време и не ми се занимаваше да си правя сам.Обаче мина ли на бензин и колата се зас@$а много яко.Явно блъска някакви недотам добри стойности този емулатор на ламбдата докато колата е на газ и после докато компютъра се оцефери на бензин:D (какъв епитет само) трябва да покарам малко на бензин,щото иначе като съм на скорост и превключвам предавките колата се дърпа и върви на тласъци като като магаре на мост.Та се каня скоро време да измеря тези стойности,които подава емулатора читави ли са.Иначе понякога само на празен ход и на място,на светофар примерно,оборотите тръгват леко надолу за секунда две и падат докъм 750-700 после се оправя.Забелязал съм че го прави когато загрее само,някакви идеи?
                        Fiat 1.4 12V
                        Не е важно колко струва,важното е да е евтино.
                        Да си втори значи да си първи сред загубилите.
                        Четири часа разглобяване и ровене ми спестява двайсе минути четене

                        Коментар


                          #13
                          valentino321 написа:
                          Иначе понякога само на празен ход и на място,на светофар примерно,оборотите тръгват леко надолу за секунда две и падат докъм 750-700 после се оправя.Забелязал съм че го прави когато загрее само,някакви идеи?
                          При мен се получава така когато се включва перката на радиатора. За малко загубва обороти, защото алтернатора се натоварва а от там и двигателя и на ЕКУ-то му трябва малко време да се усети и да бутне стъпковото моторче. За да си сигурен излез от колата отвори капака при загряла кола и чакай да се включи перката би трябвало да усетиш падането на оборотите.
                          FIAT Punto 55 S
                          FIAT Doblo 1.3 Multijet

                          Коментар


                            #14
                            Не колега,вентилатора още не се е включил до този момент.Иначе има много логика,ама все едно наистина се включва някакъв голям консуматор в този момент,само че няма на практика такъв.Все едно свалям ел.стъклото примерно.
                            Fiat 1.4 12V
                            Не е важно колко струва,важното е да е евтино.
                            Да си втори значи да си първи сред загубилите.
                            Четири часа разглобяване и ровене ми спестява двайсе минути четене

                            Коментар


                              #15
                              при мен при включване на перката оборотите започват да играят м-у 1.5 и 2.0,понеже имам кихалка на резонантната кутия (кутията м-у филтъра и дроселобата клапа) като започнат да играят оборотите отварям кихалкатамотора започва да дърпа повече въздух и оборотите веднага се нормализират!Това пак ли се получава от проклетото стъпково моторче или проблема е друг?
                              FIAT Bravo GT 1.6 16V 1999 - Pandora's Box
                              Единствено в България "селянин" е обидна дума.

                              Коментар

                              Working...
                              X