Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

[FAQ] Как да изберем правилният размер гуми

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    [FAQ] Как да изберем правилният размер гуми

    Пролет и есен обикновено е времето за смяна на гумите. Големите и широки колела обикнвоено привличат окото, но какви предимства и недостатъци можем да си навлечем от неизползването на предписаните от производителя гуми и джанти? Прочетете до края и ще разберете 1. Стандартните гуми - ако искате да живеете спокойно, винаги купувайте гуми и джанти с размерите, предписани от производителя. Винаги помпете гумите според спецификацията на автомобила. Окачваенто на автомобила е сложна система от разнообразни фактори, а препоръчаните от производителя параметри представляват един възможно най-добър компромис между поведение на сух и мокър път при различни видове пътна настилка, при ускорение, спиране и в завой.След като казахме това, да преминем към интересната част.2. По-широки гуми - последиците:+ възможна по-добра стабилност в завой;+ същият или по-къс спирачен път;- повишен риск от аквапланинг;- риск от неравномерно износване.а) Когато сложим по-широки гуми, на практика не увеличаваме площта на контактното петно между гумата и пътя. Но то променя своята форма.От тясно и дълго, то става широко и късо. По принцип гумата поддържа теглото на автомобила по два начина - чрез налягането на въздуха и чрез страничните бордове на гумата (страници). При широката гума, страницата понася по-малка част от натоварването, а по-голяма част се понася от въздуха. Предимството е, че въздухът разпределя силата равномерно върху цялата контактна площ на гумата с пътя. Поради това, гумата функционира по-правилно и има по-високо сцепление. За постигане на добра стабилност в завой, деформацията на страницата на гумата е от особено важно значение - колкото по-малка е тя, толкова по-добре.В завой, натоварването не е разпределено равномерно по широчината на контактното петно. Външната за завоя част на гумата получава все по-голям натиск, докато вътрешната олеква. Колкото по-остро влизаме в завой, толкова повече се увеличава сцеплението на външния ръб на гумата, но вътешната част се приплъзва все повече. Когато поставите по-широки гуми, контактното петно става по-широко, но по-късо. Това означава, че получавате по-високо максимално сцепление, но и плъзгането започва по-рязко. Така шофьорът може да получи измамно усещане за стабилност, но когато гумата започне чисто плъзгане сцеплението спада рязко и води до неприятна изненада. Положението е различно при тясната гума - там плъзгането настъпва по-плавно и постепенно, така че шофьорът има повече време за реакция.В завой, гумата като цяло се деформира поради страничните сили. Деформацията кара гумата да стъпва все повече върху страничния си борд, което силно понижава нейното сцепление. Един начин да помогнем на гумата в този случай е като подберем правилната ширина джанти. Всяка гума е създадена така, че да работи с различни размери джанти. Например гума 225/45/17 може да се постави на джанта с ширина от 7 до 8.5 инча. Ако поставим гумата на 7-инчова джанта, то шарката на гумата ще бъде значително по-широка от джантата. Поради това, страниците на гумата се издуват настрани извън ширината на джантата и гумата не е достатъчно устойчива към странични сили. Ако страниците не успяват да устоят на страничните сили в завой, гумата отново започва да се търкаля все по-малко върху шарката и повече върху страната си. Често пъти малко по-тясна гума върху тясна джанта се представя по-добре отколкото много широка гума върху широка джанта. В даденият случай би било по-добре да се използва гума 215/50/17 върху 8" джанта, отколкото 225/45/17 върху 7" джанта.Защо всичко това е важно? Защото деформацията на страничния борд на гумата унищожава сцеплението, прегрява гумите и води до неравномерно износване.
    Не знам дали знаете, но "не знам" се пише отделно!
    Fiat Punto 1.2 SX 2000 г.
Working...
X