Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За какво е аджеба кондензатора при по-старите делка?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    За какво е аджеба кондензатора при по-старите делка?

    Замислих се следното.Дефакто имаме един прекъсвач,който закача бубината към земя.Кондензатора е успореден на прекъсвача.Би трябвало дори и да го няма кондензатора само от прекъсването на веригата да се генерира искра в бубината.Мислих си че когато е затворено чукчето к-ра е окъсен и не се зарежда.В същото време тече ток от + ,през бубината към земя, когато отвори чукчето дефакто кондензатора е празен и протича постепенно нарастващ ток от + през бубината,през кондензатора и към маса.В селдващия момент чукчето се затваря,при което кондензатора се окъсява а тока през бубината става пак като в началния момент - от + през бубината към земя.....Факт е че без кондензатор не работи (което е странно от електрическа гледна точка понеже примерно един транзистор в ключов режим не се нуждае от кондензатор за да управлява намотка на трансформатор).Благодаря!
    Fiat Tipo DGT 1108cm3 Fire, VW Passat B3 1878cm3

    #2
    Накратко: Искрата се подава при отваряне на контактите, в бобината възниква напрежение на самоиндукция ,което се повишава от вторичната-и разряд в свещите,ако го няма С,няма откъде да се затвори веригата по променлив ток на първичната намотка към маса.При транзисторните ключове,комутиращи запалителни бобини също има С /и диод при повечето схеми, паралелно на комутиращите електроди-колектор-емитер /дреин-сорс при полевите...Повечето от по-новите електронни схеми за управление на запалителни бобини работят като усилватели,в този случай може и да няма С.
    Ex. Grande Punto Driver

    Коментар


      #3
      Да де а защо не се получава и искра при при затварянето на чукчето.Ако го няма С-то се получава следното - бубината е свързана от едната страна към + а от другата виси в момента когато е отворено чукчето.В селдващич момент се затваря чукчето и настъпва рязка промяна в полето на бубината (от 0 тока рязко се опитва да нарастне до максимум) което би трябвало да породи искра в самата бубина - пробвал съм с такава индукционна бубина да и накъсвам масата през реле с ниска честота (около 10-тина херца) и дава искри.Дефакто идеята на С-то е да дава искрата когато се отваря чукчето а не когато се затваря така ли?
      Fiat Tipo DGT 1108cm3 Fire, VW Passat B3 1878cm3

      Коментар


        #4
        zfa159 написа:
        .Дефакто идеята на С-то е да дава искрата когато се отваря чукчето а не когато се затваря така ли?
        Накратко казано-Да !
        Ex. Grande Punto Driver

        Коментар


          #5
          А тогава защо без него колата не работи? В смисъл би трябвало да дава искра просто по-късно при затварянето на чукчето (т.е. след няколко градуса спрямо отварянето). ?
          Fiat Tipo DGT 1108cm3 Fire, VW Passat B3 1878cm3

          Коментар


            #6
            Защото се нарушават фазите на работа на ДВГ,искрата винаги се подава малко преди ГМТ,в края на такта сгъстяване...Пускам линк с анимация за работата на ДВГ тук http://www.howstuffworks.com/engine.htmОсвен всичко друго казано,една от функциите на С е и искрогасяща,затова е нормално при калпав С контактите да се изяждат бързо и да не върви както трябва...
            Ex. Grande Punto Driver

            Коментар


              #7
              Става дума за следното - брата кара едно джипче с двигател от Дачия. 1.4 по лиценз на Рено.Загледах се че наковалнята му е много изярдена (направо няма голяма част от пъпката) и решихме да сменяме наред - кабели капачка кондензатор ,вакуум (той си беше пробит де).Преди смяната колата палеше много трудно и развиваше не повече от 4000 оборота.След което си даваш газ ама не развива обороти....само се тресе и се мъчи.Реших че се касае за центровка.Сега си поиграх с уред да зареждам-разреждам кондензатора и няма никой....чудя се ако не е бил здрав може ли да изяде наковалняата и чукчето и да не работи добре колата.Та затова попитах за какво всъщност е за да си обесня ефетка че сега развива до към 8000 оборота според оборотомера без проблем.Допълних си поста горе,мисля,че сега всичко е ясно...vesko.t
              Fiat Tipo DGT 1108cm3 Fire, VW Passat B3 1878cm3

              Коментар


                #8
                Този въпрос е доста сложен за обяснение, но все пак ще опитам. Идеята на индуктивното запалване е, че когато комутатора е затворен (чукче или транзистор или няма значение какво) през бобината протича линейно нарастващ ток, който създава във сърцевината на бобината нарастващо по интензитет магнитно поле. Това поле съдържа енергията, която после ще създаде искрата. Когато комутаторът е затворен, напрежението на вторичната намотка е Va*N където Vа е напрежението на акумулатора, а N е коефициента на трансформация на бобината (която си е трансформатор) - N е от порядъка на 80, следователно на вторичната намотка имаме около 1000 волта, което не е достатъчно за да пробие искра през свещите.Когато комутатора отвори, енергията натрупана в магнитното поле на бобината започва да намалява, при което в намотките се индуцира високо напрежение. Идеята е, че тока през една бобина не може да се изменя рязко. Ако се опитаме на прекъснем тока рязко, напрежението расте дотогава, докато някъде не пробие и тока не се възстанови. При прекъсването на първичната намотка на бобината върху нея се получават около 200V, а на вторичната 200*N = 16000V при което свещите пробиват и се получава искра - цялата енергия на магнитното поле се превръща в искра в свеща. Тук идва и ролята на кондензатора. Както казахме, при прекъсване на веригата, напрежението нараства и на първичната и на вторичната страна на бобината. В първия момент, когато чукчето е отворено на микрометри, пробивното напрежение на междината е много ниско. Тогава междината на чукчето ще пробие преди свещите и енергията на полето ще се изразходи под формата на искра в чукчето, а не в свещите. Кондензатора има свойството да приема енергия. Процеса е следния, при отваряне на чукчето, тока през бобината не пада рязко, тъй като в първия момент започва да тече през кондензатора. Затова и напрежението на чукчето се повишава плавно, без да настъпва пробив. Когато напрежението стане достатъчно за да пробие свещта, чукчето е отворено достатъчно, че да не може да пробие то. Енергията събрана в кондензатора не се губи, а се предава през бобината и също се превръща в искра, малко по-късно, като по този начин удължава малко дължината на искрата.Надявам се да е разбираемо...
                Fiat Ritmo 105TC
                1600cc 105к.с.

                Коментар


                  #9
                  ами да разбрах те доста добре (все пак тези неща ги учих преди време) и горе-долу ми се изясни за какво е всъщност кондензатора.А при положение че чукчето и наковалнята са много зле (наковалнята има няколко милиметра дупка в пъпката) дали става дума за прецакана бобина?
                  Fiat Tipo DGT 1108cm3 Fire, VW Passat B3 1878cm3

                  Коментар


                    #10
                    zfa159 написа:
                    ами да разбрах те доста добре (все пак тези неща ги учих преди време) и горе-долу ми се изясни за какво е всъщност кондензатора.А при положение че чукчето и наковалнята са много зле (наковалнята има няколко милиметра дупка в пъпката) дали става дума за прецакана бобина?
                    Трудно е да се каже така дистанционно.Причината може и да си е нормално износване, ако не е следено и ако лошата работа на двигателя не е впечатлявала тоя който е карал колата.Може да е прекъснал кондензатор или такъв с понижен капацитет - тогава, както казах част от енергията ще отива в чукчето.Може и да е прекъснала вторична намотка - искрата ще си минава през прекъснатото, така че двигателя може и да си работи, но отново част от енергията ще отива и в чукчето.Предполагам, че мигновенно стапяне може да стане и при късо в първичната намотка на бобината или проводниците, които отиват към нея - тогава тока не се ограничава от нищо и пораженията може да са големи...
                    Fiat Ritmo 105TC
                    1600cc 105к.с.

                    Коментар

                    Working...
                    X