Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Възстановяване на повреден Дебитомер на ТД100 със снимки!

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Възстановяване на повреден Дебитомер на ТД100 със снимки!

    Възможно ли е наистина да възстановим нормалната работа на дефектирал дебитомер?! Оказа се че да, колкото и странно да звучи! Преди дни реших да закача на Визата компютъра на колата и се оказа че дебитомера ми е извън строя. При последвалото замерване на напрежението на 4-ти пин (синьо зелен проводник) на контакт, се оказа че то е извън нормите и се отчете 5.5-6 V, а при запален мотор на средни обороти около 7V. Нормално това напрежение трябва да е 1.8-2V на контакт или празен ход и плавно да се повишава с покачване на оборотите до 4.2-4.5V при 5000 об/мин.(справка с темата - http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.p...F0+++%D2%C4100 . При мен обаче, по всичко личеше, че вече дебитомера ми е извън строя и дори и след повторната проверка и измерване след демонтаж, се потвърди тоя факт. Така и така щеше да се дават пари за нов и реших да го отворя и да видя дали не е възможен ремонт на електрониката му. За целта огледах пластината - сензор в процепа почистих я и се оказа при оглед със силна лупа, че е здрава. Закачих отново дебитомера на двигателя и го замерих, но пак същата история. Не работеше! И така, тая вечер реших да го отворя и да видя как е устроен и не става ли за ремонт. За целта разрязах с макетно ножче пластмасовата капачка по краищата, там където е залепена с много здрав силикон. Трябва да се обиколи няколко пъти и внимателно да се разрязва силикона, за да не повредите вътре елементите. Намерих в интернет и електронната му схема и стана ясно че точно тя е отговорна за правилната му работа и явно тя е дефектирала. На снимките си личи SMD елементите които видимо бяха без признаци за повреда. Нямаше възмозножст да се направят измервания с мултицет, защото всичко вътре е покрито с някакъв странен прозрачен силикон, с визкозитета на сопол. Абсолютно на сопол си приличаше това вътре. Оказа се че не се разтваря с вода, бензин или АМД. Не съм пробвал с кореселин, само защото нямах под ръка а не си заслужаваше да купувам. Все пак още не вярвах че ще успея да го възстановя. Ето и как стана това: Преди, понеже се занимавам по-професия с ремонт на компютри, а и съм заклет овърклокер колкото за спорта, си припомних че съм възстановявал изгорели процесори с нагряване до 200-250*C - стар но проверен известен метод. Това понякога помагаше и ми даваше възможност без да купувам нов, да продължа пъкленските си намерения с клокване. :D Та ми хрумна идеята да опитам и с електрониката на дебитомера. Често се случва, всяка една електроника да дефектира с времето, поради атмосферни влияния, колкото и добре да е защитена. Това се изразява също и с остаряване на кристала на полупроводниците (недоказано) и на спойките на елементите върху платката. Та именно с подобно загряване до 200*C, макс 250, се възтановява работата му, както и на спойките също. Температурата трябва да се следи точно за да не привиши критичната над 270* и да изгори окончателно чипа. В домашни условия се ползва фурната на печката. Така, пред изумения поглед на жената, наврях дебитомера във фурната, вкарах вътре и датчика на електронен термометър и зачаках. Едва след като замириса на пластмаса и изгоряло масло, жената се доувери че окончателно съм превъртял и предпочете да си легне. Аз обаче това и чаках Сега вече без да има кой да ме притеснява си довърших започнатото. Извадих го при достигане на желаната температура, почаках да изстине и го монтирах на мястото му на двигателя (въздуховода). С голямо учудване се оказа че работи. Така вече напрежението на контакт на 4-тия пин бе в нормите -около 1.8V, а при максимални обороти - около 4.5V! Остава само утре през деня да го залепя отново със силикон въпреки че и така капачката не може да изпадне, защото си има клипси отвътре. Добре е обаче да се залепи, за да се избегне влагата от преминаващия въздух! Естествено че си нямам и идея колко ще изкара така, но ще се мери пак утре, а и след известно време отново, за по-сигурно. Все пак третираните по тоя начин процесори работеха, макар и че не при всички се получаваше тоя трик. Но пък освен малко труд, нищо друго не рискуваме!P.P. Ще се радвам, ако по-запознат от мен колега по микроелектроника, успее да разтвори прозрачния силикон и изследва и предложи по-добър начин за ремонтиране, чрез замяна на електронни компоненти и др. Няма нищо сложно в това, след като и много сервизи ремонтират успешно електроника със SMD елементи. Нужни са обаче инструменти, като микроскоп и специални средства за разпояване и работа със микроелектроника, с които аз не разполагам. Въпросният дебитомер, може успешно да се ремонтира, при положение че не е счупен датчика му в обдухвания процеп! Същото важи и за дебитомерите на JTD и бензинови двигатели. При интерес и желание. ще постна електронната му схема.
    Прикачени файлове
    Fiat Marea TD100

    #2
    Тря'а напиша нещо тука, нали

    Коментар


      #3
      Не се съживяват елементите от самото загряване ами се възстановява някоя кофти връзка. 250-270 градуса са нищо за нещо което не работи в момента. Сопола е за предаване на топлината от чарколяците.

      Коментар


        #4
        Колко време го пече че имам един идеален за целта.
        Marea Weekend HLX Jtd 110

        oO(_)____////____(_)Oo

        Коментар


          #5
          Ами като време не съм го засичал. До 250* на загряла фурна и със свалено капаче. Иначе ще се загрява по-бавно и ще се разтопи пластмасовия корпус. Из руските форуми, колеги така ,,ремонтират" процесори, но при 300*. На мен ми се струва множко това, тъй като в кристала на чипа могат да настъпят необратими структурни промени.
          Fiat Marea TD100

          Коментар


            #6
            Re: Възстановяване на повреден Дебитомер на ТД100 със снимки

            iuly_vn написа:
            ..... ...... При интерес и желание. ще постна електронната му схема.
            Моля те дай линк да я видим

            Коментар


              #7
              Re: Възстановяване на повреден Дебитомер на ТД100 със снимки

              zz_stefanov написа:
              iuly_vn написа:
              ..... ...... При интерес и желание. ще постна електронната му схема.
              Моля те дай линк да я видим
              Тук има за JTD. Ще потърся и за ТД защото забравих точно къде я наврях. http://dox.bg/files/dw?a=f97e072163 активен до 05052010
              Fiat Marea TD100

              Коментар


                #8
                Преди доста години съм пекъл процесори с около 70 процента успеваемост .В случая обаче си мисля дали не е възможно тоя гел да е все пак хигроскопичен и с годините или при нарушена изолация да е поел влага която ти си изпарил в фурната или пък слаба спойка която се е възстановила от температурата.Не ми се вярва да има процесор в истинския смисъл ,по скоро някаква елементарна логика .

                Коментар


                  #9
                  Не знам но поне едно от всичките е вярно. Снощи колегата СтелиЯн (редактирано) , ме подсети за една повредена рам памет, опекох я, даже я забравих във фурната за повечко време и сега си работи. Иначе дбитомера го мерих днес пак и работи също. Напреженията му са в нормата и на визата също не дава грешка. А колкото до технологията на процесора и това на двата интеграла в дебитомера, няма кой знае каква разлика. В смисъл че са на принципа на многослойната технология и съдържат също полупроводникови кристали.
                  Fiat Marea TD100

                  Коментар


                    #10
                    Re: Възстановяване на повреден Дебитомер на ТД100 със снимки

                    iuly_vn написа:
                    то забравих точно къде я наврях. http://dox.bg/files/dw?a=f97e072163 активен до 05052010
                    а кой е източника ?щото дебитомер има и мойта, без да е дизел

                    Коментар


                      #11
                      iuly_vn написа:
                      Не знам но поне едно от всичките е вярно. Снощи колегата Стелиан ме подсети за една повредена рам памет, опекох я, даже я забравих във фурната за повечко време и сега си работи. Иначе дбитомера го мерих днес пак и работи също. Напреженията му са в нормата и на визата също не дава грешка. А колкото до технологията на процесора и това на двата интеграла в дебитомера, няма кой знае каква разлика. В смисъл че са на принципа на многослойната технология и съдържат също полупроводникови кристали.
                      А преди това даваше ли ти грешки на Визата?Със същото нагряване с горещ въздъх ми върнаха видео картата на лаптопа, но за твърде малко време. След това пак не работеше.
                      Ex: Fiat Bravo 1,9TD100; Alfa Romeo 147 JTD; Audi A3 1.6, Audi A3 1,9TDI 131, Audi A6 3,0TDI, Alfa Romeo GT JTD, Audi A4 B7 1.9TDI

                      Коментар


                        #12
                        Ето и за TD100:Мостът съставен от R3, R2, Rs, Rt+R1 се намира в равновесие когато температурата на сензора Rs е с около 120*C по-висока от тая на постъпващия въздух. Постъпващият през сензора Rs въздух, с отнемайки на топлината му се нарушава и равновесието в моста. Тази промяна в равновесията, се долавя от веригата на IC1 и транзистора T1 по начин пропорционален на дисбаланса на моста и в резултат на количеството въздух Rh и охлаждането на Rs се въстановява равновесието в моста отново.Така веригата IC2 измерва преминалият поток въздух Rh. Това дава възможност да се подържа равновесието в моста взависимост на пропорионалноста на масата на постъпилия въздух, а на пин 4 напрежението от тая зависимост, се променя от 1.8 до 4.5V и се подава на EKU-то за обработка. Пин 1 е минус, а пин 3 съответно плюс. Не ми е ясно пин 2, който също като пин4 отива в EKU-то, каква роля има. Межу тия двата пина има 32ома съпр.Горе-долу това е принципа.
                        Прикачени файлове
                        Fiat Marea TD100

                        Коментар


                          #13
                          iuly_vn написа:
                          Не знам но поне едно от всичките е вярно. Снощи колегата Стелиан ме подсети за една повредена рам памет, опекох я, даже я забравих във фурната за повечко време и сега си работи. Иначе дбитомера го мерих днес пак и работи също. Напреженията му са в нормата и на визата също не дава грешка. А колкото до технологията на процесора и това на двата интеграла в дебитомера, няма кой знае каква разлика. В смисъл че са на принципа на многослойната технология и съдържат също полупроводникови кристали.
                          СтелиЯн съм бе! Една бира глоба!
                          Steliyan's Life!
                          FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

                          Коментар

                          Working...
                          X