Възможно ли е наистина да възстановим нормалната работа на дефектирал дебитомер?! Оказа се че да, колкото и странно да звучи! Преди дни реших да закача на Визата компютъра на колата и се оказа че дебитомера ми е извън строя. При последвалото замерване на напрежението на 4-ти пин (синьо зелен проводник) на контакт, се оказа че то е извън нормите и се отчете 5.5-6 V, а при запален мотор на средни обороти около 7V. Нормално това напрежение трябва да е 1.8-2V на контакт или празен ход и плавно да се повишава с покачване на оборотите до 4.2-4.5V при 5000 об/мин.(справка с темата - http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.p...F0+++%D2%C4100 . При мен обаче, по всичко личеше, че вече дебитомера ми е извън строя и дори и след повторната проверка и измерване след демонтаж, се потвърди тоя факт. Така и така щеше да се дават пари за нов и реших да го отворя и да видя дали не е възможен ремонт на електрониката му. За целта огледах пластината - сензор в процепа почистих я и се оказа при оглед със силна лупа, че е здрава. Закачих отново дебитомера на двигателя и го замерих, но пак същата история. Не работеше! И така, тая вечер реших да го отворя и да видя как е устроен и не става ли за ремонт. За целта разрязах с макетно ножче пластмасовата капачка по краищата, там където е залепена с много здрав силикон. Трябва да се обиколи няколко пъти и внимателно да се разрязва силикона, за да не повредите вътре елементите. Намерих в интернет и електронната му схема и стана ясно че точно тя е отговорна за правилната му работа и явно тя е дефектирала. На снимките си личи SMD елементите които видимо бяха без признаци за повреда. Нямаше възмозножст да се направят измервания с мултицет, защото всичко вътре е покрито с някакъв странен прозрачен силикон, с визкозитета на сопол. Абсолютно на сопол си приличаше това вътре. Оказа се че не се разтваря с вода, бензин или АМД. Не съм пробвал с кореселин, само защото нямах под ръка а не си заслужаваше да купувам. Все пак още не вярвах че ще успея да го възстановя. Ето и как стана това: Преди, понеже се занимавам по-професия с ремонт на компютри, а и съм заклет овърклокер колкото за спорта, си припомних че съм възстановявал изгорели процесори с нагряване до 200-250*C - стар но проверен известен метод. Това понякога помагаше и ми даваше възможност без да купувам нов, да продължа пъкленските си намерения с клокване. :D Та ми хрумна идеята да опитам и с електрониката на дебитомера. Често се случва, всяка една електроника да дефектира с времето, поради атмосферни влияния, колкото и добре да е защитена. Това се изразява също и с остаряване на кристала на полупроводниците (недоказано) и на спойките на елементите върху платката. Та именно с подобно загряване до 200*C, макс 250, се възтановява работата му, както и на спойките също. Температурата трябва да се следи точно за да не привиши критичната над 270* и да изгори окончателно чипа. В домашни условия се ползва фурната на печката. Така, пред изумения поглед на жената, наврях дебитомера във фурната, вкарах вътре и датчика на електронен термометър и зачаках. Едва след като замириса на пластмаса и изгоряло масло, жената се доувери че окончателно съм превъртял и предпочете да си легне. Аз обаче това и чаках
Сега вече без да има кой да ме притеснява си довърших започнатото. Извадих го при достигане на желаната температура, почаках да изстине и го монтирах на мястото му на двигателя (въздуховода). С голямо учудване се оказа че работи. Така вече напрежението на контакт на 4-тия пин бе в нормите -около 1.8V, а при максимални обороти - около 4.5V! Остава само утре през деня да го залепя отново със силикон въпреки че и така капачката не може да изпадне, защото си има клипси отвътре. Добре е обаче да се залепи, за да се избегне влагата от преминаващия въздух! Естествено че си нямам и идея колко ще изкара така, но ще се мери пак утре, а и след известно време отново, за по-сигурно. Все пак третираните по тоя начин процесори работеха, макар и че не при всички се получаваше тоя трик. Но пък освен малко труд, нищо друго не рискуваме!P.P. Ще се радвам, ако по-запознат от мен колега по микроелектроника, успее да разтвори прозрачния силикон и изследва и предложи по-добър начин за ремонтиране, чрез замяна на електронни компоненти и др. Няма нищо сложно в това, след като и много сервизи ремонтират успешно електроника със SMD елементи. Нужни са обаче инструменти, като микроскоп и специални средства за разпояване и работа със микроелектроника, с които аз не разполагам. Въпросният дебитомер, може успешно да се ремонтира, при положение че не е счупен датчика му в обдухвания процеп! Същото важи и за дебитомерите на JTD и бензинови двигатели. При интерес и желание. ще постна електронната му схема.

Коментар