Тази седмица се заформи "лек" спор за това има ли значение с какъв въздух пълним мотора - топъл или студен. Мисля че това важи и за бензиновите мотори, но спора беше конкретно за дизел. За това пускам темата в раздела.Едната част от спорещите, сред които и аз сме на мнение че има разлика - дадох им много точен пример. Взимат една бутилка от Кола, 2Л колкото е приблизително и обема на един средностатистически дизел 1.9ТД например. Отваряме бутилката и я изнасяме на терасата, оставяме я да се климатизира няколко минути и я затваряме добре. След половин час да речем я взимаме и без да я отваряме я внасяме в стаята - вън е било примерно -10 а вътре е +20 градуса. Оставяме я пак да се климатизира и я отваряме - ефекта ще е че от бутилката ще излезе въздух, защото студеният въздух е по-плътен и съответно вън на студа в бутилката е влязъл повече въздух измерен в килограми. Там той е заемал обема на бутилката, но в стаята вече температурата е друга, този въздух пак тежи толкова, но заема по-голям обем защото се е разширил от температурата.От тук и извода, че през зимата в мотора, който лете и зиме си има един и същ обем (е с минимална разлика заради разширението на метала ) влиза повече въздух, като килограми защото плътността на студеният въздух е по-голяма. Това значи, че при 2000об/мин зимата вкарваме в мотора повече въздух, отколкото при 2000об/мин лятото. От тук и съответно можем да пуснем и повече нафта при тези обороти зимата и съответно да извлечем по-голяма мощност, отколкото през лятото.За това има датчик за температурата на входящият въздух, както и МАР датчик за измерване на атмосферното налягане, защото надморската височина влияе също на плътността на въздуха.Може и на мен само да ми се струва, но зимата при по-судено време дизела дърпа по-добре в ниските обороти предполагам поради разликата в плътността на въздуха, а от там и в количеството кислород съдържащо се в него.За това е сложен и интеркулера, защото ако набутаме горещият въздух от турбината направо в мотора в него няма да има достатъчно кислород защото ще е силно разширен, ще заема обем но няма да има плътност.Искам да чуя и вашето мнение по въпроса.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Ефективност на дизеловият мотор през зимата и лятото?
Collapse
X
-
ilko-gd абсолютно точно и вярно.То затова хората са сложили и интеркулер на дизела.При бензиновите мотори не се усеща толкова много разликата в температурата на въздуха м/у лято и зима от колкото при дизела.Fiat Punto`04 1.2 60hp.
Renault Kangoo 1.9 DTI 80hp.
ex: FIAT Marea Weekend 1.8 16v ELX; FIAT Brava TD100 SX.
Коментар
-
Todor_Gagovski написа:Колега Илко, всичко това което го пишеш е вярно но, забравяш че колата ти има един много важен датчик - ламбда сонда . И именно от нейните показания еку то си регулира горивната смес да е оптимална.Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше
Коментар
-
[quote="ilko-gd"]Todor_Gagovski написа:Колега Илко, всичко това което го пишеш е вярно но, забравяш че колата ти има един много важен датчик - ламбда сонда . И именно от нейните показания еку то си регулира горивната смес да е оптимална.HONDA I-VTEC
Коментар
-
Todor_Gagovski написа:А неможе ли да намалим притока на въздух вместо да увеличаваме притока на гориво ? И сместа пак да е оптимална.
Коментар
-
Добре де, въздухът не постъпва директно в цилиндрите, нали? Този въздух при преминаването през филтъра, през смукателните колектори и прочее променя температурата си. Дефакто при такт пълнене ти не вкарваш директно въздух от атмосферата, а изтегляш този, който е в смукателния колектор. Той е бил там за много малки части от секундата, но това бързо променя температурата му. Не мисля, че можеш да усетиш кой знае каква разлика. Наличието на интеркулър освен да подкрепя реорията ти, може и да служи за оборването и - щом въздухът се награвя толкова бързо от компресията и температурата на турбото, то най-вероятно времето за преминаване през всмукателната система е достатъчно за да се повиши температурата му дотолкова, че да е много близка до тази на двигателя. А това означава, че при почти всякаква температура на околната среда имаш сходно пълнене на двигателя. Изключвам екстремните ситуации в първите минути при работа на -10 градуса и надолу, но те са малка част от работата на един автомобил.Поне аз така смятам, но най-вероятно греша...like a man in silk pyjamas shooting pigeons from a deckchair
Коментар
-
Lane Staley написа:Добре де, въздухър не постъпва директно в цилиндрите, нали? Този въздух при преминаването през филтъра, през смукателните колектори и прочее променя температурата си. Дефакто при такт пълнене ти не вкарваш директно въздух от атмосферата, а изтегляш този, който е в смукателния колектор. Той е бил там за много малки части от секундата, но това бързо променя температурата му. Не мисля, че можеш да усетиш кой знае каква разлика. Наличието на интеркулър освен да подкрепя реорията ти, може и да служи за оборването и - щом въздухът се награвя толкова бързо от компресията и температурата на турбото, то най-вероятно времето за преминаване през всмукателната система е достатъчно за да се повиши температурата му дотолкова, че да е много близка до тази на двигателя. А това означава, че при почти всякаква температура на околната среда имаш сходно пълнене на двигателя. Изключвам екстремните ситуации в първите минути при работа на -10 градуса и надолу, но те са малка част от работата на един автомобил.Поне аз така смятам, но най-вероятно греша...
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар