Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Ефективност на дизеловият мотор през зимата и лятото?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Ефективност на дизеловият мотор през зимата и лятото?

    Тази седмица се заформи "лек" спор за това има ли значение с какъв въздух пълним мотора - топъл или студен. Мисля че това важи и за бензиновите мотори, но спора беше конкретно за дизел. За това пускам темата в раздела.Едната част от спорещите, сред които и аз сме на мнение че има разлика - дадох им много точен пример. Взимат една бутилка от Кола, 2Л колкото е приблизително и обема на един средностатистически дизел 1.9ТД например. Отваряме бутилката и я изнасяме на терасата, оставяме я да се климатизира няколко минути и я затваряме добре. След половин час да речем я взимаме и без да я отваряме я внасяме в стаята - вън е било примерно -10 а вътре е +20 градуса. Оставяме я пак да се климатизира и я отваряме - ефекта ще е че от бутилката ще излезе въздух, защото студеният въздух е по-плътен и съответно вън на студа в бутилката е влязъл повече въздух измерен в килограми. Там той е заемал обема на бутилката, но в стаята вече температурата е друга, този въздух пак тежи толкова, но заема по-голям обем защото се е разширил от температурата.От тук и извода, че през зимата в мотора, който лете и зиме си има един и същ обем (е с минимална разлика заради разширението на метала ) влиза повече въздух, като килограми защото плътността на студеният въздух е по-голяма. Това значи, че при 2000об/мин зимата вкарваме в мотора повече въздух, отколкото при 2000об/мин лятото. От тук и съответно можем да пуснем и повече нафта при тези обороти зимата и съответно да извлечем по-голяма мощност, отколкото през лятото.За това има датчик за температурата на входящият въздух, както и МАР датчик за измерване на атмосферното налягане, защото надморската височина влияе също на плътността на въздуха.Може и на мен само да ми се струва, но зимата при по-судено време дизела дърпа по-добре в ниските обороти предполагам поради разликата в плътността на въздуха, а от там и в количеството кислород съдържащо се в него.За това е сложен и интеркулера, защото ако набутаме горещият въздух от турбината направо в мотора в него няма да има достатъчно кислород защото ще е силно разширен, ще заема обем но няма да има плътност.Искам да чуя и вашето мнение по въпроса.
    Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
    Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

    #2
    Струва ми се , че зимата Фиатката ми е по-пъргава отколкото през лятото.Според мен има осезаема разлика..
    In Racing We Trust...
    08'Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20V

    Коментар


      #3
      Basaev_ написа:
      Струва ми се , че зимата Фиатката ми е по-пъргава отколкото през лятото.Според мен има осезаема разлика..
      Каква ти е Фиатката??

      Коментар


        #4
        Stefan Hadjov написа:
        Basaev_ написа:
        Струва ми се , че зимата Фиатката ми е по-пъргава отколкото през лятото.Според мен има осезаема разлика..
        Каква ти е Фиатката??
        JTD 115
        In Racing We Trust...
        08'Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20V

        Коментар


          #5
          ilko-gd абсолютно точно и вярно.То затова хората са сложили и интеркулер на дизела.При бензиновите мотори не се усеща толкова много разликата в температурата на въздуха м/у лято и зима от колкото при дизела.
          Fiat Punto`04 1.2 60hp.
          Renault Kangoo 1.9 DTI 80hp.
          ex: FIAT Marea Weekend 1.8 16v ELX; FIAT Brava TD100 SX.

          Коментар


            #6
            Изписал си 1 лист с обяснения, а обяснението е толкова просто: Студения въздух е по богат на кислород. Сместа на колата ти е от бензин/дизел и кислород. Естествено тогава, че ще има разлика
            Fiat Bravo 1.6 99г. - Г.И.
            Fiat Stilo 1.6 02г. - Г.И.

            Коментар


              #7
              Точна и вярна ти е констатацията колега.
              BRAVA TD100 ELX `98

              Коментар


                #8
                Колега Илко, всичко това което го пишеш е вярно но, забравяш че колата ти има един много важен датчик - ламбда сонда . И именно от нейните показания еку то си регулира горивната смес да е оптимална.
                HONDA I-VTEC

                Коментар


                  #9
                  Че имат новите дизели имат, но масовите нямат и по-добре
                  F9Q750 @ 151hp/332.2Nm

                  Коментар


                    #10
                    Todor_Gagovski написа:
                    Колега Илко, всичко това което го пишеш е вярно но, забравяш че колата ти има един много важен датчик - ламбда сонда . И именно от нейните показания еку то си регулира горивната смес да е оптимална.
                    Това е чудесно, но:Ламбда сондата регулира сместа да е оптимална, съгласен - обаче за да изгори 1кг (не литър) бензин са необходими 14.7кг въздух. Тези 14.7кг въздух през лятото ще заемат един обем (по-голям) от през зимата (по-малък) заради температурното разширение/свиване.Както казах обема на мотора си е един и същ, поради причината че метала не се разширява/свива толкова колкото въздуха и можем да го пренебрегнем неговото разширение.Или най-просто казано - зимата вкарваме повече килограми въздух в единица обем, а от там можем да пуснем повече бензин, като пак сместа ще е оптимална.Интеркулера е важен елемент защото турбината допълнително загрява въздуха. И той обаче има фиксирана площ, която не се променя, от тук и съответно ще е по-ефективен зимата защото околната температура е по-ниска и от единица площ на кулера извличаме по-голямо охлаждане.Друг важен момент е атмосферното налягане - с покачване на надморската височина въздуха става по-разреден, съответно и по-беден на кислород. За това има МАР датчик, за да може да го мерим това атмосферно налягане също да правим корекции на сместа.
                    Fiat Punto ELX 1.9 JTD 80 к.с.
                    Fiat Brava SX 1.4 12V - много хубава кола беше

                    Коментар


                      #11
                      [quote="ilko-gd"]
                      Todor_Gagovski написа:
                      Колега Илко, всичко това което го пишеш е вярно но, забравяш че колата ти има един много важен датчик - ламбда сонда . И именно от нейните показания еку то си регулира горивната смес да е оптимална.
                      Или най-просто казано - зимата вкарваме повече килограми въздух в единица обем, а от там можем да пуснем повече бензин, като пак сместа ще е оптимална.]А неможе ли да намалим притока на въздух вместо да увеличаваме притока на гориво ? И сместа пак да е оптимална.
                      HONDA I-VTEC

                      Коментар


                        #12
                        Todor_Gagovski написа:
                        А неможе ли да намалим притока на въздух вместо да увеличаваме притока на гориво ? И сместа пак да е оптимална.
                        Може, разбира се.С дроселовата клапа точно това правиш.Намаляваш въздуха и веднага се намалява и горивото.И винаги си 14,7:1,с изключение на студените режими на двигателя.

                        Коментар


                          #13
                          ilko-gd написа:
                          За това има МАР датчик, за да може да го мерим това атмосферно налягане също да правим корекции на сместа.
                          Ами ти като нямаш МАП-сензор как става номера с компенсацията на атмосферното налягане.

                          Коментар


                            #14
                            Добре де, въздухът не постъпва директно в цилиндрите, нали? Този въздух при преминаването през филтъра, през смукателните колектори и прочее променя температурата си. Дефакто при такт пълнене ти не вкарваш директно въздух от атмосферата, а изтегляш този, който е в смукателния колектор. Той е бил там за много малки части от секундата, но това бързо променя температурата му. Не мисля, че можеш да усетиш кой знае каква разлика. Наличието на интеркулър освен да подкрепя реорията ти, може и да служи за оборването и - щом въздухът се награвя толкова бързо от компресията и температурата на турбото, то най-вероятно времето за преминаване през всмукателната система е достатъчно за да се повиши температурата му дотолкова, че да е много близка до тази на двигателя. А това означава, че при почти всякаква температура на околната среда имаш сходно пълнене на двигателя. Изключвам екстремните ситуации в първите минути при работа на -10 градуса и надолу, но те са малка част от работата на един автомобил.Поне аз така смятам, но най-вероятно греша...
                            like a man in silk pyjamas shooting pigeons from a deckchair

                            Коментар


                              #15
                              Lane Staley написа:
                              Добре де, въздухър не постъпва директно в цилиндрите, нали? Този въздух при преминаването през филтъра, през смукателните колектори и прочее променя температурата си. Дефакто при такт пълнене ти не вкарваш директно въздух от атмосферата, а изтегляш този, който е в смукателния колектор. Той е бил там за много малки части от секундата, но това бързо променя температурата му. Не мисля, че можеш да усетиш кой знае каква разлика. Наличието на интеркулър освен да подкрепя реорията ти, може и да служи за оборването и - щом въздухът се награвя толкова бързо от компресията и температурата на турбото, то най-вероятно времето за преминаване през всмукателната система е достатъчно за да се повиши температурата му дотолкова, че да е много близка до тази на двигателя. А това означава, че при почти всякаква температура на околната среда имаш сходно пълнене на двигателя. Изключвам екстремните ситуации в първите минути при работа на -10 градуса и надолу, но те са малка част от работата на един автомобил.Поне аз така смятам, но най-вероятно греша...
                              Бих добавил и върнатите газове през ЕГР, там където го има.

                              Коментар

                              Working...
                              X