По повод въпроса в една сруга тема за изчкаването преди загасване на турбо-дизеловите двигатели реших да направим и тук такава тема.Благодаря за линка на колегата emzo .Предназначението на тази тема е по-скоро ориентирано към експлоатацията на турбо-дизеловите двигатели, а не към ремонта им.Темата ще бъде структурирана в две части: I. Експлоатация и II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация, която фактически ще кореспондира с Част I.I. Експлоатация:1. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено дизелово гориво, без добавки или присадки;2. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено моторно масло за турбо-дизелов двигател;3. Паленето на дизелов двигател винаги се осъществява с изправни подгревни свещи и при индикация на датчика, че двигателя е готов за палене;4. След запалване, двигателя се остава да поработи на място поне 15-20 секунди, за да може съответното налягане на маслото да стигне до турбината и да започне нормално мазане;5. Турбо-дизелов двигател, колкото и да е мощен и с каквато и горивна система да е, не се вкарва в обороти, когато е студен.6. Спускане по нанадолнище - винаги на подходящата предавка, а не на неутрална предавка - много благоприятно въздействие.7. Ако двигателя е вкарван в обороти и е "настъпван" за по-продължителен период (повече от 5-6 минути) или колата е настъпвана яко по сфетофари, кръстовища или по магистралата, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО после се кара поне 5-6 километра съвсем спокойно, без юркане или ако няма възможност за това, двигателя не се гаси при спиране, а се оставя да работи на празен ход поне 5-6 минути, преди да се угаси.II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация:1. Некачественото дизелово гориво или такова с добавки или присадки има пагубно действие върху механичните и свързаните електрически компоненти/системи на двигателя;2. Некачественото масло за турбо-дизелов двигател (ТДД) или такова с различно предназначение има пагубно действие върху механичните компоненти на двигателя;3. Паленето на ТДД с неизправни или некачествени подгревни свещи води до: (1) трудно палене, оттук изхабяване на акумулатор и съкращаване живота на стартера и (2) износване на механичните компоненти на двигателя;4. Неспазването на тази инструкция води до печални резултати с турбината. Мисля, че причините са ясни - липса на адекватно налягане на маслото (поради недостигане на необходимия визкозитет, температура на маслото, оттук и налягане на смазочната течност) към лагерите на турбината;5. Причината е високата степен на компресия и интензитета на температурата, която е най-голяма в главата на двигателя. Турбо-дизеловия двигател има много голям въртящ момент и спокойно се кара студен в градски и извън-градски условия без излишно форсиране, докато не е загрял. Препоръчителни стойности - при студен двигател - смяна към горна предавка при достигане на 2000 об/мин, при средно загрял двигател - смяна към горна предавка при 2500 об/мин, при двигател, достигнал нормална температура - няма ограничение, освен прекъсвача;6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;7. След като ТДД е бил в тежък режим на работа, турбината, достигайки стойности от 150 000 об/мин е повишила до такава степен температурата на вътрешните си компоненти, че се нуждае от плавно и постепенно охлаждане. Ако след здраво ’юркане’ на ТДД го угасите веднага, маслото, което остава вътре без циркулация, по компонентите на турбината буквално се изпича в сажди и твърди налепи, които залепват по металните повърхности. Пригответе се за ремонт, който отнема от 200 до 400 Евро, в зависимост от пораженията. Тук е момента да споменем, че един хубав ъпгреид е инсталиране на по-голям маслен радиатор, независимо че увеличава разходите за количеството масло, което се сменя при обслужване.В заключение ще кажа, че ТДД дава много, но и иска адекватно отношение, малко повече внимание и глезене, но пък се отплаща подобаващо.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Полезни съвети за експлоатация на турбо-дизелови двигатели.
Collapse
X
-
emzo написа:Наскоро Стефан Хаджов мисля, спомена, че за евро3 и нагоре моторите, точка I-7 отпада, но не мога да му намеря поста, беше обяснил човека04/2000 Fiat Brava 1.9 JTD 105+
Коментар
-
emzo написа:Ако мислиш, че EGR-то ти "спъва" колата - в заблуда сиFiat palio 1.7td
Коментар
-
Airfan написа:Искам да добавя и специално за JTD:1. Използване на гориво с по-високо процентно съдържание на сяра.Води до:1. Отлагания по дюзите и запушването им. Цена на една дюза е 990 лв и до колкото знам не подлежи на отпушване.Извод - карането с народна нафта вреди на вашия портфейл.Fiat palio 1.7td
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар