Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Полезни съвети за експлоатация на турбо-дизелови двигатели.

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Полезни съвети за експлоатация на турбо-дизелови двигатели.

    По повод въпроса в една сруга тема за изчкаването преди загасване на турбо-дизеловите двигатели реших да направим и тук такава тема.Благодаря за линка на колегата emzo .Предназначението на тази тема е по-скоро ориентирано към експлоатацията на турбо-дизеловите двигатели, а не към ремонта им.Темата ще бъде структурирана в две части: I. Експлоатация и II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация, която фактически ще кореспондира с Част I.I. Експлоатация:1. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено дизелово гориво, без добавки или присадки;2. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено моторно масло за турбо-дизелов двигател;3. Паленето на дизелов двигател винаги се осъществява с изправни подгревни свещи и при индикация на датчика, че двигателя е готов за палене;4. След запалване, двигателя се остава да поработи на място поне 15-20 секунди, за да може съответното налягане на маслото да стигне до турбината и да започне нормално мазане;5. Турбо-дизелов двигател, колкото и да е мощен и с каквато и горивна система да е, не се вкарва в обороти, когато е студен.6. Спускане по нанадолнище - винаги на подходящата предавка, а не на неутрална предавка - много благоприятно въздействие.7. Ако двигателя е вкарван в обороти и е "настъпван" за по-продължителен период (повече от 5-6 минути) или колата е настъпвана яко по сфетофари, кръстовища или по магистралата, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО после се кара поне 5-6 километра съвсем спокойно, без юркане или ако няма възможност за това, двигателя не се гаси при спиране, а се оставя да работи на празен ход поне 5-6 минути, преди да се угаси.II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация:1. Некачественото дизелово гориво или такова с добавки или присадки има пагубно действие върху механичните и свързаните електрически компоненти/системи на двигателя;2. Некачественото масло за турбо-дизелов двигател (ТДД) или такова с различно предназначение има пагубно действие върху механичните компоненти на двигателя;3. Паленето на ТДД с неизправни или некачествени подгревни свещи води до: (1) трудно палене, оттук изхабяване на акумулатор и съкращаване живота на стартера и (2) износване на механичните компоненти на двигателя;4. Неспазването на тази инструкция води до печални резултати с турбината. Мисля, че причините са ясни - липса на адекватно налягане на маслото (поради недостигане на необходимия визкозитет, температура на маслото, оттук и налягане на смазочната течност) към лагерите на турбината;5. Причината е високата степен на компресия и интензитета на температурата, която е най-голяма в главата на двигателя. Турбо-дизеловия двигател има много голям въртящ момент и спокойно се кара студен в градски и извън-градски условия без излишно форсиране, докато не е загрял. Препоръчителни стойности - при студен двигател - смяна към горна предавка при достигане на 2000 об/мин, при средно загрял двигател - смяна към горна предавка при 2500 об/мин, при двигател, достигнал нормална температура - няма ограничение, освен прекъсвача;6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;7. След като ТДД е бил в тежък режим на работа, турбината, достигайки стойности от 150 000 об/мин е повишила до такава степен температурата на вътрешните си компоненти, че се нуждае от плавно и постепенно охлаждане. Ако след здраво ’юркане’ на ТДД го угасите веднага, маслото, което остава вътре без циркулация, по компонентите на турбината буквално се изпича в сажди и твърди налепи, които залепват по металните повърхности. Пригответе се за ремонт, който отнема от 200 до 400 Евро, в зависимост от пораженията. Тук е момента да споменем, че един хубав ъпгреид е инсталиране на по-голям маслен радиатор, независимо че увеличава разходите за количеството масло, което се сменя при обслужване.В заключение ще кажа, че ТДД дава много, но и иска адекватно отношение, малко повече внимание и глезене, но пък се отплаща подобаващо.
    Fiat Bravo 1,4 12V; Lancia Zeta 2,0 Turbo; Fiat Doblo 1,9 Multijet 120 h.p.
    Fiat Marea Weekend ELX 1,9 TD - бившата

    #2
    Искам да добавя и специално за JTD:1. Използване на гориво с по-високо процентно съдържание на сяра.Води до:1. Отлагания по дюзите и запушването им. Цена на една дюза е 990 лв и до колкото знам не подлежи на отпушване.Извод - карането с народна нафта вреди на вашия портфейл.

    Коментар


      #3
      когато си купувах колата от сервиза ми казаха че преди стрелката на термометъра да помръде да не натискам газта много .а после след дъго каране преди да загасим мотора 1 минута да чакам на празни обороти .
      Linea .2009 .1,6 Mjet Emotion
      ESP ASR CC HH MSR 6AB

      Коментар


        #4
        Наскоро Стефан Хаджов мисля, спомена, че за евро3 и нагоре моторите, точка I-7 отпада, но не мога да му намеря поста, беше обяснил човека
        F9Q750 @ 151hp/332.2Nm

        Коментар


          #5
          тя моята е с еуро4 и подготвена за еуро5но тия еуро норми ни крадат от конете .като ми свърши гаранцията смятам да си изключа ЕГР то
          Linea .2009 .1,6 Mjet Emotion
          ESP ASR CC HH MSR 6AB

          Коментар


            #6
            Ако мислиш, че EGR-то ти "спъва" колата - в заблуда си
            F9Q750 @ 151hp/332.2Nm

            Коментар


              #7
              ами изгорелите газове ги преработва два пъти с подходящ софт може да се изключи и да се спестят няколко коня разбира се малко повече ще дими от ауспуха
              Linea .2009 .1,6 Mjet Emotion
              ESP ASR CC HH MSR 6AB

              Коментар


                #8
                Нищо подобно !
                F9Q750 @ 151hp/332.2Nm

                Коментар


                  #9
                  ако входа на ЕГР то откъм всмукателният колектор се затвори с метална гарнитура и от промяна на софта няма да има нужда
                  Linea .2009 .1,6 Mjet Emotion
                  ESP ASR CC HH MSR 6AB

                  Коментар


                    #10
                    Linea .2009 .1,6 Mjet Emotion
                    ESP ASR CC HH MSR 6AB

                    Коментар


                      #11
                      emzo написа:
                      Наскоро Стефан Хаджов мисля, спомена, че за евро3 и нагоре моторите, точка I-7 отпада, но не мога да му намеря поста, беше обяснил човека
                      Идеята е да поизстине турбината.5-6 км са много според мен.Ако мотора се загаси веднага след натоварване се получава нагар по втулките на турбината.Това се получава, защото оста на турбината е нагорещена и няма движение на масло.Аз лично когато карам по магистралата и например искам да спра, тогава оставям колата на 5а скорост и без газ намалям.По този начин турбината се охлажда от маслото, без да е натоварена.
                      04/2000 Fiat Brava 1.9 JTD 105+

                      Коментар


                        #12
                        emzo написа:
                        Ако мислиш, че EGR-то ти "спъва" колата - в заблуда си
                        Спъва е точната дума, защото ЕГР-а точно така прави,спъва и спъва до средния диапазон , и само в случаите на моментно подаване на рязко газ, и след средния диапазон се спира циркулацията на обработени газове, защото двигателя иска кислород , без кислород не може да постигне мощноста.Демек става по пъргав в ниския диапазон,но мощноста си остава същата, може да се дигне, само след намеса по някой възлов аграгат, или няколко!
                        Fiat palio 1.7td

                        Коментар


                          #13
                          От къде я изкопахте таз тема бре :D
                          Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 105 2000
                          Lancia Lybra 1.9 JTD 115 2002

                          Коментар


                            #14
                            Airfan написа:
                            Искам да добавя и специално за JTD:1. Използване на гориво с по-високо процентно съдържание на сяра.Води до:1. Отлагания по дюзите и запушването им. Цена на една дюза е 990 лв и до колкото знам не подлежи на отпушване.Извод - карането с народна нафта вреди на вашия портфейл.
                            Да, може да е така за дюзата, но за ГНП-пи не е така, ниското съдържание на сяра намаля смазочните качества на нафтата,затова болшенството слагат двутактово масълце, един път за смазване, втори път за прочистване на горивната система, отделно работата на мотора и от екологическа гледна точка е добре. Поне при мен помага с третирането, дори техническия преглед на газовете си минах без проблем, като бях затапил ЕГР-а, както и катализатора също го бях резнал.При норма 2 процента за евро 2 коли, моята отчете 0,42-0,45 процента.
                            Fiat palio 1.7td

                            Коментар

                            Working...
                            X