Това, което ще прочетете са по-скоро общи съображения и база за размисъл. Доста от тях са подкрепени с изчисления, които тук няма да описвам, затова ще трябва да приемете някои неща на вяра...1. Размери на смесителни плочки, щуцери и т.п.Обикновенно на смесителната плочка се обръща много малко внимание в книгите за газови уредби, където се набляга главно на редукторите, бутилките и др.под.. Според мене това пренебрегване е напълно незаслужено! Всъщност смесителят (по-правилно е да се нарича ежекторен дозатор-смесител) заедно с регулиращите дросели (наричан често "тройник" дори когато е само с един дросел) са най-важните елементи на газовата уредба - редуктора е просто спомагателно устройство към смесителя, което, чийто функции са просто да поддържа нужното налягане на газа. Ако не ви се вярва - отговорете си на въпроса кое е по-важно карбуратора или бензиновата помпа?За класическата смесителна плочка с няколко отвора оптималните размери трябва да отговарят на формулата:
където: S - обемно стехиометрично съотношение на газта спрямо въздуха.D - диаметър на дифузора. d - диаметър на отворчетата.n - брой на отворчетата.Същата формула важи и за смесители с единичен щуцер - просто n = 1.Обемното стехиометричното съотношение за пропана е 24 а за бутана 31. Важно е да се отбележи, че с регулировка от изпарителя и регулатора сместта може само да се обеднява, но не и да се обогатява спрямо горната формула. Тоест при проектиране на плочка за смеси от пропан и бутан трябва да се избере най-малкият коефициент 24 или малко по-малък, за да не се окаже, че обхвата на регулировката не е достатъчен. От друга страна ще видим, че не бива да се избират твърде малки съотношения, защото това също влияе отрицателно на настройката на системата.Каква конструкция е най-подходяща? Конструкциите със щуцер в средата на потока (независимо дали са монтирани в дифузора на карбуратора или в отделна плочка имат предимството, че дозират горивото много по-точно, тъй като се намират в центъра на въздушният поток, където скоростта на въздуха е най-голяма и се мени най-силно при промяна на режима на двигателя.При плочките с отвори по периферията, смесването на горивната смес е по-добро, защото горивото се подава едновременно от много отвори. Недостатък обаче е, че близо до стените скоростта на въздушният поток е много ниска. Това прави тези смесители по-нечувствителни към режима на двигателя.Как да изберем диаметъра на дифузора? Честно казано така и не намерих информация по този въпрос никъде в книгите или в интернет. Остава предположението, че размера всъщност не е особенно критичен. Какви съображения можем да имаме при избора на този размер:
Код:
D^2S = ------- n.d^2
- Ако диаметъра е твърде малък, при високо натоварване на двигателя (поток въздух с голяма скорост) може да се увеличат загубите от триене и турболенция, в резултат от което коефициента на напълване на двигателя да се влоши и той да не може да достигне максималната си мощност.
- Ако диаметъра е твърде голям, при празен ход, когато скоростта на въздушния поток е много малка, може да се получи лоша чувствителност на системата, в резултат от което да се затрудни поддържането на оборотите на празен ход стабилни.
Коментар