Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Това зарядно подходящо ли е за оловен акумулатор?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    #46
    ilkor - вообще ни си ме разбрал. Нищо де, жив и здрав. Аз не го написах много разбрано но бързах. :D
    Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

    Коментар


      #47
      Аз те разбирам но това което си написал не е вярно.
      Заряда по напрежение се прави обикновено на 13.5-13.8V
      Прави се на 2,2В на клетка съответно 14,4 волта при акумулатор от 6 клетки.
      С две думи, източник работещ в рамките на 1-2А не може да подсигури този режим
      Може - просто той работи в режим СС с ток 2А. Когато консумираният ток от акумулатора падне под тази граница се отива на режим CV на 14,4 В
      Оставяш го на 13.5V и той си се дозарежда.
      Няма как да се зареди при толкова ниско напрежение понеже заредена клетка включена към зареждачката поддържа 2,2 В. Такова напрежение се подава когато акумулатора е вече зареден и трябва да му се поддържа заряда дълго време (стейдж3 по горната картинка)
      Като падне тока под 200мА, може да се счита за напълно зареден
      Това е частично невярно - наистина критерият за край на заряда е спад на консумирания ток при CV=14,4 В но точната стойност зависи от капацитета на акумулатора и не може да се отсече че границата е 200мА. Големи акумулатори дори и заредени може да консумират и повече след като се заредят. Токът при който трябва да се приеме че акумулаторът е зареден и зарядът трябва да приключи се определя процентно от капацитета на акумулатора.
      Същото ще постигнеш ако си играеш да го зареждаш с ток, но непрекъснато трябва ти да го намаляваш
      Изобщо не е така. При зареждането на акумулатор никъде не се налага да се регулира токът на зареждане по начина както си го написал. Достатъчно е да бъде ограничен до една константна стойност - СС. Когато акумулаторът се зареди и започне да консумира по малко от тази стойност се задейства CV режимът при който токът не ни вълнува повече - просто поддържаме константно напрежение - CVПо долу слагам блокова схема на най-елементарното зарядно устройство работещо по CC/CV. Състои се от регулатро на напрежение и токоограничител включени един след друг.Регулатора на напрежение подава на изхода си винаги 14,4В, които влизат в токоограничителя който ограничава протичащия ток до ниво от 5А (примерно). Когато се включи разреден акумулатор той консумира голям ток и се задейства токоограничителя. Така токът който се подава към акумулатора е винаги 5А - нито повече нито по малко - СС режим. С течение на времето акумулаторът се зарежда и неговото напрежение се покачва което довежда до спадане на консумирания от него ток. Когато се премине границата под 5А токоограничиетялт вече няма какво да ограничава и все едно че липсва. Тогава към акумулатора се подава постоянно напрежение от регулатора на напрежение - CV режим. Вече не се интересуваме от тока понеже той е под 5А.Това е възможно най елементарната схема на зарядно устройство без никаква управляваща логика. Всеки един лабораторен източник който притежава регулатор на тока и напрежението може да се използва за такова зареждане - напрежението се наглася на 14,4В а токът на 5А. Докато акумулаторът консумира над 5А е задействано токоограничението. Щом падне под 5А то се изключва и акумулатора се дозарежда до 14,4ВОбщо взето токоограничителят има за цел да ограничи протичащият ток през акумулатора до безопасна за него граница. Производителите препоръчват при нормална експлоатация акумулаторът да се зарежда с ток до 1/10 от капацитета му в ампери. Примерно 50А/ч акумулатор се зарежда с ток до 5А, като приблизителното време за заряд 16 часа за напълно изтощен акумулатор. Но няма никакъв проблем даже това удължава живота му ако се зарежда с по нисък ток. Ако е нужен бърз заряд обикновено безопасната граница е до 1/3 от капацитета, но не се препоръчва да се ползва често. -------------Ако някъде пиша на тема електроника, просто няма смисъл да се спори с мен защото много ги чувам нещата
      Прикачени файлове

      Коментар


        #48
        ilkor - Сега ще скапем и тази тема. Нали не ти се спореше 1. От кога 2.2*6=14.4 CV режима трябва да работи в границите 13.5-13.8V и това е факт по цял свят. Режима описан от теб е режим в автомобил но дори тогава е 14.2V. А зареждането в автомобил е далеч от това, което би направило един акумулатор по дълговечен. Но там просто няма начин.2. Когато говорим в режим по напрежение, то е редно да няма ограничение на тока и зареждащото устройство да е достатъчно мощно да го подсигури. Останалото е компромис.3. Истинският критерий за излизане от CV режим е когато тока падне 10 пъти спрямо тока на влизане в режима Надолу не искам да коментирам, нямам и време. Не искам да се караме и спорим. Ценя мненията ти. Има истина в твоите думи, но и компромиси. Не бързай да казваш толкова лесно кое е невярно!Нека хората които четат, да си направят своите изводи.
        Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

        Коментар


          #49
          Грешка съм допуснал при писането - не е 2,2 а 2,4 * 6 =14,4 явно още съм спал ... 1. не е така! CV напрежението е 14,4 В за оловен акумулатор. Даже на линка който ти си дал го пише - 2,4В на клеткаЕто ти линк към Wikipedia - първия за който се сетих - http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_batteryTypical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer’s recommendation!)Ако смяташ че ти си по-наясно им пиши да го поправят!Изобщо не говоря за зареждане в автомобил, а за зареждане с зареждачка. При автомибила акумулаторът е постоянно под заряд и затова там не се зарежда до 14,4.С нарастване на температурата напрежението при което с зарежда клетката пада така че квалитетните зареждачки имат датчик който отчита температурата и компенсира тази стойност. Но за температура около 25-30 градуса производителите препоръчват най-често 2,4В на клетка2. няма никакво значение с какъв ток зареждаш при CC (освен за времето). Ако зареждаш с 1А CC то токът който ще протича ще е точно 1А докато напрежението на акумулатора не достигне ниво при което той ще консумира под 1А. Именно тогава ще отпадне ограничението по ток (защото то е 1А) и трябва да се осигури константно напрежение 14,4В за да не не надхвърли тази стойност която е специфична за химическия процес в клетката. Абсолютно същото ще стане и ако СС= 5А Той ще се зарежда с 5А докато просто не започне да консумира под 5А. Или пък CC=10A Във всеки от тези слуачи акумулаторът ще се зареди, но за различно време. 3. с това съм съгласен но като реализация е трудно изпълнимо. Трябва зареждачката да измери този ток и после да пресметне стойността при която да изключи. А и не е съвсем изчистено като критерий при зареждане на големи акумулатори с нисък заряден ток. Тогава това съотношение може и да не достигне 10. Затова на практика зареждачката следи за конкретна стойност в зависимост от включения акумулатор. Например в коментираната зареждачка има две положения - мотор и кола. Това сетва две стойности за ток при който се приема че зарядът е завършил. Както виждаш когато пишеш нещо което е вярно не мога да не се съглася - просто ти беше написал 200мА и аз ти отговорих че не може да се посочи така стойност. Апропо ако сметнем 200мА Х 10 ще получим 2А ток СС - нали уж не можеше да е толква ниско Не мисля че цапаме темата - ако някой иска да разбере как се зарежда оловен акумулатор вече би трябвало да е разбрал ---------------------Първоначално като прочетох какво си написал бях решил да не го коментирам защото ми стана ясно че работата ще стане дебела - имаше прекалено много неверни неща.Пак ти казвам аз ти говоря от гледната точка на човек който е разработвал не едно и две такива устройства, докато ти ми говориш като потребител.Все едно да се качиш 5 пъти на самолет и да даваш съвети на пилота как да лети Най малкото моето мнение е много лесно доказуемо - просто потърси и прочети дейташит на контролер за управление на зареждачка. Аз съм ползвал няколко готови в проектирани от мен устройства, но имаме случай да правим целия алгоритъм защото имахме специфично приложение - там дори за да изцедим максимална ефективност балансирахме заряда (cell balancing)

          Коментар


            #50
            Аз ти говоря като конструктор на соларни изделия, продаващи се в цял свят. Не си прав че float режима е на 14.4V. The recommended float voltage of most low-pressure lead acid batteries is 2.25 to 2.27V/cell.Вие зареждайте както си искате. Ако искате акумулатора да живее дълго трябва мсичко да е съобразено с конкретните акумулатори. Ето Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer’s recommendation. От твоят цитат.14.2-14.4 е напрежението при което трябва да спре заряда по ток и да се премине на заряд по напрежение. Съгласно температурите, както каза тези граници се менят - температурна компенсация. Вероятно просто не се разбираме и сме на едно мнение
            Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

            Коментар


              #51
              Danchojn, не сте на едно мнение, ама карай.Ти може да проектираш соларни изделия, но този човек, не знам дали го познаваш, проектира разни неща и едно от тях е такова нещо, за което влизаш в спор. Повярвай има какво да научиш от него.Както и да е.Аз си купих въпросното зарядно, за което повдигнах темата и стана чудо Уж има и 3 години гаранция.Аз не мога да ви разбера. Защо, ами просто:Почнахте някакъв спор за зареждане на един прост акумулатор. Чак не знам си какво ще стане ако тока му е еди колко си, ако не мине в еди каква си фаза на точно определена наносекунда. Само се замислете докато палите зимата на -20 градуса какво става, минавате 5 км, спирате да си купите кафе палите един път още. Само за този пример знаете ли колко имате да се постараете да навредите на акумулатора с някакво си кирливо зарядно.Все едно караме електрокари и всеки ден имаме заряд на акумулатор от външен източник, че чак да се съобразяваме.Я го заредиш 2-3 пъти в живота му, я не. Осъзнайте се, няма как толкова да му навредите.Хайде със здраве.
              A20DTH ЖТД ама не баш
              1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
              Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

              Коментар


                #52
                Мда, точно поради тази причина и аз си взех.И да се прецака, няма сервизи, глупости, направо ти го сменят.А и то е ясно, че щом си го купуваш от супера е за любителски цели. Няма да го ползваш всеки ден...

                Коментар


                  #53
                  Определено не говорим за едно и също нещо.Добре е че се държиш за нещо, ама ако не си забелязал още на предната страница ти обясних че float режима не зарежда акумулатора, а само го поддържа зареден и единственото нещо което прави е да компенсира неговия саморазряд. Ако не го възприемаш от мен виж си линка който си публикувал.Този режим най-често не се реализира в зареждачките за автомобилни акумулатори понеже те нямат за цел да стоят включени към него постоянно - като заредят акумулатора той се носи в колата. Повтарям се мисля ... a и никога не съм оспорвал че именно при floating charging напрежението е по ниско.Освен това всичките неща които съм цитирал са неверни - коментирай тях, а не нещо което аз не съм.И пак ти копирам това:Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer’s recommendation!) Ако нещо ще оборваш обори това! Ако трябва да го преведа? ... щото аз не виждам никъде думата float. Това е напрежението CV - не знам за кой път го пиша. Именно до него се зарежда акумулатора.Не те знам какво конструираш, но е добре да не се запъваш тъй и то за загубени каузи. Като някой по разбираш ти обясни нещо - прихвани нещо - по полезно е. Аз обикновено така правя Между другото като спомена соларни системи вече имам идея защо се бъркаш, ама това е друга тема ...Сори че така задълбах ... но не мога да се съглася с тези твърдения.Пак качвам твоята картинка - дори не се налага да търся друга
                  Прикачени файлове

                  Коментар


                    #54
                    Да Float е за поддръжка. Объркал съм се горе. Извинявам се.За мен справилната схема е следната.1. Заряд по ток - до 14.2-14.4V2. Заряд по напрежение на 13.5-13.8V(absorption още се нарича)3. Поддръжка на 12.8V(float)Числата са температурно компенсирани.Камара чипове за реализиране на MPPT има, точно в този ред работят. Както вече споменах, ценя мненията на всеки в този форум и се стремя да не засегна никого. И в други теми ме пращаха хора да се науча но в крайна сметка се оказа обратното. ilkor не съм казал че всичко написано от теб е невярно. Спорим за режима на заряд по напрежение и по-точно за това на какво напрежение се стабилизира. Надявам се в рамките на добрия тон. По схемата която цитирам горе живота на акумулаторите в соларните ни изделия се удължи средно с 1 година. Говоря за работа на акумулатора в реални условия и всеки божи ден се зареждат по тази схема. Но оловните са си дръвце. Вече не работим с тях, защото колкото и да искаме не можем да им угодим като стане температурата над 50гр. А тя си става в пустинята. Ти си един от хората в този форум, от който може да се учи и с който може да се обсъжда без да се стига до крайности. Не съм написал всичко напълно разбираемо тези дни, но съм страшно преуморен. За да е всичко ясно, драсни как трябва да са според теб трите стъпки на заряд и да се разберем накрая.
                    Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

                    Коментар


                      #55
                      Сори но успях да прочета първия ред само и пак не съм съгласен."Заряд по ток - до 14.2-14.4V""Заряд по напрежение на 13.5-13.8V"Грешно е това! Заряд по ток пък после някакво напрежение пише ... А и как ще го заредиш първо до 14,4 а после до 13,8 - не знам ?Пак ще го напиша - зарадът става на два етапа (или три)1. Първо се зарежда с СС. Напрежението изобщо не се следи тъй като то е ниско щом имаме токово ограничение. Този CC дали ще е 1А, 10А няма никакво значение колкото по голям е тока по бъзрзо ще го заредим но все пак не е добре да се минава 1/10 от капацитета в ампери. Този режим осигурява основното зареждане на акумулатора!!!В зависимост от съотношението капацитет заряден ток през този цикъл се достига 70-90% от заряд2. След като акумулаторът се позареди, неговото напрежение се вдига и консумирания от него ток става по малък от СС и токоограничението престава да действа.Тогава токът престава да ни вълнува (докато не падне много ниско) тъй като той вече е нисък и започваме да се интересуваме от напрежението. И да го поддържаме постоянно - CV на ниво 14,4В. Този режим дозарежда останалите 10-30% от капацитета и когато акумулаторът се зареди протичащият ток пада под определена граница която се разпознава и зареждачката се изключва. С това акумулаторът е зареден и може да се носи в колата 3. Това е опция. Обикновено липсва в зареждащите устройства за битово използване. Ако трябва акумулаторът да седи постоянно включен на заряд то това не е добре да става при напрежение 14,4В След като е зареден към него се подава по-ниско напрежение около 12-13В което има за цел да компенсира загубите в него от саморазряд. Но с това напрежение и през този етап не се извършва заряд на акумулатора а само поддръжка.Имам чуството че не четеш какво пиша зашото това го пиша сигурно за трети път. Същото го пише и на линка който си постнал. И това е начинът за зареждане на оловни акумулатори - нарича се CC/CVАз много добре разбирам защо се бъркаш - най вероятно изобщо не зареждате акумулаторите по описания по горе сценарий. Често за икономия цялото зареждане се свежда до подаване на някакво напрежение - 13,8В примерно ... Това няма нищо общо с препоръчваната схема CC-CV, нито гарантира зареждане до 100%. Просто е някакво зареждане. Затова и няколко пъти намекнах че за да се зареди на 100% акумулатор той трябва да се зареди до 14,4В измерено когато към него е включена зареждачката.А за 50-те и повече градуса ако беше така те и в автомобилите нямаше да се ползват. Нали си представяш акумулатор лятото под капака на двигателя и до него огромно желязо нагрято до 90градуса. И при това със зверско използване...В литий-йон химията съм още по добър понеже съм правил повече неща с такива акумулатори и честно казано са много по капризни. Да не говорим че над 30 градуса изобщо не трябва да се зареждат ...

                      Коментар


                        #56
                        Така, чак сега разбирам защо не се разбираме Говориш за съвсем разричен принцип. Ние зареждаме така.1. На акумулатора се подава ток и се следи напрежението му през цялото време. Всичко е изпълнено с процесорно управление и някои специализирани чипове. Тока остава константа от 10 - 14.2V. Само не ми казвай че не може Ако със зареждането на акумулатора ти се мени тока, то не си в режим на ограничение по ток. 2. След достигане на 14.2V се смята за около 70% зареден и се минава в absorption mode. Там с коефициента на запълване напрежението на акумулатора се връща на 13.5V-13.8V. Не ми казвай и това че не може Мери се тока на влизане за да се определи критерият за следващия режим Float, който стабилизира напрежението на 12.8-12.9V. Само за поддръжка. При нас този режим има за цел да преодолява основно вътрешния саморазряд. Ти говориш за друг начин на зареждане. Проблема с температурата на оловните акумулатори е по цял свят във фирмите занимаващи се със соларни захранвания. Работим с френски фирми, английски и т.н. В момента сме на база други акумулатори, които по други съображения не мога да спомена. Но литиевите, които ползваме при 70гр се чувстват най-добре. Оловните при 50гр не им ли спреш заряда се прецакват. В много автомобили акумулаторите са отделени с преграда - за това е. Освен това в автомобила малко трудно акумулатора стига 50гр. Изследвал съм го и не искам да споря. Дори при пандата има преграда за преките инфрачервени от двг-то към акумулатора. ПРОБЛЕМА С ТЕМПЕРАТУРАТА Е МНОГО МНОГО СЕРИОЗЕН И НЕ СЪМ СИ ГО ИЗМИСЛИЛ АЗ. Да литиевите са капризни от към управление, знаеш ли как се управляват и от какво да ги пазиш са с 20г живот.Това в което аз не съм може би коректен: Въпросните режими CC-CV не са тези за които ги смятам, а тези които описваш ти. И не казвам че няма да стане или ще се прецака нещо. Сега прерових документите и наистина пише, че Constant Voltage Charging може да бъде макс 13.8 - 15V. Това варира за различните. Ние сме приели долната граница. Нагоре крие рискове. Реално в зареждачките обединяват absorption and Float режима в един - float. И не са далеч от истината. Ние не можем да си го позволим.
                        Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

                        Коментар


                          #57
                          Ето още една диаграма.
                          Прикачени файлове
                          Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

                          Коментар


                            #58
                            Илко, като приключите, премести темата в Автоелектроника, моля, че аз вече не я следя, а май е станала доста интересна и отдавна не е за общите.

                            Коментар


                              #59
                              ХА изведнъж това което си написал е все едно копирано то мен Оловен акумулатор се зарежда само и единствено по CC/CV начин (правилно както препоръчват производителите). В този пост ти си описал точно това. Аз това го пиша от първия си пост в темата!Съгласи се че от това:
                              Danchojn написа:
                              ...А ако ще се стремиш да постигнеш примерно 90% на заряд при режим по ток, ..... то това е почти безмислено, защото трябва някой да се съобразява с нивата по напрежение на клетките. Затова е измислен и зарадя по напрежение. Оставяш го на 13.5V и той си се дозарежда. Като падне тока под 200мА, може да се счита за напълно зареден. Същото ще постигнеш ако си играеш да го зареждаш с ток, но непрекъснато трябва ти да го намаляваш...
                              до последният ти пост има разлика от земята до небето.Ами това недоразумение:
                              Danchojn написа:
                              За мен справилната схема е следната. 1. Заряд по ток - до 14.2-14.4V 2. Заряд по напрежение на 13.5-13.8V(absorption още се нарича) 3. Поддръжка на 12.8V(float)
                              Нищо де виждам че поне си разбрал - не са били напразни писанията ми Алгоритъмът CC/CV може да се направи съвсем елементарно без никаква логика и микроконтролери - даже съм дал блокова схема на такова зарядно което абсолютно точно изпълнява CC-CV режимите на заряд. Никакви микроконтролери и специализирани чипове няма Много се смях и на коментара да не казвам че не може - че нали аз от преди 2 страници това повтарям - че токът не се изменя - ти ми говореше че трябвало да съм го намалявал постопенно А токът не се изменя защото е ограничен ... как да се измени акумулатора без него ще дръпне не 5А а сигурно 50А Този ограничител го ограничав ана 5А ... уффффффффффф "Ако със зареждането на акумулатора ти се мени тока, то не си в режим на ограничение по ток" - а добро утро Нека приключим с тези акумулатори понеже и по отношение на температурата си написал големи чудесии...За да те оборя е достатъчно да копирам 3 реда от дейташит на какъв да е акумулатор ...Явно си специалист в друга област ... но просто тази тема ти е леко в мистерия Аз последно правих зарядно устройство за зареждане на батерии на електрически модели на хеликоптери... с размах на крилата 1 метър и двигател с мощност 2 конски сили. Та въпросните батерии бяха на http://www.a123systems.com/ - разгледай им сайта Аз съм разработил зареждачка която те продаваха в един момент Просто тогава бяха по малки ... и по малко надути Та въпросните батерии се зареждаха не с 1/10 от капацитета, а с 4 пъти капацитета си в ампери. Една единствена клетка 2,5А/ч се зарежда с 10А като целият процес трае под 15 минути. 100% заряд под 15 минути !!! Говорим за литий-йон химия но изпълнени по специална технология - може би единствените елементи с такава химия специфицирани да се зареждат до 75 градуса.Когато хеликоптера лети той харчи към 50А с пикове до 150АТъй че на тема акумулатори едва ли можеш да ме изненадаш с нещо А да ме изкараш че бъркам - хептен

                              Коментар


                                #60
                                Както вече казах по-горе, не се разбираме но горе долу се изяснихме. Темата не ми е мистерия, просто за нас са важни доста детайли и може да изглежда така. Отказвам се да споря. Заставам зад всяка моя дума. Просто ти го казах по различен начин. Блоковата ти схема е вярна но за нашите нужди твърде елементарна - не се прави така от нас, както и от доста сериозни компании по света. Вообще не си прав за температурата. Моля те копирай ми от някой дейташит на оловен акумулатор, че му е позволено да работи над 55гр.Не се опитвам да те обучавам. Но товаЗа мен справилната схема е следната.1. Заряд по ток - до 14.2-14.4V2. Заряд по напрежение на 13.5-13.8V(absorption още се нарича)3. Поддръжка на 12.8V(float) далеч не е недоразумение. Последната графика го показва. Просто се преминава директно в low absorption mode защото вече температурата на акумулатора е доста висока и се случват някои неща. Казах и по-горе. Този режим удължи живота на акумулаторите с почти година. Така, че недоразумение е доста несериозно от твоя страна. Мога да те поканя да го обясниш на екипа от инжинери на Texas Instruments, с които ще имаме скоро отново среща. Разбери, в соларните изделия е най-важна дълговечността, а тя се постига когато с акумулатора и режимите му няма компромис. Виждал ли си как изглежда от вътре акумулатор стоял 3 дни на 60гр. със и без заряден ток? Жалък е просто от вътре. Дори има екземпляри които губят на 50% капацитета си!Съгласен съм. Знаеш много. Трудил си се. Трудиш се. Можеш да служиш за пример със знанията си в този форум. Но не подценявай останалите. Човек се учи докато е жив. Прекратявам с темата, вече се обезмисля. Нямам лоши чувства към никой. Ако някой съм обидил, моля да приеме извиненията ми.
                                Panda Climbing 4x4 1,2 FIRE

                                Коментар

                                Working...
                                X