Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Полезно е да знаем или още нещо за ел.инсталацията

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Полезно е да знаем или още нещо за ел.инсталацията

    Електронните вени на автомобилаЗащо неправилното подаване на ток към акумулатора поврежда бордкомпютъра Атанас МарковВ автомобила съществува баланс между акумулатор, генератор и консуматори. Когато се наруши равновесието, възникват проблемите, които често струват доста скъпо. Много шофьори не си дават сметка, че когато автомобилът не може да запали и се налага подаване на ток от стартови колички или друга кола, това може да предизвика фатален дефект за цялата ел. система Електрониката е твърде прецизна част, която не търпи такива елементарни грешки като например откачане на куплунги или пък клема на акумулатора при работещ двигател. Въпреки че не е толкова сложно да се спазват няколко азбучни предписания. Все по-често нашенецът предизвиква многобройни (понякога по доста наивен начин) дефекти. А неизправностите, които могат да се причинят, са много - от най-дребните като блокиране на централното заключване, до доста солени повреди на генератора, управлението на горивната система, системите срещу блокиране на колелата ABS, ASR или пък въздушната възглавница. Някои от автомобилите имат вградени защити, които предпазват от тези дефекти. Не е рядкост обаче именно тези системи да са повредени поради невнимание и дори нарочно при своеволен и неквалифициран ремонт. Експериментите за проверка на захранването с обикновен веригопроверител, само за да се види изправността на някой детайл, или допълнителното монтиране на светлини и аудиосистеми също много често са причина за претоварване и дефекти в системата. Специалистите препоръчват акумулаторната батерия да се проверява и почиства редовно. Голям брой от повредите са предизвикани именно от разхлабена клема, защото при вибрации тя прекъсва и се получава същият ефект като при откачането й при работещ двигател. Най-голямата повреда - запалване на ел. инсталацията, може да се предизвика при задействане на някоя от защитите и предизвикване на късо съединение. Експерт в бранша обаче споделя, че ако всички части са оригинални и не са правени допълнителни приспособления от мними майстори, до такава беля не може да се стигне. Изключение прави само случаят, когато диодите на алтернатора пробият. Разбира се, това се получава, ако няма допълнително поставен предпазител от порядъка на 80 А и единствено в случаите на неправилно свързан акумулатор. Или друга грешка на неопитния шофьор - размяна на местата на клемите + и -. При тази ситуация се получава обратно захранване на всички устройства, което обърква цялата електроника. Тогава последиците са правопропорционални на стойността на автомобила. Най-леките ремонти излизат около 100 лв., докато при луксозните марки може да струва и хиляди (цената на един компютър е около 3000 лв., а при запалване изгарят няколко). Бордовият компютър, както и всички електронни блокове, свързани с работата, движението и сигурността на автомобила, не подлежат на ремонт, а единствено на подмяна. Елементите са произведени така, че да са работоспособни в температури в интервала между -40 и +120 гр. Целзий. Резервните части на пазара са пригодени за битови нужди и при опит за замяна няма да понесат големите натоварвания. Автомобилът може да е изправен през лятото, но през зимата неминуемо ще се появят проблеми. Освен с нов повреденият детайл може да бъде заменен и с изряден, дори втора употреба. Но информационните блокове не са толкова проблемни, защото при получена неизправност автомобилът може да се движи и без тях. За сметка на това контролерите на горивната система, впръскването във всмукателният колектор или на антиблокировката на спирачките ABS са много по-скъпи, а при повреда задължително се посещава сервиз. В специализираните помещения се прави диагностичен преглед на цялата електронна система. Откриват се повредите, както и причината за тях, защото новите детайли също ще дефектират, ако всичко не е изрядно. Проверката задължително се извършва в специализиран център, който притежава необходимите тестери и техника за цялостна диагностика на системата. Антиблокиращата система на спирачките ABS осигурява контрола върху автомобила при рязко натискане на педала на спирачките. Преминаването в авариен режим по време на движение означава, че е настъпил дефект. Най-често това са датчиците, но могат да се повредят и някои от модулите. Скъпите автомобили разполагат със защити от пренапрежение, които изключват всички дефектирали блокове от захранването, за да не прегорят. За съжаление по-евтините коли нямат такива сензори. За да се избегнат нежелани инциденти, до отстраняването на повредата може да се наложи и използването на конвенционалната спирачна уредба. Управлението на въздушната възглавница е много прецизно и обикновено е отделно от другите електронни системи. За да се различават и така да се предотврати евентуална грешка, куплунзите са само в жълт цвят. Тези детайли не трябва да се откачат особено при включен контактен ключ. Това може да доведе до спонтанно отваряне на възглавницата. В зависимост от степента на интеграцията и конкретния модел някои блокове от допълнителното ел. оборудване като централно заключване, алармена система, радиокасетофони и компактдискове с усилватели могат да бъдат ремонтирани. Натоварване на системата предизвиква и подмяна на крушките в светлините с несъвместима мощност. Препоръчително е да се използват лампи с по-голяма светлосила, но с идентична мощност. Автомивките могат да се окажат също голям враг на електрониката. Често вътрешното почистване се извършва със силни препарати на киселинна основа, които повреждат кабелите на инсталацията. Много от неизправностите по електрониката на автомобила са предизвикани от два фактора: аларма и газова уредба При вграждането на охранителните системи се правят блокировки на места, които естествено не са посочени от завода производител. Използват се проводници с по-малко сечение или пък обикновени, които не са бензино- и масленоустойчиви. Управителят на специализирания сервиз на Bosch в кв. "Обеля" Васил Митков споделя, че 70-80% от автомобилите за ремонт са с повреда, причинена от неправилно монтирана газова уредба. Масово се пригаждат системи, които са несъвместими с даден автомобил. Дори има случай, в който за дозатор на сместа гориво-въздух служи надупчена с цигара пластмасова кофичка. Електрониката на автомобила е прецизна част, която изисква да се внимава и да се спазват посочените съвети. Самоволните и неквалифицирани ремонти, както и неправилната експлоатация на акумулатора могат да се окажат фатални. Глупост на цена 3000 лв. и дори повече. Колко струва една малка грешка Сумите за ремонта по електрониката зависят от степента на дефекта, и разбира се, оборудването. Диагностика на автомобил от средния клас със стойност 10 - 20 хил. лв. струва между 20 и 30 лв. При по-скъпите коли цената се покачва двойно и дори тройно. При проверката трябва да се преценят частите, които ще се използват, и продължителността на поправката. Отстраняването на неизправностите се заплаща по тарифа труд/час между 15 и 30 лв., като резервните части разбираемо се таксуват допълнително. Малките дефекти като изгорели предпазители могат да се вместят в сумата за диагностиката, докато повредените компютри излизат доста солено - 2000 лв. Нов електронен блок на горивната система или централата на ABS също са много скъпи - от 900 до 3000 лв., докато употребявани части могат да се намерят между 200 и 500 лв. Електронните запалвания струват от 40 до 100 лв., ако не са на реномирана марка, и 200 до 500 лв. за оригинални детайли. Цените на релетата в зависимост от това дали са обикновени, или с вградена електроника са от 10 до 200 лв. Източник http://www.automarket.bg/articles/31072001.htm
    FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
    Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.
Working...
X