Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

ПРОЕКТ: Ел.огледала - самонастройване при задна скорост

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    ПРОЕКТ: Ел.огледала - самонастройване при задна скорост

    Здравейте, колеги.Замислих се за нещо, което отдавна е реализирано при по-скъпите модели коли - запаметяване позициите на огледалата (при тях има запаметяване на позицията и на седалката, и на кормилото). Бях чел, че още преди 1990 г. седма серия на БМВ при включване на задна скорост нагласяли огледалата да гледат надолу, за да вижда шофьора къде се движат задните гуми, както и сваля подглавниците на задната седалка.Вариантът, който аз съм измислил, е следният:Снабдяваме се с реле за време, което да може да се настройва да работи да кажем 3 или 4 секунди. Връзваме към това реле моторчетата на огледалата, които ги свалят надолу. При включване на задна скорост релето ще подава за тези няколко секунди ток към свалящите моторчета и на двете странични огледала.Като свършим маневрата и изключим задната скорост, може да се включи друго реле със същото зададено времетраене, което да вдига огледалата нагоре. Това реле обаче трябва да се задейства само при изключване на задната скорост (а не и при даване на контакт на колата) - предполагам трябва да се намери реле, което при спиране на напрежението затваря верига, на която верига ще вържем релето за време.Тук досега съм се сетил за следните възможни проблеми:1. Ако човек включи задна скорост за много малко време и после отново я изключи, огледалата няма да имат време да се позиционират надолу до желаната точка, а нагоре ще се върнат в повече и ще се наложи последващо ръчно сваляне.2. Ако скоростта на моторчето за качване е различно от скоростта на моторчето за сваляне (а то може и да е едно и също моторче, което само да променя посоката си), може да не се позиционират правилно.Ако имате по-добри идеи, с удоволствие ще ги дискутираме. Ако пък знаете за някакъв друг начин за позициониране на огледалата, прилаган на практика, ще е още по-полезно.p.s. И още нещо - заговорили сме за огледалата - какъв е принципът на електрически-прибираните огледала (някакви електромагнити или...) ?
    Fiat Marea 1.8 HLX, 113 к.с., 1996 г.

    #2
    Има го при много модели и на Ситроен Ксантия (старата) съм го виждал. Много сложна задача, тъй като трябва да има електроника която да запаметява двете позиции на огледалото което е свързано с програмиране на микроконтролери и т.н.Ако това е отделен блок при колите които го имат може да се търси по морги и да се приспособи.
    Fiat Brava SX 1.2 16V 82 h.p.


    Когато целта е всичко и пътят е без значение!

    Коментар


      #3
      Може би при Ситроен е някакво стъпково моторче, което си има и позиции и има начин да ги запамети. Иначе при нашите коли предполагам е някакво обикновено моторче (подобно на това на ел.стъклата), на което няма как да му кажем къде точно да спре, затова реших, че най-удачен е варианта с работа еднакви секунди надолу и нагоре после.
      Fiat Marea 1.8 HLX, 113 к.с., 1996 г.

      Коментар


        #4
        Единственото предимство на ел. огледалата е че нямат отвътре ръчки да дразнят шофьора, каквито има на механичните- затова са и измислени, иначе едва ли някой ги бута и по веднъж на 2 години. :D
        Brava 1.2 16V 82 к.с. 2000г.

        Коментар


          #5
          Подобно нещо отдавна ми се върти в главата и на мен. Това, което ме спира са точно изброените от теб проблеми с времената. Още нещо, с течение на времето ще се натрупа грешка и в един момент ще се налага винаги ръчно донастройване, което обезмисля идеята. Аз мисля, че за точно позициониране е необходимо монтирането на по два микро ключа под корпуса на огледалата. Един за изключване в долно и един за горно положение. Самите ключета трябва да са достатъчно надеждни, за да издържат на климатичните влияния, както и да се намери начин за здравото им закрепване. Разбира се, огледалата ще трябва да се разглобят, после и калибрират, но за някой ентусиаст със свободно време и гараж няма да е проблем. Ще следя темата с интерес. Успех.
          Fiat Marea 1.8i 16V
          Fiat Tipo 1.4i 8V
          Fiat Punto 1.6i 8V
          www.italauto-bg.net/forum/

          Коментар


            #6
            аз мисля, че това може да се окаже неудобно. в крайна сметка не всеки път като даваш назад я лепиш на бордюр, а тогава огледалата ти трябват нагоре. особенно на браво/а/мареа са малки и ще си докараш неудобства..според мен
            Lancia Lybra'99 2.4 JTD - 135hp
            Fiat Bravo'97 1,6 16v
            Fiat Tempra'91 1,6 mono

            Коментар


              #7
              pakumba написа:
              аз мисля, че това може да се окаже неудобно. в крайна сметка не всеки път като даваш назад я лепиш на бордюр, а тогава огледалата ти трябват нагоре. особенно на браво/а/мареа са малки и ще си докараш неудобства..според мен
              Помислил съм и за това и решението наистина е много просто - ще има прекъсвач и когато човек знае, че ще паркира до бордюр, още докатоо се движи по улицата за паркиране, ще цъква копчето и огледалата ще са в stand-by режим и ще очакват задната скорост Ще кажете - ами защо тогава не нагласяме огледалата с фабричното си копче?Отговарям: защото това е свързано с няколко действия:1. Избиране на ляво или дясно огледало от селектора2. Натискане и задържане на копчето за известно време за сваляне на само едното огледало, което ни прави едната ръка заета, а точно в това време ни е нужно да се концентрираме и да въртим волана, като дори често ни се налага да натискаме и копчето за аварийни светлини точно в този момент)3. Ако ни е нужно да свалим и другото огледало, процедурата от точки 1 и 2 се повтаря.
              Fiat Marea 1.8 HLX, 113 к.с., 1996 г.

              Коментар


                #8
                Защо не си сложиш парктроник като имаш проблеми с паркирането хем е по тарикатско. Има ги и по 150 лв. по-елементарните.
                bravа jtd 105

                Коментар


                  #9
                  Interceptor написа:
                  Има го при много модели и на Ситроен Ксантия (старата) съм го виждал. Много сложна задача, тъй като трябва да има електроника която да запаметява двете позиции на огледалото което е свързано с програмиране на микроконтролери и т.н.Ако това е отделен блок при колите които го имат може да се търси по морги и да се приспособи.
                  с микроконтролер изобщо не е сложно, с 1 ред ще стане запаметяването и с 1 ред изваждането на данни, както си го представям, но не това е най-сложното, според мен по-сложното е да сложиш микроконтролера между огледалото и блока за управление, за да може хем той да работи, хем MCU да работи... без смущения ... бе доста трябва да се изпипа, преди да го правиш, но самото изпълнение не е чак толкова сложно, според мен по-скоро планирането му е сложната част

                  Коментар


                    #10
                    А неможе ли да се вземе от някоя морга от горепосочените возила елетрониката и да се пригоди, не съм много навътре с микрочиповете, но явно вие си разбирате от работата и го давам само като идея.
                    FIAT Brava S 1,4 12 V 97 г. - бивша. Не карай по-бързо отколкото твоя ангел хранител може да лети!
                    Ако нещо стане както трябва, то е станала голяма грешка. Закон на Мърфи.

                    Коментар


                      #11
                      krasisk написа:
                      Защо не си сложиш парктроник като имаш проблеми с паркирането хем е по тарикатско. Има ги и по 150 лв. по-елементарните.
                      Това с парктроника съм го направил преди точно 1 година и мога да те уверя, че съм сложил не от "по-елементарните", а възможно най-добрия, който съм виждал тогава по магазините (отпред и отзад, с 6 сензора и LED дисплей с показване на разстоянието и графично колата). Парктроника няма как да ти помогне колко близо до бордюра е задната ти гума и в кой момент ще започнеш да жулиш джантата. Има и друг вариант - спираш на половин метър от тротоара и си свиркаш - кво ти дреме, че другите коли не могат да минават по улицата, ти имаш Каско!Тук въпроса е не да минем по-лесно или по-тънко, а да се измисли нещо интересно, оригинално и полезно. Хем ще си раздвижваме гънките.
                      Fiat Marea 1.8 HLX, 113 к.с., 1996 г.

                      Коментар


                        #12
                        Колегата IvoMarea спомена за фабричните бутончета за огледалата, което ме подсети за нещо друго :не е ли възможно да се ползват фабричните моторчета, като модификацията да се състои от някаква форма на байпас на бутона за избор на огледалото и някаква форма на таймер с прекъсвач ?Т.е., ти знаеш че огледалата от нормалното си положение до положението да виждаш гумите си се сваля за 4 секунди. Значи се връзва таймера така че да се задействат и двете огледала едновременно за посочения интервал от 4 секунди(т.е. това е байпаса на бутона). Това което си мислех за задействане на схемата е някакъв трипозиционен ключ, но ако някой се сети как да се върже към задната скорост, респективно изключване от нея, мисля че нещата ще станат...
                        Fiat Bravo 1.8 16V
                        Fiat Bravo II 1.9 Multijet

                        Коментар


                          #13
                          И за всички идей до тук трябва да има нещо което да "казва" на огледалото как да се отмести (кое моторче колко ще трябва да работи и накъде) и нещо което да "помни" позициите на огледалото които са удобни за нас.Може да се обмисли идеята на Rokambol за някаква механика, което също няма да е лено защото се излисква прецизност, но като се замисля не е невъзможно
                          Fiat Brava SX 1.2 16V 82 h.p.


                          Когато целта е всичко и пътят е без значение!

                          Коментар


                            #14
                            Всъщност имам една идея. Огледалото трябва да е електрическо. И движението което ще прави е само нагоре-надолу (незнам дали би било достатъчно за целта, но мисля че е идеално). Всъщност ни е необходим импулс с точно определена продължителност за свалене ( и дигане) на огледалото. За целта може да се използва схема на мултивибратор, тъй като той представлява генератор на импулси, а продължителността на импулса може да се зададе лесно със подходящ кондензатор, който се смята по формула. На изхода се поставя подходящо реле свързано със бутона "нагоре-надолу" на огледалото. Проблема е че схемата продължава да генерира импулси и на теория на другото рамо трябва да има кондензатор с безкраен капацитет, за да не позволи на рамото което изпозваме да продължи да генерира импулси. Утре на бистър ум ще дообмисля идеята, колегите да помогнат.
                            Fiat Brava SX 1.2 16V 82 h.p.


                            Когато целта е всичко и пътят е без значение!

                            Коментар


                              #15
                              Re: ПРОЕКТ: Ел.огледала - самонастройване при задна скорост

                              IvoMarea написа:
                              Здравейте, колеги.Замислих се за нещо, което отдавна е реализирано при по-скъпите модели коли - запаметяване позициите на огледалата (при тях има запаметяване на позицията и на седалката, и на кормилото). Бях чел, че още преди 1990 г. седма серия на БМВ при включване на задна скорост нагласяли огледалата да гледат надолу, за да вижда шофьора къде се движат задните гуми, както и сваля подглавниците на задната седалка.Вариантът, който аз съм измислил, е следният:Снабдяваме се с реле за време, което да може да се настройва да работи да кажем 3 или 4 секунди. Връзваме към това реле моторчетата на огледалата, които ги свалят надолу. При включване на задна скорост релето ще подава за тези няколко секунди ток към свалящите моторчета и на двете странични огледала.Като свършим маневрата и изключим задната скорост, може да се включи друго реле със същото зададено времетраене, което да вдига огледалата нагоре. Това реле обаче трябва да се задейства само при изключване на задната скорост (а не и при даване на контакт на колата) - предполагам трябва да се намери реле, което при спиране на напрежението затваря верига, на която верига ще вържем релето за време.Тук досега съм се сетил за следните възможни проблеми:1. Ако човек включи задна скорост за много малко време и после отново я изключи, огледалата няма да имат време да се позиционират надолу до желаната точка, а нагоре ще се върнат в повече и ще се наложи последващо ръчно сваляне.2. Ако скоростта на моторчето за качване е различно от скоростта на моторчето за сваляне (а то може и да е едно и също моторче, което само да променя посоката си), може да не се позиционират правилно.Ако имате по-добри идеи, с удоволствие ще ги дискутираме. Ако пък знаете за някакъв друг начин за позициониране на огледалата, прилаган на практика, ще е още по-полезно.p.s. И още нещо - заговорили сме за огледалата - какъв е принципът на електрически-прибираните огледала (някакви електромагнити или...) ?
                              А някой знае ли от къде мога да намеря такова реле за време за каквото колегата е писал неми трябва за огледала а за друга глезотия .
                              FIAT BRAVA 16.16V.ELX Абе, ако ме блъсне Селянин, важи ли Гражданската отговорност !

                              Коментар

                              Working...
                              X