Още малко за проблемите на електрическото серво на Пунто, или така нареченото сити. Най-често виновниците са релетата на мотора - за тях е изписано достатъчно и няма да се спирам подробно. Само ще напомня, че въпреки външния си вид, релетата НЕ са взимозаменяеми с китайците по 2 лева, които се намират във всеки магазин за електроника. Причината не е в производител - просто в този корпус и с такова разположение на краката, масово са релета с превключващ контакт, докато тези на сити-то са с един нормално отворен... горе-долу В смисъл, че при сработване, трите контактни крачета стават накъсо. Друг проблем, който няма пряка връзка с релетата, но поякога се ’оправя’ временно при смяната им, са датчиците на Холл, намиращи се на платката с релетата. Самите датчици са достатъчно надеждни, проблема е в калпав монтаж още от завода. След време се пука някоя от спойките и, особено на студено време, сити-модула започва да изключва когато му е кеф. Проверката е лесна, дори не се налага сваляне на мотора. Взимате един какъв да е мултицет, единият край на маса, с другият мерите изходите на датчиците на куплунга на компютъра. Естествено, буксата трябва да е включена и колата да е на контакт. Трите крайни пина на куплунга са изходите на самите датчици. При завъртане на волана, всеки от трите изхода трябва да минава от +5 волта на около 0.7 и обратно. Ако някой от датчиците е разпоен, сигнала си стои на 5 волта, без да мърда. Ако случаят е такъв, просто сваляте внимателно платката и с достатъчно фин поялник и качествен тинол презапоявате крачетата на датчиците. Най-често се скапва спойката към масата. Ако не се чувствате достатъчно подготвени за работа с SMD елементи - обърнете се към някой, който се занимава с това и няма опасност да прегрее датчика или да го разпои нацяло. Както споменах и по-горе, понякога при смяна на релетата, а дори и просто при размърдване на платката, скапаната спойка се ’оправя’ временно... до следващия път, когато се изръсите още едни пари за релета и за смяна и пак всичко е от ден до пладне. Та добър съвет, проверете дали датчиците работят правилно, ПРЕДИ да свалите мотора и да започнете да давте пари на вятъра. Ако по някаква причина имате изтрещял датчик - търсите по по-сериозните доставчици на електронни компоненти, цената е около 2-3 лева, като внимавате да е същия тип - с посока. Или си намирате ’повредена’ платка от друга кола и си сваляте датчика от там. Досега съм виждал само един итрещял датчик и то от пишман майстори - няма да споменавам кои са, само ще намекна, че им беше доста трудно да различат транзистор от датчик на хол, те сами ще се сетят
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Още нещо за сервото на Пунто (сити)
Collapse
Реклама
Collapse