Ай прочети ми първия пост в темата, особено онова долу с червеното:http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.p...23Масата наистина се съкращава във формулите, това продлжавам да го твърдя. Тя влияе много малко в коефициента [мю], от който пък зависи закъснението j. То пък участва и в числител, и в знаменател във формулата за спирачния път.Ама предложих да спрем, щото както казах, материята е доволно сложна за една докторска дисертация
Ай прочети ми първия пост в темата, особено онова долу с червеното:http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.p...23Масата наистина се съкращава във формулите, това продлжавам да го твърдя. Тя влияе много малко в коефициента [мю], от който пък зависи закъснението j. То пък участва и в числител, и в знаменател във формулата за спирачния път.Ама предложих да спрем, щото както казах, материята е доволно сложна за една докторска дисертация
Добре,извъртя си го както ти е удобно.Съгласен съм с тебе :D Спирам и аз :D
Колега "Immortal" ,мисля че и ти както и останалите не разбрахте че говорим за реална ситуация при спиране,което ИЗКЛЮЧВА блокиране на гумите,което пък автоматично отхвърля всички формули,защото те са при плъзгане ,т.е. при блокиране на гумите.А колегите които спорят да извадят сега една формула която е за спиране при ТЪРКАЛЯНЕ и отчита всички фактори.Както и да е,теоретиците си защитават това което пише в букварите им,а ние реалистите това което изпитваме всеки ден.Лошото е че теоретиците един опит не направиха за да си докажат формулите.И аз спирам щото таз тема стана като онази за бензина срещу дизела
Колега "Immortal" ,мисля че и ти както и останалите не разбрахте че говорим за реална ситуация при спиране,което ИЗКЛЮЧВА блокиране на гумите,което пък автоматично отхвърля всички формули,защото те са при плъзгане ,т.е. при блокиране на гумите.А колегите които спорят да извадят сега една формула която е за спиране при ТЪРКАЛЯНЕ и отчита всички фактори.Както и да е,теоретиците си защитават това което пише в букварите им,а ние реалистите това което изпитваме всеки ден.Лошото е че теоретиците един опит не направиха за да си докажат формулите.И аз спирам щото таз тема стана като онази за бензина срещу дизела
Май и ти малко пообърка ама наистина е време да спираме
Ето моето мнение по въпроса.В процес на спиране автомобила спира благодарение на спирачната си система!!! Тази система създава спирачен момент в/у колелата. От това следва, че закъснителното ускорение j [m/s^2] * m [kg] = Fсп [N],където m - масата на автомобила, Fсп сумарната спирачна сила, която е равна на сумарния спирачен момент разделен на радиуса на колелата.Това е уравнението, което показва че масата влияе на спирачното закъснение и следователно на спирачния път.Колелата ще блокират ако спирачния момент стане равен или по-голям от произведениетоy.m.g.r,където y е коефициента на сцепление, m - масата на автомобила, g - земното ускорение и r е радиуса на колелата.Така, сега за спорния случай на спиране с блокирали колела, различна маса и равни други условия. Този случай не може да съществува, защото при спиране с по-голяма маса за да се блокират колелата трябва спирачния момент да е по-голям, следователно условията не може да са еднакви, масата им влияе!!!В заключение, приравняването на инерционната сила с произведението на коефициента на сцепление и силата на теглото, и съответното съкращаване на масата от уравнението се прави когато се търси максималното възможно спирачно закъснение, а не да се сравнява спирачния път при различни тегла. Ако се промени масата, трябва да се промени и спирачния момент за да бъде вярно уравнението
като гледам спора продължава и скоро няма да спре ...
ex Fiat Bravo 1.6 16v 103++hp,,Fiat Coupe 1.8 16v 1??+hp 97г ,Alfa Romeo 145 2.0 QV 1!?+ 96г ,Alfa Romeo 146 1.9 JTD +
Frord Focus 1.8TDCI+ chip 03г / BMW E46 320d
Може да си разочарован ако не успееш, но ще си обречен ако не опиташ !!!
Здравей колега,хубаво че си се регнал за да помогнеш в спора, но прочети темата изцяло. Никъде не говорим за усилието прилагано върху педала. Приемаме че е приложено максималното услилие защото именно такава е реакцията на човек при извънредна ситуация, когато иска да спре автомобила екстремно. Виж още първия пост в темата.Хубаво си извел формулата за спирачното усилие прилагано върху колелото. Но това е само половината от условието да спрем. Добави и силата на триене която се получава между гумата и асфалта. И кажи ясно - присъства ли в равенството параметър "маса".Ясно е че колкото е по вискока тази сила тя позволява и по голямо спирачно усилие без гумите да се плъзнат. А спирачно усилие колите имат в запас - доказва го и факта че почти при всяка катастрофа а и често по самото платно има следи от именно такова триене ...Ще си позволя пак да пусна картинката с багера и извода който тя демонстрира - силата на триене е в права пропорционална зависимост от теглото - т.е. 5 пъти по тежък обект създава 5 пъти по голяма сила на триене.
omg... "Каква я мислехме, а тя каква стана"... Много се радвам за този спор, нямам търпение да приключи... нямам достатъчно компетентно мнение, за това не се бъркам в спора вече ...и все пак, компетентно, некомпетентно - ето го ... мисля, че има някои неща, които не са споменавани до сега, а според мен са верни...Все още моето мнение е, че масата ИМА значение за спирането, прочетох цялата тема...Просто ... ако колелата не блокират и има приложено максимално усилие - масата ще подобри сцеплението и това подобрение ще се уравновеси със инерцията, създадена отново от нея...Но... Не пропускаме ли фактът, че дори да приложим по-голямо усилие в/у спирачките гумите нямат достатъчно сцепление или здравина може би (не знам как да го нарека) да издържат и усилието от спирачките и триенето от асфалта ? Самите гуми според мен ще изгубят сцепление по-рано заради по-голямата маса ... Поне опитът ми до сега на това ме е научил ... не вярвам физиката, която важи за мен и пунтото да е различна за останалите ... А ако някой ми каже, че спирачките на пунтото не могат да направят достатъчно усилие, че да блокират колелата когато е с 200-300 кг. по-натоварено - еми да дойде да пробва ... бирата е ясно, че е от мен ако не успеят да блокират (което няма да стане) ...Надявам се по-бързо да приключваме спора...
Както казах по горе а и ти го твърдиш на каса проблемът при рязкото спиране на автомобил не е толкова спирачното усилие, а силата на триене. Доказва го наличието на следа - това означава че гумата е блокирала - т.е. спирачното усилие върху нея е предостатъчно тя да спре да се върти. И тогава от значение е само силата на триене.А тя расте с нарастване на теглото. Както и инерционната сила Ей въртим сучим се до тук стигаме Физиката не прави разлика гума ли се плъзга или друго тяло, откъсват ли се от него частици или не. Всички тези свойствата които има този обект и касаещи силата на триене се задават с параметър наречен "сцепление". Той е константа за вида на тялото (гума и настилка) и никъде не се описва зависимост от тегло примерно. Когато производителят на гумата каже че тя има коефициент на сцепление еди колко си значи че тя е отчела всички фактори които съпровождат триенето и този параметър ползваме във формулата.Айде ще чакаме коментара на новия колега ...
Факт е, че 15 страници се поставят и се премахват условия за да може задачата да пасне на нечие твърдение. С горния си пост се опитах в кратка форма да коментирам общо. За частния случай, който описваш ти съм писал в последния абзац на горния си пост. Ще повторя - ако се промени масата, трябва да се промени и спирачния момент за да бъде вярно уравнението, в което масата се съкращава - ФАКТ (т.е тук сме на едно мнение)jmax [m/s^2] = g [m/s^2] . y, къдетоjmax [m/s^2] - максималното възможно спирачно закъснение.g [m/s^2] - земното ускорение.y - коеф. на сцепление.Това уравнение е чстен случй (блокирали гуми) на уравнението от първия ми пост.Проблема е, че твърдението
Завиждам на нервната система на колегите които продължиха спора.Аз не издържах и спрях,но починах си и сега се включвам отново.Има и нещо забавно в цялата тази история.Прочетох продължениятя на спора и какво се забелязва;Опити за извъртане за изпращане на темата в задънена улица.1.Казва се има фактори които не се взимат под влияние във формулите.Ами колеги,кажете гу кои са тези фактор за да ги включиме във формулите.Моля Ви дайте ги,кажете ги.Вода,роса,лед ,.сняг,температура и др. аз ги наречех измишльотини защото те всичките са включени в коеф. на триене на гумите с пътя и не би трябвало да се говори за тях.При различни тези условия те са включени в коеф.на триене.От ясно- по ясно.2.А един колега такъв пироет направи на извъртане за да излезе от положението,в което разбра че сам се е набутал,че изрече фразата:да ама максималния спирачен път не е със блокирани колела а с въртящи.Колега,колега спирането с въртящи колела има безброй много спирачни дължини и никога не най малка.Защо когато отидеш на годишен тех.преглед те карат да си блокираш колелата.Задавал ли си си този въпрос.И може да туриш и 10 човека в колата и пак ще ги блокираш но с по голямо спир.усилие на педала.Но нас това не ни интерисува в случая.3.Дайте да направиме тест,защото законите и формулите не отговарят на практиката.Нов опит за извъртане и излизане от положението което не им харесва.Ще вярваме на клипчета.Няма нужда да правите клипчета.Отидете на един стенд за тестване на спир система в някой сервиз и започнете леко да натискате спирачката и гледаЙТЕ СТРЕЛКИТЕ КАКВО ОТЧИТАТ.Почва да нарастват и достигат своя максимум когато блокират колелата.Ако не блокират-ЧАО!Оправи си спир.система.Там не искат да ти измерват как спира колата с неблокирани колела.А забелязали ли сте какво представляват валците на тези стендове.Те са като зъбни колела накатени за да реализират по-голямо сцепление отколото по реалните пътища.Така че какви са изводите:При колите с конвенционални спир. системи/без АБС,без спирачни асистенти,без какъвто и да е електронен контрол на спирачната сила/каквито за момента караме почти всички ние максимал.спир. път се реализира с блокирани колела.А при този случай дали и как действа масата на колата смятам,че вече се изясни.
Клипа показва спиране с АБС ... дори коментарите под него са че колата е булшит. Ако с един човек повече вътре спирачният път се увеличава двойно то какво ще правим ако напълним колата с хора?Колеги, до сега вадите вода от 100 кладенеца само и само да оборите нещо което физиката отдавна е определила.Искахте формули - е имате ги. Сега формулите не отчитали всичко. Ако кое е това всичко ? Кажете го... през 2-3 поста го чета това и все не мога да прочета какво изпускат формулите.И най накрая няма ли някой който да докаже тезата си с теория. Движението на автомобила се основава на физични закони които вие искате да обявите за невалидни. Айде за втори път ще помоля - сметнете каква разлика в спирачният път има моята кола с това и без товар при спиране с плъзгане на гумите. Дайте да ги видим тези факти ...
Илко, клипа показва реална ситуация в която теглото влияе. Това че колата е булшит е друга тема.Не сме вадили от 100 кладенеца вода.НИКОЙ от нас никога не е искал формули. Виж в началото на темата и ще видиш че човека с формулите е друг. Още от началто твърдим че нещата са прекалено сложни за да се сметнат с формула. (За това и няма да смятаме за колко метра ще спреш. Защо между другото като твърдите че всичко е по формула вие не сметнете по вашия начин. Лично аз помолих няколко пъти.)Кое е това всичко ли? Ами примерно - дали вятъра духа срещу теб, зад теб, до теб и т.н. дали си натиснал наистина спирачката до край, дали не са ти спекли накладките и не могат да ти спрат диска, дали са перфектни и го спират добре, дали този диск се охлажда, дали гумите са еднакво износени, дали са еднакво напомпани, дали са еднакво остарели, дали има наклон или няма, какъв точно е асфалта, мокро ли е, сухо ли е, има ли мъгла, има ли разляно масло по афсалта, червена ли ти е колата или ти е сния и т.нМоже да се изрежда безкрайно сигурно. Както още в НАЧАЛОТО казахме, всички тези неща не могат да се вземат предвид. Именно затова ние говорим от гледна точка на ПРАКТИКАТА. Мисля че го казахме много пъти. Забихме го на формули, защото Хаджов друго не признава.Сигурен съм че точно ти в този форум идеално знаеш, че на теория е едно, а на практика може да е съвсем друго и причината не е че теорията не важи на практика, а че не взима всички неща предвид. Като искате да гледаме теоретично на нещата, трябва да разгледаме различните случи на спиране с АБС и без, с положителен и отрицателен наклон и на равна повърхност.Освен това вие приемате, някакви идеални условия на идеално здрава гума.Хубаво гледаме случая с блокирали гуми. Тук предполагам че по-голямото тегло ще промени налягането в гумите и от там и коефициента на триене. Това както и да е, не знам в каква степен е и няма да го гледаме. Но тъй като колелата не се въртят енергията вече не отива за да се загрява диска, а контактната повърхност между пътя и гумата. Въпроса е какво става тогава. Дали при по-голямата температура, коефициента ще остане същия. Ако отидем още по надалече, ще дойде един момент при който силата ще разкъса гумата, какво ще стане с коефициента тогава. Колкото по-тежка е колата, толкова повече енергия ще има запасена в нея и температурата ще се покачва повече и повече.Въпреки това, всички тези неща са предположения и теории.Мен ме интересува какво става на ПРАКТИКА.Между другото 90% от по-новите коли имат АБС. Много ми е чудно за какво се хванахте за блокиралите колела, като на много голяма част от колите не им блокират колелата.
Коментар