Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Много вървят... а как спират ???

Collapse
Заключена тема
X
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    А бе важното всички да сме щастливи накрая.Аз искам само да попитам конкретно при моята Либра.Ако вземем конкретно 1.6 мотора (най-лекия), който е 1250кг и моят 2.4 (най-тежкия), който е 1370кг собствена маса.Спирачните дискове са еднакви (при определен пазар) - предни 284мм задни 251мм. Съответно оригиналния размер на гумите, който е 195х65х15Някой може ли да ми обясни, защо по спецификация 2.4 двигателя има по-добър спирачен път от 1.6 при приблизително 120кг по-голяма собствена маса.
    A20DTH ЖТД ама не баш
    1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
    Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

    Коментар


      Основната заблуда идва от несъобразяването с възможностите на гумите.Ако искаме по-тежката кола да спре заедно с леката, то по-тежката трябва да е с много-по широки гуми.Иначе просто гумите няма да понесат претоварването и спирачния път ще е удължен.А за да се върнем към темата на Килер4о, мога да споделя малко практически наблюдения съчетани с измервания на Же ускоренията.Съпоставяме моята кола тежаща 1200кг срещу едно Рено Клио, олекотено с тегло 800кгПри спиране правим идентични отрицателни ускорения около -1ЖеОбаче подробностите са, че аз -1Же не мога да направя никога с нормални гуми 195/50/15, а Реното кара точно с такива.За да съм конкурентен на малките бегачки бях сложил стрийт сликове с много по-мека смес от нормална гума, съответно със подобрено сцепление и размер 225/50/16.И за капак на всичко при всяко спиране натисках с много голяма сила спирачния педал, системата си е със серво, дискове 284мм, накладки Феродо Рейсинг и всичкото това за да мога да направя подобно спиране като на кола по-лека от мен с 400кг Няма как с еднакви средства да превърнем едно и също количество кинетична енергия в топлинна за едно и също време (дистанция)
      sigpic
      Fiat Tipo HF Integrale powered by ICIDesign
      475HP 11,5/1,9/191
      YouTube

      Коментар


        Ми трябва да има някаква разлика в спирачната система. Може пък и данните да са объркани или да излизат с различни накладки. Иначе виж данните за олекотеното ламбо. 2 метра по-добър спирачен път от 137 кг разлика в теглото.
        FIAT Bravo JTD GT '99

        Коментар


          Re:

          Stefan Hadjov написа:
          Колега,като не разбираш и нямаш представа от тези неща недей да влизаш в спорове.Кажи аз така мисля и всичко ще е наред.Спирачния път на една лека кола зависи само от два фактора:коефициент на триене на гумата с пътната настилка и скороста на колата.Нито зависи от грайфер на гумите,нито от теглото на автомобила,нито от роса,дъжд,температура и от други измишльотини,които могат да ти дойдат до акъла.
          Не съм изчел темата до края, но само да вметна, че коефициентът на триене е в пряка зависимост и от грайфера на гумите, и от роса, дъжд, температура и т.н. "измишльотини".Формулата, която се използва от съдебните авто-експерти за спирачния път е следната:S = ( tp + tсп + tн).V + [(V - 0,5. tн.j)^2 / 2.j]където: tp е времето за реакция на водача в секунди (от възникване на причината за спиране до докосването на спирачния педал);tсп е времето за сработване на спирачната система в секунди;tн е времето за нарастване на спирачното закъснение от 0 до максималната му стойност;V е скоростта на автомобила преди започване на спирането;j е спирачното закъснение (обратно ускорение).От своя страна j = (мю . cosА + sinA).g - тук мю е коефициента на сцепление (зависещ от много фактори, като вид и състояние на пътя, грайфер на гумите, колко гуми сработват и т.н.), A (алфа) е наклонът на пътя; + е при изкачване, а "минус" - при спускане, а g е земното ускорение.Никъде масата на автомобила пряко не участва в тази зависимост, но участва косвено в "мю".Влиянието на масата на автомобила при равни друи условия не е еднозначно - в едни случаи може да спомогне за по-добро спиране, в други - да удъжли спирачния път (j участва и в числител, и в знаменател на горната формула.)Въпросът с определяне на МЮ е доста сложен и на практика се решава с експерименти.

          Коментар


            Здравейте колеги , чак сега идях темата , аз съм просто момче , от формули не разбирам , но си познавам достатъчно добре колата и знам че колкото е по натоарена толкоа по трудно спира , а колегата който твърди обратното най вероятно не е управляал автомобил в живота си и се осланя на някви формули които нямат нищо общо с реалноста , колегата вярвя на лист хартия , аз пък вярвам на това което виждам и усещам , аре със здраве.
            forza la FIAT
            http://gorata.net/f.php?f=dani_bravo

            Коментар


              Re:

              Immortal,Колега, аз се опитах да му го кажа но явно не приема.Дано поне след твоя пост да се замисли малко. Колега Хаджов, тезата която защитаваш е нелепа.НЯМА КАК грайфера, атмосферните условия, и теглото да НЕ влияят!!!
              EX: Fiat Bravo 1.6 103++hp/ Fiat Coupe 131hp/ AR 156 2.4jtd 1??hp
              Alfa Romeo 147 1.6 16v 2005г. 120hp
              ВАЗ 2107 project. SUZUKI GSXR 600 SRAD
              Не са важни конете в колата, а лимките в главата!!!

              Коментар


                Re:

                Fiat_Alfa_Fen написа:
                Immortal,Колега, аз се опитах да му го кажа но явно не приема.Дано поне след твоя пост да се замисли малко. Колега Хаджов, тезата която защитаваш е нелепа.НЯМА КАК грайфера, атмосферните условия, и теглото да НЕ влияят!!!
                Ама аз ли само не разбрах.Той не казва, че не влияят, а казва, че няма значение, защото се взима коефициент на триене, който е общо нещо.Дали гумата ще е с 0мм грайфер или 20мм грайфер и дали ще спира на сняг или горещ асфалт, то ако коефициента на триене е един и същ (което няма как да стане разбира се), то другото няма значение.Поне аз това разбрах.п.п. И пак някой хора не четат.Естествено, че ако колата се натовари ще трябва по-голямо усилие върху спирачния педал, за да намаля колата както ако е била празна.Това се получава, защото силата необходима за задържане на колелата (силата на триене между спирачния диск и накладката) трябва да е пропорционално увеличена срещу силата на триене която се предизвиква от сцеплението между гумите и асфалта увеличена с разликата между рамото от радиуса на цялата гума с радиуса на спирачното усилие.А и от там се усеща, че колата не спира, супер условно казано, защото пак условно казано ако на празна кола спираш с 5кг натиск върху педала, то при пълна ти трябва да натискаш с 10кг да речем. И от там е това като усещане. Просто колата става по тежка и и трябва повече сила. Обаче при нормални условия при един автомобил (със стандартната си спирачна система и гуми) идва момента, който ако натоварим автомобила над дадена граница, спирачната система просто и се удря лимита и не може да нарасне силата на триене колкото и да натискате педала и за това ако натоварите стандартна кола с 2 тона да речем, то спирачния път ще се увеличи значително поради други фактори, а не защото да речем тежи повече и за това спирачния път и бил по-дълъг.
                A20DTH ЖТД ама не баш
                1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
                Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

                Коментар


                  Колега,като не разбираш и нямаш представа от тези неща недей да влизаш в спорове.Кажи аз така мисля и всичко ще е наред.Спирачния път на една лека кола зависи само от два фактора:коефициент на триене на гумата с пътната настилка и скороста на колата.Нито зависи от грайфер на гумите,нито от теглото на автомобила,нито от роса,дъжд,температура и от други измишльотини,които могат да ти дойдат до акъла.юЕто тези думи са краскоречиви.....
                  EX: Fiat Bravo 1.6 103++hp/ Fiat Coupe 131hp/ AR 156 2.4jtd 1??hp
                  Alfa Romeo 147 1.6 16v 2005г. 120hp
                  ВАЗ 2107 project. SUZUKI GSXR 600 SRAD
                  Не са важни конете в колата, а лимките в главата!!!

                  Коментар


                    Въпросът няма еднозначен отговор - има много неизвестни. Ако говорим за равни условия: енергията, която се натрупва е пропорционална на масата и квадрата на скоростта на движещото се тяло - следва, че тяло с маса два пъти по-голяма от друго ще запаси два пъти повече енергия. От друга страна по-тежкото тяло ще има различен коефициент на триене - колко е той не е известно. За илюстрация един пример: при еднакви коефициенти на триене по-тежкото трябва да спре по-бавно защото е акумулирало повече енергия (два пъти повече маса, два пъти по-дълъг път).
                    Lancia Delta II 2.0 LS 16V '93

                    Коментар


                      syscop написа:
                      Въпросът няма еднозначен отговор - има много неизвестни. Ако говорим за равни условия: енергията, която се натрупва е пропорционална на масата и квадрата на скоростта на движещото се тяло - следва, че тяло с маса два пъти по-голяма от друго ще запаси два пъти повече енергия. От друга страна по-тежкото тяло ще има различен коефициент на триене - колко е той не е известно. За илюстрация един пример: при еднакви коефициенти на триене по-тежкото трябва да спре по-бавно защото е акумулирало повече енергия (два пъти повече маса, два пъти по-дълъг път).
                      Май не се прави разлика между коефициент на триене и сила на триене
                      A20DTH ЖТД ама не баш
                      1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
                      Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

                      Коментар


                        Виноват :D . Надявам се, посоката на разсъждение да е вярна.
                        Lancia Delta II 2.0 LS 16V '93

                        Коментар


                          Ей всеки върти, суче, камиони товари и накрая прави заключения че законите на физиката в някои случаи не важат Понеже явно формулите не могат да ви докажат нищо ето една красноречива картинка.Според вас коефициентът на триене еднакъв ли е в двата случая?Подсказка - вижте размера на багерите

                          Коментар


                            ilkor написа:
                            Ей всеки върти, суче, камиони товари и накрая прави заключения че законите на физиката в някои случаи не важат Понеже явно формулите не могат да ви докажат нищо ето една красноречива картинка.Според вас коефициентът на триене еднакъв ли е в двата случая?Подсказка - вижте размера на багерите
                            Коефициента на триене е еднакъв.Силата на триене е различна,заради различния товар който бутат багерите.И за това са различни по големина.Силата на триене в първия случай е 100xf,във втория е 400xf.Kaто f е коеф.на триене,който очевидно от картинката е еднакъв.@ilkorЕвала за картинката която си изнамерил.Това толкова нагледно обяснява всичко,че няма повече накъде.Но ще видиш,че пак ще има несъгласни и законите на физиката можело да важът за формулите,но в практиката не важели.Хей Боже не мога да повярвам на това което изчитам.Подобно на картинката и колегата BO се опита да им обясни с един пример с гумичка,но не го разбраха.А един колега даже ме провъзгласи за кандидат нобелов лауреат,че щял съм да измисля нови закони във физиката.А те са си измислени от Нютоново време,но не се рабират

                            Коментар


                              И последно от мен, отговор на няколко въпроса, та някой може и да го разбере, но някой може и да не го разбере.Всеки дава предположения, факти и всякакви такива неща. Та според мен, науката и знанието нещата са такива реално!1. Според законите на динамиката спирачният път НЕ зависи от масата на превозното средство:- Силата на триене е равна на производните от масата на превозното средство, коефициента на триене и земното ускорениеF=mkg2. Според втория закон на динамиката имаме какво че силата на триене е равна на масата по ускорениетоmkg=maВсеки, който има малка култура по математика с просто уравнение какво излиза че:kg=aОт тук се вижда ясно защо МАСАТА НЕ ВЛИЯЕ пряко на спирачния път ама въобщеНО...Пропускате главното нещо!При спиране на автомобил върху асфалт се наблюдава следния ефект:При натискане на спирачката и провлачване на гумата върху асфалта се образуват разкъсвания на гумата. Въпросните разкъсвания на гумата образуват така наречения "ролков ефект". Това представляват тези частици откъснати от гумата, образувайки нещо от вида на сачми и заставащи между гумата и асфалта. Благодарение на тях гумата вече няма 100% пряк контакт с асфалта и се наблюдава голям ефект на сила при търкаляне.Благодарение на тази сила при търкаляне коефициента на триене намалява и от това какво следва - увеличение на спирачния път.Изчислено е, че ако масата на превозното средство е по-голяма, то създалата се сила на триене е по-голяма, разкъсването е по-голямо и съответно образуването на ролки е по-голямо. Тоест ролките стават по-големи и съответно коефициента на триене намалява.НО...Това става само ако гумите са блокирали и така наречения "ролков ефект" се образува. Ако тези разкъсвания на гумата не образуват въпросните ролки, примерно преди провлачване на гумите, то спирачния път ако ще масата да се увеличи и 1000 пъти, дистанцията на спиране няма да се промени.Дори обратното. При увеличение на масата на превозното средство, в момента преди разкъсване и образуване на ролките (точно преди да блокират колелата) спирачния път ще се намали. ДА!Намаля се, защото под по-големия натиск гумата се деформира в по-голяма степен и контактната повърхност между гумата и асфалта се увеличава. А и от там и от горните закони на динамиката спирачния път ще бъде по-къс - И Е ДОКАЗАНО.
                              A20DTH ЖТД ама не баш
                              1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
                              Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда

                              Коментар


                                BO написа:
                                И последно от мен, отговор на няколко въпроса, та някой може и да го разбере, но някой може и да не го разбере.Всеки дава предположения, факти и всякакви такива неща. Та според мен, науката и знанието нещата са такива реално!1. Според законите на динамиката спирачният път НЕ зависи от масата на превозното средство:- Силата на триене е равна на производните от масата на превозното средство, коефициента на триене и земното ускорениеF=mkg2. Според втория закон на динамиката имаме какво че силата на триене е равна на масата по ускорениетоmkg=maВсеки, който има малка култура по математика с просто уравнение какво излиза че:kg=aОт тук се вижда ясно защо МАСАТА НЕ ВЛИЯЕ пряко на спирачния път ама въобщеНО...Пропускате главното нещо!При спиране на автомобил върху асфалт се наблюдава следния ефект:При натискане на спирачката и провлачване на гумата върху асфалта се образуват разкъсвания на гумата. Въпросните разкъсвания на гумата образуват така наречения "ролков ефект". Това представляват тези частици откъснати от гумата, образувайки нещо от вида на сачми и заставащи между гумата и асфалта. Благодарение на тях гумата вече няма 100% пряк контакт с асфалта и се наблюдава голям ефект на сила при търкаляне.Благодарение на тази сила при търкаляне коефициента на триене намалява и от това какво следва - увеличение на спирачния път.Изчислено е, че ако масата на превозното средство е по-голяма, то създалата се сила на триене е по-голяма, разкъсването е по-голямо и съответно образуването на ролки е по-голямо. Тоест ролките стават по-големи и съответно коефициента на триене намалява.НО...Това става само ако гумите са блокирали и така наречения "ролков ефект" се образува. Ако тези разкъсвания на гумата не образуват въпросните ролки, примерно преди провлачване на гумите, то спирачния път ако ще масата да се увеличи и 1000 пъти, дистанцията на спиране няма да се промени.Дори обратното. При увеличение на масата на превозното средство, в момента преди разкъсване и образуване на ролките (точно преди да блокират колелата) спирачния път ще се намали. ДА!Намаля се, защото под по-големия натиск гумата се деформира в по-голяма степен и контактната повърхност между гумата и асфалта се увеличава. А и от там и от горните закони на динамиката спирачния път ще бъде по-къс - И Е ДОКАЗАНО.
                                Много четеш колега.Това е похвално.Всичко е верно и няма какво да добавя.Впрочем има:след написаното в поста в реално време колата спира най ефикасно/с най-малък спирачен път/когато колелата не са блокирали а са на границата на провлачването/много малко преди да са блокирали/,за да се избегне този ролков ефект споменат от колегата BO.За това в съвременните коли съществува така наречения "Спирачен асистент"/електронно контролирано дозиране на спирачната сила/за да може да се спира винаги при горните условия и да се избегне субективния фактор при спиране.Защото ефективното спиране се оказва,че не е само да набиеш максимално спирачките до блокаж на колелата-а да ги оставиш леко,ама съвсем леко да превъртат.Ама за това се иска много голям майсторлък.И не всеки го има.Но са му намерили решението.

                                Коментар

                                Working...
                                X