1 милион коли блокират София
П.С. Специално за колегата tomazo, който преди време беше писал: "...Не може някой, който кара като опакован за износ, с колана и се оглежда като наплашен виетнамец в царевица, на всяко кръстовище в софия, да се оплаква от задръстванията ..."
Невиждани досега задръствания се образуват всеки ден в София. В повечето часове на деня трафикът буквално е парализиран, а градът - блокиран. Такава е пътната ситуация в столицата от началото на месеца. А пикът се очаква днес - първият учебен ден. Откъдето и да тръгнеш в София, за да стигнеш до центъра, ти трябват поне 45 мин, установи ,,Труд". При нормален трафик същото разстояние се взима за 15 мин. Скоростта е няколко сантиметра в минута. В пиковите часове напълно са блокирани всички основни булеварди. Измъкване от задръстванията няма, тъй като движението и по малките улички е адско. ,,Трафикът е кошмарен. Досега не беше така. Едва към обед става проходимо. От къщи трябва да се излиза в ранни зори и да се връщаш късно вечер", съветва 25-годишният шофьор Иван Иванов. Той бе заседнал с колата си в задръстване на бул. ,,6 септември". Без климатик направо си загинал Трябват и железни нерви, оплака се и таксиджия, който бавно пъплеше с автомобила си по бул. ,,Дондуков". ,,Как няма да стават задръствания, като колите в София са със 70 000 повече от миналата година", категоричен бе зам.-кметьт Велизар Стоилов. Данните на КАТ сочели, че в столицата са регистрирани около 900 000 коли Всеки ден в София влизали още около 100 000 автомобила от страната. От КАТ вчера потвърдиха, че в града се движат 1 млн. возила. Регистрираните в столицата оба- че били 750 000. ,,Уличната мрежа не може да удържи такъв трафик. А в 90% от колите има по един човек. Всеки вози холна гарнитура. А всяка кола на градския транспорт побира 100 души", ядосва се Стоилов. Той не отрича, че принос за задръстванията имат и ремонтите на улиците. ,,Работим само по 3 булеварда, при това на две смени. Пускаме всички обекти предсрочно. Няма как - трябва да се ремонтира", вдига ръце зам.-кметьт. Прогнозите за бъдещето на трафика обаче са мрачни. ,,Положението ще се влошава. В близките години градът ще изпадне в пълен транспортен блокаж. Както се развива столицата до 5 г. в града ще живеят 3 млн. души прогнозира той. За това до края на годината щял да внесе в общинския съвет предложение за ограничаване на движението на камионите над 10 т в широкия център. Обмисляла се и такса за тях. ,,Сумата се дискутира, но ще е такава, че да не е изгодно да минават през центъра", каза Стоилов. Планирала се такса за идеалния център и за леките коли. Освен репресивните мерки, кметството предвижда да разтовари движението, като изгради нови естакади, пътни връзки и пробиви. На етап проект са естакади на бул. ,,Пенчо Славейков", ,,Ал. Стамболийски" и пробива ,,Д. Николаев".
Ремонтите са основната причина за безумните задръствания в столицата. Това мнение изрази вчера пред ДУМА дежурният в информационния център на "Пътна полиция" Атанас Атанасов. Според него и през следващия месец ходенето по мъките и хаосът в София ще продължи - не само за шофьорите, но и за гражданите, които разчитат на градския транспорт. Атанасов информира в аванс, че от 1 октомври ще се удължи с половин година срока за експлоатация на трамвайна линия 15 и автобусна линия 3. Маршрутът на трамваите 3 и 10 пък ще бъде променен,заради изграждане на главен канален клон по ул. "Опълченска" между "Цар Симеон" и "Стамболийски" до 4,30 часа на 9 октомври. Софиянци, които се движат с автобуси 77 и 82 в посока Централна гара, трябва да знаят, че заради изграждане на водопровод до 20 октомври маршрутът им е частично променен - от ул. "Йосиф Щросмайър" по ул. "Габрово", бул. "Сливница", ул. "Опълченска", бул. "Княгиня Мария Луиза", обратен завой пред централна гара и по маршрутите двупосочно. Оказва се, че хората в големия град не могат да разчитат и на градския транспорт. Макар че зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов твърди обратното. Пред ДУМА той отрече, че автобусите идвали на спирките през половин час по два-три. Километричните задръствания в столицата не са заради ремонтите, добави Стоилов. Зам.-кметът коментира, че в София има над 1 млн. автомобила и както един апартамент е тесен за много хора, така и столичните улици трудно побирали всички коли. Стоилов изнесе данни, че на година в София се регистрират 60 хил. нови автомобила и единственият начин да се преодолеят задръстванията е хората да използват градския транспорт. Докладът за платеното преминаване през центъра на София вече е готов, а и "синята зона" непрекъснато се увеличава, обясни Стоилов. Да се направи социологическо проучване за съдбата на бул. "Витоша" ще предложи кметът на столицата Бойко Борисов на съветниците на сесията им в четвъртък. Те ще трябва да вземат решение дали булевардът да остане пешеходен или да се отвори за движение, докато се изготви план за движението в столицата.
Коментар