Ми кво да се включвам - нещата са по-сложни, отколкото изглеждат.Сметките на Живко Сутров по-горе са приблизително верни, обаче никъде не се отчита един факт:При компресиране температурата на газа се покачва силно.Т.е. при самото зареждане до 200 бара, температурата на газа нараства много, и съответно плътността му пада.И при 200 бара, няма да събере примерно 150 кг, ами 120. Ако го оставите да се охлади до околната температура, след време ще посъбере още малко.Това е известно на метанистите (както ни нарича Василев) Тия малките станцийки за зареждане обаче пълнят доста бавно, тъй че този факт донякъде е избегнат.Самото свързване към градската мрежа на Овъргаз (или който е там доставчика) е при налягания между 4 и 6 бара. Най-често е 4 и дори леко надолу.Може да се приеме, че това налягане ще е постоянно.Иначе не разбирам какъв е точно въпроса?Ако питаш, дали ще ти е по-изгодно да си сложиш домашна метан-станцийка за зареждане на колата - отговорът е НЕ.Цената, на която Овъргаз продава природния газ на битови потребители в момента е 1.13 лв/ нм3 (нормален кубичен метър). Обърнато в цена на килограм, това прави: 1.66 лв/кг. Това обаче НЕ ВКЛЮЧВА цената на тока (не знам каква му е мощността на тоз компресор, но дебита е около 2 кг/час), който ще ти изгори компресора за всяко зареждане, както и себестойността на самия компресор. Отделно трябва да прибавиш и разходите по проект, разрешителни, такси в общината и такса за прикачване към мрежата... Не си заслужава... а и като тръгнеш на дълъг път - няма как да го помъкнеш със себе си Като си сметнеш всичко, и сметката не излиза.
Въпросът беше горе-долу(приблизително) колко метан(подходящ за кола, т.е 200 бара) се получават при преминаването през такова компресорче на 1куб метър газ?И съответно като имам тази данни да сметна, колко би излязъл 1кг метан през такова компресорче."Мълвата" е че битовата газ излиза до 3пъти по-евтино от метана на станциите, затова се опитвам да проверя дали е вярно. Защото ако е много по-евтино, с моите няколко коли на метан бих избил комресорчето много бързо, особено предвид огромния сумарен пробег на колите.Времето не ме притеснява, грубо казано вечер оставяш колата, сутринта е готова. Виждал съм такава станцийка в Германия.
Много ти благодаря за разяснението!Точно това ме интересуваше."Мълвата" е собственик на т.нар локална метанстанция(т.е не вързана с газопровод, а зареждане с полуремаркета). Според негови сметки щяло да излезе около 70-80ст на кг. Но така и не ми обясни как превръща кубиците в кг. Та оттам тръгна всичко.Още веднъж много благодаря! П.С За налягането... По-скоро трябва да е 220-230. С изключение на една метанстанция в София, нито една друга из цяла България(от тези които съм пробвал) не може да напълни бутилките ми на 100%. Говорим за Vw с наистина фабрична метанова инсталация с борд компютър и за метана. Самото показание за количеството метан е като за бензин - със стрелкичка. Нито една метанстанция не може да напълни така, че да се напълни "догоре". Сравнението спефикации за бутилките - реално заредено е 2-3кг по-малко.И това не е само мое наблюдение, заговарял съм се по метанстанциите с други шофьори с Vw, всички потвърждават.P.S2 Компресорът, който съм харесал е 2.1kw, капацитет: 3.8m3/min
не се занимавай с глупости :D има разлика в цената, но около 10-15 стотинки на килограмно като сложиш първоначалната инвестиция, разходите за ел.енергия...и не на последно място тази инсталация си е съоръжение с повишена опасноста това дали тоя с метанстанцията е директно вързан на газопровод или не - няма разликагазта идва от едно и също място - Русия, Овъргаз, Булгаргаз, пак Овъргаз :D
P.S2 Компресорът, който съм харесал е 2.1kw, капацитет: 3.8m3/min
Сигурно е някаква грешка капацитета. Това прави 228 nm3/h (!!!!!)Най-малкият компресор, който се продава за голяма метан станция (не домашна), е с параметри:- модел AB3P 350-380, W-образен компресор, с дебит от 100 до 600 Nm3/h.(нормални кубични метри на час). Електрически двигател от 30 до 55 kW,входно налягане от 1 до 60 bar.Обърни внимание на мощността - от 30 до 55 kW (!!!)Най-вероятно е 3.8 nm3/h, което е колкото писах по-горе - около 2.5 кг/час.Тоест - всеки килограм метан, зареден от този компресор, ще ти струва и 1 kWh ток... т.е. още около 12 стотинки, ако зареждаш само нощем.Цената вече стана 1.66 + 0.12 = 1.78 лв/кг. (което е равно с цената на някои метан станции и в момента). И това е без разходите по закупуване и пускане на компресорчето.
Това ми пише на офертата.Ще им пиша мейл, да питам дали е грешка, че този модел го нямат на сайта им. Но като цяло ме отказа отвсякъде :DБлагодаря ти още веднъж за отделеното време!
Коментар