Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Гаранционен срок

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Гаранционен срок

    Преди малко прочетох в една обява за продажбата на един плейър, че гаранцията му е 12 месеца. Колеги, само информативно - на територията на Република България нищо не може да се продаде с гаранция по-малка от 24 месеца, независимо от това какво пише в гаранционната карта, договора или какво ли не още.Вижте какво пише в Закона за защита на потребителите:Чл. 126. (1) Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.(2) Ако на потребителя е предоставена гаранция и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията по ал. 1, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на гаранцията.Имал съм случаи в практиката и независимо, че по договор гаранцията ми е 12 месеца, като споменете тоя закон и забравят за писаното. :D

    #2
    @naskobg: Търговската гаранция важи за фирми, за частни лица важи ЗЗП и конкретно "съответствие с договора за продажба". Т.е. в рамките на тия 2 години трябва да си пазиш касовият бон и/или стоката да не е от МЕТРО. Останалото са кьорфишеци. И нали знаеш кой орган контролира изпълнението на ЗЗП?
    Steliyan's Life!
    FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

    Коментар


      #3
      jenshen73 написа:
      @naskobg: Търговската гаранция важи за фирми, за частни лица важи ЗЗП и конкретно "съответствие с договора за продажба". Т.е. в рамките на тия 2 години трябва да си пазиш касовият бон и/или стоката да не е от МЕТРО. Останалото са кьорфишеци. И нали знаеш кой орган контролира изпълнението на ЗЗП?
      Важи си, като стой та гледай.П.С. Сега те разбирам, какво имаш впредвид. Аз не искам да кажа да търсим на колегата 2 години гаранция. Обръщам внимание на колегите, като си купуват нещо от магазините да знаят, че гаранцията им е минимум 2 години.

      Коментар


        #4
        И пак да напомним - ако колегите пазарят на името на ФИРМА с Фактура - гаранцията се явява срока посочен в търговската гаранция (гаранционна карта).
        Steliyan's Life!
        FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

        Коментар


          #5
          Сигурно ли е това ?Първото, което ми идва на акъла са Общи гаранционни условия на МОСТ КОМПЮТЪРС , в които например мишка/клавиатура са с 3 до 12м. гаранционен срок, а захранващ блок (на KME) .... май без гаранция.
          F9Q750 @ 151hp/332.2Nm

          Коментар


            #6
            emzo написа:
            Сигурно ли е това ?Първото, което ми идва на акъла са Общи гаранционни условия на МОСТ КОМПЮТЪРС , в които например мишка/клавиатура са с 3 до 12м. гаранционен срок, а захранващ блок (на KME) .... май без гаранция.
            Колко по-сигурно да е, като е записано в закона?

            Коментар


              #7
              emzo написа:
              Сигурно ли е това ?Първото, което ми идва на акъла са Общи гаранционни условия на МОСТ КОМПЮТЪРС , в които например мишка/клавиатура са с 3 до 12м. гаранционен срок, а захранващ блок (на KME) .... май без гаранция.
              Общите им гаранционни условия не са по-важни и по-валидни от ЗАКОН за ЗАЩИТА на ПОТРЕБИТЕЛЯ. Ако си купиш от техен ОФИС/МАГАЗИН упоменатите чаркове с касов бон, като частно лице - си в правото си 24 месеца да изискваш мишката да е мишка, а клавиатурата - клавиатура, че дори и да се заяждаш за изтритите копченца. Търговско щастие е все още, че твърде малко потребители си знаят правата по ЗЗП и още по-малко фирми са обявили техниката под 100лв. за "консуматив"...
              Steliyan's Life!
              FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

              Коментар


                #8
                Бъркате понятията: Гаранция, дадена от производителя, и Задължение на търговеца по закон да отстрани дефекти на стока. Те не са еднакви, нито съвпадат.Ако внимателно прочетете ЗЗП ще видите, че задължението да ви отремонтира стоката 2 години от датата на покупка е на търговеца, не на производителя. Затова, ако ще предявявате рекламации по този закон, то те трябва да са пред търговеца, а не в специализиран сервиз, освен ако този сервиз не е опълномощен от търговеца да приема рекламации. Ще ви дам пример: Развали ми се наскоро принтера. По закон трябва да се дотътря до продавача и да поискам да ми го отремонтира. В същото време производителят ми е дал една година гаранция, че принтерът ще бъде сменен, ако се повредят определени части. Така че тук човек може да избере дали да се позове на гаранцията и да отиде в оторизиран сервиз, за да му сменят принтера, или да отиде при търговеца и да поиска от него да му поправи принтера, което може да завърши с подмяната му, но може и просто да получи същия принтер.
                Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                Коментар


                  #9
                  @ele: Ако някъде в темата виждаш думата сервиз, посочи ми я в удебелен червен цвят.И понеже не си в сектора с търговските гаранции - ще те светна нещо от кухнята - всичката техника с МНОГО малки изключения излиза от ПРОИЗВОДИТЕЛЯ с поне 24 месеца гаранционен срок, тук в България обаче той се интерпретира както е удобно и угодно на локалният представител. За това се наложи написването на този закон. Пример: Фирма Х внася 460 преносими компютъра марка Y, но понеже не си е договорила правилно гаранционните условия с производителя (защото например вноса е инцидентен, на далавера) и при продажбата на клиент - гаранционният срок по търговска гаранция започва да намалява - най-първите продадени са с 24 месеца, след това с 18, а последните с 12 месеца. Такова нещо ми се е случвало да ми предлагат - лаптоп незнайна марка с гаранция 20 месеца, примерно.
                  Steliyan's Life!
                  FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

                  Коментар


                    #10
                    jenshen73 написа:
                    @ele: Ако някъде в темата виждаш думата сервиз, посочи ми я в удебелен червен цвят.И понеже не си в сектора с търговските гаранции - ще те светна нещо от кухнята - всичката техника с МНОГО малки изключения излиза от ПРОИЗВОДИТЕЛЯ с поне 24 месеца гаранционен срок, тук в България обаче той се интерпретира както е удобно и угодно на локалният представител. За това се наложи написването на този закон. Пример: Фирма Х внася 460 преносими компютъра марка Y, но понеже не си е договорила правилно гаранционните условия с производителя (защото например вноса е инцидентен, на далавера) и при продажбата на клиент - гаранционният срок по търговска гаранция започва да намалява - най-първите продадени са с 24 месеца, след това с 18, а последните с 12 месеца. Такова нещо ми се е случвало да ми предлагат - лаптоп незнайна марка с гаранция 20 месеца, примерно.
                    Гаранцията от производителя НЕ отменя задълженията на търговеца по закон - това са две различни неща, не ги смесвай. Това какви гаранционни условия договаря търговеца са негова работа, мен като клиент това не ме интересува. Ако си купя стока, която се повреди, и отида при търговеца - не ме интересува как ще я поправя. Имам договор за покупка на стоката и търговецът е този, който трябва да я приеме и поправи. В същото време представители на дадена марка могат да предложат други гаранционни условия за определен период от време, който може да е по-малък от 2 години. В този случай мога директно да се обърна към представителя или негов сервиз и да се опова на гаранционните условия. Разбира се мога да го направя и пред търговеца, но неговото законово задължение се ограничава до това да поправи стоката - може и да я замени, но законът не го задължава да следва гаранционните условия на производителя. Преди да спориш, прочети ЗЗП добре. На всички ни е ясно, че си шеф и много ти се иска законът да не е такъв, така че да покажеш един среден и да изриташ претенциозния клиент от магазина си.... ама не е така. Сори.А промяната на закона не се наложи, защото мнооого го искахме, а защото щяхме вече да търпим санкции от ЕС.П.П. Упражнявала съм и двете си права. Мога да не съм в навътре в търговските гаранции като теб, но си знам много добре правата като потребител.
                    Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                    Коментар


                      #11
                      http://www.kzp.bg/download.php?mode=...id=150това е ЗЗП понеже всеки ден ми се налага по 2-3 пъти да се ровя из него е ясно и точно написано ако клиент иска да знае колко му е гаранционния срок той е 24 месеца. Всеки друг написан срок по малък от този се счита за незначителен. Ако ги купува на фирма нещата стоят по друг начин. Клиента не се интересува как търговеца ще поправи дефектиралата стока дали в оторизиран или помпоризиран сервиз. Имаш право в срок от 24 месеца да подадеш рекламация и ако тя е поради дефектна част по вина на производителя е длъжен да ти отстрани проблема безплатно. Като е длъжен дори да дойде на адрес да ти вземе проблемната стока. Друг е въпроса дали ще ти кажат, че дефекта е фабричен или ще ти обяснят, че нещо си човъркал и сам си си го развалил или е имало токов удар и това гаранцията не го покрива. В срок от 2 год. имате право да си подадете рекламацията и ако тя е поради фабричен дефект да ви я отстранят. Ако някъде по гаранционната ви карта пише срок по-голям от 24м то той се счита за верен ако е по малък не се зачита. Имал съм няколко срещи с колегите от КЗП и съм питал ПП. Хубаво е човек да си знае правата. Препоръчвам на всеки освен ЗЗП да прочете и КТ за да знае как работодателят му няма право да го "гърби".ПП2Чл. 126. (1) Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.(2) Ако на потребителя е предоставена гаранция и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията по ал. 1, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на гаранцията.Чл. 127. (1) Търговецът или упълномощено от него лице са длъжни да приемат рекламацията, ако тя е предявена своевременно.(2) Лицата по ал. 1 са длъжни да поддържат регистър на предявените рекламации.(3) При предявяване на рекламация лицата по ал. 1 задължително я описват в регистъра.(4) Приемането на рекламации се извършва през цялото работно време в търговския обект, където е закупена стоката или е поръчана услугата, или на адреса на управление на търговеца, освен ако в договора или в документа за гаранция е определено друго.Чл. 128. (1) Ако търговецът е приел, че рекламацията е основателна, е длъжен да я удовлетвори съгласно чл. 113 и 114.(2) Когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, който се съставя в два екземпляра, и предоставя задължително един екземпляр на потребителя.Чл. 129. Предявяването на рекламация пред търговеца не е пречка за предявяване на иск.
                      Renault Megane 1.5dci 110hp. 12г.
                      BMW G20 320d xDrive 190hp. 2019г.
                      BMW X3 2.0d xDrive 177hp '09г. Ех.

                      Коментар


                        #12
                        Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.
                        ЗЗП говори за "продавач". Той не задължава производителя, а продавача да обслужва дадена стока 24 месеца. Затова има разлика между Гаранция от производителя и Гаранция по закон, която е задължение на търговеца (продавача). Ако не смесвате понятията, ще ви светнат разликите. Затова е нормално, ако купите стока, да има гаранция 1 година. Но търговецът е задължен 2 години да обслужва тази стока. Докато производителят си пише гаранционните условия на лист, тези условия за търговеца са записани в закона. Дори ако производителят не е дал гаранция, търговецът пак ще трябва да се съобрази със закона.Разликата идва от това, че понякога производителят дава различни и по-добри условия. Ще дам друг пример с детски шишета - ако по някакъв начин се повреди част от шишето, производителят ще го замени. Никъде в закона не пише, че ако на едно шише му се напука биберона, то трябва да се поправи от търговеца, но производителят го е дал в гаранцията.
                        Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                        Коментар


                          #13
                          ele написа:
                          Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.
                          ЗЗП говори за "продавач". Той не задължава производителя, а продавача да обслужва дадена стока 24 месеца. Затова има разлика между Гаранция от производителя и Гаранция по закон, която е задължение на търговеца (продавача). Ако не смесвате понятията, ще ви светнат разликите.
                          в 90% от случаите въпросния продавач изпраща стоката към производител и се чуди и мае как да го излъже да я отремонтира безплатно. Иначе търговеца може и в собствен сервиз да я отремонтира като пак си е за негова сметка и се счита за гаранционен сервиз. Така , че реално клиента това за гаранция от производител и продавач не го интересува. Това си е проблем на продавача да прецени дали ше праща стоката при производител или сам ще я отремонтира. Имаш срок от 24м да си подадеш рекламация как ще ти я оправят да си чукат главата те. А срока да ти я опавят е 30 дни (календарни). След този срок или връщане на парите или отбивка от цената или иск към КЗП.
                          Renault Megane 1.5dci 110hp. 12г.
                          BMW G20 320d xDrive 190hp. 2019г.
                          BMW X3 2.0d xDrive 177hp '09г. Ех.

                          Коментар


                            #14
                            kiselo написа:
                            ele написа:
                            Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.
                            ЗЗП говори за "продавач". Той не задължава производителя, а продавача да обслужва дадена стока 24 месеца. Затова има разлика между Гаранция от производителя и Гаранция по закон, която е задължение на търговеца (продавача). Ако не смесвате понятията, ще ви светнат разликите.
                            в 90% от случаите въпросния продавач изпраща стоката към производител и се чуди и мае как да го излъже да я отремонтира безплатно. Иначе търговеца може и в собствен сервиз да я отремонтира като пак си е за негова сметка и се счита за гаранционен сервиз. Така , че реално клиента това за гаранция от производител и продавач не го интересува. Това си е проблем на продавача да прецени дали ше праща стоката при производител или сам ще я отремонтира. Имаш срок от 24м да си подадеш рекламация как ще ти я оправят да си чукат главата те. А срока да ти я опавят е 30 дни (календарни). След този срок или връщане на парите или отбивка от цената или иск към КЗП.
                            Това как търговецът ще предостави на потребителя изправна стока не е в обхвата на този закон. Това е вътрешнофирмена политика - дали ще сключи договор със свервиз или ще има свой такъв - и няма нищо общо със защита правата на потребителя. Зкаонът казва, че потребителят може да предяви претенции 2 години от закупуването, но не и как търговецът да си върши работата. Аз ти казах каква е разликата. Ако с едно шише с пукнат биберон отида при търговеца, той си е в правото да не приеме рекламацията и да ме прати при вносителя, защото няма законовото задължение да ми го смени или нпоправи. Но производителят е дал тази гаранция за една година, което е съвсем различно от дадената по закон гаранция.A ако производителят е дал 3 години гаранция, търговецът по закон няма задължението да обслужва стоката за последната една година.
                            Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                            Коментар


                              #15
                              jenshen73 написа:
                              @ele: Ако някъде в темата виждаш думата сервиз, посочи ми я в удебелен червен цвят.И понеже не си в сектора с търговските гаранции - ще те светна нещо от кухнята - всичката техника с МНОГО малки изключения излиза от ПРОИЗВОДИТЕЛЯ с поне 24 месеца гаранционен срок, тук в България обаче той се интерпретира както е удобно и угодно на локалният представител. За това се наложи написването на този закон. Пример: Фирма Х внася 460 преносими компютъра марка Y, но понеже не си е договорила правилно гаранционните условия с производителя (защото например вноса е инцидентен, на далавера) и при продажбата на клиент - гаранционният срок по търговска гаранция започва да намалява - най-първите продадени са с 24 месеца, след това с 18, а последните с 12 месеца. Такова нещо ми се е случвало да ми предлагат - лаптоп незнайна марка с гаранция 20 месеца, примерно.
                              Това дето си го написал е следствие следното:Нашите доставчици на арматура за пара например дават 3 години гаранция, но от момента, от който НИЕ като техни дистрибутори вземем стоката от тях. Като постои тази стока при нас на склад, гаранцията й реално тече. При нас няма проблем, защото както казах, американците ни дават 3 години, а ние даваме 2, колкото е по закон, и дори и да мине повече време, имаме достатъчно наличности от резервни части за да даваме 24 м. гаранция на клиента.Но не всички производители дават 36 месеца.А който е пазарил от Китайпо-големи количества, знае, че китайците гаранция не дават. Искат да купиш 1 контейнер стока, и ти дават 10% безплатно, един вид като компенсация за липсата на гаранция...

                              Коментар

                              Working...
                              X