Намерих го случайно в мрежата. Споделям с вас. Не помня да сме дискутирали този въпрос:
Източник!!!!
Наляво ли, надясно ли...или защо човечеството не кара само от една и съща страна на пътяВ небрано лозе изпаднал катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и дрегерът направо избил тавана. "Защо карате пиян? Кой, аз ли, аз се возя. Кара жена ми - ето я отдясно!" Колата просто била с десен волан. Шегата настрана, но въпросът от коя страна да е воланът разделя и сега света на две части, като страните с население 68% от световното използват дясно движение.Въпросът е възникнал далеч преди появата на автомобила. Отговорът и тогава бил различен, определян от социалния статус и факта, че повечето хора са десняци. Пешаците са ходели в дясно за да пазят носеният на дясното рамо багаж, тези с каретите карали също вдясно, защото по-лесно се дърпат юздите с дясната ръка. Войниците, пеша или на коне, се разминавали обратно, та в случай на нужда да нападнат или се отбраняват с меча в дясната ръка. Към 18-и и 19-и век транспортните потоци толкова нараснали, че се наложило законодателно определяне на правилната страна на движение.Първият официален документ в тази посока е на руската императрица Елизавета от 1752-а - указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. След четири години английският парламент приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна и определя първата глоба за движение в насрещното движение - един сребърен паунд. През 1773-а специален пътен акт разпорежда всички пътища в Обединеното кралство да се взимат отляво.Не е точно известно, защо в Албиона е избрано такова движение, но се предполага, че заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове. И днес по пътищата на всички страни използващи ляво движение прозърта силата на колониалната английска империя - Индия, Австралия, Източна и Южна Африка, страните на Тихия океан. В Япония хванали лявото направление, след като англичаните им построили по свой тертип през 1872-а първата железница.Само 14 години по-късно се появяват и автомобилите. Колата на Карл Бенц, която се смята за първото реално мепесе в света, не е имала волан, а ръкохватка. Да се управлява така колата не е било много лесно, искало се е доста сила и затова водачът обикновено сядал в ляво. През 1893-а неудобната "волска опашка" била заменена от кръглия волан - във френския автомобил Панар, създаден за състезанието Париж - Амстердам. Кръглия волан се върти с две ръце и по-удобно е да се седи точно зад него, а не встрани. Това наложило главният орган за управление на автомобила да се измести настрани към някой от бордовете. Въпросът бил към кой?Отначало слагали волана от страната на банкета - отдясно за дясното движение и от ляво за лявото. Така било по-лесно за излизане на водача, за паркиране и за следене да не излезе колата от пътя. Но колите ставали все повече и основното внимание на шофьора вече било насочено към насрещните и изпреварващите автомобили. Това наложили прехвърляне на волана към вътрешната страна на пътя. Първият модел с ляв волан и съвременното разположение на шофьора бил Ford T от 1908-а година.Ето и цитат от каталог на Ford по въпроса: "Управлението е разположено от ляво, което е логично поради следните причини - при движение от дясно и десен волан се налага пътниците да излизат от колата по средата на пътя и да я заобикалят. Това е неудобно и притеснително, особено когато става дума за лейди. При десен волан водачът се намира най-далече от насрещния автомобил, докато с ляв волан може да види дори колелата на насрещната машина и леко да избегне опасността."Към 1920-а повечето автомобили вече имали волан от страната на насрещното движение, но имало и изключения. Например до 1960-е години на миналия век в Италия всички модели на Lancia са имали десен волан - за по-лесно каране в планината и паркиране в града. В Щатите и Канада пощенските автомобили и до сега имат десен волан, за да може пощальонът да сложи пощата в кутията без да излиза от колата.Автомобили с два волана се използват в някои страни за учебно каране, а е жалко, защото това е универсален вариант за страните с различно движение. Някои водещи дизайнери, използвайки достиженията на модерните безжични технологии, вече предлагат и волан, който лесно и бързо може да се мести от ляво в дясно и обратно.В Швеция до 1967-а всички коли имали ляв волан, но движението било в ляво. Няколко години преди това провели референдум за смяна на движението и първоначално 83% от шведите казали "не". След осем години парламентът, вече без да пита никого, наложил дясното движение и на трети септември 1967-а в ранното неделно утро /денят N/ - в 04:50 всички шведски автомобили внимателно сменили положението си на пътя и в 05:00 продължили движението. През първият месец нямало никакви катастрофи, защото никога дотогава шведите не карали толкова внимателно.Има и обратен случай - в знак на добра дружба и за по-добри връзки с "леваците" Зимбабве и ЮАР от дясно на ляво движение преминал Мозамбик.Карането на автомобил с обратен волан е разрешено според Виенската конвенция за пътното движение от 1968-а година, ако колата отговаря на техническите изисквания на страната. В Оман и Австралия, обаче, това е невъзможно и се изисква обезателно преоборудване на колата, като изключение има само за ретро-автомобилите с възраст над 30 години. Автомобили с десен волан не се регистрират в Словакия и Литва.Интересно е, че митарстванията на волана не са повлияли на педалите - във всички страни те са разположени отдясно наляво по формулата ABC /Accelerator, Brake, Clutch/ - газ-спирачка-съединител.
Коментар