Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

"Защо не караме от едната страна на пътя"

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    "Защо не караме от едната страна на пътя"

    Намерих го случайно в мрежата. Споделям с вас. Не помня да сме дискутирали този въпрос:
    Наляво ли, надясно ли...или защо човечеството не кара само от една и съща страна на пътяВ небрано лозе изпаднал катадтжия, когато през нощта спрял шофьор, накарал го да духне и дрегерът направо избил тавана. "Защо карате пиян? Кой, аз ли, аз се возя. Кара жена ми - ето я отдясно!" Колата просто била с десен волан. Шегата настрана, но въпросът от коя страна да е воланът разделя и сега света на две части, като страните с население 68% от световното използват дясно движение.Въпросът е възникнал далеч преди появата на автомобила. Отговорът и тогава бил различен, определян от социалния статус и факта, че повечето хора са десняци. Пешаците са ходели в дясно за да пазят носеният на дясното рамо багаж, тези с каретите карали също вдясно, защото по-лесно се дърпат юздите с дясната ръка. Войниците, пеша или на коне, се разминавали обратно, та в случай на нужда да нападнат или се отбраняват с меча в дясната ръка. Към 18-и и 19-и век транспортните потоци толкова нараснали, че се наложило законодателно определяне на правилната страна на движение.Първият официален документ в тази посока е на руската императрица Елизавета от 1752-а - указ за движение на карети и каруци в градовете от дясната страна. След четири години английският парламент приема закон за движение по Лондонския мост от лявата страна и определя първата глоба за движение в насрещното движение - един сребърен паунд. През 1773-а специален пътен акт разпорежда всички пътища в Обединеното кралство да се взимат отляво.Не е точно известно, защо в Албиона е избрано такова движение, но се предполага, че заради корабите, които и сега се разминават с десните си бордове. И днес по пътищата на всички страни използващи ляво движение прозърта силата на колониалната английска империя - Индия, Австралия, Източна и Южна Африка, страните на Тихия океан. В Япония хванали лявото направление, след като англичаните им построили по свой тертип през 1872-а първата железница.Само 14 години по-късно се появяват и автомобилите. Колата на Карл Бенц, която се смята за първото реално мепесе в света, не е имала волан, а ръкохватка. Да се управлява така колата не е било много лесно, искало се е доста сила и затова водачът обикновено сядал в ляво. През 1893-а неудобната "волска опашка" била заменена от кръглия волан - във френския автомобил Панар, създаден за състезанието Париж - Амстердам. Кръглия волан се върти с две ръце и по-удобно е да се седи точно зад него, а не встрани. Това наложило главният орган за управление на автомобила да се измести настрани към някой от бордовете. Въпросът бил към кой?Отначало слагали волана от страната на банкета - отдясно за дясното движение и от ляво за лявото. Така било по-лесно за излизане на водача, за паркиране и за следене да не излезе колата от пътя. Но колите ставали все повече и основното внимание на шофьора вече било насочено към насрещните и изпреварващите автомобили. Това наложили прехвърляне на волана към вътрешната страна на пътя. Първият модел с ляв волан и съвременното разположение на шофьора бил Ford T от 1908-а година.Ето и цитат от каталог на Ford по въпроса: "Управлението е разположено от ляво, което е логично поради следните причини - при движение от дясно и десен волан се налага пътниците да излизат от колата по средата на пътя и да я заобикалят. Това е неудобно и притеснително, особено когато става дума за лейди. При десен волан водачът се намира най-далече от насрещния автомобил, докато с ляв волан може да види дори колелата на насрещната машина и леко да избегне опасността."Към 1920-а повечето автомобили вече имали волан от страната на насрещното движение, но имало и изключения. Например до 1960-е години на миналия век в Италия всички модели на Lancia са имали десен волан - за по-лесно каране в планината и паркиране в града. В Щатите и Канада пощенските автомобили и до сега имат десен волан, за да може пощальонът да сложи пощата в кутията без да излиза от колата.Автомобили с два волана се използват в някои страни за учебно каране, а е жалко, защото това е универсален вариант за страните с различно движение. Някои водещи дизайнери, използвайки достиженията на модерните безжични технологии, вече предлагат и волан, който лесно и бързо може да се мести от ляво в дясно и обратно.В Швеция до 1967-а всички коли имали ляв волан, но движението било в ляво. Няколко години преди това провели референдум за смяна на движението и първоначално 83% от шведите казали "не". След осем години парламентът, вече без да пита никого, наложил дясното движение и на трети септември 1967-а в ранното неделно утро /денят N/ - в 04:50 всички шведски автомобили внимателно сменили положението си на пътя и в 05:00 продължили движението. През първият месец нямало никакви катастрофи, защото никога дотогава шведите не карали толкова внимателно.Има и обратен случай - в знак на добра дружба и за по-добри връзки с "леваците" Зимбабве и ЮАР от дясно на ляво движение преминал Мозамбик.Карането на автомобил с обратен волан е разрешено според Виенската конвенция за пътното движение от 1968-а година, ако колата отговаря на техническите изисквания на страната. В Оман и Австралия, обаче, това е невъзможно и се изисква обезателно преоборудване на колата, като изключение има само за ретро-автомобилите с възраст над 30 години. Автомобили с десен волан не се регистрират в Словакия и Литва.Интересно е, че митарстванията на волана не са повлияли на педалите - във всички страни те са разположени отдясно наляво по формулата ABC /Accelerator, Brake, Clutch/ - газ-спирачка-съединител.
    Източник!!!!

    #2
    Теорията за лявото движение идва от Острова и е прието така заради рицарите. При идеята, че са десняци и боравят с меча с дясната ръка, в лявата е седял щит. Съответно е логично, препасания меч да е отляво, за да може да се вади по-бързо и лесно . Ето там идва и проблема. Когато по тесните улички на замъците се разминавали двама рицари (при дясно движение), мечовете, които били отляво често се сблъсквали и се пораждали недоразумения. Имено за това там са приели лявото движение, а от там се е разпространило и по колониите. Ех, този стар остров и старите му традиции... Питай ги защо това не е останала една отживелица Поне това е което знам аз като теория.

    Коментар


      #3
      Доста интересен матерял. Според мен е по-удобно автомобилите да са си с ляв волан а движението дясно, но това може би защото така съм свикнал. Миналата година ходих в Англия за няколко седмици, че дори успях да покарам кола в по ненатоварените пътища. Трябва да ви кажа, че никога не съм се чувствал по-несигурен в себеси и като шофьор и като пешаходец. Прези всички години до сега съм живял в България а визитите ми в чужбина са едва няколко и никога не съм бил в страна с ляво движение. Не искам да се сещам каква смешна картинка бях когато пресичах улиците в Англия, по инерция се оглеждах първо на ляво, после на дясно Правеше ми впечетление, че пвовечето водачи доста внимаваха, някой дори се смееха и забелязваха, че явно съм пришалец. Най-ме изненада това, че никой не си позволи да ме обиди, а няколко пъти си бях за бой Относно колите с десен волан. Мисля, че в Б-г трябва да бъде забранено да се регистрират. Просто не са на мястото си тук и създават опасност за движението.
      FIAT Punto 1.6ELX 90hp. 94 г.

      Коментар


        #4
        Мой близък има джип с десен волан и когато се качвам в колата му, винаги сядам отзад. Един път се возих до него и само дето не ръчках мигачите, а да не говорим колко пъти се опитвах да натискам педали. Адски некомфортно ми бе. Иначе не съм пробвал да карам, но вероятно с видимостта, бих имал сериозен проблем и с включването на скоростите.

        Коментар


          #5
          Интересен е случаят със Швеция, където до 1967 движението им е отляво, при все че воланите са им и те вляво.После за една нощ обръщат движението.Не само в английските колонии движението е в ляво. Такова е и в Япония, а следствие почти 100% автомобили от Япония, наскоро имаше предложение да се обръща движението и във Владивосток. Естествено товарищ Путин беше против. През 2009 към ляво движение, в синхрон с Австралия, Нова Зеландия и Япония премина Самоа.Интересно е също така положението в Хонг Конг и Макау, които сега вече са неразделна част от Китай, но за разлика от него са с ляво движение.За отбелязване е, че на автомобилите във Великобритания е обърнато само мястото на волана, но не и разположението на ръчките за мигачи, чистачки и т.н. В Япония обаче и те са огледално обърнати.Интересен факт е, че в Париж има улица с ляво движение, (Avenue du Général Lemonnier), както и в Лондон има улица с дясно движение (Savoy Court).

          Коментар


            #6
            Immortal написа:
            ...За отбелязване е, че на автомобилите във Великобритания е обърнато само мястото на волана, но не и разположението на ръчките за мигачи, чистачки и т.н. В Япония обаче и те са огледално обърнати....
            Тея джапанките все са на перпендек - колите, движението, телефоните... представям си как се свиква с такава кола, ще има перманентно за ремонт я предна броня, я предния джам с тея огледални педали...

            Коментар


              #7
              Пробвали ли сте да натиснете с десен крак съединителя, или с ляв крак спирачката и газта??? Мисията е невъзможна. Така преди години ударих колата на мой приятел без да искам като натиснах с десен крак съединителя, включих първа и понеже не съм свикнал го отпуснах толкова рязко, че проблемът беше налице секунда по-късно...
              www.CarProfi-BG.com
              Самонастройващ се газов инжекцион по OBD II.
              Зареждане и ремонт на автоклиматици.
              Най-атрактивните цени в София!

              Коментар


                #8
                Аз мога да сменям краката....

                Коментар


                  #9
                  И според мен тези коли които са с десен волан небива да се движат в България пък даже и да се забрани внасянето им. Досега само един път се возих в такава кола и ми беше доста странно , чувствах се като шофьор който няма контрол върху колата си и не се знае какво ще стане. Абе изобщо тези коли са си гадна история. Yellow_Flash_Colorz_PDT_37

                  Коментар


                    #10
                    Индия няма какво да я броим за страна с ляво движение - там движението е просто невероятно хаотично и правилото за ляво движение е размито. Поне по разкази на самите индийци...
                    She was only a whisky maker but he loved her still.

                    Коментар


                      #11
                      gantcho написа:
                      Индия няма какво да я броим за страна с ляво движение - там движението е просто невероятно хаотично и правилото за ляво движение е размито. Поне по разкази на самите индийци...
                      Че какво не му е наред!? http://vbox7.com/play:6d3bd118
                      FIAT Punto 1.6ELX 90hp. 94 г.

                      Коментар


                        #12
                        TAIF написа:
                        http://vbox7.com/play:6d3bd118
                        Ако не пишеше Индия, направо да го сбъркаш с кръстовището на бул България и Черни връх. Всеки път като минавам оттам си мисля, че има световен заговор на собствениците на Фолксваген + една дама с червен Сеат, за окончателното ми ликвидиране.Аз не знам ако седна в кола с десен волан как ще сменям скорости...
                        like a man in silk pyjamas shooting pigeons from a deckchair

                        Коментар


                          #13
                          Lane Staley написа:
                          Аз не знам ако седна в кола с десен волан как ще сменям скорости...
                          Не ти ли се е случвало докато си пасажер, когато шофьора разговаря по мобилния телефон да му помогнеш с превключването на предавки с лява ръка А по повод движението в Индия се сетих друго. Братовчедка ми разправя, че в Египет нощем не карат с включени фарове. Било им блещело, пречело им и се карат, ако някой си включи фаровете. Чалнати държави.

                          Коментар


                            #14
                            При условие, че всичко им е осветено - има логика Не че вярвам на това де Брат ми като беше в Йордания - разправя, че от Аман до Джераш цялата магистрала е ярко осветена. Но все пак си карат на фарове. Ма те мисирите малко на тях си мязат (Ал Миср = Египет, не ги обиждам в случая)По отношение на скоростния лост - и аз си мислех, че е трудно, но като карах за пръв път кола с десен волан - на 20-тата секунда вече не ми правеше впечатление.

                            Коментар


                              #15
                              Аз редовно си спирам с ляв крак на спирачката, докато десният си почива...

                              Коментар

                              Working...
                              X