Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

На заден или държавата спира данъчния кредит за автомобили

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    На заден или държавата спира данъчния кредит за автомобили

    "Наскоро попаднах в ситуация да превеждам на чужденец какво значи "седалка дедесарка". Това са прочутите седалки, които се монтират един ден преди прегледа в "Технотест" (фирмата, която сертифицира всякакви промени по автомобилите, които не са фабрични - бел. ред.) и се свалят 10 минути след него. Повечето от тези седалки са оборотни и на 50 коли дедесарки от една марка има само по един чифт, който седи в сервиза в очакване на следващите клиенти."Това мнение е от форума на "Капитал". То бе написано под текст, в който разказахме как държавата се опитва да ограничи злоупотребите с ДДС за леки автомобили. От началото на годината тази част от бизнеса на "Технотест" ще секне. Причината е, че депутатите гласуваха промяна в Закона за ДДС, според която от 1 януари допълнително монтираните седалки (с изключение на фабричните), целящи да увеличат броя на местата в автомобила, няма да се признават за ползването на данъчен кредит. Компаниите няма да могат да си приспадат и платеното ДДС за всички консумативи и резервни части, свързани с експлоатацията на такава коли. Идеята на новото ограничение е да намали в някаква степен броя на хората, които се изкушават да ползват закупените фирмени леки коли за лични, а не за бизнес нужди. В същото време обаче ще повиши разходите на много компании. Освен луксозни автомобили в категорията 6-9 места (създадени допълнително, след като колите са преоборудвани) попадат и редица работни коли, които широко се използват от малкия и средния бизнес. Тук е и парадоксът - в единия случай правиш промени в закупената лека кола с цел да измамиш държавата, за да си спестиш данъци. В другия се опитваш да намериш точния начин да си получаваш обратно ДДС, което по принцип не би трябвало да дължиш.Къде е промянатаМасовите леки автомобили (които на специализиран език се водят 4+1 места) са един от малкото активи, за който бизнесът няма право на данъчен кредит. Изключение се прави за транспортни фирми, такси компании, рент-а-кар дружества и такива, които предлагат шофьорски курсове. Причината е, че данъчната администрация трудно може да следи специфичната употреба на всеки автомобил - дали е за лични или за бизнес нужди. Така към данъкоплатците се подхожда на принципа виновен до доказване на противното. В много европейски държави също има подобни рестрикции, базирани на брой места и оборудване в автомобилите, или просто има предвидено частично възстановяване на ДДС за тях. Например 50% в Испания, Великобритания, Швеция, 40% - в Италия, 20% - за екоавтомобили в Ирландия.За никого не е тайна обаче как могат да бъдат прескочени ограниченията в българския закон. Единият вариант е на по-мощните и товароносими автомобили да се премахнат задните седалки, монтира се допълнителна решетъчна преграда и така автомобилите се "превръщат" в товарни тип "баничарка". Ако такъв автомобил бъде регистриран в КАТ като товарен, за него, както и досега, фирмите ще могат да ползват данъчен кредит. Вторият е със (често изкуствено) завишаване на броя седалки. За да може леките коли да влязат в категорията 6+1 места, много от фирмите плащаха еднократно от 500 до хиляда лева (според модела) за допълнително монтиране на две седалки. След това лицензирана фирма (обикновено "Технотест") издава протокол за извършеното преустройство, за да се избегне плащането на ДДС, от което са освободени превозни средства с 6+1 места. Собствениците им не внасят или изтеглят от държавата дължимия данък.Наполовина ограничениПървоначалната идея на правителството бе право на данъчен кредит да се ползва за леки автомобили с места за сядане над осем без това на водача. Въвеждането на тази нова рестрикция обаче противоречи на европейското законодателство и веднага се появиха опасения, че тя ще предизвика съдебни дела срещу държавата. Затова между първо и второ четене на промените в Закона за ДДС депутатите решиха да направят по-незабележима промяна, според която при определяне броя на местата за сядане се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя."Така като леки автомобили вече ще се третират и тези, които са преоборудвани, например от 4+1 на 6+1 места, защото това не са седалки, монтирани от производителя на автомобила. Това означава, че за тях не възниква правото на данъчен кредит", обяснява Валентина Василева от "Глобал такс". За заварените случаи - например автомобили, които се изплащат по схемата на финансов лизинг (при който задължително се прехвърля собствеността), важат старите разпоредби до окончателното изплащане на колата. В случаите на оперативен лизинг (наем) на преоборудвани леки автомобили обаче от началото на тази година върху наемните вноски вече ще се дължи ДДС.Фирмите вече няма да могат да си приспадат и платения ДДС върху горивата и всички разходи, свързани с поддръжката на преоборудваните коли, независмо кога са били закупени автомобилите, ако те са допълнително преоборудвани. С това ограничение държавата наказва компаниите, които преди промяната са взели напълно законосъобразно решение за инвестиция в автомобил."На практика много от допълнително монтираните седалки са неизползваеми и се поставят единствено с цел да не се плаща данък. Така че смисълът на промяната е да се прекрати поне отчасти недобросъвестното поведение на някои данъкоплатци", твърди Менда Стоянова, която е председател на бюджетната комисия към парламента. Интересен е фактът, че между първо и второ четене на промените в закона Мартин Димитров от СДС внася предложение да отпаднат всички ограничения, свързани с правото на фирмите да ползват данъчен кредит за леки автомобили. Работната група (обикновено доминирана от депутати на мнозинството и експерти от ведомства) подкрепя това предложение по принцип, т.е. като философия. В крайна сметка обаче се предлага и приема редакция, в която се добавя изискването при определяне на броя на местата за сядане да се вземат предвид само седалките, монтирани от производителя. Според данъчни експерти обаче е спорно дали и тази нова промяна няма да се окаже в противоречие на европейското законодателство и ще предизвика съдебни дела срещу държавата (виж карето).Покрай сухотообаче в този случай гори и мокрото. "Българският бизнес е достатъчно притиснат от кризата, от затруднения достъп до кредити и намаленото потребление. Стесняването на обхвата на данъчния кредит за автомобилите касае и тези коли, които вече са закупени и се ползват. За луксозните джипове не се притеснявам, но тези "баничарки", които очевидно се ползват за работа, ще бъдат допълнително обложени с 20% върху всички разходи по ползването и поддръжката. С това ставаме може би единствената страна в света, която въвежда в най-тежкия период на криза допълнителна данъчна тежест", твърди Стоян Желев, председател на Асоциацията на автомобилните производители (ААП).Мениджърите на някои компании коментират неофициално, че почти няма фирма, която да не се е възползвала от врътката със седалките дедесарки. Логично е - освен товарни автомобили и бусове ежедневно почти на всяка компания й се налага да използва и обикновени леки автомобили - за транспорт, дистрибуция на дребни стоки и т.н.. "Когато държавата подхожда рестриктивно спрямо бизнеса, той търси начин да заобиколи ограниченията", обяснява ситуацията мениджър на малка компания за хранителни стоки. Новата разпоредба в закона обаче ще засегне точно тези бизнеси, тъй като от 1 януари при равни други условия те ще плащат с 20% по-скъпо гориво за своите фирмени коли.Новата разпоредба може да засегне и някои от вносителите на автомобили, които са държали коли на склад с надеждата да ги преоборудват (например на 6+1 места) и ги продадат като такива с право на данъчен кредит, предполагат търговци. Освен това изкуствено ще се даде конкурентно предимство на тези марки, които са разработили модели с фабрично повече места за сядане."Ще има ефект и върху общия пазар на автомобили, защото голяма част от хората ще отложат покупката на ново превозно средство, ако за модела, който са си избрали, вече не може да се ползва данъчен кредит", твърди Лъчезар Георгиев, бранд мениджър на "Ауди".В крайна сметка надлъгването между фирмите и държавата продължава. Държавата поставя допълнителни ограничения с цел да събере повече приходи и да не позволява произвол. От другата страна обаче са фирмите, които сега просто ще трябва се опитат да се наместят в новата законова рамка. Нищо чудно да измислят и нови начини да заобиколят закона, за да си намалят разходите. "В цялата тази бъркотия се забравят принципите на ДДС като данък, който облага крайното потребление", твърди данъчният консултант Симеон Симеонов. Преди време от Асоциацията на автомобилните производители (ААП) и от Асоциацията на автомобилните вносители предложиха да се въведе частичен данъчен кредит за всички фирмени нови и употребявани леки автомобили. Дали пък това няма да се окаже по-соломоновското решение.http://www.capital.bg/show.php?story...=email_capital

    #2
    това ако някой може да го обясни с две прости думи,за прости хора като мен
    ex.Мареа ТД100

    Коментар


      #3
      Ами до сега, ако купиш за фирмата си автомобил 1+1 или 6+1 места, държавата ти връща ДДС-то. От 1ви януари отпада.

      Коментар


        #4
        Ами какво стана с акциза за автомобили над 120 kW ?
        Брава 1,6 16V; Джанти 16-ки - по договаряне - 4 бр.:
        http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?t=88126

        Коментар


          #5
          1+1 - никой не е казал, че отпада - примерно FIAT Marengo си е точно 1+1.6+1 - фабрично - също не отпада, но да сложиш на FIAT Marea в багажника 2 табуретки и да я пререгисрираш като 6+1 - това искат да отпадне. Въпреки, че е много тъпо VOLVO XC90, който си е SUV по принцип да може да си ползва ДДС-то, само щото в багажника има фабрични 2 сгъваеми седалки...
          Steliyan's Life!
          FIAT Marea HLX 1.9JTD 105, 02.2000

          Коментар


            #6
            За 1+1 не съм сигурен дали си прав, нали целта е да се премахне практиката за Порше Кайен 1+1?Но едната идея беше напълно да се премахне за 6+1, сега започват да обсъждат евентуално да добавят текст, който да важи за фабрични седалки.

            Коментар


              #7
              jenshen73 написа:
              ...Въпреки, че е много тъпо VOLVO XC90, който си е SUV по принцип да може да си ползва ДДС-то, само щото в багажника има фабрични 2 сгъваеми седалки...
              по-скоро е хитро от страна на Волво ... не че им помогна да не ги купят китайците де

              Коментар


                #8
                Е то да е само при Волво...

                Коментар


                  #9
                  Аз съм "ЗА" да отпадне данъчният кредит за SUV-ве 6+1, защото те не се купуват за бизнес, а за гъзария. Виж, 1+1, фругончета, пикапчета, бусове - машини, които се купуват, за да се върши работа с тях - те са друга бира.

                  Коментар


                    #10
                    Има и изключение, трябва да се измисли нещо срещу явното - не може самия дилър да ти предлага Х5 или МЛ като 1+1. Едва ли наистина някой ще ползва като товарен, но пък може наистина да се ползва за служебни нужди. Не е много лесно да се измисли как точно да стане. Аз лично се надявам да остане в максимална степен близко до сега действащото, защото от фирмения автопарк 95% от колите са с върнато ДДС. Това е едно малкото облекчения за фирмите.

                    Коментар


                      #11
                      А не споменават нищо за "N1"! Има доста Рена ( основно с 5 врати, пък макар и с 4-5 места) за които си ползващ ДДС кредит. И не само Рена...Всички представени автомобили са тип
                      F31 BMW 320d

                      Коментар


                        #12
                        А иначе гъзарията също е бизнес! Някой му викат имидж и т.н.
                        F31 BMW 320d

                        Коментар

                        Working...
                        X