Не съм се борил с никоя фискална система.Аз си бях механик - колонки Почти всички колонки в ЕС са с температурни компенсации.Ето тези съм ги гледал лично:http://www.europump.com/en/lpg-dispenser/Всички колонки на тази фирма са с автоматична температурна компенсация.Тогава слагахме още 2 вида колонки. Нямаше такава без температурна компенсация!Простата причина, че повечето регламенти в големите държави изискват колонките да имат температурна компенсация.Аз лично имам опит само с газови такива и за това казвам, че тогава лично аз не знам да има такива без температурна компенсация.Също така всички имаха защита от въздух. Ако колонката "усети", че преминава въздух (има въздушни джобове във флуида), цялата система автоматично спира. За това винаги ми е било смешно някой като каже, че му били пълнили газовата бутилка с въздух. Това никога няма да се допусне, защото малкото засмукване на въздух от нагнетателната помпа е пагубно. За това имат такава защита.По спомен температурната компенсация гарантираше 0.5% разлика в диапазона от -30 до +50 градуса.Повярвай, че има такива колонки на пазара, които се слагат, защото не е нищо сложно.Самата компенсация идва от разходомера. В него е вграден датчика за температурата, като самия той си изчислява разликата спрямо измерените импулси. Няма друг уред за тази компенсация, както ти си го написал...Всичките колонки, които съм бил в изграждането им след това минавах и ги връщах на около 30-35мл в минус, за да остава далаверата за съдържателя на газ станцията. Така на всеки 10л оставаха по 350мл или на 6-7к литра дневна продажба това прави около 200-250 литра газ "бонус" на всеки 24 часа. Нали се сещаш каква кола (на какво гориво) карах тогава...п.п. Най-големия проблем с колонките имахме с пистолетите. Защото слагахме най-модерните (за тогава) като самия пистолет отваря едни съчми, за да се захване за пълначката. Ама няма да ти казвам тук колко "домашни" щуцера имаше направени в някой гараж с по 1-2мм по-голям отвор, достатъчно да изтърве половината пистолет, да не може да сработи защитата по дебит и как хората ставаха като снежни човеци...
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Виждали ли сте как се прави проверка на газова колонка?
Collapse
X
-
Е човек, ти ме хвърли в оркестъра. Недей така В тотална грешка си ...Самият разходомер няма как да обработва температурата. То е едно тъпо механично устройство. Ако има някаква аритметика тя се прави от софтуера. Но никоя от фискалните системи които текущо се ползват не го прави. Както казах лично съм контактувал с програмистите на почти всички системи за да вградят поддръжка на допълнителен протокол. И сме правили безброй тестове докато всичко тръгне. Просто няма смисъл при зареждане от 10 литра да се добавят 10-20-50 милилитра които са под статистическата грешка на разходомера. Това ще вкара само допълнителна грешка и продаваното количество още повече няма да излезе. Тия дни ще разпитам един пич от немската фирма която представлявахме как стои положението в Германия но дори да е залегнало някъде то сметките ги прави електрониката в колонката. В България 100% не се прави! Ето по долу добавям снимки от двойна колонка която съм оживявал аз за дизел и бензин.Вижда се 4 буталния разходомер над помпата и на неговата ос по отгоре се намира диференциалния енкодер - от който излиза сивия кабел към електрониката. Самият енкодер няма грам връзка с горивото. На последната снимка се вижда и черния клапана който служи при автоматично зареждане (когато си задал примерно за 10 лева) и стискаш пистолета. Други допирни точки с горивото няма - има пускане и спиране на помпата и един нузъл ключ който се задейства като се свали нузъла от колонката. Никакви температурни датчици няма.Както се вижда нито разходомера нито енкодера могат да правят каквато и да било температурна компенсация - и двете са чисто механични устройства.Вече не си спомням колко на брой колонки съм отварял и вътре съм виждал именно това. Тук на снимките е чисто ново - това е разликата Правили сме високоскоростни колонки 90л/мин и обикновени - 50л/мин... все тая.Самото температурно разширение не е линейно и за изчисляването му се ползват ASTM таблици. Ето сега намерих една екселска която съм правил по тях и ще я добавя. Намира се долу в мнението под снимките. Според нея числата са следните:Дизел - при 1000л и разлика от 0 градуса целзий до 1 градуса целзий заемания обем се повишава с 0,7907ЛБензин - при 1000л и разлика от 0 градуса целзий до 1 градуса целзий заемания обем се повишава с 1,2778ЛКато има и по леки вариации в числата в зависимост от конкретния продукт - примерно А95, А98 се смятат по различни таблици ако трябва да бъдем много точни.Къде в тоя разходомер според теб ще се зададе вида гориво и ще се зареди такава таблица ?За газ също правих таблица но не я намирам в момента и добавям друг документ- пак долу под снимките се намира. Но тя е валидна само при 60:40 а такова едва ли някой продава в БГ ... Ей тука ни цакат яко. Ако има заложена твърдо някаква таблица в разходомера тя нямашанс да дава никога реални показания за газта. Айде за дизела и бензина по може да се направи някаква калкулация ама газта - невъзможно. Даже ако не се лъжа за газта НАП не изисква предаване на референтен обем - предава се само за дизел и бензин реален обем, температура и референтен обемпри 15 градуса в резервоара. За газта се предава само реален обем. Даже в резервоара не се отчита понеже там ставаше мазало като напече слънцето резервоара - както си седиш и гледаш резервоара почва да се пълни - нивото се покачва защото се вдига налягането и баланса между течната и газовата фаза се измества в полза на течната. А нивомерите мерят течната фаза само, а газообразната се разширява много повече от температурата отколкото течната. Мазало става още в резервоара а ти ми говориш за компенсация като иде някой и каже сипи ми газ за 4 лева Спомням си даже по тея срещи един мозък от БИМ да не му пиша името как се чешеше умно и примигваше като го предупреждаваха че количеството в газовия резервоар на практика няма да може да се измерва никога точно. Погледни в наредба 18 приложение 19 - баси знаех я наизуст тая глупост Наистина има раходомерни глави които правят температурна компенсация - такива са на всички автовози но такава глава струва сигурно колкото 3 колонки.И пак компенсацията не става в самия разходомер а от електрониката в главата. Температурното разширение се изчислява от електрониката на главата и в нея се задава какъв продукт се проточва.Ето един каталог на Кълвача - те държат поне 50% от пазара на дребните бензиностанции като оборудване. Виж енкодера и разходомера какви са и прецени дали може в тях да се прави подобно изчисление ... http://www.kalvacha.bg/photos/bg.pdfЕнкодерът е аналогичен на този от снимката по долу. Само разходомера е за LPG - едно парче желязо с две бутала ...Ако си разровя снимките ще намеря и снимки на реални колонки за газ. Мисля че имам снимки на Токхайм - това са най-модерните колонки които се ползват в ОМВ, Шел и Еко. Вътре е същия кютук ...Една година се занимавах с тея простотии. Не знам какво ме прихвана и реших да ставам началник та смених професията. Слава богу бързо ми писна и се махнах Но успях да обиколя почти всички бензиностанции от София до Варна и поне половината до Бургас.
Коментар
-
Сега разпитах - температурна компенсация на газта не се прави дори при разтоварване от камион в бензиностанцията. Прави се само за светлите горива. Тъй че още по малко се прави при продажбите нито на светли нито на газ.Ето го разходомера на колонките от твоя линк - http://www.europump.com/en/lpg-flow-...икновен бутален разходомер като тоя от снимките по горе но за LPG. Изхода му е една ос. И помен няма от каквито и да е температурни сензори.А ето как изглежда разходомер за светли горива от автовоз. В електронната глава се вкарва вида на горивото и по заложените таблици и температурен датчик се извършва температурната компенсация. Блокът е на Хектроник - именно техните продукти продавах докато работех в тази фирма.Ето и друг модел - по разпространен в БГ: Бензинджиите му казват калкулатор.
Коментар
-
Илко, не си прав за това.Може би не съм се изразил правилно, че разликата се изчислява от "разходомера", защото както казваш той си е механичен.Разликата се приравнява след това от електрониката спрямо импулсите отнесени към температурата от една обикновена термодвойка.По време на пускане на колонката (първоначална инсталация) се задават два основни параметъра при отпадането на сигнала от термодвойката.1. Дали да продължи да работи без температурна компенсация. В този режим се появява една точка на дисплея долу в дясно, че нещо не е наред, Като влезнеш след това в сервизен режим си показва ерор кода и по таблици гледаш какво е сгънало.2. Да спре работата на колонката. Тогава колонката спира да работи директно с ерор кода на дисплея. Това не го пускахме по обясними причини.Втория случай е задължителен за работа в много страни по законови причини. Примерно най-голямата страна (по спомен), където не може да инсталираш колонки без АТК е САЩ.Фискалната система трябва да взима данните от изхода на електронния брояч (тук нямам много познания, защото не съм бил намесен в софтуера). Самата компенсация се прави преди него (изхода), като програмистите не се съобразяваха с това нещо - или поне аз не съм чувал. Важното е по протокол колонката да им даде, че еди какво си количество е налято, пък дали в изходната сметка е включена температурната компенсация или не, фискалната система и е все едно.Когато инсталирах тези колонки всички газ цистерни зареждаха на принципа разликата от количество преди заряд и количество след заряд.Самия нивомер представляваше чисто механично устройство, закрепено от задната страна, по средата на "бутилката". Вътре представлява една система от едни тръби с изместен център, защото както знаеш цистерната не е квадрат, за да е линейно показанието. Та въпросната тръбичка на 100% пълен резервоар стои най-горе. След това се завърта и когато се потопи в газа, той започва да излиза през един технологичен отвор. В този момент, когато газта навлезе в тръбата се засича на колко % е пълна баката на камиона. След разтоварването се гледа какво количество е останало и се записва в дневника на съответната газ станция.Така беше преди 12 години, когато бях в тази сфера...A20DTH ЖТД ама не баш
1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда
Коментар
-
Точно това ти казвам че не се прави - днес говорих с човек които обслужва и инсталира точно такъв тип софтуер.Енкодера е куплиран на оста на разходомера и директно се върти от него. Най често ползваните енкодери са оптични - има две двойки светодиоди и фотоприемници при диференциалните енкодери и един пластмасов диск с черни ивици които при въртенето си прекъсва оптичната връзка между тях. Друго в енкодера няма. Имам снимки на разглобен енкодер - ще потърся, но и в нета сигурно има. От там кабелите директно влизат във фискалната система през един мултиплексор. Той служи да направи галваничната изолация и да свърже няколко на брой такива енкодери и други сигнали за управление на колонката към фискалната ситема. В него също не се правят никакви аритметики. И няма закачен никакъв термодатчик. То и няма как да прави сметки заради това че газта има различен коефициент на температурно разширение в зависимост от състава и. т.е. няма как да смята вярно ако си заложил някакви данни а реално през колонката минава съвсем друго. Нещо повече - в момента не се прави дори температурна компенсация на газта като се зарежда, данъчните също не се интересуват от такъв параметър.Или се бъркаш или преди 12 години (не знам как е било тогава) сте ползвали някакви колонки с такива параметри но на практика такива колонки вече никой не прави. Щом законът не го изисква всеки гледа мине по тънко Прави се за светлите горива и то само при зареждане с гориво.Още нещо - нали знаеш че на всички бензиностанции от веригите има еталон и всеки клиент може да поиска да му се направи проверка. И ако колконката в някой студен ден прави подобни гимнастики ще му напълни да кажем 100 милилитра по малко. И ще стане бати скандала ... Горивото винаги се продава на реална температура.А тези механични нивомери за които говориш съм ги виждал - те дори не мерят в литри а в проценти от запълване на резервоара. На 10-12 0000м3 резервоар дават по 5-9% грешка ако изобщо работят. За какви температурни компенсации иде реч изобщо тогава? Аз съм правил калибровъчни таблици на цилиндрични резервоари и съм постигал точност под 100мл за резервоар с обем примерно 8-10 000 м3. Представи си само в този резервоар който има диаметър 2 метра и дължина 6-7 метра с колко пада нивото при 50% запълване - в най-широката част ако от колонката източиш 20л колкото е еталона. Нивомерът измерва че нивото се е понижило с примерно 0,25мм и след калкулация по таблицата изчислява че вътре има с 20 литра по малко Преди 12 години не знам какво са мерили ама температурната разлика е била последната им грижа като при едно зареждане може да изчезнат 200 литра само заради тези механични нивомери А бензинджиите са ебаси племето - аз му меря нивото с точност стотни от милиметъра и му изчислявам обема по таблицата а той бърка с един чепат клон нацапан с тебешир, после го мери с рулетка с точност 1см и вика - не мериш вярно. На мен с тази мярка винаги ми е точно Е, идвало ми е да фана тоя клон и да го ...Таааа прав съм Ако светлите горива все пак имат някакъв специфичен състав и повторяемост в коефициента на температурно разширение, газта никой не може да каже какво и колко съдържа за да може да се мери каквото и да било. Само си представи че двата газа имат разлика в температурата на кипене от 30 градуса и са смесени в бог знае каква пропорция. Какъв температурен коефициент ще ползваш ?
Коментар
-
Що се отнася до закона - трябва да признаете, че ако им е разрешено максимално допустимо отклонение от: +/-0,5% те могат да си настройват колонките (при течните горива) да показват точно минус -0,2% в ущърб на клиента, и така никога няма липси при инвентаризациите и дори е законно. Ако не съм запомнил грешно процентите - от всеки заредил камион с 1000 л резервоар - могат по 5 литра бонус да остават за бензиностанцията.***Точно заради тези неща с температурните компенсации при газта, които сте изписали:Лятно времеКато заредя рано сутрин примерно в 5 часа сутринта при 15 градудуса преди да тръгна към морето - бутилката ми събира 102% от обема си,и може да ми даде до 6 л/100км LPG извънградско,а като заредя късно следобед 15 часа при 35 градуса преди да тръгна да се прибирам - може да ми събере от празно състояние и само 55% от обема си ... и после да ми даде разход от примерно 9 до 18 на сто.Наблюдавал съм такива аномалии в разхода, и не се намери нито един бензинджия, който да може да ми ги обясни.
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар