Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Как определят класовете на пътищата?

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Как определят класовете на пътищата?

    Здравейте!Имате ли идея от какво се определя дали един път от републиканската мрежа е първокласен, второкласен, 3/4 класен?Има ли точни универсални критерии, които да ми дадат представа, като гледам картата, на какво ще попадна.Срещал съм 3-класни пътища, които са доста добре, като настилка, както и 2-класни, които им отстъпват.Също се чудя кога и как се сменят класовете на пътищата.Имам хартиени карти на България от 2004 и от 2008 години.Забелязвам как различни пътища са с различен клас в двете издания - основно движение към по-нисък клас (пътищата един вид се износват).И най-важният въпрос - понеже, по мои наблюдения, много от трето/четвъртокласните пътища са в сносно състояние, поддържа ли се някъде регистър на останалите, които са в наистина лошо състояние (свлачища, дупки, и други проблеми), където да може човек да прави справка преди да тръгне?Идеалният вариант би бил картографски сайт, в който всеки да може да оставя коментари за отделни отсечки от пътната мрежа, както и да чете мненията на други шофьори, минали по въпросния участък.Може също да се направи база данни в същия картографски сайт за пътища, които трябва да се избягват, не на един такъв съм се натъквал през последната си година, като шофьор.Такава база с данни би била наистина полезна за хората, които тръгват на път, който не познават.Надявам се да има някой запознат по въпроса за класовете.Имам подозрения, че го пише в някой закон, но не знам кой.А идеята за сайт-регистър на пътищата звучи утопична, но принципно не е невъзможна.Основната цел, която такъв сайт би постигнал, е по-оптимално използване на цялата ни републиканска пътна мрежа, която, в каквото и състояние да е в момента, отчасти е богатство, което не се използва пълноценно от всички, поради липса на информация, или пък хората се натъкват на лоши пътища, също поради липса на информация.Поздрави!

    #2
    [quote:e43d5fa75e]Министерският съвет ще обсъди утвърждаването на списък на републиканските пътища, които са изключителна държавна собственост и осигуряват транспортни връзки от национално значение. Те образуват държавната пътна мрежа. Според административно-стопанското си значение и функции в транспортната схема на страната, те се класифицират на автомагистрали, пътища 1-ви клас, пътища ІІ -ри клас и пътища Ш-ти клас. Местните пътища са общински и частни и осигуряват транспортни връзки от местно значение. Списъците на републиканските и общинските пътища и промените в тях се утвърждават от Министерски съвет, по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, след съгласуване с кметовете на общините. Автомагистралите, които в България са четири, са пътища от най-висок клас, предназначени за движение на автомобили с високи скорости. Пътищата първи клас осигуряват транзитно движение на големи разстояния, предимно от граница до граница.Те са общо 9, обслужват големи територии и съвпадат с направленията на основните транспортни потоци в страната. Пътищата втори клас осигуряват транзитно движение на средни разстояния и изпълняват разпределителни функции в транспортната система. Пътищата трети клас разпределят движението във вътрешността на териториите и осигуряват връзки с отделните общини. Последният издаден списък на републикански пътища е от 1987 г., който е одобрен от Министерство на транспорта и Главно управление пътища. Актуализиран е през 1999 г., когато според действащото законодателство, четвъртокласните пътища са прекласирани в третокласни. Във връзка с новия Закон за пътищата и утвърдената с него промяна в класификацията на пътищата в страната, Изпълнителна Агенция
    Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

    Коментар


      #3
      Точно за такъв списък питам.Дефинициите горе дават някаква представа, долу горе съвпадаща с интуитивната. Но дали според класа на пътя е имало точно определени параметри на отсечките, като например ширина на ленти, наличие или не на банкет, мантинели, вид настилка и други?Това, че списъкът от 1987 ми е набор не говори добре за актуалността му, а въпросната актуализация от 1999 също едва ли отразява съвременното състояние на мрежата.Иначе би било интересно дали има детайли за съответните пътища, било технически, било от друг характер в този списък.Въпросният цитат има ли дата, и дали изобщо министерският съвет е обсъдил това? Едва ли ще намеря отговори на government.bg, но ще потърся.

      Коментар


        #4
        Няма дата.Според закона за пътищата: Класификацията на републиканските пътища се извършва при условия и по ред, определени от Министерския съвет.Някъде из сайта на Министерски съвет ще да е...
        Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

        Коментар


          #5
          Колеги,надявам се това инфо да Ви е от полза.ПРИЛОЖЕНИЕ 2СПИСЪКна републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса. Автомагистрали.Номер на пътя Наименование на пътя ОбластиA-1 Граница Югославия-София-Пловдив-Свиленград-граница Турция Сф, СО, Пз, Пд, СЗ, ХсA-2 София-Ботевград- Шумен-Девня- Варна СО, Лч, Пл, ВТ, Тщ, Ш, ВнA-4 (Пловдив-Свиленград)-Ямбол-Бургас СЗ, Сл, Яб, БсA-5 Варна-Бургас Вн, Бс . Пътища Първи клас.Номер на пътя Наименование на пътя Области1 Граница Румъния - Ферибот Видин - Видин - Димово - Ружинци - Белотинци - Монтана - Враца - Мездра - Ботевград-Горни Богров - София - Даскалово - Дупница - Благоевград - Симитли - Кресна - Кулата - граница Гърция Вд, Мн, Вр, СО, Сф, Пк, Кн, БлЕ-79 2 Граница Румъния - Русе-Цар Калоян - Разград - Шумен - Девня - Варна Рс, Рз, Ш, ВнЕ-70 3 Гара Бяла - Плевен - Луковит - Коритна - Ябланица - Ботевград Рс, ВТ, Пл, Лч, СОЕ-83 4 Коритна - Български Извор - Микре - Севлиево-Велико Търново- Омуртаг- Търговище- (Разград - Шумен) Лч, Гб, ВТ, Тщ, ШЕ-772 5 Русе-Бяла-Полски Тръмбеш-Велико Търново- Дебелец-Дряново-Габрово-Шипка -Казанлък- Стара Загора-Средец-Димитровград- Хасково-Конуш -Черноочене -Кърджали-Момчилград-Маказа- граница Гърция. Рс, ВТ, Гб, СЗ, Хс, КжЕ-85* 6 Граница Македония-Гърляно - Kюстендил -Радомир-Перник- София - Долни Богров - Пирдоп - Розино - Карлово - Калофер- Казанлък- Сливен-Лозенец-Карнобат-Бургас Кн, Пк, СО, Пд, СЗ, Сл, Яб, БсЕ-871и Е-773 7 Граница Румъния - Силистра- Дулово- Шумен- Преслав-Върбица-Бероново-Мараша- Ямбол- Елхово-Гранитово-Мелница-Лесово-граница Турция Сс, Ш, Бс, Сл, Яб8 Граница Югославия-Калотина - Драгоман-София- Ихтиман- Костенец-Белово-Пазарджик-Пловдив-Поповица- Хасково-Харманли-Любимец-Свиленград-Капитан Андреево-граница Турция СО, Сф, Пз, Пд, ХсЕ-80 /Е-85** 9 Граница Румъния-Дуранкулак-Шабла- Kаварна-Балчик-Оброчище-Кранево- Златни пясъци- Свети Константин-Варна-Старо Оряхово-Обзор- Слънчев бряг-Бургас- Маринка-Звездец-Малко Търново - граница Турция Дб, Вн, БсЕ-87 * - Международен номер E-85 съвпада с I-5 в участъка от Русе до Хасково** - Международните номера E-80 и E-85 съвпадат помежду си в участъка от Хасково до Свиленград Международните номера E-83 и E-79 съвпадат помежду си в участъка от Ботевград до София . Пътища Втори клас.Номер на пътя Наименование на пътя Области1. 2. 3.11 (Видин-Димово)-Симеоново-Ботево-Арчар-Лом- Kозлодуй-Оряхово-Гиген-Брест-Гулянци-(Дебово-Никопол) Вд, Мн, Вр, Пл12 Видин - Иново - Брегово - граница Югославия Вд13 (Монтана-Враца) Крапчене-Стубел-Криводол-Борован-Бяла Слатина-Кнежа - Искър - Долни Дъбник ( Плевен -Луковит) Мн, Вр, Пл14 Видин-Кула-Връшка чука-граница Югославия Вд15 Враца-Борован-Мизия-п.к. Сараево-Оряхово Вр16 (Мездра-Ботевград)-Ребърково-Елисейна-Своге- София Вр, СО, Сф17 (Мездра - Ботевград) - п.в. на I-3 - п.в. Ботевград на АМ
          Да попиташ може да бъде моментен срам, но да не попиташ и да останеш невеж, е доживотен срам.
          Brava 1.4 12V SX

          Коментар


            #6
            Добре, интересен списък. Най-вероятно сред тези са всички публични асфалтирани пътища.Класовете, обаче, не изглеждат актуални, по-скоро това прилича на план за развитие на инфраструктурата: абсурд е върбишкиятпроход да е 1 клас.Иначе е добра база за сайт, който ми се върти в главата.

            Коментар


              #7
              Категорията на пътищата не се определя от състоянието на тяхната настилка, а от проектния трафик по тях. Естествено, трафикът пък се влияе от състоянието на пътя, но това е друга тема.Това, че има второкласни пътища в окаяно състояние е факт, но по повечето вече се работи. В нашата област например няма път дори от трети клас, който да е с лоша настилка... освен пътя Ямбол-Елхово, който беше второкласен, но след отваряне на КПП Лесово трафикът по него неимоверно се засили, направиха го първокласен, но.... пътя е проектиран за нисък трафик, и сега прилича на лунен пеизаж от тежките ТИРове.А и не всички асфалтирани пътища попадат в горния списък. Не знам как е другаде, но специално около нас има доста пътища, за които не се иска винетка.Така например има път, по който можеш почти без проблем да се движиш Ямбол-Сливен без винетка:Ямбол -Кабиле (мойто село) - Дражево - разклон Хаджи Димитрово - Крушаре - Самуилово - Сливен. По цялото трасе винетка искат само за участъка разклон Х.Димитрово - Крушаре, който е около 5 км. Вероятността по него да има полицаи е почти нулева. Понякога стоят на разклона Х.Димитрово, но там на практика няма как да те спрат, защото завиваш точно преди тях. Всички останали участъци са общински. Разстоянието се удължава с около 7-8 км в сравнение с основния път, но ако ти се наложи и нямаш винетка, не е проблем. А пътя по цялата си дължина е хубав.

              Коментар


                #8
                Immortal, супер за пътищата във вашата област, и аз така съм чувал и отдавна се каня да мина през тях.Иначе очевидно си прав, че класът не се определя от настилката в момента, но би трябвало при строежа им навремето настилката и други характеристики да са зависили от класа на пътя/планираното натоварване.Принципно точно такива коментари, като твоите, ще са много полезни да ги съберем в един сайт или пък раздел на форума.Ако всеки разкаже за пътищата, които познава - кои препоръчва и кои - не, ще бъде доста полезно за хората от други области, които пътуват по въпросните места.Разделът Пътна обстановка прилича на нещо такова, но би било полезно да има някакво структуриране на темите по области, примерно, или по някаква друга характеристика.Търсачката е полезна за целта, но най-подходящ бил вариантът за някакъв структуриран указател на пътищата с коментари от потребители.Друго възможно разделение е на две големи теми - пътища в добро/отлично състояние и пътища в лошо състояние.Картографска репрезентация много ще помогне за целта, дори и с груба маркировка на трасетата, които може да включим във въпросния указател.Дочух също, че всички пътища с европейска номерация в страната са добри, и от опита ми до момента долу горе виждам, че е вярно.За съжаление тези пътища са много малко, като разгледах картата.Иначе се чудя дали има хора, които да са навити, като мен, да започнем някакъв каталог на пътищата.Понеже има много пътуващи хора във форума, мисля, че повечето от вас разполагате с полезна информация по въпроса.Аз също пътувам много и бих отразявал новите пътища, по които за първи път минавам.Tехническата реализация на такъв сайт, ако се стигне до там изобщо, принципно бих могъл аз да я направя.Но с попълване на информация за достатъчно много пътища не бих се справил сам.

                Коментар


                  #9
                  А към горния списък още една забележка - път 5303 (Север на град Ямбол) - за него вече не се иска винетка, т.к. на практика това е околовръстен път и е в рамките на града. В началото наистина искаха, но после го отмениха.

                  Коментар


                    #10
                    Във връзка с поставения въпрос искам само да направя малко допълнение към отговора на колегата Immortal. При проектирането на пътищата, за различните класове има различни изисквания по отношение на максималните наклони и минималните радиуси на вертикалните и хоризонтални криви. Това преведено на български означава, че колкото по-висок клас е пътя, толкова по-плавни трябва да са завоите, по-полегати наклоните и по-плавен прехода от изкачване към спускане, тъй като по-високият клас път предполага развиването и на по-висока скорост, без ограничения заради остри завои и пр.
                    Peugeot 301
                    Punto 1.9 JTD - на жената

                    Коментар


                      #11
                      venco67 написа:
                      Във връзка с поставения въпрос искам само да направя малко допълнение към отговора на колегата Immortal. При проектирането на пътищата, за различните класове има различни изисквания по отношение на максималните наклони и минималните радиуси на вертикалните и хоризонтални криви. Това преведено на български означава, че колкото по-висок клас е пътя, толкова по-плавни трябва да са завоите, по-полегати наклоните и по-плавен прехода от изкачване към спускане, тъй като по-високият клас път предполага развиването и на по-висока скорост, без ограничения заради остри завои и пр.
                      Освен за магистралата, за всички останали пътища ограничението е 90, тъй че какви наклони, какви радиуси и каква по висока скорост те гонят. Я погледни от къде минават първокласните пътища...
                      Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                      Коментар


                        #12
                        Това също го подозирах, но исках да го чуя от още някого.Много ми е интересно като цифри как стоят нещата.Пътища от типа Батак - Доспат и изобщо из родопите са абсурдни да се кара с 90, имайки впредвид завоите, въпреки че няма знаци.Интересно е къде са границите, най-простата величина, която да дава представа, ако е скоростта, каква нормална скорост трябва да има един път за клас 2 и за клас 1?Също ми е интересно защо са отпаднали 4-класните пътища? Не знам дали съм карал по такъв, но ми е интересно тях навремето за тесни или за криви са ги замисляли?Всъщност съм карал по 3 участъка, в които 2 коли се разминават наполовина в калта. Дали това са четвъртокласни пътища, или не? Около село Люлин, от Старосел до тракийския храм и към една хижа до Велико Търново съм карал по такива теснотии.

                        Коментар


                          #13
                          ele написа:
                          venco67 написа:
                          Във връзка с поставения въпрос искам само да направя малко допълнение към отговора на колегата Immortal. При проектирането на пътищата, за различните класове има различни изисквания по отношение на максималните наклони и минималните радиуси на вертикалните и хоризонтални криви. Това преведено на български означава, че колкото по-висок клас е пътя, толкова по-плавни трябва да са завоите, по-полегати наклоните и по-плавен прехода от изкачване към спускане, тъй като по-високият клас път предполага развиването и на по-висока скорост, без ограничения заради остри завои и пр.
                          Освен за магистралата, за всички останали пътища ограничението е 90, тъй че какви наклони, какви радиуси и каква по висока скорост те гонят. Я погледни от къде минават първокласните пътища...
                          Колежке ele - като нямаш какво да кажеш - не го казвай тука...
                          VIVA Типо 1.4 AGT карбуратор дъртото вярно магаре
                          VIVA Чинкуеченто "SX HOBBY" ДЗВЕРО
                          VIVA Дайхацу Фероза на пръдня - The Who!
                          VIVA Гранде Пунто 1.3 Мултиджет ...абе... печка
                          Нека Силата на бъде с Нас...

                          Коментар


                            #14
                            Нещо против ли имаш да се изказвам във форума?
                            Всеки има право да бъде глупав, но някои злоупотребяват с тази привилегия.

                            Коментар


                              #15
                              ele написа:
                              Нещо против ли имаш да се изказвам във форума?
                              Нищо против нямам(е), но в случая се изказваш абсолютно не на място.Прав е моят градски, при различните категории пътища са различни и наклоните, и завоите... и местата на завоите.Сега си спомних например, (от курсовете, които съм карал за устройство на пътната мрежа за една от моите специализации), че на автомагистрала трябва да има промяна в посоката на движение (разбирай завой) максимум на 20 км. За първокласните пътища това беше ако не се лъжа на 8 км и т.н. (да не си търся сега записките). Целта е да не заспиват водачите.

                              Коментар

                              Working...
                              X