Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Чести грешки и разпространени заблуждения...

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Чести грешки и разпространени заблуждения...

    Реших да започна тази тема, защото наистина има технически заблуждения които са много разпространени, но за съжаление не съвсем верни. Понякога за това са виновни и рекламите на разни продукти, но най-често проблема е в известно забравяне на основни неща от физиката.Нямам претенции за "истина от последна инстанция" но все пак...Чувствайте се поканени да добавяте постове в тази тема, но моля само за едно - правете го само ако сте 101% сигурни за това което пишете. Известна консултация с литература също няма да е излишна. Не ми се ще темата да се превърне в спор кое е вярно и кое не. Разбира се, ако имате основателно съмнение, че нещо не е вярно, пишете не се стеснявайте, но първо проверете.Твърдение Сцеплението на гумите (триенето) зависи от налягането, затова колкото са по-тесни гумите, толкова по-голямо е налягането, респективно сцеплението. Не е вярно. Триенето зависи само от свойствата на материалите и от силата с която се притискат триещите се тела. От силата, а не от налягането. А силата, при автомобилите е равна на масата по земното ускорение и не зависи от контактната площ на гумите.Причината през зимата да се използват по-тесни гуми е съвсем друга - по-тесните гуми потъват по-лесно през слоевете кал, киша и рехав сняг и достигат до твърда почва/асфалт, докато по-широките "плуват" отгоре и нямат сцепление, поради ниското триене с кишата.ТвърдениеПропан-бутана (метана) има по-висока температура на горене и затова понякога прогаря клапаните.Не е вярно. Всички газови горива имат по-ниска температура на горене от бензина. Проблема с прогарянето на клапаните се корени съвсем другаде, а по-точно в две неща: Първо, че газовите горива горят по-бавно от бензина. В този случай, ако момента на запалването е твърде късен, горенето продължава и по-времето когато се отварят изпускателните клапани. Това предизвиква прегряване на клапаните (които когато са отворени не се охлаждат от цилиндровата глава). Второ, за разлика от бензина газовите горива работят по-добре при обеднение смеси. Това води до високо съдържание на кислород в изгорелите газове, който при висока температура действа силно окислително на металите. Някои материали просто не са толкова устойчиви на окисление и изгарят. Първият проблем се лекува със слагане на аванс-процесор на колите с газова уредба (при метан задължително) - освен повече мощност ще имате и по-малко прегряване на клапаните. Вторият ефект за нещастие лечим само оперативно - смяна на леглата на изпускателните клапани и на самите клапани с по-качествени такива.ТвърдениеСинтетичните масла са винаги по-добри от минералните, защото запазват вискозитета си при големи разлики в температурите.Това твърдение е най-малкото спорно. Истина е, че постоянството на свойствата от температурата е качество, което е добро. Но, има едно "НО". А именно, че старите двигатели са проектирани във времена, когато за постоянни свойства на маслата дори не са и мечтали. И при положение, че гъстотата (вискозитета) на маслата се е променяла с температурата, конструкторите са се съобразявали с този факт и са го компенсирали по други начини. В двигателя, маслото се движи по различни магистрали и се намира при различна температура в зависимост откъде минава. В старите двигатели диаметъра на магистралите е съобразен с темрературата на маслото точно на това място. Ако маслото е по-горещо, съответно магистралата е по-тясна и съответно ако маслото е по-студено магистралата е по-широка. При използване на масло, което не си промена вискозитета от температурата се получава един неприятен ефект, а именно, че дебита на масло през горещите области на двигателя намалява за разлика от дебита през студените области. Има основателни съмнения, че това може да доведе до повишено износване именно в най-натоварените части. И тук иде и правилото, че е най-добре да се използва това масло, което е препоръчано от производителя на двигателя или поне близко по свойство и състав. Автомобили, които са проектирани за минерални масла, особенно по-старите такива не е добре да се карат със синтетика.
    Fiat Ritmo 105TC
    1600cc 105к.с.

    #2
    Екстра, само да споделиш и какво наричаш стари двигатели?80-те години - ясно! Ами 90-те? Аз си мислех, че щом колата е след 90 г. най-добре е да й пляснеш синтетика,особено за зимния период. Може да греша, та затова питам.

    Коментар


      #3
      fcuk написа:
      Ами 90-те? Аз си мислех, че щом колата е след 90 г. най-добре е да й пляснеш синтетика,особено за зимния период. Може да греша, та затова питам.
      Да, смятам, че за двигатели след 90-а година е безопасно. И въобще логично е най-застрашени от този ефект да са максимално оптимизираните високомощни двигатели за спортни машини произведени през 70-те и 80-те години. Вярвам, че там всичко каквото е могло да се оптимизира е изстискано до край. Но имам например данни, че синтетиката е противопоказна за ладовите и москвичовите двигатели - те са реално стари разработки на БМВ и Фиат доколкото знам. На моето Фиат Ритмо от 1984-а също не бих рискувал със синтетика.
      Fiat Ritmo 105TC
      1600cc 105к.с.

      Коментар


        #4
        Темата и идеята е чудесна...Ще си позволя няколко цитата от една чудесна книга:"Бързо и безопасно" - 1975, автори Далибор Янек (рали състезател) и Мирослав Ебр.
        При избора на зимни гуми имаме ... /няколко/ възможности. Първата възможност е гуми с едри шарки. Те имат добри ходови качества при сняг, кал и киша. Може да се използват по пясък или други ситна настилка, понякога по сух асвалт или бетон. Те няма да ни помогнат обаче върху лед или утъпкан сняг. Там те ще бъдат по-лоши от летните гуми, а също и от гумите с универсални шарки....
        Тук правим уговорката, че зимните гуми в днешно време са доста по-усъвършенстани.. но принципите все пак са същите.
        Производителите на автомобилни гуми обръщат голямо внимание на налягането на гумите. То зависи от конструкцията на автомобила. Конструкторите непрекъснато се консултират с производителите на гуми. Едва след това отбелязват какво да бъде налягането на въздуха в гумите на предния и задния мост. Неспазването на препоръката на завода-производител е икономически неизгодно, това влияе на цялата ходова част (при по-високо налягане) или на самите гуми (при системно по-ниско налягане). Най-лошото е, че промяната на налягането в гумите изменя ходовите качества на автомобилите, а именно това не се препоръчва....
        ...Позвоява се малко /макс. до 10%/ да се увеличи налягането в гумите и когато ще пътуваме по магистрала, където ще се загряват, и ако са с по-високо налягане, ще се износват по-малко
        ...Друга крайност е лекото намаляване на налягането при пътуването върху хлъзгава повърхност. Гумите ще имат по-голям контакт с пътя - сцеплението се осигурява от по-голямата площ... /но/ гумите с намалено налягане намаляват еластичността си и протекторът в средната и част се отклонява навътре. При това положение след време гумата има малка контактна повърхност...
        Тук е важно да съобразим, че едно е да пътуваме в голям сняг (където тънките гуми ще потъват) и съвсем друго при поледица (морък и замръзнал път).Малко информация за притежателите на Мареа (100 16V, 115 16V, 155 20V, TD 75, JTD 105, JTD 130), които нямат информация (ръководство за потребителя) за препоръчваното налягане в гумите:Pressure of the tires ---------------------Pressure of inflation to cold (bar)With warm tire the value of the pressure must be +0.3 bars regarding the prescribed value.For 175/70 R14, 185/65 R14 and 195/55 R15:Medium cargo(front/rear tires)2.1/2.3Full load(front/rear tires)2.2/2.5For 195/60 R15:Medium cargo(front/rear tires)2.3/2.3Full load(front/rear tires)2.5/2.5
        FIAT Marea 1.9 JTD HLX

        Коментар


          #5
          perlsite написа:
          Темата и идеята е чудесна...Ще си позволя няколко цитата от една чудесна книга:"Бързо и безопасно" - 1975, автори Далибор Янек (рали състезател) и Мирослав Ебр.
          При избора на зимни гуми имаме ... /няколко/ възможности. Първата възможност е гуми с едри шарки. Те имат добри ходови качества при сняг, кал и киша. Може да се използват по пясък или други ситна настилка, понякога по сух асвалт или бетон. Те няма да ни помогнат обаче върху лед или утъпкан сняг. Там те ще бъдат по-лоши от летните гуми, а също и от гумите с универсални шарки....
          Тук правим уговорката, че зимните гуми в днешно време са доста по-усъвършенстани.. но принципите все пак са същите.
          Производителите на автомобилни гуми обръщат голямо внимание на налягането на гумите. То зависи от конструкцията на автомобила. Конструкторите непрекъснато се консултират с производителите на гуми. Едва след това отбелязват какво да бъде налягането на въздуха в гумите на предния и задния мост. Неспазването на препоръката на завода-производител е икономически неизгодно, това влияе на цялата ходова част (при по-високо налягане) или на самите гуми (при системно по-ниско налягане). Най-лошото е, че промяната на налягането в гумите изменя ходовите качества на автомобилите, а именно това не се препоръчва....
          ...Позвоява се малко /макс. до 10%/ да се увеличи налягането в гумите и когато ще пътуваме по магистрала, където ще се загряват, и ако са с по-високо налягане, ще се износват по-малко
          ...Друга крайност е лекото намаляване на налягането при пътуването върху хлъзгава повърхност. Гумите ще имат по-голям контакт с пътя - сцеплението се осигурява от по-голямата площ... /но/ гумите с намалено налягане намаляват еластичността си и протекторът в средната и част се отклонява навътре. При това положение след време гумата има малка контактна повърхност...
          Тук е важно да съобразим, че едно е да пътуваме в голям сняг (където тънките гуми ще потъват) и съвсем друго при поледица (морък и замръзнал път).Малко информация за притежателите на Мареа (100 16V, 115 16V, 155 20V, TD 75, JTD 105, JTD 130), които нямат информация (ръководство за потребителя) за препоръчваното налягане в гумите:Pressure of the tires ---------------------Pressure of inflation to cold (bar)With warm tire the value of the pressure must be +0.3 bars regarding the prescribed value.For 175/70 R14, 185/65 R14 and 195/55 R15:Medium cargo(front/rear tires)2.1/2.3Full load(front/rear tires)2.2/2.5For 195/60 R15:Medium cargo(front/rear tires)2.3/2.3Full load(front/rear tires)2.5/2.5
          ето налягането според Autodata за FIAT Brava 98 /103/16

          Коментар


            #6
            Re: Чести грешки и разпространени заблуждения...

            johnfound написа:
            Твърдение Сцеплението на гумите (триенето) зависи от налягането, затова колкото са по-тесни гумите, толкова по-голямо е налягането, респективно сцеплението. Не е вярно. Триенето зависи само от свойствата на материалите и от силата с която се притискат триещите се тела. От силата, а не от налягането. А силата, при автомобилите е равна на масата по земното ускорение и не зависи от контактната площ на гумите.Причината през зимата да се използват по-тесни гуми е съвсем друга - по-тесните гуми потъват по-лесно през слоевете кал, киша и рехав сняг и достигат до твърда почва/асфалт, докато по-широките "плуват" отгоре и нямат сцепление, поради ниското триене с кишата.
            М-да-а-а-а! Така поставен въпроса изглежда логично, но ми позволете да внеса малки корекции, та да не се започне наддумване!Разглеждайки всеки един момент като статична картина, (както и би трябвало да е, щом говорим за натиск, т.е. - статика на телата в покой) то натиска, който упражнява едно тяло върху земята се определя от две неща - масата на тялото и площта, с която то контактува със земята, като зависимостта обратно пропорционална. Тоест ако площта на едно тяло, с която то контактува със земята се увеличава, тогава натиска, което тялото указва върху единица площ намалява. От тук произлизан някои изводи, а именно - колкото е по-тясна една гума, толкова натиска който тя прилага върху земята е по-голям. На лед това би трябвало да означава, че колкото е по-тясна една гума, толкова приплъзващия момент би трябвало да е по-малък.Съвременните производители на зимни гуми прилагат този принцип при производството си, като технологиите им позволяват да постигат същият ефект и при по-широки гуми, а именно ламелната структура на грайфера, която намалява площта на контакт със земята и усилва натиска върху единица площ, с което се опитват да избегнат пързалянето. Ефекта върху киша е аналогичен, докато при снежна покривка ефекта зависи от дълбочината на грайфера и подредбата на ламелите а не толкова от ширината на гумата!Благодаря за вниманието!
            Fiat Tipo 1,6 ie; '93; engine 159А3048; clima.

            Коментар


              #7
              Re: Чести грешки и разпространени заблуждения...

              Forsaken написа:
              Разглеждайки всеки един момент като статична картина, (както и би трябвало да е, щом говорим за натиск, т.е. - статика на телата в покой) то натиска, който упражнява едно тяло върху земята се определя от две неща - масата на тялото и площта, с която то контактува със земята,
              Ами точно това не е вярно. Моля провери в някой учебник по физика. Триенето не зависи от площта на контакт, а само от масата и свойствата на триещите се тела.Колеги, нека да не задръстваме темата с твърде много коментари. Това не означава, че не трябва да се коментира, напротив, но можем да го правим в отделна тема и когато стигнем до окончателен извод да го впишем тук. Идеята е, тук да се съберат само проверени факти, полезни за хората които искат да знаят каква е истината.Другият вариант е някой от модераторите да се наеме периодично да редактира темата и да маха обсъжданията, които са приключили, като оставя само окончателните изводи. Моля, ако някой от модераторите се наема, да постне тука една бележка.
              Fiat Ritmo 105TC
              1600cc 105к.с.

              Коментар


                #8
                Off topic:Започна се...!Но не ми се спори! Според мен темата не е миродавна, или поне част от нея, така, че е добре да се редактира преди да се слага в Evergreen!Благодаря!
                Fiat Tipo 1,6 ie; '93; engine 159А3048; clima.

                Коментар


                  #9
                  Re: Чести грешки и разпространени заблуждения...

                  johnfound написа:
                  Forsaken написа:
                  Разглеждайки всеки един момент като статична картина, (както и би трябвало да е, щом говорим за натиск, т.е. - статика на телата в покой) то натиска, който упражнява едно тяло върху земята се определя от две неща - масата на тялото и площта, с която то контактува със земята,
                  Ами точно това не е вярно. Моля провери в някой учебник по физика. Триенето не зависи от площта на контакт, а само от масата и свойствата на триещите се тела.Колеги, нека да не задръстваме темата с твърде много коментари. Това не означава, че не трябва да се коментира, напротив, но можем да го правим в отделна тема и когато стигнем до окончателен извод да го впишем тук. Идеята е, тук да се съберат само проверени факти, полезни за хората които искат да знаят каква е истината.Другият вариант е някой от модераторите да се наеме периодично да редактира темата и да маха обсъжданията, които са приключили, като оставя само окончателните изводи. Моля, ако някой от модераторите се наема, да постне тука една бележка.
                  Абсолютно съгласен - както по отношение на спора натиск vs налягане (щот’ има разлика) така и по отношение на администрирането на темата. Призовавам правоимащите да вземат мерки и да порежат целия офтопик, вкл. настоящия пост.
                  Антверп, Аалст, Люцерн, Слован, Олимпия, Беверен, Публикум, Тампере, БАТЕ (Борисов), ЖИЛИНА и Дебрецен ... следва продължение...

                  Коментар


                    #10
                    Тъй като темата е интересна, моля автора да обоснове тезата си с неуспорими доказателства(примерно нагледни формули и обяснения, което съм сигурен е несложна работа), така че да не се поражда диспут. Дотогава все пак всеки може да изкаже мнение, нали затова е форум. Тогава и темата ще бъде преместена в раздел "Евъргрийн" без никакви проблеми

                    Коментар


                      #11
                      Re: Чести грешки и разпространени заблуждения...

                      johnfound написа:
                      Forsaken написа:
                      Разглеждайки всеки един момент като статична картина, (както и би трябвало да е, щом говорим за натиск, т.е. - статика на телата в покой) то натиска, който упражнява едно тяло върху земята се определя от две неща - масата на тялото и площта, с която то контактува със земята,
                      Ами точно това не е вярно. Моля провери в някой учебник по физика. Триенето не зависи от площта на контакт, а само от масата и свойствата на триещите се тела.
                      Е това последното не е съвсем вярно, проблема е че тогава масата се разпределя на по-голяма площ,намалява масата върху единица площ!
                      Lancia Kappa 2.4 JTD 99`
                      Uno 75 1.5i.e.8V 88`

                      Коментар


                        #12
                        А задавате ли си въпроса, че сцеплението не зависи от площа, НО само когато се разглеждат идеални повърхности? Т.е. в учебниците теорията е, че няма разлика между свойствата на 1 кв. см площ и 1 кв. метър заради разпределението на силата върху по-голямата площ! В реалността коефициента на триене на пътната настилка от см до см се променя драматично (на едно място има лед, на 5 см от него.. пътя вече е сух)!!! Точно за това има значение и широчината на гумата!Широки при хлъзгав (мокър/заледен) път и тънки при сняг. Поне това пише в литературата
                        FIAT Marea 1.9 JTD HLX

                        Коментар

                        Working...
                        X