Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Моторна спирачка.

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    Моторна спирачка.

    Всички знаем какво е "моторна спирачка" - пускаме газта и колата забавя. Обаче като се позамислих по-дълбоко си зададох въпроса: "Добре де, ама къде отива енергията от движението на колата?"Винаги съм си мислил, че отива за сгъстяване на въздуха в цилиндрите - тоест в този режим двигателят работи като една голяма помпа, задвижвана от колелата.Да, ама един по-дълбок анализ показва, че не е така. За по-просто ще смятам, че в този режим не се пуска гориво.На такта всмукване, двигателят засмуква въздух в цилиндрите. Да ама той всъщност не засмуква въздух, а вакуум - съпротивлението е минимално. Преодолява се само налягането на въздуха в картера. На такт сгъстяване обаче това налягане в картера помага на буталото за движението нагоре и енергията се връща обратно. Двигателя обаче губи енергия за да сгъсти въздуха в цилиндъра (колкото и да е малко). Тази енергия отново се връща обаче на такта разширение, когато сгъстеният въздух връща буталото обратно. До тука баланса е 0 - тоест енергия не се губи.Единствено на такта изпразване, се губи енергия, за да се преодолее съпротивлението на аспуховата система.Другите загуби на енергия са: триене в двигателя, скоростната кутия и леки термични загуби по време на такта сгъстяване.Изводите, които аз си правя са:1. Ако аспуховата система е с ниско съпротивление (спортна правоточна), то двигателят няма да може да се ползва за моторна спирачка добре.2. Двигател с по-високо КПД (по-нисък разход) е по-лош в качеството си на моторна спирачка.3. Двигател със запушена аспухова система (катализатор примерно) може да се диагностицира по това, че ще действа отлично в режим на моторна спирачка.Поправете ме ако греша някъде в разсъжденията. Също, споделите вашият опит в това отношение - моите разсъждения са чисто теоретични.
    Fiat Ritmo 105TC
    1600cc 105к.с.

    #2
    твоето описание за моторна спирачка е неточно и/или непълно. т. н. "моторна спирачка" се използва при тежките товарни автомобили и освен изброените от теб характеристики има и още нещо - освен прекъсването на притока на гориво, при моторната спирачка се отваря и дросела и при това положение се получава още по-голямо налягане поради повечето засмукан възудх, което ДВГто трябва да преодолее и ефекта на "моторна спирачка" е доста осезателен п.п. ако имаш в предвит ползването на МТ само при леките автомобили, това е дуга бира, ма и там имаш малко пропуски в съжденията.
    "Светлината си въобразява,че се движи по-бързо от всичко друго,но бърка.Колкото и да припира,открива,че мракът е стигнал пръв и вече я чака."-Т.Пратчет
    (Fiat 131 ABARTH 103 kW, Aprilia Tuono RSV 1000)

    Коментар


      #3
      не смятай само теоритично, че не се пуска гориво към двигателя- изпробвал съм на практика по байр надолу без газ да карам, гася двигателя от ключа АБСОЛЮТНО НИКАКВА ПРОМЯНА. т.е. реално наистина не пуска гориво.
      Lancia Lybra'99 2.4 JTD - 135hp
      Fiat Bravo'97 1,6 16v
      Fiat Tempra'91 1,6 mono

      Коментар


        #4
        charlie: Знам за товарните автомобили - там наистина изкуствено увеличават съпротивлението на аспуха, за по-добро спиране. Не го написах, само защото щеше да увеличи и без това дългия пост. Иначе мислълта ми беше, че способността на автомобила да спира с двигателя се дължат главно на несъвършенството на аспуховата система.pakumba: Така е при инжекционите и карбураторните двигатели с ЕППХ. При някои автомобили има гориво, но това не променя картинката никак.Да кажат колегите със спортни гърнета - Имате ли "моторна спирачка"?
        Fiat Ritmo 105TC
        1600cc 105к.с.

        Коментар


          #5
          Забравяш за скоростната кутия,която има съществена роля за ефекта моторна спирачка.Точно там си мисля,че се създава съпротивлението което кара автомобила да забавя ход,разбира се когато е на ниска предавка.

          Коментар


            #6
            charlie: Не чета внимателно. При товарните автомобили, ако са дизелови няма дроселна клапа въобще. Но поне някои от тях имат дроселна клапа в аспуха и при режим "моторна спирачка" този дросел се затваря, за да се увеличи съпротивлението.За изразходване на енергия не е достатъчно да сгъстим някакъв газ - той е като пружина, каквото изразходим за сгъстяване се връща при разширението. Трябва механичната енергия да се превърне в топлина - именно това става при триенето и при преодоляване на съпротивлението на аспуховата система.
            Fiat Ritmo 105TC
            1600cc 105к.с.

            Коментар


              #7
              peho написа:
              Забравяш за скоростната кутия,която има съществена роля за ефекта моторна спирачка.Точно там си мисля,че се създава съпротивлението което кара автомобила да забавя ход,разбира се когато е на ниска предавка.
              Съгласен, обаче загубите в скоростната кутия са постоянни и зависят само от скоростта на въртене и от "съвършенството" на самата скоростна кутия. Тоест, ако загубите са големи, те ще са големи и при ускорение и от тук по-голям разход на гориво и падане на мощността на колелата.
              Fiat Ritmo 105TC
              1600cc 105к.с.

              Коментар


                #8
                Докато напиша предният си пост,колегата johnfound е написал друг.Да разбира се,ако ауспуховата система има голямо супротивление,моторната спирачка се проявява по-добре,обаче,това ще действа винаги,дори при подаване на газ,пак ще пречи на излизащите газове.Директен пример който съм изпитвал на практика.На село имаме трактор и е с крайно гърне от някъкъв автомобил(навярно лада)вместо само една тръба,за по-тиха работа.Да обаче се е налагало на някое стръмно изкачване с голям товар,екстремно да извадя това гърне и да остане само една къса тръба излизаща от цилиндрите,огън излиза от там но се качва трактора на задни гуми дори.Отпада съпротивлението на излизащите газове и това му помага по лесно да се развърта двигателя му.

                Коментар


                  #9
                  johnfound написа:
                  peho написа:
                  Забравяш за скоростната кутия,която има съществена роля за ефекта моторна спирачка.Точно там си мисля,че се създава съпротивлението което кара автомобила да забавя ход,разбира се когато е на ниска предавка.
                  Съгласен, обаче загубите в скоростната кутия са постоянни и зависят само от скоростта на въртене и от "съвършенството" на самата скоростна кутия. Тоест, ако загубите са големи, те ще са големи и при ускорение и от тук по-голям разход на гориво и падане на мощността на колелата.
                  Не.Имам на предвит нещо друго.На 2-ра -3-та скорост(и не само на тези) има намаляне на оборотите,което дава разтоварена работа на двигатела,в смисъл по лесно преодолява някакво съпротивление което се указва на автомобила,например изкачване.Обаче когато на спускане с ниска предавка отнемем газта,тогава вече предаването на движението е обратно,от колелетата към двигателя и имаме повишаване на оборотите в скоростната кутия(по-голямото зъбно колело предава въртенето на по-малкото)при това е нужно по-голямо усилие от първичният двигател,в случаят колелата на автомобила.И от тук забавянето на движението.Нямах на предвит съпротивлението от триене в скоростната кутия.

                  Коментар


                    #10
                    Да де, ама единственият начин да се "изяде механичната енергията" е като се превърне в топлина. Ако разглеждаме само скоростната кутия, когато превключим на по-ниска предавка, част от енергията на движението се прехвърля в елементите на двигателя, за да повиши тяхната кинетична енергия. Тази енергия обаче не се губи току така. Вярно е, че колата губи скорост, но за сметка на това (ако нямаше триене) запасената енергия ще се върне обратно в колелата, като направи пробега по-голям, или когато превключим отново на по-висока предавка.
                    Fiat Ritmo 105TC
                    1600cc 105к.с.

                    Коментар


                      #11
                      pakumba написа:
                      не смятай само теоритично, че не се пуска гориво към двигателя- изпробвал съм на практика по байр надолу без газ да карам, гася двигателя от ключа АБСОЛЮЧТНО НИКАКВА ПРОМЯНА. т.е. реално наистина не пуска гориво.
                      сега си представете, че след като е спрян притока на гориво натиснеш газта (отварях притока на въздух в цилиндрите, независимо да ли е дизелов или бензинов ДВГ), и/или ограничиш илизането на въздуха от цилиндрите те това е моторна спирачка. иначе при леките коли моторната спирачка дейста предимно благодарение на силите на триене на самия ДВГ, защото няма допуолнително вкарване на въздух и/или спиране на излизането му и затова действието и е по-слабо забележимо.и да - единствения начин за отнемането на енергията от движението и е превръщането и в топлинна!
                      "Светлината си въобразява,че се движи по-бързо от всичко друго,но бърка.Колкото и да припира,открива,че мракът е стигнал пръв и вече я чака."-Т.Пратчет
                      (Fiat 131 ABARTH 103 kW, Aprilia Tuono RSV 1000)

                      Коментар


                        #12
                        Хайде бе колеги! Няма ли някой със спортна генерация да каже как му се държи колата при спиране с двигателя?
                        Fiat Ritmo 105TC
                        1600cc 105к.с.

                        Коментар


                          #13
                          Какво искаш да ти разкажа? Колата си следва педала на газта, а "моторна спирачка" рядко се ползва, най-често се ползва истинската спирачка при това често в комбинацията с АБС
                          no pain no pain

                          Коментар


                            #14
                            AlBundy написа:
                            а "моторна спирачка" рядко се ползва, най-често се ползва истинската спирачка
                            А това дали е заради неефективността на "моторната спирачка"? Как се държи "моторната спирачка" в сравнение с друга подобна кола, но със нормална аспухова система?
                            Fiat Ritmo 105TC
                            1600cc 105к.с.

                            Коментар


                              #15
                              Какво значи неефективност? Мислиш ли, че подхождайки към светофара с около 100, ще разчитам на моторна спирачка? Ефективна е колкото на всяка друга кола тежка един тон и два литра двигател. Пропускливоста на ауспуха е пренебрижима величина. Само ще ти кажа, че като се махне ауспуха не се забелязва забелижима промяна в спирането при отнемане на газта.С тази тема направо се чудя дали не съм във форума на МАН примерно
                              no pain no pain

                              Коментар

                              Working...
                              X