Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Живачен стълб

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    #16
    ilkor написа:
    Вече никой не ползва жироскопи от този вид показан на картинката. Сега чувствителния елемент е интегриран в кристала на полупроводников чип. Технологията се нарича MEMS (MicroElectroMechanical Systems) Ето как изглежда отвътре жироскоп с чувствителност и по трите координатни оси.
    Съгласен съм с теб, но в 1 не става ли въпрос точно за такъв жироскоп. "Типичният полупроводников, силициев жироскоп се състои от малка силиконова пластинка, монтирана на поддържаща рамка. Силиконовите частици се движат от електростатичен ток, който минава през пластинката. Частиците се движат по определен начин, който кара пластинката да вибрира по предвидим начин." и т.н. А иначе в някои по-нови образци военна техника вече се използват и лазерни жироскопи.
    johnfound написа:
    Ъ-ъ-ъ-ъ, всъщност бъркаш двете основни приложения на жироскопите - като датчик за положение в пространството и като силов елемент... със чиповете може да се направи само първото, а в темата говорим за второто.
    Колега johnfound, винаги с интерес съм чел компетентните ти мнения по много теми. Поздравления! :D Би ли пояснил какво имаш предвид с второто основно приложение на жироскопите - като силов елемент. Пояснение: Жироскопите се използват в следящи системи за управление основно като чувствителен елемент - измерват ъгловото отклонение и/или ъгловата скорост на въртене на дадено тяло спрямо дадена ос/и на даден тип координатна система, преобразуват тези данни в управляващ сигнал, който се подава на изпълнителния /силов/ елемент, който извършва необходимата корекция /действие/.
    BRAVA 1,6 16V EL 96г. - АГУ "Landi"
    Среден разход на газ

    Коментар


      #17
      masterkar написа:
      Би ли пояснил какво имаш предвид с второто основно приложение на жироскопите - като силов елемент. Пояснение: Жироскопите се използват в следящи системи за управление основно като чувствителен елемент - измерват ъгловото отклонение и/или ъгловата скорост на въртене на дадено тяло спрямо дадена ос/и на даден тип координатна система, преобразуват тези данни в управляващ сигнал, който се подава на изпълнителния /силов/ елемент, който извършва необходимата корекция /действие/.
      Ами става въпрос, че основното свойство на жироскопа е, че запазва положението си в пространството. Това означава просто, че ако нещо се опита да го отклони, се появява сила, която се стреми да върне жироскопа в началното му положение. От тук нататък следват два подхода - първият е да оставим жироскопа свободен по 3-те оси, да гледаме в какво положение е той и по това да съдим колко се е наклонило превозното средство - този подход се използва в Segway. Примерно като се наклони напред, колелата се завъртат леко и го изправят. Само че, при мотоциклет този номер няма да мине, защото чрез завъртане на колелата, равновесието няма да се възстанови.Единствения възможен начин е, да се монтират някакви тежести, които да се движат напречно - тоест ако мотора се наклони наляво, тежестите се преместват надясно и го балансират. Ясно е, че такъв подход няма да е удобен, защото необходимите тежести са големи, а обхвата на равновесието е малък.Втория подход е по-праволинеен и прост - вместо да оставяме жироскопа свободен и да го ползваме само като датчик, взимаме достатъчно голям жироскоп и го хващаме твърдо за това, което искаме да стабилизираме. В този случай, при опит за накланяне, автоматично ще се появява сила, която да кара мотора да се изправя. Всъщност, това е и основния принцип на пазене на равновесие на мотор и велосипед, когато превозното средство се движи. Тогава колелата представляват жироскопи, които се стремят да запазят равнината си на въртене. Това е и причината да е трудно да се пази равновесие на мотор, когато е спрял - тогава колелата не се въртят.Е, от тук, до идеята да сложим един жироскоп, който да се върти дори когато мотора е спрял на място има само една крачка.Затова си мисля, че именно това е, което се използва в моторите. А ето и една статия за двуколесни автомобили със стабилизиращ жироскоп от началото на 20век.
      Fiat Ritmo 105TC
      1600cc 105к.с.

      Коментар


        #18
        взимаме достатъчно голям жироскоп и го хващаме твърдо за това, което искаме да стабилизираме. В този случай, при опит за накланяне, автоматично ще се появява сила, която да кара мотора да се изправя.
        Колега johnfound, моите поздравления още веднъж! Сигурен бях, че не говориш празни приказки и съм ти много благодарен, че ни "осветли" по въпроса. Аз за първи път научих за тези автомобили!достатъчно голям жироскоп Шестисоткилограммовый маховик представлял собою диск диаметром в один метр и толщиной почти 12 сантиметров.
        BRAVA 1,6 16V EL 96г. - АГУ "Landi"
        Среден разход на газ

        Коментар


          #19
          masterkar написа:
          достатъчно голям жироскоп Шестисоткилограммовый маховик представлял собою диск диаметром в один метр и толщиной почти 12 сантиметров.
          Е, ама там става въпрос за 3 тонен автомобил с 4..5 пътника. А и като за прототип сигурно са се презапасили. Освен това, жироскопичната сила зависи от квадрата на скоростта и от първата степен на масата. Тоест ако маховика се върти достатъчно бързо (15000..20000об/мин), за един мотоциклет няма да трябват такива маси.
          Fiat Ritmo 105TC
          1600cc 105к.с.

          Коментар


            #20
            johnfound написа:
            Освен това, жироскопичната сила зависи от квадрата на скоростта и от първата степен на масата. Тоест ако маховика се върти достатъчно бързо (15000..20000об/мин), за един мотоциклет няма да трябват такива маси.
            Съгласен - и аз съм попрочел и учил "туй-онуй" по въпроса ! Прочетох и втората част на статията!"Разработанный конструктором Томасом Саммерсом младшим (Thomas O. Summers Jr.), который к тому времени уже был владельцем 50 патентов в области гиродинамики, гироскоп весил всего 12 килограммов.По сравнению с огромным и тяжёлым маховиком, использованным в гирокаре Шиловского, его масса действительно казалась смехотворной. Но здесь недостаток массы уравновешивался огромной скоростью вращения 50-сантиметрового ротора: на полном ходу гидравлическая система раскручивала маховик до шести тысяч оборотов в минуту."А и основната причина да няма такъв автомобил днес:"К сожалению, именно ротор, а точнее -- проблема его раскрутки, стал не только главным достоинством, но и главным недостатком Gyro-X. Даже при самых удачных условиях водителю требовалось не менее трёх минут, чтобы раскрутить его до рабочей скорости. Согласитесь, не самый лучший вариант в ситуации, когда нужно быстро "рвать когти" с места бандитской разборки в каком-нибудь Гарлеме."
            BRAVA 1,6 16V EL 96г. - АГУ "Landi"
            Среден разход на газ

            Коментар


              #21
              masterkar написа:
              А и основната причина да няма такъв автомобил днес:
              Ох, това ми е една от любимите теми, мога да си пиша цели романи. Изобщо аз лично смятам, че маховиците са супер перспективен акумулатор на енергия и в бъдеще (когато се решат някои технически проблеми) ще заменят всякакви химически акумулатори в авто транспорта. В този случай, маховика ще си го има по подразбиране в автомобила и ще си се върти така или иначе, така че няма да има пречки да се правят автомобили на 2 колела. Между другото 6000 об/мин не е чак толкова голяма скорост. Т.н. "супермаховици", използвани за акумулиране на енергия се въртят със скорости до 50000 - 100000 об/мин.
              Fiat Ritmo 105TC
              1600cc 105к.с.

              Коментар


                #22
                Това за което питаше колегата за уравновесяването с живак до колкото знам за първи път е направено от ситроен и го има в модела който кара Луй Дю Финес във Полицаят от Сен Тропе.До колкото знам е имало и награда когато е излезнал модела за този който успее да го преобърне му дават един такъв ситроен без пари .
                Fiat Bravo 1.9 M-Jet 16v sport 2007
                Fiat Tipo 1.6ie 159A3.046 OHC

                Коментар


                  #23
                  asus написа:
                  Това за което питаше колегата за уравновесяването с живак до колкото знам за първи път е направено от ситроен и го има в модела който кара Луй Дю Финес във Полицаят от Сен Тропе.До колкото знам е имало и награда когато е излезнал модела за този който успее да го преобърне му дават един такъв ситроен без пари .
                  Хм... Теоретично, може да се използва високата плътност на живака, за да се стабилизира автомобил, при завой - тоест, под дъното се слага плоска "тава" със живак, който при завой, от центробежните сили се стича на външната за завоя страна на колата и пречи на преобръщането. Само че, този номер, първо не става за мотоциклет (много е тесен) и не става за стоене на едно място, а само за завои. Второ, никой, никога няма да допусне до серийно производство кола със 100кг (а може и повече) живак в дъното. Трето, самия живак е скъп и отровен.Иначе за каскади и супер-специални коли става.
                  Fiat Ritmo 105TC
                  1600cc 105к.с.

                  Коментар


                    #24
                    johnfound написа:
                    asus написа:
                    Това за което питаше колегата за уравновесяването с живак до колкото знам за първи път е направено от ситроен и го има в модела който кара Луй Дю Финес във Полицаят от Сен Тропе.До колкото знам е имало и награда когато е излезнал модела за този който успее да го преобърне му дават един такъв ситроен без пари .
                    Хм... Теоретично, може да се използва високата плътност на живака, за да се стабилизира автомобил, при завой - тоест, под дъното се слага плоска "тава" със живак, който при завой, от центробежните сили се стича на външната за завоя страна на колата и пречи на преобръщането. Само че, този номер, първо не става за мотоциклет (много е тесен) и не става за стоене на едно място, а само за завои. Второ, никой, никога няма да допусне до серийно производство кола със 100кг (а може и повече) живак в дъното. Трето, самия живак е скъп и отровен.Иначе за каскади и супер-специални коли става.
                    хм, това според мен ще помогне на накланянето на колата (ще го увеличи). за да балансира колата, живака би трябвало да се стече обратно на центробежните сили - към вътрешната страна на колата, но това, очевидно е невъзможно.
                    "Светлината си въобразява,че се движи по-бързо от всичко друго,но бърка.Колкото и да припира,открива,че мракът е стигнал пръв и вече я чака."-Т.Пратчет
                    (Fiat 131 ABARTH 103 kW, Aprilia Tuono RSV 1000)

                    Коментар


                      #25
                      charlie написа:
                      хм, това според мен ще помогне на накланянето на колата (ще го увеличи). за да балансира колата, живака би трябвало да се стече обратно на центробежните сили - към вътрешната страна на колата, но това, очевидно е невъзможно.
                      Ами да, прав си разбира се. Следователно ще трябват помпи, които да го преливат на вътрешната страна на завоя. Изобщо цялата работа ми се струва съмнителна и от категорията на градските митове. Може би самите производители на маховични стабилизатори са пуснали тази легенда за да си пазят патентните тайни...
                      Fiat Ritmo 105TC
                      1600cc 105к.с.

                      Коментар


                        #26
                        Може и да сте прави но поне така съм чувал не съм 100% убеден
                        Fiat Bravo 1.9 M-Jet 16v sport 2007
                        Fiat Tipo 1.6ie 159A3.046 OHC

                        Коментар

                        Working...
                        X