По-хубаво от 'цък копчето' няма, но си мисля, че в твоя случай ти трябва един котел на пелети с голям бункер и веднъж в седмицата да се прежалиш да хвърлиш малко пепел и да заредиш бункера. И няколко евтинджос климатика за охлаждане лятото.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Консултация и изчисления при изграждане на отоплителна и охладителна система на нова къща
Collapse
X
-
Лятото търсих хора за изкопаването на два сондажа и цените започваха от 300лв на метър, това за София. Пелетите са готино нещо от страна на хамалогия, но и те може да излязат скъпо. Не познавам много хора които да не са ревали първата година, от драма с настройката на системата и т.н. Да не говорим, че ако сменяш марката... постоянно си трябва настройки. С климатици става, но трябва да са хубави, тези от 500лв не стават. То всъщност какво е термопомпата.
Ефективността идва от хубава изолация и дограма.
Коментар
-
Immortal написа: Преглед на мнениетоЗа да постигнеш същия топлообмен с обикновен радиатор при тия температури, ще трябва да е около 3 пъти по-голям (вместо да речем 12 глидера ще ти трябват 36, примерно).
1. По-лоша изолация -> по-големи топлинни загуби -> нужда от по-голяма отоплителна мощност -> по-скъпа и мощна термопомпа - например 10 000 лв.
2. Подобряване на изолацията -> по-малки топлинни загуби -> нужда от по-малка отоплителна мощност -> по-евтина и по-маломощна термопомпа - например 7500 лв за помпа и 2500 лв за изолация.
И в двата случая първоначалната инвестиция е относително еднаква, но в последствие текущите сметки са малко по-ниски (не фрапиращо, но малко от малко...)
Пак по някаква много груба сметка сметнах, че полагането на 10 см изолация на пода вместо 6 см (разлика в цената: 8-9 лв / кв. м.) ще доведе до спестяване на около 0.44 лв / кв. м, т.е. тези 8-9 лева разлика в цената ще се изплатят за около 20 отоплителни месеца. Ама дали ще стигне мястото за 10 см изолация...
Коментар
-
Immortal написа: Преглед на мнениетоМоже би не си прочел внимателно, но ако държиш на термопомпа, без значение какъв е първоизточника (подземни води, серпентина в земята, въздух), няма как да ползваш обикновени радиатори. Ако не искаш да има принудително движение на въздуха (т.е. вентилатор), единствения вариант ти остава подово отопление.
Когато си правих апартамента, имах голямото желание да сложа термо-помпа и ми направиха оферта от Мицубиши за въздух-вода. На балкона едно тяло, в килера вътрешния топлообменник, който затопля водата, която топли радиаторите. Цялата инвестиция за 10кВ система ми излизаше около 20к лв. тогава. Отказа ме самата инвестиция плюс това, че трябваше да заема килера с едно не малко тяло и допълнително вкопаване и полагане на тръби от външното до вътрешното тяло, и от вътрешното тяло до входната врата на апартамента, където се събират всички тръби на парното, за да захраня радиаторите на апартамента.A20DTH ЖТД ама не баш
1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда
Коментар
-
Дали случайно пазиш офертата, за да ми я изпратиш и да я прегледам? По-точно - самите изчисления, ако ги има, са ми интересни, защото мисля, че не съм допуснал сериозни грешки (над 10%) в моите сметки. Не, че сумата е малка или много по-различна, но при теб е усложнено с вкопаването на тръбите, а при мен - тепърва ще се заливат със замазка.
Иначе изчисленията ми показват, че системата ми трябва да осигурява около 5 - 5.5 киловата отоплителна мощност, като това е при 22 вътрешна и -16 външна. При такива температури COP-а (КОП-а) падал до около 2.0, т.е. ще ми трябва помпа с електрическа мощност около 2.5 - 2.8 киловата. Може и да съм в доста голяма грешка, затова ще поверя истинската сметка на професионалист, а дотогава - мога да си смятам на воля - не преча на никого, но поне ми дава някаква ориентация.
С един колега от форума говорих и по телефона, той ми даде съвет да си смятам по около 50 вата на кубичен метър. Обаче така ми се струва, че ще заложа прекалено голяма мощност, от която на практика няма да имам полза, а ще дам много пари за нея първоначално. Поне бакалските ми сметки така показаха - в момента ми е нужно по-малко от 25 вата на кубик.
Не ми остава време да седна на компютъра на спокойност и да направя сметката да е по-малко бакалска.
Коментар
-
За тези, които се интересуват от темата и все още не са попаднали - давам линк към един блог. Хората се занимават с пелетни горелки и разни подобни, като изчисленията и там са много важни. Ето линка:
ЛИНК - даже съветвам ей така да се влезе и да се прочете това онова, има много интересни статии.
---
Снощи пак малко си поиграх да смятам (поредната бакалска сметка) - какво ще се получи, ако трябва да изчисля загубите на къща, която е направена изцяло от стиропор или фибран 6 см, а не от бетон и тухли. А винаги бетон или тухла + фибран дава по-добра изолация от само фибран, така че има "запас". Загубите през 6 см фибран са: 0.036/0.06 = 0.6 В / кв. м * градус, което е само с 20 % по-лошо от изискванията за к=0.5
1. Къщата е с обиколка от около 35 метра, височина около 6.0, дограми около 20 кв. м.; площ на стените 190 кв. м, при -16 отвън и 22 вътре (38 градуса разлика), загубите са: 190 * 0.6 * 38 = 4'332 В
2. През дограмите изтича около 1 В/ кв. м * градус (дебели профили, троен стъклопакет, 2 К-стъкла, аргон, или 20 * 1 * 38 = 760 В
3. През пода (стъпил на земята, земята я приемам за 8 градуса константа или 14 градуса разлика с вътре): 71.5 * 0.6 * 14 = 600
4. През покрива почти същото като за пода, площта е подобна, слагам 15 квадрата отгоре да има бонус, заради малък наклон: 85 * 0.6 * 38 = 1938 В
ОБЩО: 7630 В, които трябва да дойдат отнякъде, за да стане вътре 22 градуса. В сайта на Редсън, който колегата даде по-нагоре, посочват, че при -16 градуса ефективността на конкретната тяхна помпа спада до 2.09. Ако я приемем за вярна то значи за тази фибранена къщичка ще трябва помпа с максимална електрическа мощност към 3.6 - 3.7 киловата.
При така зададени стойности, лесно се вижда, че удвояването на слоя фибран (дебелината), ще доведе до двойно намаляване на необходимата мощност. Тук не вземам предвид печалбите от електроуреди, наличие на хора, слънцегреене, както и загубите от отваряне на врати и проветрение, но някои изчисляващи ги приемали за равнозначни. А за толкова голяма разлика в мощността и при нужда от 3.5 кВ електрическа мощност - вземам първата срещната помпа на Панасоник, която покрива - струва около 13 300 лв. За двойно по-малка мощност, ако удвоя дебелината на изолацията - около 2 кВ електрическа мощност - има помпа за 8 300. Разликата е 5 000 лв., за които мога да купя около 500 кв. м фибран, които са предостатъчно за удвояване на слоя изолация.
И те така... грубо. Това са съвсем примерни стойности, иначе съм далеч от идеята да дам такава сума за термопомпа, прицелил съм се в нещо далеч по-евтино.
Коментар
-
ogi28b написа: Преглед на мнениетоДали случайно пазиш офертата, за да ми я изпратиш и да я прегледам? По-точно - самите изчисления, ако ги има, са ми интересни, защото мисля, че не съм допуснал сериозни грешки (над 10%) в моите сметки. Не, че сумата е малка или много по-различна, но при теб е усложнено с вкопаването на тръбите, а при мен - тепърва ще се заливат със замазка.
В офертата беше само каналите (вкопаване) на тръбите. Нищо не се говореше след това за замазка, боядисване и т.н. А апартамента вече беше направен почти и само като си представих, че пак ще го къртя и...
Но пък сега като се замисля и гледам сметките, моя апартамент е много студен, на 1-ви етаж. Ако гледам сметките на съседите на по-горните етажи, аз давам горе-долу х1.5-х2 енергия над тяхната. Или по-точно казано един отоплителен сезон ми излиза средно около 7-7.5 МВч за ~60м2 при около 20 градуса стайна температура.Последна редакция от BO; 30.11.2018, 12:44.A20DTH ЖТД ама не баш
1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда
Коментар
-
ogi28b написа: Преглед на мнениетоЛеле... това включва ли топла вода от електрически бойлер?
Ако вложа и енергията за топлата вода, то ще е още доста отгоре (големи потребители на вода сме, дори бих казал може би на първо място във входа, спрямо "слухове"). Но тя се изчислява косвено на база изразходвана вода по водомер.Последна редакция от BO; 30.11.2018, 14:24.A20DTH ЖТД ама не баш
1NZ−FXE ; 182A8.000 Брава
Х... 330XD, Мултипла, Мареа, Либра, Пунто; 166; Брава; 146; Тема; 145; Типо; Панда
Коментар
-
Като за бакалска сметка - става
Макар доста от нещата да не са точно така.
И както правилно си видял - цената само на термопомпата е около 10-15 хил. за маркова, и 5-10 за китайка.
Към това добави още 3-5 хил. за сондажи, 2-3 за вътрешна инсталация и конвектори и/или подово...
И в крайна сметка ще стигнеш до моето.
Отопляването с термопомпа вода/вода е като цяло по-скоро прищявка и демонстрация на финансови възможности, отколкото икономично отопление.
Тази инсталация ще трябва да работи едни 30 години без проблем, за да се изплати, а все нещо ще се повреди за това време, и тогава сметката ще набъбне и срокът за изплащане ще се отдалечи още.
Ако имаш многолюдно семейство и ползваш всички помещения в къщата целогодишно и целодневно, има някакъв смисъл.
Ако сте двама или трима човека, ви е достатъчно да топлите 1-2 спални и една дневна - за което не са ви нужни инсталации, струващи колкото една селска къща.
Коментар
-
ogi28b написа: Преглед на мнениетоЗа тези, които се интересуват от темата и все още не са попаднали - давам линк към един блог. Хората се занимават с пелетни горелки и разни подобни, като изчисленията и там са много важни. Ето линка...
Къщата ми даже не е топлоизолирана отвън, а пелетната ми горелка си е самоделка и работи без електричество и електроника. Изгарям чувал и половина до два дневно...Велосипед да, но ролкови кънки - не! Балканчето е без акумулатор, симсонката е без гуми. Я, падна ми се и фиатче 126! Вече съм с фиат и напреднал шофьор, та чак съм станал маниак, а сега и фанатик!
Коментар
-
Да повдигна малко темата - някой знае ли коефициента на външните ролетни ПВЦ или алуминиеви щори? Никъде не намирам информация или аз не търся като хората...
Оказа се, по грубата сметка, че през стъкленѝята се губи над 1/5 от топлината, което е недопустимо много. В сравнение с останалите площи, при които горе долу (с малко плюс тук, минус там) се губи толкова % топлина, колкото е % на площта на съответния елемент - под, таван, стени, бетонни шайби... Обаче през дограмата е около 3: площ на дограмата - около 7 %, загуби - около 22 %. Това ще трябва да се промени, като остава единствено варианта с хубави щори.
Коментар
Реклама
Collapse
Коментар