Е, хайде да не е чак толкова точно, особено към края, където има една интересна история, разказана от някакъв, който си няма понятие къде и какво зарежда и колко плаща за това.
Това, което е написано, е абсолютно НЕВЯРНО и подвеждащо, особено удебеленият текст. Човекът или е бил пълен лаик, или се е опитал да се самоизтъкне колко много разбира, но се е изложил като кифладжия. Говорил е колкото да не заспи и направо се изумявам, че си (ако си) му повярвал и не си проверил дали наистина е така. Ето факти, лесни за проверяване, но са само за хора, които имат завършен четвърти клас и могат да умножават и делят до 100:
- Батерията на Тесла P75 (да кажем, че е била такава) e 75 киловатчаса.
- НАЙ-СКЪПАТА цена за зареждане на станция на Ел Драйв в този момент е 72 стотинки на минута (Има станции, при които отчитането не е на минута, а на киловатчас).
- Станцията, която струва толкова скъпо, е с мощност 50 киловата. Това може веднага да се види от всеки на сайта на Ел Драйв, в случай, че някой си мисли, че си измислям разни числа. Ето линка: https://www.eldrive.eu/19367296.html ; Ел Драйв, като независима бизнес организация, има за цел да предостави услуга срещу печалба, от което следва, че те продават ток по-скъпо от доставната му цена (в случая повече от двойно нагоре).
- Тук вече са важни уменията по математика и за всяко дете е лесно да сметне, че за 1 час могат да преминат около 50 киловатачаса енергия, които струват около 36 лева.
- Ако приемем условията за идеални, то батерията от 75 киловатчаса ще се зареди за 90 минути или за 54 лева. (За сравнение - човекът е твърдял, че му отнема 3 часа и ще плати 140 лева, по 76 стотинки на минута)
- Същите 75 киловатчаса, но заредени на контакта у дома, където цената е по 22 стотинки през деня и около 16 стотинки през нощта, биха стрували най-много около 16.50 лв, ако се зарежда единствено през деня. При ток от 16 Ампера (около 3.6 киловата), който се счита за максимален за домашни уреди на щепсел, тази батерия ще се зареди за около 21 часа, в които няма как да няма нощна тарифа, но да речем, че няма и цената е максималната - 16.50.
- Сега пак са нужни уменията по математика и делим 54 на 16.50. Резултатът е около 3.3, т.е. Ел Драйв продава тока 3.3 пъти по-скъпо на 50-киловатовите си станции. Това е най-скъпата станция, защото е най-бърза. На 22 киловатовите станции е доста по-евтино, но и по-бавно, и все пак - много по-скъпо от обикновения контакт.
- При цена 54 лева за 75 киловатова батерия, с която могат да се минат над 400 км с този автомобил, това прави цена от около 13.50 лева на 100 км.
Не мисля, че това е по-скъпо отколкото с гориво, но да речем, че е. Само че цената на тока е силно завишена от Ел Драйв. Все едно вместо да зареждаш гориво по 2.20 лева на бензиностанцията, да идеш на друга, на която ти продават по 7 лева литъра.
Пак на сайта на Ел Драйв, цитиран по-горе, може да се види, че цената на киловатчас на станция, която не отчита на минута, а на киловатчас, е 48 стотинки. Това е над 2 пъти по-скъп ток от този в домашни условия. На такава станция батерия от 75 киловатчаса би се заредила за около 3.5 часа (което като време е доста близо до казаното от чичкото и тук може да приемем, че е истина), а тези 75 киловатчаса по 48 стотинки биха стрували 36 лева (а не 140, като в началото на историята). Това е почти два пъти по-евтино от 50-киловатова станция и все пак - над два пъти по-скъпо от домашните условия. Пак с малко смятане не е трудно да се изчисли, че 100 км преход би струвал около 9 лева.
И накрая, ако имаш такава кола - няма причина да не си я зареждаш у дома нощно време, когато не я караш, на обикновения контакт. За 10 часа колата може да поеме около 36 киловата, които струват около и под 7 лева на нощна тарифа. Това е достатъчно за около 180-190 км, или в пари излиза около 3.70 - 3.80 лв на 100 км.
И така, ако вземем за отправна точка онези 140 лева, в гориво биха били около 65 литра. Дори най-икономичният дизелов двигател едва ли би изминал повече от 2000 км с толкова гориво. Дори да му дадем бонус, да харчи по 2.5/100 (а такъв автомобил няма), преходът му ще е около 2600-2700 км. Същите 140 лв обърнати в ток, зареден на реална цена, а не на двойно-тройно по-скъпата на Ел Драйв, прави преход от НАД 3500 км.
За сравнение можете да видите данните за разхода в пари на сайтовете на Фолкваген за Е-ЪП, за Нисан Лийф, за Хюндай Айоник и т. н. - всички се въртят около 3 лв / 100 км.
D. Stanev написа:
Преглед на мнението
- Батерията на Тесла P75 (да кажем, че е била такава) e 75 киловатчаса.
- НАЙ-СКЪПАТА цена за зареждане на станция на Ел Драйв в този момент е 72 стотинки на минута (Има станции, при които отчитането не е на минута, а на киловатчас).
- Станцията, която струва толкова скъпо, е с мощност 50 киловата. Това може веднага да се види от всеки на сайта на Ел Драйв, в случай, че някой си мисли, че си измислям разни числа. Ето линка: https://www.eldrive.eu/19367296.html ; Ел Драйв, като независима бизнес организация, има за цел да предостави услуга срещу печалба, от което следва, че те продават ток по-скъпо от доставната му цена (в случая повече от двойно нагоре).
- Тук вече са важни уменията по математика и за всяко дете е лесно да сметне, че за 1 час могат да преминат около 50 киловатачаса енергия, които струват около 36 лева.
- Ако приемем условията за идеални, то батерията от 75 киловатчаса ще се зареди за 90 минути или за 54 лева. (За сравнение - човекът е твърдял, че му отнема 3 часа и ще плати 140 лева, по 76 стотинки на минута)
- Същите 75 киловатчаса, но заредени на контакта у дома, където цената е по 22 стотинки през деня и около 16 стотинки през нощта, биха стрували най-много около 16.50 лв, ако се зарежда единствено през деня. При ток от 16 Ампера (около 3.6 киловата), който се счита за максимален за домашни уреди на щепсел, тази батерия ще се зареди за около 21 часа, в които няма как да няма нощна тарифа, но да речем, че няма и цената е максималната - 16.50.
- Сега пак са нужни уменията по математика и делим 54 на 16.50. Резултатът е около 3.3, т.е. Ел Драйв продава тока 3.3 пъти по-скъпо на 50-киловатовите си станции. Това е най-скъпата станция, защото е най-бърза. На 22 киловатовите станции е доста по-евтино, но и по-бавно, и все пак - много по-скъпо от обикновения контакт.
- При цена 54 лева за 75 киловатова батерия, с която могат да се минат над 400 км с този автомобил, това прави цена от около 13.50 лева на 100 км.
Не мисля, че това е по-скъпо отколкото с гориво, но да речем, че е. Само че цената на тока е силно завишена от Ел Драйв. Все едно вместо да зареждаш гориво по 2.20 лева на бензиностанцията, да идеш на друга, на която ти продават по 7 лева литъра.
Пак на сайта на Ел Драйв, цитиран по-горе, може да се види, че цената на киловатчас на станция, която не отчита на минута, а на киловатчас, е 48 стотинки. Това е над 2 пъти по-скъп ток от този в домашни условия. На такава станция батерия от 75 киловатчаса би се заредила за около 3.5 часа (което като време е доста близо до казаното от чичкото и тук може да приемем, че е истина), а тези 75 киловатчаса по 48 стотинки биха стрували 36 лева (а не 140, като в началото на историята). Това е почти два пъти по-евтино от 50-киловатова станция и все пак - над два пъти по-скъпо от домашните условия. Пак с малко смятане не е трудно да се изчисли, че 100 км преход би струвал около 9 лева.
И накрая, ако имаш такава кола - няма причина да не си я зареждаш у дома нощно време, когато не я караш, на обикновения контакт. За 10 часа колата може да поеме около 36 киловата, които струват около и под 7 лева на нощна тарифа. Това е достатъчно за около 180-190 км, или в пари излиза около 3.70 - 3.80 лв на 100 км.
И така, ако вземем за отправна точка онези 140 лева, в гориво биха били около 65 литра. Дори най-икономичният дизелов двигател едва ли би изминал повече от 2000 км с толкова гориво. Дори да му дадем бонус, да харчи по 2.5/100 (а такъв автомобил няма), преходът му ще е около 2600-2700 км. Същите 140 лв обърнати в ток, зареден на реална цена, а не на двойно-тройно по-скъпата на Ел Драйв, прави преход от НАД 3500 км.
За сравнение можете да видите данните за разхода в пари на сайтовете на Фолкваген за Е-ЪП, за Нисан Лийф, за Хюндай Айоник и т. н. - всички се въртят около 3 лв / 100 км.
Коментар