Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

145лв. за винетка???

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    vital написа:
    Само не съм съгласен, че може без будки.
    Щом в Англия може да накарат Джон, Мухаммад и Сингх да плащат, и тука може.

    Коментар


      И в Австрия може и в Германия може, така, че и тука ще може. Не разбрахте ли, че ТОЛ таксите ще се събират само за тежкотоварните превозни средства, докато винетките ще са за леките автомобили. Това е логично и трябва да е така, защото именно тежкотоварните автомобили рушат пътната мрежа и от тях трябва да се събират големите суми.
      FIAT Coupe 2.0 16V бензин/газ

      Коментар


        tambuhtaneca написа:
        И в Австрия може и в Германия може, така, че и тука ще може. Не разбрахте ли, че ТОЛ таксите ще се събират само за тежкотоварните превозни средства, докато винетките ще са за леките автомобили. Това е логично и трябва да е така, защото именно тежкотоварните автомобили рушат пътната мрежа и от тях трябва да се събират големите суми.
        Не, ти не си разбрал.Таксите (Toll означава "такса") ще се събират само за тежкотоварните МПС-та ЗАСЕГА.След 3-4 години преход ще бъдат за ВСИЧКИ МПС-та."Въвеждането на тол системата за леките автомобили няма да е преди 2020 г., категорична бе Лиляна Павлова по-късно." - цитат от цитираната от мен по-горе статия.Както знаем (чети по-горе), в началото на СЕПТЕМВРИ министрите след среща в Златни пясъци казаха, че повишение на винетките НЯМА ДА ИМА.Само 2 месеца след това вече е сигурно, че повишение ще има.Тъй че, аз очаквам до 2017-18 да въведат такси и за леките автомобили. Дано не съм прав.

        Коментар


          Дано не си. Но предвид "бързината" на всички реформи... А и превозвачите няма толкова лесно да се навият. Виж патента за такситата като пример. Дори не се наложи да протестират. Джон и компания си плащат и другите такси/данъци, щото знаят че няма мърдане.Тук знаем какво става.

          Коментар


            Няма да смеят да ги сложат за всички МПС-та.
            FIAT Coupe 2.0 16V бензин/газ

            Коментар


              Няма да смеят ако знаят, че ще има отпор. Обаче като гледам какъв отпор даваме, май и тол ще плащаме след година-две.
              Lancia Lybra'99 2.4 JTD - 135hp
              Fiat Bravo'97 1,6 16v
              Fiat Tempra'91 1,6 mono

              Коментар


                Най-логично е след две години да плащаме и двете. Тол за магистралите и винетки за останалата мрежа. Нещо като доплащането при здравната помощ, купуването на всякакви учебни помагала за училище, ддс+акциз за акцизните стоки и пр.
                браво 1,6/90 - 09 г.

                Коментар


                  Материал от Капитал отностно винетките и тол таксите. Накратко се предвижда колите да си останат на винетки дори след 2018. А камионите да имат електронно устройство на борда, което да се следи по gps. Или да си купуват машрутен талон, ако пътуват в определена посока в определено време. Т.е нито будки, нито любимите на половината форум броячи.Целият материал(позволявам си да удебеля нещата, които ми направиха впечатления):
                  Още по-платени пътищаДържавата е почти готова с новата система за таксуване на трафика. Неясно е само най-важното - тарифатаБроят на политиците, желаещи да режат лентички на готови магистрали, принципно е обратно пропорционален на броя на тези, готови да обявяват нови тарифи за преминаването по тях. Просто е - автомобилът не е електорат, но собственикът му е.Работата е там, че всеки път и магистрала, даже и да са построени по европрограми, имат нужда от поддръжка и ремонт. Състоянието на пътищата в България показва ясно две неща - че държавата няма достатъчно пари за тази дейност и че малкото, които разпределя, не се дава особено ефективно (няма да ползваме думата корумпирано). Миналата седмица беше обявено, че се вдига цената на основния инструмент, по който се събират тези пари - винетките. Но това не е дългосрочна стратегия. Световната банка вече препоръча въвеждането на тол-система с тарифи за ползване. Проблемът е, че правителството не изглежда особено способно да обясни какво има наум. Засега обясненията се случват по типично половинчатия, недостатъчно конкретен, непълно аргументиран и доказано неефективен начин, по който то комуникира всяка реформа. Засега така се постига хем блокаж на самите промени, хем обществено недоволство.Дали същото, което се случи с реформите в армията, МВР, пенсионното осигуряване и образованието, ще стане и с тази в пътната система, засега не е ясно. Всъщност въвеждането на цивилизован начин за таксуване на трафика не е задължително да стигне до същата "крива круша". Нужно е само някой ясно, точно, с числа и категорично да обясни по каква схема, откога, кой и колко ще плаща за преминаването по всички видове пътища. По възможност без да се отказва в първата сутрин след съответния протест. И още нещо - да бъде даден силен сигнал към обществото, че злоупотреби с парите, събрани от трафика, няма да бъдат допуснати, а твърдението, че асфалтът е черният хайвер на строителните фирми и политиците, да бъде пратено в митологията.Леки коли, леки таксиКъм момента в ролята на "лошия" политик, обясняващ защо трябва да се плаща, е министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Преди седмица тя обяви въведеното с решение на правителството увеличение на цената на винетките за леки и товарни автомобили. Както и че се предвижда нова методика за начисляване на такси за ползване на пътищата, която ще влезе в сила в началото на 2018 г. Това веднага предизвика призиви за протест.Накратко целта на цялата промяна е приходите от собствениците на автомобилите да скочат от 200 млн. годишно, колкото са в момента, на минимум 400 млн. лв. Каква точно да е системата на таксуване е въпрос, по който от месеци Световната банка подготвя доклад до кабинета с анализ на различните сценарии и препоръки за конкретен подход.Сега докладът е готов, но бъдещата схема за тарифиране на превозните средства не е на 100% ясна. Правителството обяви общите параметри на предстоящата промяна, но подробностите са обект на множество бъдещи решения и корекции в куп закони. И все пак от изказванията на министър Павлова, допълненията на експертите от подопечното й министерство и доклада на банката картината до голяма степен се оформя.Накратко, предвижда се леките автомобили да останат на варианта с винетките, като разликата спрямо сегашното положение е само, че те ще са електронни. Което по принцип е по-добрият вариант, защото, от една страна, ще намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, а от друга - ще минимализира възможността за манипулации на системата (разбирай фалшиви или откраднати лепенки). Най-същественият въпрос е колко да струва винетката, а на него отговор за момента няма. В самия доклад на Световната банка на няколко пъти се подчертава, че от чисто политическа гледна точка сериозното увеличаване на цената й е непопулярна мярка, няма да доведе до голямо покачване на приходите като цяло, а и не е справедливо, защото леките коли най-малко увреждат пътищата. Така че за момента ясното е, че голям скок на цената на винетките за леки автомобили няма да има, те най-вероятно ще станат електронни от средата на 2018 г. и отново ще са за година, седмица или ден, без да държат сметка за реално изминатото разстояние от всяка кола. Въпросът с лекотоварните микробуси не се третира никъде нито в доклада на банката, нито в обясненията на ведомството на Павлова засега, така че промени при тях едва ли ще има. Тежки камиони, тежки таксиСлед като приходите от ползвателите на пътищата трябва да скочат поне двойно, а драстичен скок на винетките за леки коли няма да има, очевидно парите се предвижда да дойдат основно от тежкотоварния трафик. Което е справедливо - тежките камиони са тези, чието придвижване води най-силно до нужда от ремонти на пътищата.За превозвачите за момента е сигурно, че системата за таксуването им ще е тол - тоест тарифа на изминат километър, която ще замени винетната. От разясненията на регионалното министерство пред "Капитал" става ясно, че тол-системата ще обхване автомагистралите и пътищата първи, втори и трети клас (тоест цялата републиканска пътна мрежа). Това впрочем е рискован вариант, тъй като най-малкото ще затрудни и оскъпи изграждането на системата. А и в доклада си експертите от банката обясняват, че отклонението на товарния трафик от първокласните пътища и магистралите към втори клас пътна мрежа (ако той е безплатен за тях) средносрочно е минимално - в началото камионите ползват по-често маршрути, заобикалящи тол-системата, но впоследствие се връщат на по-скоростните и преки пътища, макар и да са платени."България е на кръстопът между Европа, Азия, Близкия изток и Русия. Трафикът от транзитно преминаващи автомобили е значителен и е справедливо и редно те да заплащат такси, аналогични на тези в останалите страни", посочват от ведомството на Лиляна Павлова. В момента цената на винетката у нас е съпоставима с размера на пътните такси в Полша и Чехия, но във всички останали държави с тол-система таксите са по-високи и дори тройни за някои видове камиони. Тарифите ще бъдат различни в зависимост от класа на пътя и категорията на автомобила, както и според екологичните му характеристики на двигателя, добавиха от министерството.Последното е практика в цяла Европа и всъщност влияе не само върху пътните такси, но и върху броя разрешителни за превози, които компаниите получават. Сравнително изчистен е и въпросът как технически ще става засичането на изминатото разстояние и как ще се плаща за него (виж инфографиката). Камионите просто ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит. Функцията на такова устройство могат да изпълняват т.нар. системи за управление на автопарка - софтуер, който се използва от превозваческите фирми, или смартфони. Камионите без бордови устройства ще могат да купуват т.нар. маршрутен талон - онлайн или от пункт за продажба, когато пътуват по конкретен маршрут в определен момент.Чуждестранните камиони без бордови устройства пък ще си купуват или наемат бордово устройство или ще ползват маршрутни талони.Всичко това обаче е технология, която подлежи на уточняване, а и не е най-важното в случая. Ключовият въпрос е конкретно за чуждестранните камиони ще се запази ли и транзитната такса, която плащат сега, и колко ще е таксата на километър при толинга, който ще замени винетките им.Въпросът със стотинкитеВ анализа си Световната банка предлага няколко сценария със ставки на тол-таксата на километър 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето до началото на 2018 г.Тук обаче анализът няма как да е изолиран и направен само от гледна точка приходите за пътната система. Повече от логично е той да обхване цялостния икономически интерес на страната - както на държавата, така и на превозвачите й. Всеизвестно е, че основна част от транзитния трафик през България е на турски камиони от и за Европа. Също така е ясно, че българските превозвачи обслужват успешно част от транспорта на стоки от и за Турция, което пък не се харесва на тамошните компании от този сектор. Резултатът е, че от години властите в югоизточната ни съседка дават всичко от себе си да защитят местния бранш с всякакви законови и не дотам издържани легално методи за спиране на трафика на български камиони между ЕС и Турция. Затова и въпросът с таксите за турския транзит е особено чувствителен. Накратко - драстично увеличение на тази тарифа може да доведе до крути ответни мерки. Затова въпросът е на баланс между необходимостта от пари за поддръжка на пътищата и защита на интереса на местния транспортен бизнес - дали пък не е по-добре евентуални отстъпки от тол-таксите да бъдат "заменени" срещу повече разрешителни за вход на български влекачи в Турция.В момента един турски тежкотоварен камион плаща 43 евро транзитна такса за преминаване през българска територия, плюс еднодневна винетка от 11 евро, която според европейските директиви няма и как да е по-скъпа. Ако вместо тази винетка бъде въведена тол-система, за разстоянието между Капитан-Андреево и Калотина при такса 0.26 лв. на километър той ще плаща, по грубо изчисление, 96.2 лв. Ако към това се добавят и 43 евро транзитна такса, сумата е 183 лв. Разбира се, тя ще варира според това дали влекачът е с двигател Евро 5 или Евро 6, но увеличението е доста сериозно.Що се отнася до българските превозвачи, те по-скоро подкрепят тол-системата (която досега не е въведена само в Румъния, Литва, Латвия, Естония и България), но говорят именно за отстъпки.Принципно минусът на винетката от гледна точка на превозвача е, че ако той купи годишен стикер, а половината от времето влекачът се движи извън страната, на практика плаща за нещо, което не ползва. Отделно при тол-системата, работеща със софтуер, е много по-лесно да се правят промени при таксите (като дебатираните на европейско ниво такса шум или такса задръстване). Идеята на последната е да се прилага около големите градове, в определени часове и така да се регулира трафикът.Всичко обаче зависи как конкретно ще изглежда бъдещата тол-система в България и колко ще струва за превозвачите. "Трябва да има отстъпки- на база изминати километри или приходи, както е в другите европейски държави", коментира Илиян Филипов, един от двамата собственици на голямата транспортна фирма от Пловдив ПИМК. "В Италия например те достигат 40-45%, във Франция и Испания - 30%", обяснява той. По думите на превозвачите, важно е толингът да е автоматизиран, тоест системата да отчита дължимата сума моментално при преминаването на автомобила и разчитането на информацията в GPS устройството, поставено на предното му стъкло, а не да се работи с каси, които водят до големи задръствания.И да няма тайни печелившиДругият ключов въпрос при тол-системата е как ще бъде въведена чисто технически. А той води и до друг - как ще бъде експлоатирана и как през нея ще се извършва контролът върху трафика. По думите на министър Лиляна Павлова системите и за толинга, и за е-винетката ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство. Тоест от частен оператор и за негова сметка, като компанията ще бъде избрана чрез търг по реда на Закона за обществените поръчки. Предвид лошия дотук опит на държавата с пчп-тата, това ще бъде рисково упражнение, което може и да е успешно, но може и да е провал. В момента се изготвя задание към бъдещия изпълнител от междуведомствена работна група с експерти от Агенция "Пътна инфраструктура", Агенция "Митници", Национална агенция по приходите, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" и др. Срокът за подготовка е три месеца.Темата е важна не за друго, а защото според разчетите на Световната банка първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България ще е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища. Разходите по поддръжката й пък ще са между 148 млн. и 253 млн. лв. годишно, сочат анализите. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък."Всички средства (от е-тол системата и е-винетките) ще влизат в държавния бюджет. Операторът ще получава определен процент от събраните средства, който ще бъде определен в договор. С тези средства той ще възстановява направените инвестиции в изграждането на системата", поясняват от ведомството на Павлова в отговорите си до "Капитал". След изтичането на въпросния договор става по-интересно - стратегията на държавата предвижда всички функции по управление на тол системата да преминат към специално създадено за целта държавно предприятие. Подобен е моделът в Австрия и Словакия. Опитът с подобни държавни предприятия в България обаче не е много обнадеждаващ. В прав текст - няма гаранции, че събраните от винетки и тол-такси пари няма да изтичат в твърде плътни потоци към пътно-строителните дружества, на които се възлага ремонтът, поддръжката и зимното почистване. Тъжният ни опит е по-скоро в обратната посока. Именно тук стигаме до същината на въпроса - да има прозрачност при възлагането, изпълнението и контрола на тези договори.И последно - нека не забравяме, че проектът за е-винетките и тол-таксите съвпада със следващите парламентарни избори през 2018 г. Което значи, че или ще се случи доста по-рано, или ще изчака изборите. Реформа преди избори е твърде смела прогноза.
                  http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2015/11/20/2653355_oshte_po-plateni_putishta/?sp=2#storystart

                  Коментар


                    И пак да се върнем на по-сериозно разглеждане на старата идея за ро-ла превози от Капитан Андреево до Калотина или Дунав мост.Качва се тира на влакчето, шофьорът почива, спи, не върти работни часове, на камионът не му трябва винетка нито такса.Ние печелим: увеличаване приходите на закъсалото БДЖ, създаване на нови работни места, намален трафик по основните пътища у нас - от там - по-малко износване на пътищата, по-малко катастрофи, по-малко жертви.Непонятно ми е защо не се случва.http://jptactis.com/Archives/jpt106/stanev.htm

                    Коментар


                      Защото БДЖ е тежка инфраструктура. Тя дава възможност за надеждно, евтино и чисто доставяне на огромни количества от всякакви товари и за свободно, навременно и екологично придвижване на големи маси хора до работните им места. Т.е. създава предпоставки за функционирането на тежка индустрия. А това, мисля вече е ясно за всички, не е идеята на "големите началници" за тая държава. Затова "малките началници" казват на назначените от тях още по-малки началници да седят и да лапат мухите, докато всичко се срине само.
                      браво 1,6/90 - 09 г.

                      Коментар


                        Слушах Лили някъде тия дни, че колкото и да ни иска да качим товарите на влакове излизало по-скъпо, отколкото ако се движат камиони/тирове. Не знам какво точно имаше предвид, защото журналиста не попита. Или беше в сутрешния блок на Бтв или по Канал3.

                        Коментар


                          Не става дума за качване на товарите на влакове, а за качване на камионите заедно с товарите на влакове.Само за транзитните, които влизат от едната страна и излизат от другата на България.Цената може да е такава, че да е равна на пътната такса + горивото + транзитната такса.

                          Коментар


                            Сега, що се правиш на неразбрал?! Ми нали ако правителството позволи такова нещо, това ще доведе до страховити потоци от пари в железниците. Ще оправдае съществуването им, един вид. Което съществуване открито се поставя под въпрос от 2009г. насам. Ще покаже перспективите, които железопътния транспорт предлага. И после бат ти бойко ще трябва пак ежемесечно да търси по кръстопътите министри и директори, дето да вярват, че на нас железници (и изобщо нищо) не ни трябват, щото ние сме малки и смотани и квото там още беше.Затова за алтернативи не се говори. Скъпо ще е и толкова! Обяснение управляващите не предлагат, а журналистите не искат. Идилия. Пфу!
                            браво 1,6/90 - 09 г.

                            Коментар


                              От чисто любопитство, не ти ли писна да си недоволен или намираш някакво удоволствие в това? Тоя въпрос е към огромна част от българите, ама и твоето мнение ми е интересно.
                              207 тиква автомат
                              новокромаджия 2.4 печка

                              Коментар


                                Недоволен от пасивността на държавата е колегата Имортъл. Аз просто обяснявам защо БДЖ се самообрича на гладна смърт, вместо да печели от убийствената инфраструктура, наследена наготово. Вие питате - ние отговаряме.
                                браво 1,6/90 - 09 г.

                                Коментар

                                Working...
                                X