На 29 ноември се навърши точно един век от създаването на една от най-славните италиански и европейски марки - Lancia. Тя носи името на Винченцо Ланча, роденият на 24 август 1881 г. син на кавалиере Джузепе Ланча син. Джузепе предварително бил начертал пътя на всеки от четирите си деца - Джовани, Артуро, Мария и Винченцо. Последният трябвало да стане адвокат. Но в училище малкият бил пълно нещастие, мързелив и лесно отвличащ се и дотолкова отчаял баща си че той се отказал от идеята за правото. Всяко зло за добро, гласи поговорката, която и този път се оказала права. В двора на имението работела работилницата на братя Сейрано, които правели и продавали велосипеди. Винченцо често висял там, помагал и скоро станал изкусен механик. Скоро братята се заинтересували от автомобилите и това определило съдбата на младия Ланча. През 1899 г. братя Сейрано направили първия си автомобил, конструиран от инженер Аристиде Фациоли. Колата носела марката на велосипедите на братята Welleyes, защото английското име придавало тежест на изделието. През юли същата година братята приели офертата на Джовани Аниели и продали бизнеса си, фабриката и колата за 30 000 лири. Автомобилът придобил известност по-късно като Fiat 3.5 HP. Ланча и Феличе Назаро, тогава по на 18 години, били наети като тест-пилоти и състезатели във FIAT. Доброто наследство от баща му и опитът събран във FIAT, помага на Винченцо през 1906 година да стартира производство на автомобили и на 29 ноември, заедно с Клаудио Фоголин, той основава марката Lancia. 16 години по-късно той е успешен бизнесмен и се оженва за Адела Милиети, от която има три деца - Ана-Мария, Джани и Елеонора. Винченцо активно работел върху направата на новите си модели и много често ги изпитвал сам. Винченцо Ланча си отива през нощта на 15 февруари 1937 г., покосен от сърдечен удар.Името Ланча остава завинаги в световната автомобилна история, като име на много успешна марка и като име на човек осенен от интуиция, оригиналност и кураж. Съвсем не е странно че духовното му завещание е един автомобил - Lancia Aprilia. Модел събрал в себе си традициите на компанията и ценностите на Винченцо, модел с необикновен и предизвикателен за времето си дизайн, с толкова технически иновации, че било необходимо доста време докато се докаже като цар на пътя - динамичен, екстремен, стабилен, изключително модерен и елегантен. Такъв каквито са всички модели на марката от създаването й досега - изискани, блестящи, елегантни, но никога прекомерно и винаги пълни с технически новости.Това са качества, които автомобилистите винаги са свързвали с автомобилите Ланча. Още първият модел - Lancia Alfa поразила публиката с високата си мощност, високооборотния си двигател, с предния си не изцяло излят или кован мост от стомана, а със заварена обемна конструкция, икономисващ доста тегло, без да има загуба на здравина. През 1913 г. Lancia Theta става първият европейски автомобил с вградена електросистема. През 1918 г. Ланча патентова два двигателя - 8-цилиндров, V-образен на 45 градуса, както и 12-цилиндровр отново V-образен с много тесен ъгъл на наклона - едва 22 градуса.Този тип структура на двигател се запазва много дълго и последният автомобил с подобен двигател е прочутата Lancia Fulvia kупе от 1976 г. През 1921 Lancia Trecappa - елитарният топ-модел на марката, става първият автомобил в света с монтиран подобен V8 двигател. През 1922 г. революционната Lancia Lambda идва със самоносеща каросерия, независимо предно окачване, трансмисионен тунел вграден в пода, багажник също вграден в самоносещата конструкция на купето и с първия четирицилиндров с тясно V двигател.Марката е била винаги тясно свързана с автоспорта и е многократен носител на световната шампионска титла през втората половина на миналия век, а за феновете на марката ще напомним само едно име на модел - Lancia Stratos и ще спрем повече да говорим /засега/ за нея.
Реклама
Collapse
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
100 години Lancia
Collapse
X
Реклама
Collapse
Коментар