Реклама

Collapse

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Вредно ли е паленето с бутане/дърпане - JTD

Collapse
X
 
  • Филтър
  • Час
  • Покажи
Clear All
new posts

    #31
    Паленето със дърпане има някои особености, които трябва да се знаят, но това съвсем не означава, че е абсолютно забранено да се практикува. Знаете ли как се пали голям дизелов двигател с въздух? Просто се подава въздух под налягане последователно в цилиндрите в подходящ момент и буталата развъртат двигателя, докато запали. Това имитира съвсем точно натоварването на механизмите, което се получава при работата на двигателя и въпреки това са възможни изненади. Ако на един ремък му е дошло времето да се скъса или да изрони зъб, това става най-често при преходните режими на работа - палене, рязко ускоряване/забавяне на оборотите или при работа на много високи обороти. Мога да дам съвет от моята практика паленето с дърпане или спускане под наклон да става чрез превключване на подходяща предавка - трета или четвърта при петстепенна скоростна кутия и плавно отпускане на съединителя. Съвременните високооборотни дизелови двигатели изискват първоначална скорост на въртене около 300 - 350 об/мин и едва след изпълнение на това условие компютъра разрешава подаването на гориво. Ако се е повредил датчик за оборотите на коляновия вал, ако ще с 2000об/мин да го въртиш, пак няма да запали, дори всичко останало да е наред.

    Коментар


      #32
      nsn написа:
      ogi28b написа:
      Помислете де, а не само "чух от един...". На тоя с чиста съвест му кажи да си изхвърли дипломата.
      не така бе колега той е инжинер ДВГ и дава хубави съвети-при дърпане/бутане движението(на коляно мотовилковия механизъм) се предава от ангренажаБанков направи услуга на твоя приятел като го удариш с една лопата по главата дано му дойде поне МАЛКО АКЪЛ
      Колеги дръжте се по приятелски , грозно е отстрани като чете някой
      FIAT BRAVO

      Коментар


        #33
        Лично аз говоря за аврийна ситуация /проблем с акумулатора , стартера /но при повреда в двигателя и да я теглиш все тая.
        Fiat Stilo 1,9 jtd 115.Audi A4 AFN 110.Astra GTC 19 DTH 150 HP

        Коментар


          #34
          Едно време имаше и манивели...сложете си по една де.........ко се дърпате, недейте така ще скъсате ремъка и на климатика.....ха-ха.Истината е че, човек без опит не бива да го дърпат, щото може освен ремъка да строши и някоя крушка на фар, мигач и т.н.
          Fiat Punto 1,7 td
          Skoda Octavia 2 1.9 PD DSG

          Коментар


            #35
            ами и това го има.ха-ха

            Коментар


              #36
              S_BANKOV написа:
              ... и рязко пускаме съединителя...
              Защо пък ще пускате рязко съединителя? Добре де, не може ли да нарисуваме една картинка, и да разсъждаваме върху нея? В долната картинка съм сигурен, че всеки може да разпознае кое какво е, но за тези, които не могат - обяснения:Отдясно на дебелата синя вертикална линия, която не е нищо, само разделя картинката на две половини:- прост изглед на един четирицилиндров двигател, като в случая дори не разглеждаме дали е бензинов или дизелов. - най-вдясно - в син цвят (може би не се вижда, заради JPEG компресията) - ремък, който е задвижван от коляновия вал и задвижва разпределителния.- разпределителният вал е по-дебелата черна линия.Отляво на дебелата синя разделителна линия:- голямото жълто нещо е маховик- червеното нещо над маховика е стартер, а на самия стартер е показано как неговото зъбно колело е свързано с маховика- зеленото нещо е съединителят на колата, а вляво от него има една черна линия, която можем да приемем за първичен вал на скоростната кутия.============================================ ===================================В процеса на запалване на двигателя, и по-специално на JTD-то се случват следните неща:Шофьорът подава контакт. Компютърът прави проверка на всички системи, отговорни за работата на мотора и ако всичко е наред, контролната лампа угасва. Докато текат проверките, подкачващата помпа в резервоара е под напрежение и подава гориво под налягане към входа на горивонагнетателната помпа. През същото това време един модул подава напрежение към подгряващите свещи в цилиндрите, които за 1-2 секунди се нагорещяват до много висока температура. След около 3-4 секунди всичко е готово - проверките са приключили, свещите са горещи, има достатъчно налягане на горивото на входа на ГНП. Шофьорът завърта ключа на позиция "стартер".По време на тази фаза се случват следните неща: Подава се напрежение към управляващия модул на стартера. Там един мощен магнит "изхвърля" зъбното колело към маховика и двете зацепват едно в друго. Едновременно с това потича ток към намотките на тоя стартер и той започва да се върти с няколко хиляди оборота/мин. Тъй като маховикът е огромен, в сравнение със зъбното колело на стартера, той се върти много по-бавно, като пиковата му скорост при здрав стартер и зареден акумулатор е някъде между 250 и 300 оборота. След това, поради твърдата връзка между маховика и коляновия вал, единият завърта другия, който раздвижва буталата, а посредстом едно зъбно колело, което е извън блока и се намира най-вдясно на картинката - задвижва ремъка. Той, от своя страна, задвижва друго зъбно колело, което е твърдо свързано с разпределителния вал, който пък натиска едни бутала, а те натискат клапаните в точно определен момент. Така клапаните се отварят в синхрон с движението на работните бутала точно когато трябва. Да приемем, че току-що е започнало въртенето на стартера. Поради, на практика, твърдата връзка между стартер и маховик, то развъртането на маховика става с максималния момент, на който е способен стартера. Тогава натоварването върху цялата система достига от нула до максимум за най-кратко време. Коляновият вал вече се върти. На маховика има една магнитна гривна, която е с 60 зъба. Това са 60 магнитни полюса. Два от тези зъби липсват, като по този начин създават дупка в магнитното поле, отчетено от датчика на коляновия вал, а компютърът отчита тази дупка и я отброява. Тази дупка е така направена, че съвпада с момента, в който първи цилиндър е в своята горна мъртва точка. Да не задълбаваме много, но горе-долу по подобен начин се засича и положението на разпределителния вал, като идеята е с помощта на разпределителния вал да се определи дали този първи цилиндър е в горна мъртва точка преди да започне такт на засмукване или такт на впръскване и възпламеняване на горивото. Това продължава около 2 оборота на коляновия вал - докато съвпаднат "дупките" на коляновия и разпределителния вал. Сега компютърът вече знае точно в каква позиция се намира всеки цилиндър и знае кога към кой цилиндър да подаде сигнал за впръскване на гориво. Когато всичко е наред, стартерът успява да придаде на маховика толкова сила, че да го завърти с близо 300 оборота в минута. При такова въртене, чрез ангренажния ремък се задвижва горивонагнетателната помпа, която вдига налягането на горивото. Когато го вдигне до над 150 бара, отчетено чрез датчик, това е зелен сигнал за компютъра, че вече може да впръсква гориво в цилиндрите. Веднъж, щом е завършена синхронизацията на валовете и щом има достатъчно налягане на горивото, компютърът подава сигнал за впръскване на гориво в първия цилиндър. Дюзата се отваря, горивото постъпва под много високо налягане в цилиндъра, което му помага да се разпръсне на много фини капчици. Това позволява на порцията с гориво да има голяма площ на допир с въздуха и да изгори бързо и пълноценно в точния момент, в който инженерите са изчислили, че трябва да изгори. При възпламеняването на горивото, буталото тръгва силно надолу, като така помага на стартера да върти мотора още по-бързо. Идва ред нан третия цилиндър, той също заработва, след него четвъртия, а след четвъртия - втория. И така цилиндрите се редуват: 1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-4-2....На практика, за да запали двигателя, са важни следните неща:- колата да е на контакт- налягането на горивото да е над 150 бара- валовете да са в синхрон (компютърът да знае кой цилиндър къде се намира)Сега цялото това нещо, но разказано без участието на стартера:Колата е на контакт. С помощта на друг автомобил, тя е теглена и е засилена до определена скорост, например скорост, с която един нормален човек тича по време на сутрешния си крос - 10-12 км/ч. В този момент шофьорът включва такава предавка, при която колата би се движила без подаване на газ, от "празния" ход на двигателя. В случая със скорост 10-12 км/ч - това е втора предавка. Тук вече е въпрос на усет и познаване на автомобила коя предавка да бъде включена, но повечето масови коли се движат с до 15 км/ч на втора. Отпуска се педала на съединителя. Той е така проектиран, че никога не предава изведнъж цялото усилие през себе си. Част от усилието се поема от триенето между съединителя и притискателния диск, друга част се поема от демпферните пружини, а самото отпускане на педала на съединителя - също помага за малко по-плавното зацепване между маховика и притискателя. Това нещо се случва отляво на дебелата синя разделителна линия, както и паленето със стартер. Оттук нататък, след като колата вече се движи, съединителят е отпуснат, маховикът е развъртян. Поглеждаме отново в дясната част на картинката. Там вече нещата са ни познати - коляновият вал завърта разпределителния чрез ремъка, компютърът си следи за синхронизирането на валовете от една страна и за налягането на горивото от друга страна. Щом се покрият условията за запалване - двигателят си заработва както е планирано. След този разказ, се надявам, че всеки може сам да помисли върху процесите, които се случват, да отдели развъртането на коляновия вал от развъртането на ремъка и свързаните с него неща и да направи сам за себе си извод дали паленето чрез дърпане е вредно за двигателя, за ремъка, за помпите, за каквото и да е, или пък това са приказки на майсторите от едно време. Накратко - за да се задвижи ремъкът, трябва да се развърти коляновият вал. Той може да се развърти по два начина - със стартер, или с предаване на момент от колелата през скоростната кутия към маховика. И в двата случая резултатът е един и същи - коляновият вал се върти. Моето лично мнение е, че поради конструкцията на стартера и начинът на работа на електромоторите - натоварването е за по-кратко време и по-рязко при стартер, докато предаването на момента през скоростната кутия става за по-дълго време поради приплъзването на съединителя и заради това - става много по-плавно, макар и крайната скорост на въртене на вала да е много по-висока. Мога да го сравня с удар с чук по главата - ако не носите каска, дори и лек удар ще ви заболи, докато с каска - дори и с по-силен удар няма да ви заболи, защото каската поема удара, както съединителят поема рязкото развъртане. В някои конструкции, с използването на демпферен маховик, значително се намалява усилието върху ремъка, като маховикът поема с пружините си резките натоварвания, незаависимо дали идват от стартера или от съединителя. Ако ремъкът ви е толкова износен, че има голяма вероятност да прескочи или да изрони зъби и да превърти - това може да се случи както при палене със стартер, така и при палене с теглене, като при паленето с теглене е много, ама много по-малко вероятно това да се случи, защото имате възможност да отпуснете съединителя съвсем бавно, като така ще развъртите двигателя много, много плавно и натоварването върху ремъка ще е нищожно, сравнено с палене на стартер. Може би сами се досещате, че температурите, влажността на въздуха, старостта на ремъка и настроението на леля Донка от третия етаж са фактори, които нямат абсолютно никакво значение и не внасят по-голям риск при палене с теглене, отколкото при палене на стартер.В крайна сметка аз не бих си теглил колата, ако стартерът е здрав и акумулаторът е зареден. Но ако имам проблем с тях - бих теглил колата без да се замислям и без да се притеснявам, че ще прескочи ремък. Ако ще прескача - то няма да е заради тегленето. Весели празници!
              Прикачени файлове

              Коментар


                #37
                Добре де,обяснението ти е повече от перфектно за начина по който става задвижването на мотора,но ето ти един пример-температурата е -10 гр.Закачам колата и започвам да я тегля и достигам скорост от 30км.Улигофрена зад мене забива 1 ва или 2 ра скорост и пуска съединителя рязко.Коляновия вал се завърта с над 1000 оборота рязко.Какво става с ремъка м/у коляновия и разспределителния валове.Разпределителния вал е под съпротивителното въздействие на пружините на клапаните и не е смазан добре при първоначален старт.Силите на опън между двата вала стават огромни.При дизелите имаш и допълнителен товар-ГНП,затова не се препоръчва теглене на автомобила,защото колите не се карат само от знаещи хора,а и от хора незнаещи къде им е двигателя.При този начин на палене ремъкът може да се скъса веднага.Повечето от хората си знаят-включваш на 2ра и пускаш съединителя да ама ако я бута един човек отзад, ама ако я тегли някой всеотдаен мераклия.
                Fiat Stilo 1,9 jtd 115.Audi A4 AFN 110.Astra GTC 19 DTH 150 HP

                Коментар


                  #38
                  FGRC написа:
                  Добре де,обяснението ти е повече от перфектно за начина по който става задвижването на мотора,но ето ти един пример-температурата е -10 гр.Закачам колата и започвам да я тегля и достигам скорост от 30км.Улигофрена зад мене забива 1 ва или 2 ра скорост и пуска съединителя рязко.Коляновия вал се завърта с над 1000 оборота рязко.Какво става с ремъка м/у коляновия и разспределителния валове.Разпределителния вал е под съпротивителното въздействие на пружините на клапаните и не е смазан добре при първоначален старт.Силите на опън между двата вала стават огромни.При дизелите имаш и допълнителен товар-ГНП,затова не се препоръчва теглене на автомобила,защото колите не се карат само от знаещи хора,а и от хора незнаещи къде им е двигателя.
                  Това е много добър начин незнаещите да станат знаещи!
                  Предпочитам да бъда смешен в очите на глупаците, отколкото сам да бъда глупак.

                  Коментар


                    #39
                    Така е.
                    Fiat Stilo 1,9 jtd 115.Audi A4 AFN 110.Astra GTC 19 DTH 150 HP

                    Коментар


                      #40
                      Е с’а, извинявай, ама ми даваш пример с изключително частен случай. Нито се пуска съединителя рязко, нито при такава скорост се включва такава предавка. А и в случая вината твоя ли е или на Oлигофрена? Ти знаеш как се тегли и го теглиш. Той ако не знае как се пали при теглене - защо иска да го теглят? Да си носи отговорност. Като направи главата и клапаните веднъж за 800 лева, следващия път ще се е научил.

                      Коментар


                        #41
                        Ема точно за това темата доби такова развитие-да се знаят някои неща при теглене на автомобила и особено дизела.За нас двамата са ясни нещата,но човека питаше дали е вредно да се дърпа дизел.Надявам се,че си е направил извода как да пали с теглене.Не съм против тегленето, но да се знаят някои неща.
                        Fiat Stilo 1,9 jtd 115.Audi A4 AFN 110.Astra GTC 19 DTH 150 HP

                        Коментар


                          #42
                          Така де, всеки трябва да си извърви пътя до познанието. Кой лесно, кой трудно. Някога имах една Застава, с отлепени сектори на колектора на статартера и лепени със смола. Та 5 години все гледах да спирам на летище, за да икономисвам живота на стартерчето.Инак имам една травма на бронята на Лада-та от аватара от един хубостник, който дърпах да запали. Спях много плавно, след като чух мотора му да реве като змей, ама той не се сети да натисне спирачка...
                          Предпочитам да бъда смешен в очите на глупаците, отколкото сам да бъда глупак.

                          Коментар


                            #43
                            Точно затова като дърпаш.... се оставя онзи отзад да държи въжето опънато, демек той да те спира :D

                            Коментар


                              #44
                              Така е колега,случват се и тези неща дано си запазил комичното в тях.
                              Fiat Stilo 1,9 jtd 115.Audi A4 AFN 110.Astra GTC 19 DTH 150 HP

                              Коментар


                                #45
                                vsd написа:
                                И какво точно искаш да ми кажеш с този пост и за какво се заяждаш.
                                Не се заяждам!Просто смятам мнението ти за абсолютно несериозно!ogi28b 6+++ за мнението! По тази тема: Ако колата върти и не пали значи има проблем и за това има компютри които ни помага за да успеем да разрешим проблема по-лесно!Ся ако се налага инцидентно да се дръпне/бутне защото акумулатора ни е паднал и няма друг начин може!
                                Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110
                                http://www.youtube.com/watch?v=eSJ-HzNWJGM
                                http://vbox7.com/play:c9fd4ea6

                                Коментар

                                Working...
                                X